vraagje over bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Re: vraagje over bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:31

Wij hebben thuis een Dartmoorpony (kunnen wij dus niet op rijden) en dat beestje staat maar wat te staan normaal gesproken en kreeg niet heel veel aandacht. Dus kochten wij een zadeltje, hoofdstel ed, hebben haar beleerd samen met een ervaren meid uit het dorp en ze wordt nu superleuk gereden door een paar meiden. Totaal ong. 4x per week.

De pony veranderde van een suffige truttige pismerrie in een hele fijne sociale ponie. Ze ziet er super uit, is beter in conditie, veel vriendelijker en staat er altijd gepoetst netjes bij. Daarnaast is het voor ons super om te zien hoe die pony gereden wordt en hoe pony + amazones genieten. Meisjes hebben een mooie kans, kunnen verder gratis rijden (betalen mij wel 1x per week voor een les, €6,-), leren veel en zijn helemaal gek met die beesten. Wij gelukkig omdat die pony zoveel geniet en zoveel positief veranderd is. Als 'tegenprestatie' poetsen en tuttelen ze ook met onze haflingermerrie die met pensioen is, maar dat vinden ze juist hartstikke leuk. Dus alle partijen tevreden, al heeft het ons een paar centen gekost aan tuigage voor die pony. Maar wat zijn wij blij dat we het hebben gedaan!

Zó zou je er ook naar kunnen kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:36

Wat brutaal zeg! Hamer
(van dat meisje!)
Een zadeltje kopen is echt het minste wat ze kan doen én idd zelf wel weer verkopen, mocht dat ooit nodig zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:38

Ze mag inderdaad blij zijn dat ze niks hoeft te betalen, dus ik snap ook niet waarom ze zoiets in haar koppetje haalt. Hier in de randstad moet je altijd betalen als je een bijrijdpaardje wil nemen. Dus ze heeft veel geluk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:45

Ik heb voor mijn shet vorig jaar ook een nieuw zadel gekocht, ja, voor mijn bijrijdster. Maar dat ik zo gek ben dat ik dat doe Knipoog zegt nog niet dat het ook gebruikelijk is Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:49

stef schreef:
Ik heb voor mijn shet vorig jaar ook een nieuw zadel gekocht, ja, voor mijn bijrijdster. Maar dat ik zo gek ben dat ik dat doe Knipoog zegt nog niet dat het ook gebruikelijk is Knipoog

Dat vind ik netjes van je!

Wanneer de bijrijdster er om gaat vragen en vínd dat de eigenaar dat moet betalen, vind ik dat gewoon brutaal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:53

tja nouja, oude zadeltje was versleten, en ik kan van een kind van 11 niet verwachten dat ze een zadel koopt of wel? En continu zonder zadel is ook weer niet goed voor de rug, dus je moet wat Knipoog Heb zelfs nog een barefoot overwogen Tong uitsteken

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:54

ik denk dat je maar eens goed met elkaar moet praten. dan kom je er vast wel uit.

ik ben zelf ook een verzorgster. ik hoef ook niks te betalen. en ik ben daar ook heel blij om.
we hadden eerst een boomloos zadel en een western zadel. toen hadden ze het boomloze zadel weg gedaan omdat we er niet/ amper mee reden.toen we naar een nieuwe stalling gingen. hadden we de mogelijkheid om te springen ( op de andere stal niet). de 1e keer met westernzadel geprobeerd maar dat werkte gewoon niet. dus toen hebben ze weer een boomlooszadel gekocht. ik ben de engiste die hier op rijd. want buiten rijden we met westernzadel. en ik ben de enigste die springt.ik heb aangeboden om mee te betalen. maar daar wilden ze niks van weten.

dus mijn mening is: dat je even rond om de tafel moet gaan zitten dan kom je er vast wel uit.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:54

Ik heb met mijn bijrijdster af gesproken (die betaald ook niets) dat de noodzakelijke spullen koop voor me pony
(dus zadel hoofdstel enz.) en als zij een ander zadel wil dan wat er op dat moment aanwezig
is moet ze hem zelf kopen en is het ook haar zadel
(het zadel moet uiteraard wel goed liggen op de pony)
Dit geld zo ook voor de andere spullen (chabrakken halsters enz.)
Maar als mijn bijrijder tegen mijn zegt dat ik dat nieuwe zadel moet kopen,
dan moet ze toch is aan de voorhoofd gaan voelen!!!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:59

stef schreef:

