Nooit op de wei .. ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Nooit op de wei .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:39

Ik vind het ook belachelijk... als het paard vaak en lang geoeg op de wei/ in de paddock komt gaat ie echt niet elke keer idioot doen.

Die van mij heeft hier en daar een schram, maar daarvoor kan ik dr niet op stal houden, weet niet hoe het dan wordt......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:41

ik heb geheel tegen de wens van mijn va in mijn paard op de wei gezet........

goed hij zal een keer gek doen, en dan kan hij de rest van de tijd revalideren

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:46

Inderdaad sneu voor die pony!

Ik wil toch wel even duidelijk maken dat een springpaard veel meer afwisseling heeft dan iemand hier in het topic vermelden. Springpaarden trainen echt niet elke dag in de vorm van springen. Vaak springen ze maar 1x in de week en op wedstrijd. Juist springpaarden worden dressuurmatig bijgetraind en een andere dag wat eenvoudige sprongetjes om de spieren los te maken. Springpaarden zijn veel vrijer want een keer een bok na de hindernis is niet erg Knipoog

MIjn pony komt dagelijks een uur in de paddock en daarnaast rijd ik, zowel in de bak als buitenrit als longeren. Vaak ga ik met mijn pony nog een uurtje grazen. Dit is wel als mijn paard niet op de wei KAN zoals nu bijvoorbeeld met die regen. Staat mijn pony wel in de wei (wat hier nog niet de hele dag kan) staat mijn pony ook nog los in de paddock en de hele rattaplan.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:46

Een paard hoort ook weidegang te hebben, afwisseling, voldoende beweging, e.d. Al moet ik zeggen dat hier in de regio (utrecht) de meeste paarden in de winter ook 24/7 op stal staan met 1 uurtje beweging in de bak, welke 9 van de 10 keer ook dressuur is. Dus ik moet zeggen dat de situatie die in dat tijdschrift staat niet veel afwijkt van het leven van de meeste paarden in deze regio.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 17:50

nobility schreef:
Hoezo wat en PAARD niet kent? een paard is een paard en die hoort een groot gedeelte van een dag te bewegen! Als veulen zijnde is een paard al in de wei geweest.Het blijft ook altijd een KUDDE dier, sociaal contact is dus ook een levensbehoefte net als voldoende beweging,eten en drinken.

Dat is waar! Ja

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:57

Haha! dat dacht ik! Cool

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:59

Toevallig, ik wou er ook een topic over openen!
Toen ik dat las in paard&sport had ik het er gelijk over met mijn moeder.
Het is gewoon zielig eigenlijk, ze mogen nooit eens lekker uitleven in de wei of paddock. Die dieren moeten altijd luisteren, kunnen nooit eens doen waar ze zin in hebben... Boos!
Ze hebben zo ook geen contact met andere paarden.
Die nu in paard&sport komt alleen buiten met het rijden. Ook geen buitenritje ofzo..
Als zo`n dier dan eens lekker irritand is, kan ik het heel goed begrijpen.. maar het krijgt dan tuurlijk weer op zn donder. Hamer

Jammergenoeg gebeurt dat bij veel mensen, niet eens alleen in de echte sport. No Cheer

Die van schellekens-bartels ( weet eventjes niet hoe je het schrijf Knipoog ) die komen volgensmij wel elke dag eventjes buiten... Lachen

Anky geloof ik alleen grazen aan de hand...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 18:05

antitoilet schreef:
Toevallig, ik wou er ook een topic over openen!
Toen ik dat las in paard&sport had ik het er gelijk over met mijn moeder.
Het is gewoon zielig eigenlijk, ze mogen nooit eens lekker uitleven in de wei of paddock. Die dieren moeten altijd luisteren, kunnen nooit eens doen waar ze zin in hebben... Boos!
Ze hebben zo ook geen contact met andere paarden.
Die nu in paard&sport komt alleen buiten met het rijden. Ook geen buitenritje ofzo..
Als zo`n dier dan eens lekker irritand is, kan ik het heel goed begrijpen.. maar het krijgt dan tuurlijk weer op zn donder. Hamer
Jammergenoeg gebeurt dat bij veel mensen, niet eens alleen in de echte sport. No Cheer
Die van schellekens-bartels ( weet eventjes niet hoe je het schrijf Knipoog ) die komen volgensmij wel elke dag eventjes buiten... Lachen
Anky geloof ik alleen grazen aan de hand...

