discussie: hengst

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:04

Het ligt gewoon aan het karakter van het paard, je hebt hele rustige
hengsten, en wilde merries.

Een meisje in mijn familie is 10 jaar, en rijd op wedstrijden met een 3-jarige hengst!!!

Zo zie je maar weer dat niet alle hengsten wild zijn. Ik ken ook een ruin die gewoon levensgevaarlijk is.

Tallie1979
Berichten: 22790
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:20

Ik ga nu ook op een Friese hengst rijden. Als ik jullie verhalen zo hoor zou ik dus heel wat in huis moeten hebben om een wedstrijd met hem te mogen starten.

Ik ben zelf een B ruiter, die alleen maar voor de lol rijd. Ik neem het wel serieus, maar plezier staat bij mij voorop.

Uiteraard zijn er hengsten waar ik mezelf nooit van mijn leven op zou wagen, maar deze hengst is zo lief, net alsof het een ruin is.. Hij is dus supergoed opgevoed.

Uiteraard ken ik de bekende hengstenstraken en moet ik zorgen dat hij nooit de kans krijgt om over me heen te lopen.

Deze hengst is prima te rijden. Hoewel de eigenaar wel gewaarschuwd heeft dat ik niet achter een hengstige merrie moet gaan rijden, dan wil hij zich nog wel eens groter maken dan hij is. Maar verder zou hij superbetrouwbaar zijn.. Ik geloof hem daarin..

Rivendell

Berichten: 6859
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 19:32

Ik heb zelf nu 6 hengsten op stal. Vijf 2 jarigen en een 5 jarige. Ze lopen met zijn allen in het land. De 5 jarige is de baas (Shetlander) en dat gaat prima. Tot voor kort had ik ook nog een Arabische hengst. Hij is gecastreerd omdat ik hem wil verkopen en hem als hengst haast niet kwijt kan. Daarnaast was ie ook echt wel hengst. Ik kon hem aan, maar iemand anders misschien niet.
Ik vind eigenlijk dat een hengst die niet dekt, ook geen hengst meer moet zijn. Mijn NF is als 3 jarige gecastreerd. Hij heeft geen papier en is niet bijzonder mooi. Verder kon hij niet met andere paarden naar buiten. Hij was wel vreselijk lief tegen mensen. Heeft als hengst nooit gebeten of geslagen. Maar ik wilde dat hij ook naar buiten kon met andere paarden.
Van de vijf 2 jarigen die ik nu nog heb lopen, blijven er 3 voorlopig hengst. Zij (Appaloosa met papier, NMPRS met papier en een Welsh K met papier) gaan volgend jaar naar de hengstenkeuring. Worden ze afgekeurd, gaan de ballen eraf. Eén van mijn 2 jarige wordt dit voorjaar geruind omdat hij geen papier heeft.
Ik heb veel ongelukken zien gebeuren met mensen die hun hengst niet onder controle hadden. Maar helaas zit niet alles in de opvoeding. De hengst handelt ook uit instinct. Hij is de leider, degene die de merries dekt. En bij de meeste hengsten blijft dat zo. Je kan het in goede banen leiden, maar het blijft een hengst.
Ik heb zelf liever een hengst dan een merrie, want ook die hebben de nodige nadelen. Over het algemeen heb ik meer last van mijn merries als ze hengstig zijn, dan van mijn hengsten als ze een hengstige merrie zien. Mijn 5 jarige hengst staat op stal tussen de merries. In de zomer loopt hij bij de merries die hij moet dekken. Hij laat op stal wel merken dat hij er is, maar doet verder niets.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalenm of ie wel of geen hengst wil, maar je moet wel het welzijn van het dier in de gaten houden. Als een niet-dekhengst gedwongen zijn hele leven binnen moet staan, ben je verkeerd bezig. (overigens lopen mijn dekhengsten ook gewoon buiten).

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 19:40

Ik heb ook altijd geleerd dat hengsten onhandelbaar en gemeen zijn,.....er zullen best een paar tussen zitten met streken en je moet niet tussen een hengst en een voor hem vreemde merrie in gaan staan,
maar verder werden er bij de manege waar ik rij gewoon hengsten gebruikt, maar ook bij het rennen van mijn vader,
toen ik een hengsteveulen kocht heb ik me voorgenomen om zolang het verantwoord is de hengst hengst te houden, de eerste 2 jaren was hij wel wat bijterig, maar dat is nu afgeleerd en verder is het een doetje......

volgens mij valt het wel wat mee....(henk is een haflinger, misschine dat het bij warmbloed paarden erger is, al ken ik daar ook genoeg tegenstrijdige vb van

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 19:56

Iedereen moet voor zichzelf weten of ze hun hengst hengst willen laten of niet.
Ik had het met Pinky graag gehad. Niet alleen als status, maar ook om een dekhengst van hem te 'maken'.
Helaas niet gelukt.
1) Hij werd me de baas. En tja, je hebt een pony voor je plezier en dat kwam hoger dan het zeggen 'Ik heb een hengst (die ik niet aankan)"
2) We wilden Mysty er erg graag bij hebben en tja, merrie en hengst...