Het ging er mij in het verhaal om dat je ook even andersom kunt redeneren. Het kost dan idd wel even een keer geld, maar kijk eens wat je ervoor terug krijgt!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:17

Bedenk gewoon voor beide gevallen (wel of niet zelf kopen) een 'worst case scenario'. Je zegt zelf dat het zadel niet veel geld kost. Nou, ben je bereid om voor dat geld je ruiter te verliezen, doe het dan niet. Anders, koop het zadel wel.
De helft betalen zou ik iig niet doen, als 1 van jullie er dan voor kiest ermee te stoppen, voor wie is het zadel dan?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:20

Ik heb al 4 jaar 2 verzorgponys.... Mest uit en doe alle bijbehorende klusjes. Ook als er een ziek is, zoals nu, ben ik degene die er 3x per dag naartoe gaat om voor ze te zorgen, en de veearts belt en dergelijke.
Daar tegenover mag doen wat ik wil met ze (mits paardvriendelijk ed).. Rijd er mee bij de ponyclub, ga vandezomer op vakantie met eentje, kortom heel veel vrijheid.
Ik koop al mijn spullen zelf.... inmiddels een complete zadelkamer met eigen spullen verzameld en vindt dit niet meer dan normaal.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 14:58

sow was even examen maken en heb ff alles gelezen wat er bij gekomen is..

1. de bijrijdster hoeft niets voor de lessen te betalen omdat ze met haar eigen pony komt.
ik rijd daar ook en daar ken ik haar van.
2. hoofdstel en alle benodigdheden heb ik voor de pony gekocht, we wouden geen westernzadel voor de pony kopen omdat ze pas 4,5 jaar is en we net begonnen zijn met western rijden op haar. We hebben overigens wel een dressuurzadel dat we erbij gekregen hebben en dat past ook goed.. (moet alleen een nieuwe singel aan)
we hebben nog geen westernzadel gekocht omdat we het toch gratis konden lenen en misschien bleek achteraf dat de pony niet gemaakt was voor western of dat ze het niet leuk zou vinden.
3. ik heb gevraagd ofdat ze het leuk zou vinden af en toe op de pony te rijden omdat ik nog een pony heb (al 5 jaar en deze had opa voor ons erbij gekocht als maatje vr mn paard) en ik geen tijd heb om er op te rijden naast school en werk.
4. ikzelf heb wel een eigen zadel voor mijn paard maar dat past niet op die pony.
5. als het zadel verkocht wordt (wat niet gebeurd want ze houdt het tot J.(de bijrijdster) de beslissing gemaakt heeft. (er zit namelijk geen haast achter de verkoop van het zadel)

edit; dat dressuurzadel zou dus alleen geschikt zijn om mee in de bossen te rijden want met een dressuurzadel westerntrainen zou wel kunnen maar ze wil er misschien ook mee op wedstrijd en ja dan heb je toch een westernzadel nodig, maar voor tijdelijk zou het dressuurzadel als vervanging kunnen dienen maar daar houdt t ook bij op.

nou heb ik gezegd dat het zadel helemaal niet duur is maar ik vind 200 euro toch behoorlijk veel om aan iets uit te geven wat ik zelf niet gebruik.

zij kan die 200 euro nog terug krijgen als ze het verkoopt, maar ook al verkopen wij het paard incl. zadel die 200 krijgen we niet terug als je gaat kijken hoeveel een paard aan eten en stalling en weide enz enz kost.
Laatst bijgewerkt door __PrinCess op 25-05-07 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:03

__PrinCess schreef:
sow was even examen maken en heb ff alles gelezen wat er bij gekomen is..

5. als het zadel verkocht wordt (wat niet gebeurd want ze houdt het tot J.(de bijrijdster) de beslissing gemaakt heeft. (er zit namelijk geen haast achter de verkoop van het zadel)

En dan koopt jouw bijrijdster het niet, verkoop ze het zadel aan iemand anders en dan hebben jullie geen passend zadel meer Knipoog

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 15:08

er zijn waarschijnlijk nog wel meer passende zadels voor onze pony als we een andere gaan zoeken..Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:08

correctie: Dan heeft haar bijrijder geen passend zadel meer, en tja, dan rijdt ze dus zonder zadel, of niet...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:13

Als ik die bijrijdster was dan had ik het zadel wel gekocht. Zou veel te bang zijn om mijn bijrijdpaardje kwijt te raken als ik het niet zou doen en als ze verder gratis mag rijden en zelfs niet voor de les hoeft te betalen is ze wel heel goedkoop uit.