Leuk om te lezen dat je er hetzelfde over denkt als ik! Ik had het er ook gelijk over met m'n moeder, en die vond het ook belachelijk! No Cheer

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:06

Ik heb het op mijn stage van dichtbij meegemaakt. Verdrietig diep triest gewoon.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:12

dus ik ben niet de enige die het opviel?
dat gaat over power en paint. ontzettend mooi beestje.
en hij doet het ook goed in de sport maar ik vond het inderdaad ook erg zielig voor hem dat hij nooit eens even lekker van zich af kan bokken en rollen enzo. hij mocht alleen op concours grazen wat ik van het verhaal begreep Gestoord

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:17

Bij ons in de buurt is dat ook echt geen uitzondering.
Paarden lopen uurtje per dag staan verder de hele dag op stal. Als de mensen wel tijd en zin hebben om hun paard even op de wei te zetten is dat ook maar hooguit 2 uurtjes. Ken genoeg mensen die dat nooit doen..

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:58

Tsja, op een gegeven moment moet je keuzes maken. Of je paard in de kreukels, of op stal laten zodat er geen gekke dingen mee gebeuren. Er zijn zoveel paarden die nooit op de wei/paddock komen. Het kan wel, mits ze gewoon genoeg beweging krijgen. De buurman heeft springpaarden, deze komen nooit buiten. Wel worden ze uiteraard elke dag gereden en komen ze meerdere keren per dag in de molen (een heel enkele keer komen ze een uurtje in de wei, maar dan wel van top tot teen in de beschermers). Beweging genoeg dus. Als ze op de wei zouden staan, zouden ze toch de hele dag staan eten.

Een van mijn paarden komt ook niet op de wei/paddock (staat wel in een grote box met 2 buitenluiken, dus ziet genoeg..). Ik heb heel bewust die keuze gemaakt. Misschien over een tijdje dat ie weer los mag. En ja dan gaat die ook van top tot teen in de beschermers.

Overigens ben ik er wel tegen, als paarden 24 u pd op stal staan, omdat de baas te lui is om te rijden of buiten te laten oid Rolleyes .

Het kan dus wel, als ze maar genoeg beweging en afleiding hebben.

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:03

wat vinden jullie dan van paarden die wel in de paddock mogen, maar niet in de wei kunnen grazen? (wel aan de hand). dit is bij de stal van mijn verzorg paardje zo, ik vind het overigends nog steeds te weinig... ze worden ook wel vaak in de buitenbakl losgegooid...

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:11

@HoofBeat: Alleen in de paddock los vind ik ook nog te weinig.
Ik vind dat een paard gewoon lekker vrij moet kunnen eten en met andere paarden moet kunnen spelen enz.
Hoevaak ze ook worden losgegooit, ze kunnen alleen maar even heen en weer rennen en rollen, dat is alles.
Ik vind het triest dat mensen die zo veel om hun paard geven toch niet hun paard op het land laten. Raar toch eigenlijk? Je leest zo vaak in bladen hoe veel ze wel niet om hun paard geven en dan toch laten ze hun paard niet vrij op het land... No Cheer
Is eigenlijk vreemd dat het uberhaubt mag...paard nooit lekker vrij naar buiten laten Verdrietig

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 20:16

udine5 schreef:
dus ik ben niet de enige die het opviel?
dat gaat over power en paint. ontzettend mooi beestje.
en hij doet het ook goed in de sport maar ik vond het inderdaad ook erg zielig voor hem dat hij nooit eens even lekker van zich af kan bokken en rollen enzo. hij mocht alleen op concours grazen wat ik van het verhaal begreep Gestoord

