wanhoop nabij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:40

Inderdaad Dees heb ik zelf niet vaak paarden onder de 5000 euro staan, maar ik verkoop ook regelmatig paarden voor anderen die wel in onder dat bedrag worden verkocht.

Een paard wat zowel rontgenologisch als klinisch gekeurd word, is niet per definitie honderd procent op de benen, de veearts kijkt naar wat voor doel het dier voor gebruikt gaat worden, en dan zijn er een aantal richtlijnen die daar voor gebruikt worden. Daarop word een paard wel of niet afgekeurd. Ocd of een chipje hoeft helemaal geen probleem te zijn. maar wel dingen die de nieuwe eigenaar moet weten.

Als verkoper zijnde wil ik graag kwaliteit verkopen, en dan gaat het om zowel kwaliteit in het gezond zijn, als in kwaliteit qua paard, en dat is voor iedereen verschillend, wat mij niet zou passen kan een ander heel goed passen, daar ben ik me erg van bewust en probeer dat ook altijd een passend paard bij de ruiter te vinden. En daarbij een goede prijs/kwaliteit verhouding te creeren.

Maar al kost het dier 100 euro, gezond moet ie wezen. Voor veel mensen is zelfs 3000 euro heel veel geld, zou toch zonde zijn, dat ze hem niet laten keuren, en vervolgens een jaar later het dier naar de slager moeten brengen. Geen paardenverkoper is te vertrouwen, dus neem het zekere voor het onzekere en sluit alles uit wat je uit kunt sluiten. En als je mensen tegen komen die vinden dat jezelf de kosten moet betalen als het dier wordt afgekeurd, dan zou ik hem lekker laten staan. Waarschijnlijk is daar wat mee aan de hand. Er worden zoveel paarden verkocht die al een keer zijn gekeurd en afgekeurd werden, en er is een kans dat zo'n dier heel lang mee gaat, maar de kans dat hij of zij binnen een paar jaar bij de slager staat is veel groter, en dan heb je en financiele schade, maar zeker emotionele schade, dus keur gewoon.

Met het woord verrot doel ik trouwens niet op de kwaliteit van het paard, maar op de kwaliteit van het beenwerk ed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:47

Ik laat zelf mijn paarden niet rontgenologisch keuren omdat ik dat te duur vind. Er is een kans dus dat mijn paarden rontg. afgekeurd zouden worden, terwijl ik of iemand anders in onwetendheid vrolijk door mee zou kunnen rijden omdat zich evt. botgebreken nooit zullen manifesteren bij het rijden. Als ik nu voor de hobby een keer een paard koop en verkoop, en ik zou en rontgenologische keuring moeten betalen bij afkeuring, ben ik snel uitgehobbied. Snap je dat Pipo? Ik moet namelik ook nog een hoop stalgeld erbij betalen. En alles bij elkaar loopt het wel op!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:59

Ik snap nog steeds niet waarom een paard altijd ook rontgen 100 % moet zijn voor iemand het wil kopen...
Het is dus gewoon niet waar dat een rontgen afgekeurd paard kreupel is en zal raken en 100% goedgekeurde paarden niet.

Die keuring is een doodsimpele kansberekening, en het is gewoon niet perfect. de kans dat de geleerden het verkeerd inschatten met die kans, is heel groot.

Het radlopende paard met een drietje moet je gewoon kopen, tenzij je idd op europees niveau wenst te verschijnen. Een regionale basisruiter rijdt zo'n dier niet kapot, dus waarom zou je het laten staan. Een echt kreupel paard kopen, tja, dat zou ik ook niet doen. Maar voor mij als ruiter, met mijn talenten, is er geen enkele reden om een paard te laten staan als het een 3tje heeft en verder klinisch helemaal goed is.
Ik koop mijn paarden ook zonder rontgen rapport, en ben er tot nog toe nog niet mee bekocht geweest...het is immers ook maar net hoe je je paard gebruikt.

In mijn ogen geeft zo'n rontgenologisch rapport te weinig meerwaarde tav de kosten, en het geeft nogmaals...geen enkele garantie dat men een goed paard koopt. Het is niet waar dat rontgen minder goede paarden absoluut minder lang mee gaan.
Maar goed, als de koper er wel waarde aan hecht, ga je gang.....een leek moet immers zich ergens blind op kunnen staren....
Het geeft alleen zo'n vals gevoel van veiligheid....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:18

Dees schreef:
Het radlopende paard met een drietje moet je gewoon kopen, tenzij je idd op europees niveau wenst te verschijnen. Een regionale basisruiter rijdt zo'n dier niet kapot, dus waarom zou je het laten staan.

