Discussie gestolen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Re: Discussie gestolen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:10

Heel erg moeilijk. Als ik het nu alleen betrek op mijn eigen paardje, wat ik al 13 jaar heb, vanaf zijn 4e jaar, dan nee, het spijt mij zeer, ik denk niet dat hij weer terug gaat dan. Dat zou dan inhouden dat mijn paard voor zijn 4e jaar bij iemand is gestolen.
Ik haal dan gelijk het verhaal van Kelly en Queen voor me, die had Queen ook van jongs af aan en na 9 jaar komt zij erachter dat haar Queen ooit gestolen is..Je moet er toch niet aan denken.
Nu moet ik er wel bijzeggen, ik denk dat ik vanaf het moment dat ik weet dat mijn paard gestolen zou zijn, slapeloze nachten en gok dat ik uiteindelijk vanwege mijn geweten het toch zal melden aan de zoekende eigenaar. (als ik weet dat mijn kansen maximaal zullen zijn om hem niet terug te hoeven geven, haha)..puur om te laten weten hoe het met hem is. Alleen dat alleen laten weten is onmogelijk, want logischerwijs willen de eigenaren hem dan terug of zien..
Gut, heel moeilijk, heb daar geregeld over nagedacht.
Stel ik zou gossie een paar maanden hebben, dan hoef ik er niet eens over na te denken, dan bel ik meteen de eigenaar...hoe gehecht ik ook al aan hem zal zijn, maar dan is mijn eigenaarsperdiode nog te kort geweest en zal dan heel blij zijn als ik eigenaren hem terug zou kunnen geven en een compromis proberen te sluiten door hem af en toe nog te mogen bezoeken.
hpyocriet ben ik eigenlijk...moeilijk situatie hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:49

daantjuhhh schreef:
Shanna schreef:
hem houden is gemeen en harteloos en oneerlijk, dat doe ik dus niet, ik zou hem terug verkopen aan de eigenaar van waar die gestolen is maar wel zo regelen dat ik altijd mag blijven bezoeken Ja ook aangifte doen bij de politie dat iemand mij een gestolen paard heeft verkocht e.d.

Stel je komt er nu achter dat Wikke gestolen is?
Zou je hem dan echt zomaar terug kunnen verkopen?

Ik zou mijn Olly nooit terug kunnen verkopen.. pfoe, jeetje zou er niet aan moeten denken, dat is mijn maatje!

het zou moeilijk zijn, maar met behulp van de politie moet er wel een oplossing te vinden zijn, je kiest juist het slechtste paard als voorbeeld want de vorrige eigenaren zouden wikke niet eens terug willen hebben en de eerste eigenaar weet niet eens dat ze nog leeft, die is ervan overtuigd dat ze geslacht is inmiddels en als die andere baasje's waarvan ze gestolen zou zijn nou echt heel dol met haar waren en ze hun ook nog zou herkennen dan zou ik haar best terug willen verkopen, maar als het zo'n lompe boer was kon hij het mooi vergeten, eerlijk gekocht! Clown

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:53

Ik moet er niet aan denken zeg dat nu ineens een oude iegenaar op de proppe komt met t bericht dat Boris twee jaar geleden gestolen is en dat ze m terug wil. Ik zou er een hele hoop aan doen om Bor wel bij mij te laten blijven. Maar zou hij echt terug moeten dan wil ik toch echt mijn geld terug. Ik heb geen geld boompje en ik heb m wel te goeder trouw gekocht.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:02

Stel dat d'r nu iemand voor de deur staat met Stace is mijn paard en is gestolen (kans is 0, maar stel *LOL* ), diegene krijgt haar echt NIET mee. 't Is mijn paard, ik heb haar nu ruim een jaar geleden gekocht (is nu net 2 jaar), ik heb een hele goede band met haar. Als de oude eigenaar haar dan terug zou willen zou diegene daar echt voor moeten knokken want ik ben echt niet van plan te zeggen "nou oke, strikje d'r om en neem maar mee".