Ja idd.. dat begreep ik ook uit het verhaal, enkel op het concours even wat ''extra aandacht. '' Aan de hand grazen, omdat ie er op concours er wel op z'n best uit moest zien !? Verward

rowan17 schreef:
Tsja, op een gegeven moment moet je keuzes maken. Of je paard in de kreukels, of op stal laten zodat er geen gekke dingen mee gebeuren. Er zijn zoveel paarden die nooit op de wei/paddock komen. Het kan wel, mits ze gewoon genoeg beweging krijgen. De buurman heeft springpaarden, deze komen nooit buiten. Wel worden ze uiteraard elke dag gereden en komen ze meerdere keren per dag in de molen (een heel enkele keer komen ze een uurtje in de wei, maar dan wel van top tot teen in de beschermers). Beweging genoeg dus. Als ze op de wei zouden staan, zouden ze toch de hele dag staan eten.

Een van mijn paarden komt ook niet op de wei/paddock (staat wel in een grote box met 2 buitenluiken, dus ziet genoeg..). Ik heb heel bewust die keuze gemaakt. Misschien over een tijdje dat ie weer los mag. En ja dan gaat die ook van top tot teen in de beschermers.

Overigens ben ik er wel tegen, als paarden 24 u pd op stal staan, omdat de baas te lui is om te rijden of buiten te laten oid Rolleyes .

Het kan dus wel, als ze maar genoeg beweging en afleiding hebben.

Ja, dat zie ik dus ook heel vaak dat paarden van top tot teen in de beschermers staan. Sommige momenten denk ik dan bij mezelf: '' Waarom ?? Enkel om een schaafwondje te voorkomen?? '' Maar soms ook weer vanuit de andere hoek; '' Nou, dan maar helemaal beschermd. Ze komen tenminste buiten, er zijn paarden die niet eens buiten komen! '' Ach gut

En dat je ze met reden binnen laat staan, oke, prima. Maar zorg er gewoon voor dat het dier genoeg andere dingen te zien krijgt, en genoeg andere dingen doet. Zoals jij, rowan17, al zegt! Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:18

Zo gaat het met veel paarden hoor, helaas..
Ja als de eigenaren op vakantie gaan, mogen ze 2 weekjes in de weide, joepie... Rest van het jaar zien ze geen gras niks.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:23

Tja, die van mij komt ook niet meer in de wei. Heeft er altijd 's zomers hele dagen in gestaan. Maar hij kwam er altijd kreupel uit, of kwam door de sloot heen zelf naar stal. Hij is al neit meer goed op zijn benen, dus mag niet gelongeerd worden. Los in de bak rolt hij alleen, maar doet voor de rest niks. Springen mag hij niet. Als we op buitenrit zijn geweest, staat hij daarna shakend op stal en is helemaal van slag.

Dus ik stap aan de hand of rijd dressuur met hem, ben ik nu zo'n dierenbeul?

Nu is het wel zo dat als ik stap, ik wel de wijk in ga, of de polder. En uit en instappen doen we altijd in de polder en 's zomers vaak op de stoppels rijden.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:24

ELpatcho schreef:
jaah ik las het net ook! nooit weidegang, altijd dressuur, nooit spring, nooit buitenrijden.. saai leventje sow!

Zeker saai en heeeel onnatuurlijk.. Gewoon te zielig voor woorden. Een paard moet zn ei kwijt kunnen dmv een buitenrit of lekker lang los in de paddock. Verdrietig (T LIEFST NATUURLIJK WEILAND)
Vind je het gek dat paarden die 23/7 op stal staan braaf zijn? (de meeste die ik ken dan)
Die zijn natuurlijk allang blij dat ze mogen rijden.
Dat had ik met mn paardje ook. Toen ik hem kocht stond hij nog op een manege (daar had ik hem op proef) en brááf dat hij was. Kom ik op een stal met Vééél meer ruimte en veel meer beweging, en meneer had praatjes hoor. Slapen
Laatst bijgewerkt door Lika93 op 07-07-07 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

C_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:27

oef als ik dat bij een van mijn paarden probeer heb ik kannonetjes onder me in Clown
nee ze zouden t ook egt niet leuk vinden ALTYD het zelfde, maar dat zou ik ook niet leuk vinden Vork

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:28

Ik vind het erg zielig voor paarden als ze nooit op de wei mogen, ik heb het ook gezien in het stuk van power en paint.. Verdrietig Een paard hoort van nature buiten en zélfs als ze veel gereden worden en in de stapmolen denk ik dat zo'n paard en zowel fysiek als mentaal niet tot zijn recht komt.

