cappie op het koppie en dan kan ouw niks gebeure?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanalleswa

Re: cappie op het koppie en dan kan ouw niks gebeure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:00

ja een cap is een heel goed ding. als je hem goed draagt ik zie er genoeg rijden met een cap op maar dan hangt de sluiting los of halverwege hun kin, tja heeft dat ding nog geen nut,

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:15

Ik rij altijd met cap, is bij ons op stal ook verplicht sinds een aantal jaar!

Ben 1x erg hard met mijn hoofd tegen de bakrand aan gevallen en daarna op me kop in het zand, cap door midden en een zware hersenschudding bleek achteraf. Als ik mijn cap niet op had gehad was ik er waarschijnlijk niet meer geweest, dus dat ding heeft wel zeker nut!!! (charmant hoeft het ook niet te staan bij je want je paard let er toch niet op en zal je zeker niet uitlachen Gestoord )

Bij de mensen die zonder cap rijden denk ik altijd maar; hoop dat ze er even goed van af lazeren....misschien begrijpen ze dan het nut van die eierdop op je kop!
En mensen die zeuren dat ze hoofdpijn krijgen of dat de cap niet lekker zit, ga zoeken naar een cap die wel lekker zit zou ik zeggen, er zijn onderhand zo veel modellen op de markt dus ik geloof echt niet dat er geen 1 cap is die niet goed/fijn zit.

Ik zal iig nooit op een paard stappen zonder een cap op mijn hoofd Haha!

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:35

Ik rij ook met cap Ja
2x niet gedaan en die 2e keer heb ik het geweten Clown
Omdat het verplicht is op de manege, en omdat het moet van mijn ouders.
En ja ik ben ook een paar keer flink gevallen.
Ook die 2e keer zonder cap.
Was lekker aan het buiten rijden op verzorgpaardje van een vriendin. We reden met zn drieen, ene paard sloeg een soort van op hol die ging links, we moesten rechts. Andere paard ging de goeie kant op, ik stuur naar recht, geeft die een rot bok waar ik niet op was voorbereid, en BOEM daar lag ik, knalde op mn rug en via mn rug knalde ik op mn hoofd Verdrietig
Deed héééél veel pijn.
Dus voormij altijd een cap Ja

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:43

Vinden ze het niet zo mooi staan ofzo? Ligt aan het model, die GPA's vind ik wel mooi.
Of vinden ze het niet lekker zitten? Na 10 jaar zitten die dingen nog voor geen meter, bovendien krijg ik door de warmte migraine waar ik weer dagen mee rond loop. Clown

Zo, dit waren mijn slechte smoezen om geen cap te dragen. Misschien toch maar een keertje kijken voor een GPA, ondanks de prijs... Tong uitsteken

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:47

Ik vind het verschrikkelijk er uit zien, erg lelijk, ondanks dat ik best een aardig model cap heb (casco).
En het zit niet je-van-het, maar ja, ik rijd voortaan liever lelijk en warm/onhandig, dan dat ik mijn hersenen verder de vernieling in help Lachen

Eigenlij vind ik dat er geen enkele smoes is om geen cap te dragen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:55

als ik rij is het altijd met cap.
zonder voel ik me onzeker.
zelfs al zou je niet op je hoofd vallen, dan kan je altijd nog een tik krijgen van een hoef.

oke, cap lijkt niet mooi, en het zit niet echt lekker.
maar pech hoor.

mijn kids moeten ook altijd de cap op,
en zelf geef ik dus het goede voorbeeld (de keren dat ik een keer rijd dan)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:14

Angelkisssss schreef:

Ben 1x erg hard met mijn hoofd tegen de bakrand aan gevallen en daarna op me kop in het zand, cap door midden en een zware hersenschudding bleek achteraf. Als ik mijn cap niet op had gehad was ik er waarschijnlijk niet meer geweest, dus dat ding heeft wel zeker nut!!! (charmant hoeft het ook niet te staan bij je want je paard let er toch niet op en zal je zeker niet uitlachen Gestoord )