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:12

Tja inderdaad zoals Shanna ook zegt, als je er zeker van bent dat het paard het daar goed had, de kinderen/mensen graag hadden. Dan is het gewoon oneerlijk om HUN paard te houden.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:46

Misschien moeten jullie ook eens in de schoenen gaan staan van de oude eigenaar.
Die misschien al vele jaren lief en leed met het beesje heeft gedeelt.
En op een dag kom je op stal/wei en dan is je kind weg.
DAn na dagen weken en maandan van zoeken speuren enz komt het weer boven water.
Hoe denk je dat je, je eigen dan voelt het is van jou en het was van jou.

Ik weet wel als ze morgen WHis stelen (wat ik niet hoop).
En ik kom haar weer tegen in de jaren.
Dan haal ik haar echt weg niet goed schiks dan maar kwaad schiks want het is en blijft mijn kind mijn allessie.
En hoe kan je in godsnaam iets terug moeten kopen wat al van je zelf was.

DAarom zeg ik ook al eerder het is een heel moeilijk iets heel moeilijk

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:51

peetorlan schreef:
Misschien moeten jullie ook eens in de schoenen gaan staan van de oude eigenaar.
Die misschien al vele jaren lief en leed met het beesje heeft gedeelt.
En op een dag kom je op stal/wei en dan is je kind weg.
DAn na dagen weken en maandan van zoeken speuren enz komt het weer boven water.
Hoe denk je dat je, je eigen dan voelt het is van jou en het was van jou.

Ik weet wel als ze morgen WHis stelen (wat ik niet hoop).
En ik kom haar weer tegen in de jaren.
Dan haal ik haar echt weg niet goed schiks dan maar kwaad schiks want het is en blijft mijn kind mijn allessie.
En hoe kan je in godsnaam iets terug moeten kopen wat al van je zelf was.

DAarom zeg ik ook al eerder het is een heel moeilijk iets heel moeilijk

Je kan 't ook anders zien, stel dat je al vele jaren lief en leed deelt met het beestje en op een dag staat er iemand voor de deur met een chipreader die je kind weg wilt halen. Je kan NOOIT oordelen over wie er een betere band heeft met het dier, de oude of de nieuwe eigenaren.

Stel dat je eigen paard gestolen blijkt te zijn, een paard dat je eerlijk hebt gekocht en waar je al jaren een band mee hebt, dan komt er iemand langs die hem jaren niet heeft gezien en hem terug wilt hebben.

Vaak hebben beide partijen een goede band met het dier, wie moet dan oordelen over wie de beste band heeft met het dier?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:51

Soet schreef:
Tja inderdaad zoals Shanna ook zegt, als je er zeker van bent dat het paard het daar goed had, de kinderen/mensen graag hadden. Dan is het gewoon oneerlijk om HUN paard te houden.

Sjah als je vijf jaar jou paard hebt en dan moet afgeven weet niet

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:55

Afhankelijk van hoelang ik het paard al zou hebben, en wat ik er al mee en voor had gedaan. En natuurlijk hoelang de vorige eigenaar het paard heeft gehad en onder welke omstandige heden zouden voor mij alleen de opties: T paard zelf houden, of het paard door de vorige eigenaar terug laten kopen. Terug geven zou ik zeker niet doen, ik heb er netjes voor betaald en wist niet dat t paard gestolen was.

Hmm, nou ik er nog eens over nadenk, ik denk dat ik het paard toch zou houden. Hoe vervelend ook voor de vorige eigenaren.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:14

Daarom zeg ik ook het blijft een moeilijk iets.
Het is een moeilijk iets voor beide kanten.

Maar dan nog zou ik Whis terug halen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:17

peetorlan schreef:
Daarom zeg ik ook het blijft een moeilijk iets.
Het is een moeilijk iets voor beide kanten.

Maar dan nog zou ik Whis terug halen.