Maar ja een 15 jarige zit meestal nog niet zo ruim in haar geld.
Als ze het bedrag niet heeft dan houd het op of ze wel of niet wil dan kan het gewoon niet.
Als ze 15 is hebben haar ouders ook nog wel wat te zeggen die willen mischien helemaal niet dat ze een zadel koopt voor een paard wat niet van haar is.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:15

Maar een 15jarige kan best een vakantiebaantje zoeken, en daarvan een zadel betalen. Dat doe ik zelf ook, als je het goed doet heb je na 2 weken al bijna een zadel bij elkaar hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:17

Als ik het goed begrijp is er dus een passend dresuurzadel aanwezig voor de pony die de bijrijder rijdt?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:17

Ik vind het van haar intonatie afhangen. Als ze het suggereert is dat prima. Je zou er over na kunnen denken.

Als jij het niet nodig vindt dat de pony een eigen zadel heeft, hoef jij het ook niet betalen.

Vindt zij het wel nodig dan 'mag' ze dat van jou, maar zal ze het zelf moeten betalen.

Aan haar de keus.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 15:24

ik zou het liefste 20 zadels voor onze pony's hebben maar t gaat er niet om of dat ik wel of geen zadel wil het gaat er mij om wie moet het betalen?

de eigenaar die er niet op rijd maar de rest wel heeft betaald en nog steeds betaald..

of degene die er op rijd en dus ook als enige het zadel gebruikt?

al kon ik zelf gemakkelijk 200 euro missen was het geen probleem geweest voor me, maar ik werk ook voor me centen en voor me spullen..

mijn ouders willen iig niet meebetalen aan het zadel voor iemand anders dus zou ikzelf het moeten betalen..

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:33

En ik vind dus dat je het om moet draaien.

Degene die het nodig vind dat er een eigen zadel bij de pony komt, die moet ook voor de kosten opdraaien.

Toen ik 'bijrijder' was en ik het nodig vond dat het paard een nieuwe deken kreeg (omdat de deken bijv. kapot was), ging ik naar de eigenaar en vroeg ik haar. Als zij het niet nodig vond, zei ik: mag ik hem dan kopen? Vond ze het ECHT niet nodig, zij ze nee, en anders zij ze: als jij het wilt, moet je het zelf weten.

edit: stel dat dit het geval is: Jij vind het nodig dat de pony gereden wordt, dan zou je ook moeten zorgen dat iemand kan rijden.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 15:39

zo ik heb het geregeld Tong uitsteken

ze isbijna jarig dus betaal ik een deel voor dr verjaardag en ze krijgt de rest vn dr ouders vr dr verjaardag Haha!

goed geregeld toch ? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:40

runningkawa schreef:
Als ik het goed begrijp is er dus een passend dresuurzadel aanwezig voor de pony die de bijrijder rijdt?

nogmaals deze vraag
er is toch een zadel, bijrijder kan toch rijden, of begrijp ik onderstaande gewoon verkeerd?

Citaat:
2. hoofdstel en alle benodigdheden heb ik voor de pony gekocht, we wouden geen westernzadel voor de pony kopen omdat ze pas 4,5 jaar is en we net begonnen zijn met western rijden op haar. We hebben overigens wel een dressuurzadel dat we erbij gekregen hebben en dat past ook goed.. (moet alleen een nieuwe singel aan)

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 15:41

ja ze kan indd rijden maar wetsern trainen met een dressuurzadel is niet optimaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:43

Maar wat creool en andere zeggen er is geen zadel gaat dus niet op Lachen

Dat het niet optimaal is, kan...
Maar dat vindt ik geen zorg voor de eigenaar.

Zoals ik eerder zei, ik reed ook paarden voor anderen en vond het aanwezige zadel niet fijn
Dat is mijn probleem..er was een passend zadel
Dat ik meer eisen heb, mag ook, maar dan wel uit mijn portomonee Lachen