Dat het voor 99% aan de opvoeding ligt ben ik het niet geheel mee eens.
Ik denk dat een hengst zeker wel een strenge en consequente opvoeding nodig heeft. Maar ik vind zeker niet dat als dat gebeurt is en een hengst nogsteeds onhandelbaar is dat dat dan aan de opvoeder ligt...
Sommige hengsten zijn nou eenmaal erg lief van zichzelf en andere minder..

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 20:41

Ik vind dat een hengst best hengst mag blijven, mits je hem onder controle hebt. Op de manege staan best wel veel (dek)hengsten, en die rijden in de bak gewoon tussen de merries en de ruinen. Ze staan ook naast en tegenover merries, alleen als je erlangs loopt met een merrie hoor je wel een gil maar dat is ook alles.
En natuurlijk is het makkelijker om ruinen en merries op het land te zetten. Maar lang niet alle stallen hebben de mogelijkheid om paarden buiten te zetten, dan maakt wat dat betreft een ruin of hengst ook niet uit. En kunnen hengsten dan niet alleen op het land gezet worden? Oke, mischien wel wat minder gezellig maar ik ken ook merries die absoluut niet met een ander paard op het land kunnen omdat ze die gewoon in elkaar trappen.
Zelf zou ik overigens liever een ruin hebben, je kan het natuurlijk treffen maar ik denk dat de meeste hengsten nog best wel lastig op te voeden zijn. Maar dat moet iedereen voor zich weten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 20:58

Ik vind een hengst levensgevaarlijk in handen van de eerste beste amateur, in de handen van een prof vind ik ze heel wat extra's hebben.
Ik heb zelf ook een hengst op stal en heb er wel meer gehad, je moet gewoon 3 paar extra ogen hebben en je moet enorm ver kunnen vooruit kijken, als je dat niet kan/hebt dan heb je gewoon een groot probleem want dan kun je er op wachten tot ie bovenop een merrie springt.

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:47

Emeraldo schreef:
Het ligt gewoon aan het karakter van het paard, je hebt hele rustige
hengsten, en wilde merries.

Een meisje in mijn familie is 10 jaar, en rijd op wedstrijden met een 3-jarige hengst!!!

Zo zie je maar weer dat niet alle hengsten wild zijn. Ik ken ook een ruin die gewoon levensgevaarlijk is.


Weet je dit zeker, volgens mij moet je 14 jaar zijn om op een hengst te mogen starten.

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:52

Steef schreef:
Ik vind een hengst levensgevaarlijk in handen van de eerste beste amateur, in de handen van een prof vind ik ze heel wat extra's hebben.
Ik heb zelf ook een hengst op stal en heb er wel meer gehad, je moet gewoon 3 paar extra ogen hebben en je moet enorm ver kunnen vooruit kijken, als je dat niet kan/hebt dan heb je gewoon een groot probleem want dan kun je er op wachten tot ie bovenop een merrie springt.


Helemaal mee eens, er rijden bij ons in de buurt ook een paar mensen op hengsten.......vind het nog steeds niet echt prettig op de wedstrijden of als ik ze buiten tegenkom met m'n (soms hengstige) merrie. Ik vind dat er veel te luchtig over wordt gedaan, je hoort nogal eens dat er ongelukken gebeuren met hengsten. Wat bij ons als hengst wordt geboren wordt met 1,5 gecastreerd. Punt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:58

Ik heb een hengst, en van mij mag ie hengst blijven zolang hij hanteerbaar is. Hij heeft een erg fijn karakter en laat zich dus makkelijk corrigeren, dus ik heb geen problemen mee. Ik houd mijn paarden toch niet op een manier dat ze in een groep naar buiten moeten, en ik vind hem als hengst zeker wat "extra's" hebben. Bovendien komt hij uit een interessante merrielijn, en willen we thuis graag de mogelijkheid houden hem in de toekomst nog eens voor te stellen.
Maar hoe braaf hij ook is, het is en blijft een hengst, dus het blijft opletten en vooral, heel consequent zijn. Hengsten zijn slimmer en brutaler dan ruinen.