Hier ben ik het mee eens,
sterker nog, als ze klinisch in orde zijn zal een keuringsarts geen negatief koopadvies geven bij 1 of 2 drietjes.
Ik heb vorig jaar mijn 12 jarige verkocht, hij liep toen M2 met punten en L springen, had een endurance wedstrijd met zeer goed gevolg afgelegd (14,9 km per uur en op al vetgates in orde), ook deed hij het niet onverdienstelijk in de onderlinge crosswedstrijden in de buurt.
Hij had nog nooit kreupel gelopen, de man die hem graag wilde hebben wilde hem persee gekeurd hebben.
Dit heeft hij geheel op eigen kosten laten doen.
Klinisch was het paard 100% in orde, zelden een paard zo op een harde volte zien draven.
Röntgenologisch was het echter geen schoonheidsplaatje, hij had o.a. drietjes voor de sesambeentjes.
Maar gezien het doel waar die man hem voor wilde gebruiken en met de achtergrondinfo die ik had is hij gewoon goedgekeurd.
Geldweggooierij wat mij betreft dus...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:36

Waarom laten jullie niet ieder zijn eigen eisen stellen? Als Diana het zo wil laat haar dan en als jij het anders zou doen, niets mis mee. Ieder heeft zijn eigen mening hierover dat is inmiddels al zeer duidelijk. En je kunt elkaar niet "bekeren" jouw mening aan te nemen. Steek er dan verder niet zo veel energie in.

Masja

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:39

vita doet hier haar beklage en vertelt haar verhaal. en wij vertellen dan vervolgens de andere kant van het verhaal. DAt mag toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:51

gut Masja...
Wat mij betreft was het puur ter informatie...LDV wilde echt zelf weten waarom ze het niet op haar manier gedaan kreeg (vooralsnog?). Iemand bekeren, ach, wat kan mij het schelen hoe zij haar paard koopt...Ik gun iedereen een goed/lief/leuk/mooi paard voor een prikkie.
Het was goed bedoeld, dus wind je er niet zo over op...leer er wat van Haha!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:05

Hihi, ik wind me niet op hoor Haha! maar baal er een beetje van als je een andere mening hebt dan het gros je zo'n stortvloed over je heen moet krijgen. Ik snap dat het als info begon, maar lees toch enige irritatie. Ik wil alleen zeggen dat dat neit nodig is omdat ieder zijn eigen eisen heeft.

Groetjes Masja

menespride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 15:00

Een stukje uit Bit zoals je het niet moet doen: Huilen

Frederike betaalt ruim 5500 euro voor een vierjarige Friese hengst. Ze laat hem niet keuren op aanraden van de verkoper die immers instaat voor de gezondheid van het paard. Dat is volgens de verkoper overbodig. Hij verkoopt immers geen TROEP en de paarden staan onder strenge medische begeleiding. Frederike gaat akkoord. Na enkele maanden gaat de gezondheid van het paard ziender oog achteruit. Onderzoek van een dierenarts wijst uit dat het dier aan een ernstige hartkwaal lijdt. De enige verklaring is, dat het hier om een aangeboren afwijking gaat die al bestond voor de verkoop. De verkoper hoort van de slechte toestand van het paard, komt kijken, ziet en zegt: "Da's niks meer, breng maar naar de slacht, we lossen het wel op." Het paard word afgemaakt, maar een oplossing blijft uit. De verkoper biedt diverse andere Friese paarden aan, maar dan moet Frederique wel flink bijbetalen. Ze wijst de paarden af en vraagt om een financiële tegemoetkoming. Hij biedt aan om vijfhonderd euro te betalen. "Daar koop ik nog geen Friese hoef voor", zegt Frederike. Daarna wordt de deur letterlijk voor haar neus dichtgegooit. "Hij zei wel nog dat ik toch niets kon bewijzen nu het paard geslacht was". Advocaat mr. Gera avn Lent zegt: "De verkoper heeft mededelingsplicht. Wanneer hij op de hoogte is van een kwaal hoort hij dit kenbaar te maken, niet alleen wat hij weet maar ook wat hij verondersteld wordt te weten. Anderzijds heeft de verkoper een ONDERZOEKSPLICHT. Dat wil zeggen dat Frederike het paard WEL HAD MOETEN LATEN KEUREN. AL KOOP JE HET VAN EEN FAMILIELID, LAAT HET KEUREN Deze kwaal was bij een klinische keuring namelijk boven tafel gekomen, dat is extra zuur". In dit geval heeft de verkoper een garantie gegeven dat het dier gezond is. "Wanneer het paard toch niet in orde blijkt te zijn, dient hij ofwel een passend ander paard te zoeken, of het BEDRAG terug te geven. Het paard voldoet namelijk NIET aan hetgeen koper en verkoper per overeen zijn gekomen. Het was duidelijk dat Frederike het paard wilde rijden. Met een hartafwijking was dat onmogelijk". vat van Lent samen.

