..oud voor een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: ..oud voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:58

ik denk dat we dat nu wel weten hoor Knipoog je hoeft jezelf niet telkens te quoten. soms word er gewoon niet op je gereageerd aangezien er dan niets op te regearen valt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:58

verography schreef:
@ikbenellen: dus dan worden ze op 7-jarige leeftijd afgekeurd en gaan ze niet op 7-jarige leeftijd dood. Dus dan is het alsnog verkeerd

Ik weet niet wat jij denkt dat de verzekering met afgekeurde sportpaarden doet Nagelbijten / Gniffelen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:04

uhm recreatie???

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:18

Helaas.... heb er toevallig een paar weken geleden met iemand over gesproken die zo'n paardenverzekering runt.

Plus: koop jij een klinisch afgekeurd paard? Clown

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:29

verography schreef:
uhm recreatie???

Nee, paarden die zijn afgekeurd door de verzekering, worden "gekocht"(het schade bedrag wordt uitgekeerd) en worden dan door de verzekering gekocht voor de dood.(die verdwijnen in de frikandel om het maar zo uit te drukken)
Het is overgens ook zo dat 20% van de veulens nooit verder komt dan inrijden omdat ze dan problemen in het skelet, pezen/spieren etc ontdekken.(en dan vooral bij fokkers "verdwijnen")
Die verdwijnen ook in die zelfde vette snack. Knipoog

20 is een mooie leeftijd en je paard wordt dan al "oud". Maar de ene 20 jarige is de andere niet, ik ken er 1 van 22 die nog dagelijks zijn rondjes loopt en ik ken een paard van 16 die al stram en stijf op een land staat om van zijn pensioen te genieten.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:36

aafje87 schreef:
Nee, paarden die zijn afgekeurd door de verzekering, worden "gekocht"(het schade bedrag wordt uitgekeerd) en worden dan door de verzekering gekocht voor de dood.(die verdwijnen in de frikandel om het maar zo uit te drukken)
Het is overgens ook zo dat 20% van de veulens nooit verder komt dan inrijden omdat ze dan problemen in het skelet, pezen/spieren etc ontdekken.(en dan vooral bij fokkers "verdwijnen")
Die verdwijnen ook in die zelfde vette snack. Knipoog

20 is een mooie leeftijd en je paard wordt dan al "oud". Maar de ene 20 jarige is de andere niet, ik ken er 1 van 22 die nog dagelijks zijn rondjes loopt en ik ken een paard van 16 die al stram en stijf op een land staat om van zijn pensioen te genieten.

Je kunt ook je paard "terugkopen"van de verzekering, b.v. je hebt een merrie die als sportpaard bij de verzekering loopt, bij ongeschikt bevinden voor de sport, kun je met je verzekering praten over "terugkopen"je krijgt dan niet het hele verzekerde bedrag, maar een gedeelte ervan, zodat je de merrie nog kunt gebruiken voor de fok. Paard staat dan wel geregistreerd als afgekeurd, en mag dan ook niet meer in de sport uitgebracht worden, en niet meer verzekerd blijven.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:36

nou weer wat bijgeleerd. Leuk he jong getrainde paarden (zeg ik dan altijd maar), en dat er dan bij niemand een lampje gaat branden dat je ze beter iets later kan inrijden.

(laatst nog een dressuurclinic bijgewoond, was een 3jarige hengt waar het meisje voor de 15e keer opzat. Beeste liep al helemaal verzameld enz. Dus na dit gelezen te hebben denk ik wel waar die zal eindigen)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:58

moniburrie schreef:
[Je kunt ook je paard "terugkopen"van de verzekering, b.v. je hebt een merrie die als sportpaard bij de verzekering loopt, bij ongeschikt bevinden voor de sport, kun je met je verzekering praten over "terugkopen"je krijgt dan niet het hele verzekerde bedrag, maar een gedeelte ervan, zodat je de merrie nog kunt gebruiken voor de fok. Paard staat dan wel geregistreerd als afgekeurd, en mag dan ook niet meer in de sport uitgebracht worden, en niet meer verzekerd blijven.

Daar weet ik alles van, heb het nl zelf gedaan met mijn 21 jarige. Maar dat zijn over het algemeen niet de sportpaardjes!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:01

verography schreef:
nou weer wat bijgeleerd. Leuk he jong getrainde paarden (zeg ik dan altijd maar), en dat er dan bij niemand een lampje gaat branden dat je ze beter iets later kan inrijden.