Ik ben het met Steef eens dat een hengst niet in handen van de eerste de beste ondeskundige/onhandige persoon thuishoort.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:16

het is niet erg dat een hengst hengst is,er zijn er ook bij die zujn heel braaf,maar de meesten mensen die een hengst hebben voeden het paard meestal niet goed op.je moet er rekenening mee houden dat je echt cocequent moet zijn om eeb hengst te houden.ik vind dus niet dat hengsten die niet vooor de dkdienst worden gebruikt geruint moeten worden.zhet maakt echt niet uit als je maar weet waar je mee bezig bent

gillian

Berichten: 4441
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:11

ik heb een friese hengst(ja ja een echt statussymbool Haha! )
hij heeft een aantal jaren als ggk dekhengst gediend en ook natuurlijk gedekt.
daarnaast heeft ie M2 dressuur gelopen en is getuigd.
hij staat gewoon langs merries op stal, nergens geen last van hoor!
ik heb een tijdje geleden zelf een pas-de-deux gereden met een c-pony merrietje, dat ging geweldig!!
hij gaat in de stapmolen samen met merries en ruinen.
hij zal eerder naar een ruin trekken dan naar een merrie Verward daar fopt ie me nog wel eens mee(tja hij is toch HENGST he Knipoog )
maar verder is ie super opgevoed, zal nooit brullen, steigeren of wat dan ook.
helaas staat ie wel altijd alleen in de wei, dat risico wil ik niet lopen dat er dadelijk iets gebeurt.
ik heb gewoon mazzel met mijn hengst, hij is zo superbraaf Lachen
en hij heeft idd dat beetje "extra".
ik zou hem voor geen goud meer kwijtwillen, mijn "statussymbool" Knipoog
toedeledoki
gillian

ikke

Berichten: 37671
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:36

En komt er nou in heel Nederland niemand op het idee om z'n hengst te laten seriliseren? Triest.......

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:39

Ik heb net een hengst gekocht, en die staat nu vier dagen op zijn nieuwe stal. Het is een hartstikke braaf dier, zolang hij maar niet los in de bak staat vlakbij de merries, want dan springt hij bijna over het hek heen. Ik rijd hem nog niet, hij is drie jaar en moet nog ingereden worden, maar tijdens het longeren kijkt hij af en toe een beetje rond, maar voor de rest doet hij niks. Maar het wordt van de zomer wel weer een probleem, want hij kan niet op het land, we zijn bang dat hij over de sloot heen springt richting de merries. We hebben er daarom over na zitten denken, omdat we eerst nog wel verder wilden gaan met de keuringen, maar omdat er waarschijnlijk toch geen 1e premie inzit, hebben we besloten dat we hem toch maar laten castreren. Het is voor hem fijner, hij kan weer lekker los in de bak rennen, hij kan van de zomer het land op, en hij maakt zich niet meer zo druk als hij een merrie ziet en toevallig los in de bak rondloopt.
We moesten een keus maken: of hengst laten en wél naar de keuringen, maar dan moest hij naar een andere stal waar hij alleen staat omdat er in de omgeving verder niets anders is, of hij blijft hier, word gecastreerd en staat tussen andere paarden, waar altijd wel iets te zien is.
Ik denk dat hijzelf liever hier blijft...

Ik had hem zelf liever hengst gelaten, ik heb hem leren kennen als hengst, en het is echt zo'n trotse, stoere hengst, die schitterend kan lopen als ie aan het showen is, maar als het niet gaat, gaat het niet. Dit is de beste en veiligste oplossing, voor hem, voor mij en voor de rest van de paarden en eigenaars, want er lopen ook jonge kinderen rond, die dus binnen de kortste keren doodsbang worden voor zo'n beest. En dat verdient ie niet, daar is hij te braaf voor!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:49

[quote="sonjabelgium"]Ik krijg volgende week ook een hengstje erbij als gezelschap voor m'n merrieveulie

Nu sonja dan heb je starks als het effe wil een tweejarige moeder, want dat kan. Niet doen zeker niet in het belang van het merrieveulen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 00:21

ikke schreef:
En komt er nou in heel Nederland niemand op het idee om z'n hengst te laten seriliseren? Triest.......


Wat had je je daarbij voorgesteld????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 00:23

Volgens mij levert steriliseren je ook niet zoveel op, omdat je daarmee de hormoonhuishouding niet tot weinig verandert. Het 'ongewenste' gedrag blijft dus, je hengst is alleen maar onvruchtbaar.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 00:31

Dat bedoel ik Zep !!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 00:33

dat dacht ik al, dus daarom legde ik het even uit Haha!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 00:45

Dat vind ik eerder zonde dan nuttig... Heb je een paard dat zich nog gedraagt als hengst, waar je dus alle problemen van dien mee kan verwachten, is ie niet vruchtbaar... Dan kan je hem toch beter hengst houden? Dan kan je nog een keer gaan fokken als je er behoefte aan hebt!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 09:37

sarabande"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Ik krijg volgende week ook een hengstje erbij als gezelschap voor m'n merrieveulie

Nu sonja dan heb je starks als het effe wil een tweejarige moeder, want dat kan. Niet doen zeker niet in het belang van het merrieveulen.


