Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nobility schreef:Hoezo wat en PAARD niet kent? een paard is een paard en die hoort een groot gedeelte van een dag te bewegen! Als veulen zijnde is een paard al in de wei geweest.Het blijft ook altijd een KUDDE dier, sociaal contact is dus ook een levensbehoefte net als voldoende beweging,eten en drinken.
antitoilet schreef:Toevallig, ik wou er ook een topic over openen!
Toen ik dat las in paard&sport had ik het er gelijk over met mijn moeder.
Het is gewoon zielig eigenlijk, ze mogen nooit eens lekker uitleven in de wei of paddock. Die dieren moeten altijd luisteren, kunnen nooit eens doen waar ze zin in hebben...![]()
Ze hebben zo ook geen contact met andere paarden.
Die nu in paard&sport komt alleen buiten met het rijden. Ook geen buitenritje ofzo..![]()
Als zo`n dier dan eens lekker irritand is, kan ik het heel goed begrijpen.. maar het krijgt dan tuurlijk weer op zn donder.![]()
Jammergenoeg gebeurt dat bij veel mensen, niet eens alleen in de echte sport.![]()
Die van schellekens-bartels ( weet eventjes niet hoe je het schrijf) die komen volgensmij wel elke dag eventjes buiten...
Anky geloof ik alleen grazen aan de hand...
udine5 schreef:dus ik ben niet de enige die het opviel?
dat gaat over power en paint. ontzettend mooi beestje.
en hij doet het ook goed in de sport maar ik vond het inderdaad ook erg zielig voor hem dat hij nooit eens even lekker van zich af kan bokken en rollen enzo. hij mocht alleen op concours grazen wat ik van het verhaal begreep
rowan17 schreef:Tsja, op een gegeven moment moet je keuzes maken. Of je paard in de kreukels, of op stal laten zodat er geen gekke dingen mee gebeuren. Er zijn zoveel paarden die nooit op de wei/paddock komen. Het kan wel, mits ze gewoon genoeg beweging krijgen. De buurman heeft springpaarden, deze komen nooit buiten. Wel worden ze uiteraard elke dag gereden en komen ze meerdere keren per dag in de molen (een heel enkele keer komen ze een uurtje in de wei, maar dan wel van top tot teen in de beschermers). Beweging genoeg dus. Als ze op de wei zouden staan, zouden ze toch de hele dag staan eten.
Een van mijn paarden komt ook niet op de wei/paddock (staat wel in een grote box met 2 buitenluiken, dus ziet genoeg..). Ik heb heel bewust die keuze gemaakt. Misschien over een tijdje dat ie weer los mag. En ja dan gaat die ook van top tot teen in de beschermers.
Overigens ben ik er wel tegen, als paarden 24 u pd op stal staan, omdat de baas te lui is om te rijden of buiten te laten oid![]()
.
Het kan dus wel, als ze maar genoeg beweging en afleiding hebben.
ELpatcho schreef:jaah ik las het net ook! nooit weidegang, altijd dressuur, nooit spring, nooit buitenrijden.. saai leventje sow!