Ik ken ook iemand die haar paarden bij mij opt werk een tijdje heeft gestald, die was bang dat haar paarden zich zouden bezeren als ze op de weide zouden gaan. Ja dat is logish als ze maar 1 keer in de maand ofzo buiten mogen dat ze dan gek gaan doen! En áls ze buiten gingen, dan helemaal ingepakt. Gestoord Misselijk Koe Dat zit allemaal tussen de oren van de eigenaars denk ik dan en het paard is er de dupe van..

bij ons gaan ze op de weide van 9.30 tot 17.00 en ze zijn op en top gelukkig en in de meer dan 15 jaar dat we paarden hebben, is er nog maar 1 keer een pony van de weide gekomen met een wondje aan zijn been!

Er zullen natuurlijk wel uitzonderingen zijn waarbij een paard gebaat is bij geen weidegang, uitzonderingen maken de regel Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:32

Tja, als je zo'n dier wat juist veel hoort te bewegen maar op stal laat staan, dan is 'ie ook niets meer gewend en dan krijgen ze snel blessures. Clown
Want reken maar dat ze gek doen als ze hun vrijheid krijgen. Je zult maar altijd opgesloten staan in een stal en alleen maar mogen werken, of dat nou met ruiter is of niet.

Die van mij staat 24/7 in het land, heel bewust voor gekozen. Hij is 2x kreupel geweest doordat hij graag door het land scheurt en zich wel eens verstapt. Na 4 dagen was het dan weer over (veel afspuiten en wandelen), niets aan de hand. Hij is jong en ik ben alleen maar blij dat hij zo speels en jolig is. Een paard die zijn levensvreugde uit, dat is pas mooi om te zien. Lachen

Een paard hoort zoveel mogelijk beweging te krijgen met andere paarden. Een paard is een paard en ik vind het verschrikkelijk dat zoveel mensen dat schijnen te vergeten voor hun eigen pleziertjes en wensen. Boos!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:34

Het paard van een vriendin van mij staat sinds kort ook altijd op stal.
Ze heeft er bewust voor gekozen.
Haar paard staat dit jaar al voor de 3de keer een hele zomer stil.
Het eerste jaar is hij zo gek gaan doen dat hij zijn hoefbal er afgetrapt had.
Dat was 5 weken stil staan. Vorig jaar heeft lopen bokken en gek doen en is een spier in zijn bil gescheurd.
Dit jaar kwam hij weer op de wei en is meneer gaan rennen en is hij vergeten om zijn benen mee te nemen. Weer een spier gescheurt en een blesure in de schouder. Ze stond op een stalling die de paarden naar buiten wou hebben. Dus hij is geblesseert de wei weer in gegaan.
Is er een draad geknapt en heeft hj een poosje met de merrie in het andere land samen gelopen. Deze twee kunnen niet samen en ze heeft hem alle hoeken van het land laten zien.
Ze is nu verhuist naar een andere stal en de mensen zeggen hier dat ze zelf moet weten wat ze met hem wil doen.
Hij staat nu lekker op stal en het bevalt hem erg goed.
Hij komt af en toe wel buiten aan de hand en hij wordt normaal gesproken dagelijks gereden of gelongeerd.

Ik ben zelf voor weidegang maar als je paard er op deze manier niet `tegen` kan dan zou ik hem ook binnen houden.

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:54

Hopelijk stoppen zulke dingen ooooit!!

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:58

Ik las het ook en ik heb er ook even over nagedacht..
Het lijkt mij niet fijn om nooit in een weiland eens lekker te kunenn grazen of eens lekker uitvliegen of nooit een lange buitenrit maken..
Dat is toch juist heel gezond en leuk voor een paardje??:O
Ach ja sommige mensen doen het anders en laten ze aan de hand grazen das is niet zo'n probleem, maar dan ook niet eens een keertje per week int weiland of ff uitvliegen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:59

Misschien hebben ze er wel een reden voor, zoals ik? Lachen