Hier gaat het om wat jij zou doen als jouw paard van iemand anders gestolen blijkt te zijn. Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:56

Ik zou me (proberen te) verplaatsen in de eerste eigenaar. Het zou me nooit meer met rust laten dat ik een paard had waar een ander enorm veel verdriet van heeft. Mijn plezier eraan zou compleet vergald zijn. Uiteraard zou ik financieel er niet op achteruit willen gaan.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 22:44

peetorlan schreef:
Want naar mijn idee heb je zo en zo al een paard gekocht waar geen paspoort niks bij zit. Dus dan koop je al iets wat niet klopt. Als je zou zeggen een ander heeft weer een nieuw paspoort aangevraagt en nieuwe chip dat kan ook niet naar mijn mening.

En als het paard is verkocht naar het buitenland?? Daar is het paspoort en chip nog niet verplicht Knipoog .

crossmonster schreef:
wat swieber betrefd, die ziet er op de foto bij de huidige eigenaars niet al te best uit, mager en dof, als mensen al niet goed voor hun dier zijn, zullenn het niet de makkelijkste mensen zijn ...
of gewoon dom en leek wat betrefd de verzorging van dieren,

Wat Swieber betreft is hij zeer verwaarloosd gekocht door de huidige eigenaars en zij knappen hem op, maar dat gaat niet binnen 1 of 2 maanden.

Leuk jullie reacties. Zijn verschillend, maar ik ben al blij dat bijna niemand zegt: ik GEEF hem terug.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:51

Houden, echt....
Maar de vorige eigenaar is natuurlijk van harte welkom om te komen kijken, knuffelen, etc.!

Draai het inderdaad maar eens om: Als je na twee jaar je paard terugvindt, zou jij dan kunnen zeggen, geef terug? Okay, als hij het slecht heeft is het iets anders, maar bij iemand die er ondertussen aan gehecht is geraakt? Ik zou het niet kunnen....

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:50

Inderdaad lastig iets, maar ik zou mijn paard toch houden.

Vaak, niet altijd, hebben de oude eigenaren in de loop de tijd een ander paard aangeschaft en willen alleen heel graag weten wat er nou van hun gestolen paard is terecht gekomen. Of het wel goed gaat met hem.

En wettelijk gezien wordt de koper ook meer beschermd, als de koper het ter goeder trouw heeft gekocht en er is een bepaalde periode verstreken (weet even niet meer hoe lang) dan mag je het houden en ben je niet verplicht om het terug te geven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:08

ik kan beide partijen wel snappen hoor. de een wil zn paard terug en de ander heeft er idd behoorlijk voor moeten sparen en plots is hij ook zn geld en paard kwijt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen. Kijk uiteindelijk heb jij hem gekocht en jij hem niet gestolen, dus ik vind wel dat je hem kunt houden maar dit is natuurlijk moeilijk te beoordelen als je zelf niet in die situatie zit. Mss met de vorige eigenaars overeenkomen als ze hem echt terug willen ze je een deel terugbetalen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:24

Ik denk dat de meesten hier wel zeggen, Ja je krijgt hem/haar echt niet mee, maar als het volgens de wet moet heb je weinig keus. Aan de ene kant snap ik de huidige eigenaar wel. Je hebt eindelijk een fijn paardje, en nou blijkt tijden later dat je hem niet eerlijk hebt gekocht. Ik zou niet weten wat te doen.

Tuurlijk is het moeilijk dan je beste maatje op tegeven, maar de oude eigenaren waren hem op een dag kwijt. Jij kan tenminste nog afscheid nemen, wetend dat hij het goed krijgt. De oude eigenaren hebben misschien jaren geleeft met de gedachte dat hij/zij misschien wel geslacht was.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:25

Ben ik even blij dat ik nog een jonkie heb, waarvan ik zijn verleden precies weet. Ik hoef niet bang te zijn dat 'ie gestolen is. Lachen Weg gaat 'ie nooit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:34

zitake schreef:
ik kan beide partijen wel snappen hoor. de een wil zn paard terug en de ander heeft er idd behoorlijk voor moeten sparen en plots is hij ook zn geld en paard kwijt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen. Kijk uiteindelijk heb jij hem gekocht en jij hem niet gestolen, dus ik vind wel dat je hem kunt houden maar dit is natuurlijk moeilijk te beoordelen als je zelf niet in die situatie zit. Mss met de vorige eigenaars overeenkomen als ze hem echt terug willen ze je een deel terugbetalen.