Dus Diana gewoon laten keuren!!!!! Haha!
Wat andere zeggen moeten hun weten, maar als ik misschien ooit een paard koop van een van deze bokkers die het niet nodig vind om te keuren, kan nog eens van een koude kermis thuis komen.

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:07

Mja, ik geloof ook niet meer zo in keuringen. Ik begrijp het ook heel goed dat een verkoper niet voor de kosten op wil draaien als het paard afgekeurd wordt. Het gebeurt zo vaak dat een paard op een hele lichte ocd afgekeurd word. Het beest krijgt er nooit last van, maar de verkoper zit met een afgekeurd beest in z'n maag gesplitst die hij nooit meer voor een hoop geld kan verkopen. Een vriendin van mij kocht een paard die op de foto helemaal geweldig was, maar na een half jaar afgemaakt moest worden omdat ie hoefbevangen was geworden....

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 21:30

er staat een heel stuk in bit hierover, keuren is helemaal zo slecht nog niet hoor!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:21

Maar er is wel een verschil tussen keuren en keuren *LOL* Dat stukje uit de bit vind ik trouwens ook niet zo handig...Daar zou ik dus niet ingetrapt zijn, een klinische keuring van 200 euro had dit allemaal kunnen voorkomen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:23

Nog voor de duidelijkheid; er zijn 2 soorten keuringen.
De eerste keuring is de klinische keuring, die moet je gewoon altijd laten uitvoeren. Die kost je een 75 tot 100 euro. Die keuring had het voorbeeld in bit ook doen voorkomen!

De tweede keuring, een aanvullende keuring op de eerste, is de rontgen keuring. Dat is een keuring waarvan ik zeg dat je die wel kan laten uitvoeren, heus, maar is de vraagprijs van het paard lager dan zeg 5.000 euro, mag je niet verlangen dat de verkopende partij de keuring gaat betalen.

Dus; klinische keuring ALTIJD
Rontgen keuring vooral bij dure paarden.

En dat verhaal van die dame in Bit; die dame is gewoon hartstikke dom bezig geweest. Altijd klinisch laten keuren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:57

Neem nou 1 van mijn paarden die ik ooit op hoog niveau gereden heb. Op de foto's SUPER GAAF, maar in werkelijkheid zou ieniet eens door een klinische keuring komen..........wat het is ????? Na jaren weet ik het nog niet. Dus nu denk ik ook wat zegt het nou foto's.......... ze hebben al 3x foto's gemaakt en allemaal 1tje zou ie krijgen maar een buigproef, ho maar dat haalt ie nooit van zijn levens dagen........
En ook ik geloofde eerst heilig in foto's, ik wilde bijna dat ik mijn groen aangekochte paard had laten rontgenen, absurt natuurlijk maar toch!!!! Maar na deze gebeurtenis denk ik van, aan de ene kant zegt het niks, maar een paard met 3en hoef ik niet. Ik koop niet een paard met het risico het over 2 jaar te moeten laten afmaken, het probleem is dat je niet weet hoelang je dr meedoor kan gaan, als je iets kan vermijden doe het dan. Maar als ie goed is is het dus ook niet zeker of ie werkelijk goed is.
Hoppa een spuit in het been van mijn paard en dan laten keuren en weg is ie voor een hoop geld........maar doe ik dat??? .......nee hij blijft voor eeuwig bij mij omdat ik dat niet wil.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 23:14

maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen klinische keuring en rontgelogische (?) keuring! Ik neem aan dat ze bij de klinische keuring ook naar het gangenwerk(zuiver etc) kijken en dat je aan de buitenkant ook voor een deel kan voelen of er iets mis is ? Klinisch is dan dus eigenlijk ingewanden en rontge de botten ?
Of ben ik nou zo blond

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:51

Ymke, je bent blont! Grapje...

Nee, wat er bij een klinische keuring gebeurd, is hetzelfde als bij een rontgen keuring, alleen worden er bij een rontgenkeuring OOK NOG foto''s van de meeste beengewrichten gemaakt.
De rontgenkeuring is een aanvulling op het klinische keuren.
Je kan wel klinisch keuren zonder foto's maar niet rontgenkeuren zonder klinisch.
Snappez vous?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 14:23

ah ik snap em! Knipoog Maarja, ik ben ook echt blond Haha!

Maar scheelt dat zoveel qua prijs dan! Want ik las dat klinisch iets van 75 euro was, maar ik kan me niet voorstellen dat je voor foto's zoveel meer betaalt!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 14:28

Ze maakte van mabel 22 foto's en waren er met 4 mensen tegelijk mee bezig. Ik geloof best dat dat duur is.