Bij de mensen die zonder cap rijden denk ik altijd maar; hoop dat ze er even goed van af lazeren....misschien begrijpen ze dan het nut van die eierdop op je kop!
En mensen die zeuren dat ze hoofdpijn krijgen of dat de cap niet lekker zit, ga zoeken naar een cap die wel lekker zit zou ik zeggen, er zijn onderhand zo veel modellen op de markt dus ik geloof echt niet dat er geen 1 cap is die niet goed/fijn zit.

Waar slaat dit op? jij hebt er toch geen last van als iemand zonder rijd. en daarbij het is ieders eigen keus. dit vind ik een beetje erg grog gezegd sorry

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:17

ik vind ze niet lekker zitten rij alleen op terrein waar het verplicht is met cap en vertrouw mn paarden. en als ik val val ik meestal op mn armen en niet op mn hoofd. daarbij rij ik alleen op mn eigen paarden. als ik op een ander paard rij en vertrouw het neit zet ik hem ook op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:19

Ik rijd ook eigenlijk altijd met cap, oke, soms even zonder zadel uit de wei plukken en er even voor de grap opzitten, maar dat vind ik wat anders,

Eigenlijk vind ik dat het verplicht moet worden (in het bos, bak eigen risico vind ik)...
Pas ook, een meisje en een jongen gingen buitenrijden, paarden zo schrikkerig als ik weet niet wat, wat denk je, hup, daar ging er een en niet veel later zag ik het paard alleen aankomen, en de jongen met een fikse wond op zijn hoofd, jongens, denk eens na voordat je naar buiten gaat zonder cap...!
Ik hoop eigenlijk ook vaak van: Val er maar eens af, dan wil ik nog zien of je buiten zonder cap rijd... Slapen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:20

nicci88 schreef:
Angelkisssss schreef:

Waar slaat dit op? jij hebt er toch geen last van als iemand zonder rijd. en daarbij het is ieders eigen keus. dit vind ik een beetje erg grog gezegd sorry

Wij hebben er geen last van nee, maar als diegene er eens goed afvalt, en daarmee een hersenschudding of veel erger mee oploopt, is dat hun eigen fout..

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:21

ja daarom zeg ik, eigen verantwoordelijkheid. maar dan vind ik het nog erg grof gezegd van haar

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:22

Trouwens, ik ben 1 x op een pony gestapt per ongeluk zonder cap, dus mijn moeder liet de pony los en wat denk je?
Begint de pony heel hard te rennen en te bokken, ik viel met mijn hoof tegen de rand, fikse schram op m;'n hoofd (dit is wel lang geleden) Ik let voortaan wel 10x. op als ik op een pony stap...Clown

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:22

Ik vind het altijd zo raar dat sommige mensen zeggen dat ze zich bewust zijn van het grote risico dat eraan zit, maar dat ze het dan toch doen... Scheve mond Bedoel, ff een heel stom voorbeeldje hoor, als je weet dat iemand een stukje taart heeft vergiftigd ( Clown ), dan eet je die toch ook niet op? Ookal heb je nog zo verschrikkelijk veel zin in taart of heb je honger. Dan weet je dat het gevaarlijk is dus dan doe je het niet. Punt. De reden waarom veel mensen zonder cap rijden is volgens mij dat ze toch het gevaar er niet van in zien. Mensen denken: ach, het gaat wel, het is toch maar de bak, of het is toch lekker rustig vandaag buiten. Allemaal slechte excusen, een paard kan net zo hard schrikken op een rustige dag of in de bak. Het hoeft maar 1 keer goed mis te gaan, en je zit je leven lang eraan vast. Echt waar, ik blijf erbij: mensen die zonder cap rijden hebben geen flauw idee waar ze mee bezig zijn. Dit kan voor sommige misschien heel erg kort door de bocht klinken, maar ik heb nog nooit van iemand een goed tegenargument gehoord waarom je juist niet met een cap zou moeten rijden.
Het spijt me heel erg, maar ik vind het nog veel vreemder als mensen zeggen dat ze weten dat het gevaarlijk is zonder cap, maar toch iedere dag vrolijk gaan rijden zonder zo'n ding op hun kop, dan wanneer mensen zonder cap rijden en de risico's ervan gewoon niet weten. Dit zou ook verontrustend zijn, maar die mensen steken in ieder geval niet hun kop in het zand.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 17:13