Ik denk dat er maar weinig zouden zijn die verlies zouden willen maken Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:48

Wafel schreef:
jakary1511 schreef:
Als ik het paard al een hele tijd had, zou ik het niet kunnen teruggeven en verkopen .... nee ik denk het niet Bloos

Of je er gehecht aan bent of niet vind ik bij zo'n situatie het minst belangrijk.

Net alsof de eigenaar er niet gehecht aan was..........

En als dat niet zo is is het al een stuk makkelijker op te lossen. Cool

Ik vind trouwens wel de dader ook nog mee tellen. Dat is de eerste waar ik aan zou kloppen Vork

OF je er welof niet aan gehecht bent telt in mijn ogen wel degelijk mee...
Als ik nu na ruim 2,5 jaar te horen zou krijgen dat een van mijn paarden gestolen zou zijn geweest, geef ik ze niet terug, ook geen verkoop. Ik zou er alles aan doen om ze te houden Bloos

Ik zou aan een kant ook graag mijn eigen gestolen paard terug willen, maar hey... je hebt al 2,5 jaar zonder je paarden geleeft, en de nieuwe eigenaar niet. Als het paard het goed heeft zou ik het laten staan... *zeg ik nu heel dapper*

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:52

ik zou mijn pony nooit meer kwijt willen. ik zou haar echt niet willen meegeven. de eigenaar zou altijd mogen langskomen, maar weggeven of verkopen zou ik nooit over mijn hart krijgen.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:57

Ik zou hem voor een lage prijs terug kopen en dan nog wel contact houden enz..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:16

Als Vjesta nu gestolen zou blijken te zijn... Moeilijk... Ik vind dat ze iig terug moet naar de eigenaar waarvan ze gestolen is, hoeveel pijn het me ook doet. Maar ik zou wel kijken naar een mannier om mijn geld terug te krijgen, ik heb er echt hard voor gewerkt, en ik kan het me niet veroorloven zo een nieuw paard te kopen.

Als oude eigenaar weet ik niet of ik mijn paard terug zou eissen... Als ze nu een goed leven heeft... HAngt er ook vanaf of ik nu een nieuw paard heb of niet...

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:19

Moeilijk, het ligt aan de band met het paard, ik denk dat ik hem aan diegene verkoop maar aan de andere kant het is dan wel jou paard. Ik weet het niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:47

Ik heb er na aanleiding van het verhaal van Swieber en Kelly, ook eens over nagedacht en ik vind in principe dat het paard terug moet, maar dat is ook een heel klein beetje afhankelijk van de situatie is. Bij kelly gaat het om een veulen die gestolen is bij een fok/handelstal dus waarschijnlijk was hij later zowiezo verkocht, hierbij zou ik het gevoel hebben dat het de mensen puur om het geld gaat en dan zeg ik sorry maar hij blijft. Bij Swieb, vind ik dat het paard terug zou moeten, mede doordat de huidige eigenaars het paard nog geen half jaar hebben en de vorige eigenaar hem langer hadden, daarnaast hebben zij zeer duidelijk laten zien hoe belangrijk de paarden voor hun zijn, ze hebben geen nieuwe gekocht maar geinvesteerd in de speurtocht. Swieb is het familiepaard van de eerste eigenaren en ik vind dat de 1e eigenaar in principe het grootste recht heeft. Stel ze stelen mijn paard ik zou niet rusten voor ik haar terug had en inderdaad mocht ik een paard kopen en blijkt dat het paard gestolen is dan vind ik in principe dat ze terug moeten.

Ik schrik ervan hoeveel bokkers het paard niet terug zouden laten keren, ik hoop dat het niemand van jullie ooit andersom gebeurt, je paard is weg, je vind het terug, maar helaas je krijgt hem niet meer. Ik denk dat je dan door een hel gaat hoor.