Eigenlijk is het dan ook nooit goed hé, koop ik een vriendje voor m'n veulie om mee te spelen zeggen ze nu "moest een merrie zijn" ... Het is nu een ventje, en zal ze het ook mee moeten doen hoor. Kwestie van 2-jarige moeder, m'n eerste bedenking is dat er in natuurlijke omstandigheden er niemand zich met de dieren bemoeid, en de mooiste dieren daar rondhollen (ook van twentermoeders), want ons tam paardjes komen ook allemaal van die dieren voort - tuurlijk kan het ook 's fout gaan daar, kan bij een merrie van 4 jaar ook gebeuren als ze 'r eerste kleintje krijgt. Nu voor ik de hele boel op m'n dak krijg is het niet de bedoeling dat ze zou gedekt worden als jaarling - ik spreek wel duidelijk over gebruik van voorbegoedsmiddel wat trouwens compleet ongevaarlijk is en het gedrag van de merrie in positieve zin beïnvloed (navraag gedaan in merelbeke en bij mijn DA).
Tweede bedenking is dat een eventuele dracht die vroegtijdig geweten is kan weggenepen worden en bij de hengst worden ingegrepen.
Derde opmerking is dat ik wel degelijk zal ingrijpen als ie te veel "man" is - ik zal er echt geen risico mee gaan nemen, ik heb zelf kinderen en wil zeker hun leven niet op het spel zetten omwillen van een "stud".
En tenlaatste heb ik deze morgen een tweede wei geregeld waar m'n merrie naartoe kan eventueel. Zou het wel spijtig vinden - t'is tenslotte de bedoeling om een speelmaatje te geven aan 'r.
Als er iemand een prachtig mooie tinkerhengst van 7 maand, donkerbruin/bont getekend, mooie regelmatige bles, superveel behang, 145-150cm is de verwachting van grote - wil ruilen tegen een mooi merrie-tinkerveulen (kleintje, mag minder zijn dan hem van grote, wel veel behang en niet overdreven zwaar van bouw, mooi getekend), dan hoor ik het graag, alleen is er niemand die dat zou doen vermoed ik ... En om nu een jaarling al te castreren, zo'n dunne slungel zou ik echt wel zonde vinden hoor! Dat je er die spieren kan aantrainen is onzin, een hengst met training gezien naast een ruin met training is echt nog wel dag en nacht verschil. En dan straks betalen voor dekdienst tewijl ik er zelf een prachtexemplaar had lopen ... Nu zeg ik niet dat ik het niet zal doen, ik zeg wel dat ik het wil proberen, da's iets helemaal anders!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 09:50

pniekepnak schreef:
Ik had hem zelf liever hengst gelaten, ik heb hem leren kennen als hengst, en het is echt zo'n trotse, stoere hengst, die schitterend kan lopen als ie aan het showen is, maar als het niet gaat, gaat het niet. Dit is de beste en veiligste oplossing, voor hem, voor mij en voor de


Mijn volbloed ruin denkt af en toe nog steeds dat hij een hengst is Haha! Showen zit de arabier gewoon in het bloed en hengst of geen hengst het blijven showpaarden Een hengst heeft natuurlijk wel weer een bepaalde extra allure.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:14

Hoe zijn die grappen ook al weer over een Duitser, een Nederlander en een Belg????

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:16

Ik ben het met Zep en Fabienne eens: de hengst is dan welliswaar niet meer vruchtbaar, maar als je je paard bv ergens wilt stallen, dan denk ik niet dat de stalhouder met plezier je paard naar buiten wil zetten tussen de anderen in...

Ik denk dat het houden van een hengst best wel moet kunnen, maar wel goed doordacht en met respect voor het dier zelf...
Want laten we eerlijk zijn: het belang van het dier MOET het zwaarste wegen. TOCH?

Mer1980

Berichten: 18967
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:54

Ik heb dan ook een hengst en hij is prima te hanteren, maar als hij afgekeurd wordt op de hengstenkeurimg, dan is het hakkie takkie weg zakkie. Dan gaat ie lekker in de wei met de rest. (als zijn hormonen wat afgezakt zijn) Op dit moment kan ie dus alleen in het land. Vind ie ook wel leuk, maar ja. Hij sloopt andere ruinen gewoon.
Hij is wel prima te rijden tussen de rest. Alleen de eerste 5 min. wil ie even laten horen dat hij er is, maar als je hem aan het werk zet is ie er helemaal bij.