Barmat schreef:
Es79 schreef:
Ik rijd nooit met cap, ik kreeg altijd hoofdpijn van die dingen.

Ah, dit is een schot voor open doel en ik ga hem dan ook dankbaar inkiepen:

Enig idee hoeveel hoofdpijn je hebt als je op je kop valt zonder cap? Knipoog

HAHA helemaal mee eens!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:19

Julia_14 schreef:
Ik vind het altijd zo raar dat sommige mensen zeggen dat ze zich bewust zijn van het grote risico dat eraan zit, maar dat ze het dan toch doen... Scheve mond Bedoel, ff een heel stom voorbeeldje hoor, als je weet dat iemand een stukje taart heeft vergiftigd ( Clown ), dan eet je die toch ook niet op? Ookal heb je nog zo verschrikkelijk veel zin in taart of heb je honger. Dan weet je dat het gevaarlijk is dus dan doe je het niet. Punt. De reden waarom veel mensen zonder cap rijden is volgens mij dat ze toch het gevaar er niet van in zien. Mensen denken: ach, het gaat wel, het is toch maar de bak, of het is toch lekker rustig vandaag buiten. Allemaal slechte excusen, een paard kan net zo hard schrikken op een rustige dag of in de bak. Het hoeft maar 1 keer goed mis te gaan, en je zit je leven lang eraan vast. Echt waar, ik blijf erbij: mensen die zonder cap rijden hebben geen flauw idee waar ze mee bezig zijn. Dit kan voor sommige misschien heel erg kort door de bocht klinken, maar ik heb nog nooit van iemand een goed tegenargument gehoord waarom je juist niet met een cap zou moeten rijden.
Het spijt me heel erg, maar ik vind het nog veel vreemder als mensen zeggen dat ze weten dat het gevaarlijk is zonder cap, maar toch iedere dag vrolijk gaan rijden zonder zo'n ding op hun kop, dan wanneer mensen zonder cap rijden en de risico's ervan gewoon niet weten. Dit zou ook verontrustend zijn, maar die mensen steken in ieder geval niet hun kop in het zand.

Dat klopt, kan ik niet méér mee eens zijn dat wat jij zegt Ja

Maar als ik even naar mezelf kijk... Noem het arrogantie,maar ik dacht werkelijk dat ik niet zou vallen, ik heb van mijn 15e of zoiets tot mijn val 4 maanden geleden altijd zonder cap gereden, tenzij ik ging springen of een buitenrit maken. Ik dacht er niet eens aan dat ik zou vallen, ik had toch voldoende rij-ervaring of niet dan?

En ja, ik heb geluk gehad, in deze periode ben ik geloof ik maar 4 keer van een paard gevallen, dat is niet veel in ongeveer 18 jaar tijd denk ik zo....

Pas nu, nu ik mezelf een hersenbeschadiging bezorgd heb, zie ik in hoe stom ik was, en vandaar dat ik opmerkingen als "Ik hoop dat ze er eens goed afdonderen" best begrijp,hoe hard ook.

Tuurlijk, je wenst niemand iets toe! Maar juist door mijn val en de gevolgen die helaas pindakaas volledig voor mijn rekening zijn, besef ik pas hoe belangrijk een cap is!