(laatst nog een dressuurclinic bijgewoond, was een 3jarige hengt waar het meisje voor de 15e keer opzat. Beeste liep al helemaal verzameld enz. Dus na dit gelezen te hebben denk ik wel waar die zal eindigen)

In mijn omgeving de laatste jaren:
naar binnen geslagen ontsteking met als gevolg acute artrose,
ernstige artrose,
's morgens dood in stal liggen,
spelen in de bak (alleen) en been daarbij breken

Allen jonge paarden. Heeft ook niet alleen met training te maken.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:03

Mijne is 23 en werkt nog 5 keer per week!
Beetje last van de gewrichten soms, maar verder echt niet aan te merken dat ze oud is hoor!
Die houd het nog wel even vol Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:05

IKbenEllen schreef:
In mijn omgeving de laatste jaren:
naar binnen geslagen ontsteking met als gevolg acute artrose,
ernstige artrose,
's morgens dood in stal liggen,
spelen in de bak (alleen) en been daarbij breken

Allen jonge paarden. Heeft ook niet alleen met training te maken.

maar dat zijn dan geen hoge sportpaarden neem ik aan? het zijn ook maar gemiddelden. Dat gaat niet voor elk paard op en een ongeluk zit helaas in een klein hoekje

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:07

Ik vind het al gauw hoog dressuur. Haha!
Dat gemiddelde van 7 jaar geldt voor alle paarden, niet alleen de sporters. Idd, een ongelukje zit in een klein hoekje.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:07

ik ken en krijg er eentje die wel 23 is die nog 8 word geschat, en zo gedraagd ze zich ook gewoon.. deze gaat gewoon nog wel eventjes mee! zeker weten Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:09

Ik vind van niet, omdat ik een heleboel paarden ken/heb gekent die veel ouder zijn geworden, dsu 20 is voor mij niet erg oud ofzo. Mijn paard is in april ook 20 geworden maar krijgt meestal 12 ofzo Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:16

IKbenEllen schreef:
Ik vind het al gauw hoog dressuur. Haha!
Dat gemiddelde van 7 jaar geldt voor alle paarden, niet alleen de sporters. Idd, een ongelukje zit in een klein hoekje.

en ik blijf erbij dat een paard gemiddelt 20 kan worden als je er normaal mee omgaat (lees niet alles gaat overbelasten) en dat is ook het normale gemiddelde.

je kan mij echt niet laten geloven dat voor alle paarden het gemiddelde leefitjd op 7 ligt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:17

Een paard kan met gemak 20 jaar worden, maar de gemiddelde leeftijd in NL is echt 7. Maar prima hoor, geloof het niet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:19

het gaat om het idee erachter. Snap je dat het schandalig is dat in NL notabenen het gemiddelde zo laag is.

leg dingen soms nogal vaag uit Tong uitsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:25

Dat zijn alleen de cijfers van de verzekeringen. Er lopen duizenden paarden rond die niet verzekerd zijn, en waarvan dus niet wordt bijgehouden hoe oud ze worden. Bovendien gooien veel verzekeringen oudere paarden eruit, die leven dus nog wel maar zijn niet meer verzekerd en tellen niet meer mee voor het gemiddelde. Er bestaat geen centraal register in Nederland waarin de leeftijd van paarden wordt bijgehouden. Het is dus onbekend hoe oud paarden gemiddeld worden in ons land.

On topic: voor sommige paarden is 20 stokoud of ze halen het niet eens, anderen zijn dan nog in de bloei van hun leven. Verschilt enorm per individu.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:29

verography schreef:
het gaat om het idee erachter. Snap je dat het schandalig is dat in NL notabenen het gemiddelde zo laag is.

leg dingen soms nogal vaag uit Tong uitsteken

Vind ik ook schandalig maar het is helaas wel zo. Denk dat het zelfs een gevolg is van onze welvarendheid. Dat een dier meer wegwepartikel wordt.

Vaag? Ziek Ziek Ziek Hoezo? Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:30

promptertje schreef:
Er lopen duizenden paarden rond die niet verzekerd zijn, en waarvan dus niet wordt bijgehouden hoe oud ze worden.

Dit wordt neem ik aan met paspoort / chip bijgehouden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:32

Nee, dat wordt niet bijgehouden. En enig idee hoeveel paarden er nog ongechipt rond lopen?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:37

te veel? (heb ik het geod Haha! )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:38

maar hoezo oud? om dood te gaan of wat?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:39

er zijn zoveel verschillende stamboeken en paarden zonder chip hier in nederland
ik vraag me af of er wel een onderzoek gedaan kan worden naar àlle paarden (gemiddelde). dus ik denk idd dat het gewoon per paard anders is net als met mensen zijn er oude zeurpieten en jonge zeurpieten Nagelbijten / Gniffelen
ik zou persoonlijk geen paard kopen dat 20 jaar is....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:40

verography schreef:
te veel? (heb ik het geod Haha! )

Vaag woord Haha!

Volgens mij is chippen allang verplicht (toch????)