Daarom zeg ik ook altijd: van mij zul je niet horen dat je een cap moet dragen! Dat moet je zelf maar weten, maar diep van binnen denk ik dan: GVD!!! Want ik wens mensen niet toe wat ik heb gehad.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:53

Ik heb ALTIJD een cap op, je weet nooit wat er zal gaan gebeuren!!

M'n laatste val was 3 maanden geleden, ik reed MET cap en viel met m'n hasses tegen de kant aan.
Heeft gelukkig wel geholpen ondanks dat ik er nu nog last van heb! Ach gut

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:31

Dat klopt, kan ik niet méér mee eens zijn dat wat jij zegt Ja

Maar als ik even naar mezelf kijk... Noem het arrogantie,maar ik dacht werkelijk dat ik niet zou vallen, ik heb van mijn 15e of zoiets tot mijn val 4 maanden geleden altijd zonder cap gereden, tenzij ik ging springen of een buitenrit maken. Ik dacht er niet eens aan dat ik zou vallen, ik had toch voldoende rij-ervaring of niet dan?

En ja, ik heb geluk gehad, in deze periode ben ik geloof ik maar 4 keer van een paard gevallen, dat is niet veel in ongeveer 18 jaar tijd denk ik zo....

Pas nu, nu ik mezelf een hersenbeschadiging bezorgd heb, zie ik in hoe stom ik was, en vandaar dat ik opmerkingen als "Ik hoop dat ze er eens goed afdonderen" best begrijp,hoe hard ook.

Tuurlijk, je wenst niemand iets toe! Maar juist door mijn val en de gevolgen die helaas pindakaas volledig voor mijn rekening zijn, besef ik pas hoe belangrijk een cap is!

Daarom zeg ik ook altijd: van mij zul je niet horen dat je een cap moet dragen! Dat moet je zelf maar weten, maar diep van binnen denk ik dan: GVD!!! Want ik wens mensen niet toe wat ik heb gehad.[/quote]

Idd, bij veel mensen dringt het vaak pas door als ze eenmaal hebben meegemaakt hoe het is als het een keer fout gaat. Misschien dat ik in de ogen van sommige mensen hard ben, ik wens gewoon niemand zo'n ongeluk toe! (Ik heb het zelf gelukkig ook nog nooit meegemaakt!) Maar het enige waar ik gewoon niet tegen kan is dat mensen hun kop in het zand steken, zo van ja ik weet dat het gevaarlijk is, ik weet dat ik er levenslange schade van kan krijgen als het fout gaat, maar toch neem ik het risico. Ben je dan een beetje zelf destructief of niet... Nogmaals sorry, voor de mensen die geen cap dragen zal ik wel overkomen als 1 of andere b i t c h Knipoog Maar zo denk ik er toch echt over Tong uitsteken

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 09:52

Barmat schreef:
Ik vind het verschrikkelijk er uit zien, erg lelijk, ondanks dat ik best een aardig model cap heb (casco).
En het zit niet je-van-het, maar ja, ik rijd voortaan liever lelijk en warm/onhandig, dan dat ik mijn hersenen verder de vernieling in help Lachen

Eigenlij vind ik dat er geen enkele smoes is om geen cap te dragen.

ik heb hem zelf van harry's horse. vind dit de mooiste cap en heel betaalbaar.
GPA is uiteraard ook erg mooi maar ook erg duur

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:57

Ik rij alleen buiten met cap, of als ik een paardje in zou moeten rijden of iets.
Waarom anders geen cap? Geen idee, rij ook niet met bodyprotector.
Ben in het verleden weleens van een paard afgevallen, met cap, waarbij ik op mijn pols terecht kwam. Resulteerde in een gekneusde pols, mijn hoofd is niet eens in de buurt van de grond geweest

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:28

Es79 schreef:
Dat heb jij ervaren ja, en ik geloof dat je flink wat hoofdpijn kan krijgen maargoed, ik moet er echt niets van hebben.
Misschien dat ik met de tegenwoordige nieuwe caps eens ga kijken hoe het zit, die zitten misschien beter.

Goedzo!
Er zijn tegenwoordig genoeg caps die wel lekker zitten! Lachen Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:30

stef schreef:
Ik rij alleen buiten met cap, of als ik een paardje in zou moeten rijden of iets.
Waarom anders geen cap? Geen idee, rij ook niet met bodyprotector.
Ben in het verleden weleens van een paard afgevallen, met cap, waarbij ik op mijn pols terecht kwam. Resulteerde in een gekneusde pols, mijn hoofd is niet eens in de buurt van de grond geweest

Dan heb je ook mazzel gehad! Een gebroken pols is ook niet alles, maar dat geneest toch beter dan wanneer je een zware hersenschudding hebt gehad Knipoog Tuurlijk, je hoeft niet altijd op je hoofd te vallen, maar mocht je er toch een keer op terecht komen, dan ben je blij met een cap op je kop! Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:17

niet noodzakelijk, heb ook een keer iemand met een gebroken neus gezien, viel op haar achterhoofd, cap knalde naar voren, zo op dr neus...
We fietsen in NL ook nauwelijks met helmen, misschien maar net wat je gewend bent.
Ik ga iig niet met cap rijden omdat wat bokkers dat zeggen.
gelukkig ben ik 26 en is er niemand verantwoordelijk voor mij behalve ikzelf

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:19

Ik rij ook bijna altijd met cap
Alleen soms voor foto's niet. of als het heel warm is en ik in de bak rijd.
Buiten heb ik hem altijd op

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:25

stef schreef:
niet noodzakelijk, heb ook een keer iemand met een gebroken neus gezien, viel op haar achterhoofd, cap knalde naar voren, zo op dr neus...
We fietsen in NL ook nauwelijks met helmen, misschien maar net wat je gewend bent.
Ik ga iig niet met cap rijden omdat wat bokkers dat zeggen.
gelukkig ben ik 26 en is er niemand verantwoordelijk voor mij behalve ikzelf

Dat die cap op haar neus knalde, is ook haar eigen schuld. Dan had ze een beter passende cap moeten kopen of de cap steviger moeten vastmaken. Wat betreft dat fietsen met een helm, een fiets is geen levend wezen en dus ook niet onvoorspelbaar Knipoog Een fiets kan niet ergens van schrikken, een fiets wordt volledig door jou bestuurd. Een paard niet: het is een vluchtdier en kan altijd schrikken of een andere reden hebben om plotseling te bokken/ervandoor te gaan.

Maar zoals je al zegt, jij bent verantwoordelijk voor jezelf, en het is ook echt niet mijn bedoeling om jou zover te krijgen dat je wel een cap draagt. Dat moet je maar lekker zelf weten Tong uitsteken Het enige wat ik hier doe is mijn mening geven en daar kan je het mee eens zijn of niet. Als je het er niet mee eens bent, jammer dan, het is jouw probleem als je een toch een keer verkeerd valt en er vervelende schade aan overhoudt. Eigen verantwoordelijkheid Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:28

Ik rij nooit met cap ben van mening dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is en daar heeft niemand wat op in te brengen. Net zo min dat ik commentaar mag leveren op ruiters die wel altijd hun cap op hebben, bij ons op stal rijd denk ik ook maar de helft met cap.
Ben ik op terrein waar cap verplicht is, zet ik hem ook zonder morren op. Ach en al die mensen die dan brullen als je op je hoofd valt, een lid van de vereniging met cap op viel van paard af en kwam zo akelig hard terecht op haar billen dat ze een zware hersenschudding opliep, zelf al diverse malen hersenschudding gehad door vervelende klappen van paarden. Al zou ik op een voor mij onbekend paard gaan zitten zou ik vermoedelijk wel een cap op doen, alhoewel de kans klein is dat ik op onbekende paarden stap.