waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:23

Cheveyo schreef:
Ik heb zo'n halster met een sleutelhangerringetje midden op zijn kopstuk. Gaat hij hangen of komt vast te zitten dan buigt/trekt dat ringetje open en is zijn halster uit. Duurder dan normaal, meen 25 euro per halster maar wel zo veilig als je om een of andere reden het halster om moet/wilt houden. Meen van Equest of Escadron, weet niet meer.

Kun je eens nakijken voor me welk halster het is en waar het te koop is?
Mijn paard gaat met halster aan naar buiten (tijdsbesparing pensionhouder) en daar voel ik me nu echt niet helemaal goed meer mee. Hij heeft al eens vastgehangen aan de klink van het hek maar bleef toen geduldig wachten gelukkig.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:24

Ik vind het wel goed dat je dit doet, zo worden er niet nog meer paarden de dupe ervan (tenminste, dat is niet te hopen)
Ikzelf doe overigens wel altijd het halster af (niet altijd in de wei, maar altijd op stal)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:32

Zucchero schreef:
Cheveyo schreef:
Ik heb zo'n halster met een sleutelhangerringetje midden op zijn kopstuk. Gaat hij hangen of komt vast te zitten dan buigt/trekt dat ringetje open en is zijn halster uit. Duurder dan normaal, meen 25 euro per halster maar wel zo veilig als je om een of andere reden het halster om moet/wilt houden. Meen van Equest of Escadron, weet niet meer.

Hi,

Op de stal waar ik sinds kort sta, moet ons paard ook haar halster omhouden. Ik voel me hier inderdaad niet goed bij, maar begrijp de redenatie van de stalhouder wel (ookal zou ik het zelf echt anders doen als ik de kans had. Hij heeft zo zijn begrijpelijke redenen). Nu ben ik dus ook op zoek naar een alternatief. Zou je mij kunnen laten weten waar ik zo'n sleutelhanger-halster zou kunnen kopen?

Alvast bedankt!

Edit: ah ik zie dat mijn zus ook al had gereageerd Knipoog

Oh ik ben nu op stal, ik zal even voor je kijken.
Momentje!

Het is het Escadron Savety halster. Bij ons in het dorp verkrijgbaar. Weet niet waar je woont maar ik zou hem ook voor je kunnen kopen en dan opsturen, als ik jou daar mee kan helpen. Ben er 200% tevreden over. De neus en het kopstuk zijn ook nog onderlegd dus schuren niet. Ik kom op internet geen plaatjes tegen hiervan (op safety en op savety gezocht).

Voor jou geldt hetzelfde Urielle.

Mijne komt bij Fugers in Soest vandaan.

7 april ben ik in Ermelo, weet niet of iemand daar dichtbij woont. 31 maart in Bunschoten. Donderdagavond in Eemnes, maandag in Weesp eventueel.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:14

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 28-03-22 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:23

mijn paarden zijn ook weleens ontsnapt, wij zitten niet ver bij een 80 km weg en een snelweg vandaan. maar ze rennen niet weg, alleen een paard van een stalgenootje wel, maar die staat niet meer bij ons. mijn eigen dieren rennen nooit van me weg.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:25

Lynn_Nikita schreef:
nav viewtopic.php?f=151&t=741939&hilit=
wil ik mensen waarschuwen om halster om te laten op stal of in de wei.
Ik wil ook proberen om leveranciers zo ver te krijgen om een soort van waarschuwing aan halster te hangen. dat alleen om mag bij toezicht.

Ik heb al jarenlang paarden en ponny`s, en ook op stallen gewerkt en stage gelopen, Op de ene plek doen ze het wel af, op ander stallen staan ze 24-7 met halster om op stal of in de wei.

doe het dus niet!! hoevelig je ook dnekt dat een stal of wei is, een ongeluk is zo geneurd, en ik wil niet dat iemand ooit te zien krijgt wat ik vanmorgen heb gezien

Late reactie van mij, maar ik heb net n.a.v. dit topic het verhaal erachter gelezen: vreselijk, wat zal jij ongelofelijk geschrokken zijn. Ik hoop dat je inmiddels een beetje over de schrik bent. Bij ons op de manege staan sommige paarden/pony's ook met halster om. Toch eens ff vertellen van dit afschuwelijke verhaal. Misschien mogen ze dan af.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:31

En als het halster dan perse wel omgelaten zou moeten worden zijn de volgende mogelijkheden er ook nog.
Ik weet niet of ze in Nederland te koop zijn, misschien bij een western store,maar bestellen in Amerika is natuurlijk ook altijd een optie.
http://www.statelinetack.com/global/pro ... 4441773114
http://www.bmbtack.com/hot_stuff_breakaway.htm

Maar in principe: halster af, op stal, in de wei, en op ieder moment dat er geen toezicht is. Ik zie zelfs mensen die touwhalsters bij paarden omlaten, dat is zo mogelijk nog gevaarlijker omdat die dingen echt niet breken en ook nog in de huis kunnen snijden. Huilen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:33

Ik heb nooit iets om in de stal, ook niet even mijn zadel of wat dan ook. Ik heb weleens op een manege paarden opgezadeld en al gezien. Ik weet ook een stal waar de eigenaar ze toen wel graag om had, omdat hij het veilig vond als ie ze in nood moest pakken.
In de wei zal voor veel mensen een probleem zijn. Op een pensionstal, worden ze vaak omgelaten en ben je toch afhankelijk van de stal, als ze dat wel of niet willen doen.
Wij moesten vroeger bijv ook de deuren goed open doen, als je er door heen liep. En ik was 1 keer makkelijk (puber he) en bleef mijn pony met de sluiting van de deken achter de deur hangen. gelukkig alleen paniek en een kapotte deken, maar als je de kracht erop ziet!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:36

Nadat ik dat andere topic had gelezen heb ik gelijk toen ik thuis was m'n halsters af gedaan van m'n paarden.
Normaal staan ze elke dag van s ochtends tot s avonds in de wei en dan is het makkelijk om s ochtends op stal niet de halsters om te hoeven doen. Dus gewoon luiheid.
Maar nu doe ik ze mooi wel weer af elke keer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:36

onze stalhouder liet ze voorheen ook altijd om (ik stond met mijn dieren bij de buren) maar zijn paard is makkelijk te pakken, en de onze ook. de oude klantjes zijn weg, en nu verzorgen wij zijn paard er ook bij. halster omlaten? never! ik vind het zowiezo belangrijk dat een paard graag bij je komt, ik heb mijn eigen dieren nog nooit hoeven vangen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:10

merrieveulen schreef:
onze stalhouder liet ze voorheen ook altijd om (ik stond met mijn dieren bij de buren) maar zijn paard is makkelijk te pakken, en de onze ook. de oude klantjes zijn weg, en nu verzorgen wij zijn paard er ook bij. halster omlaten? never! ik vind het zowiezo belangrijk dat een paard graag bij je komt, ik heb mijn eigen dieren nog nooit hoeven vangen.

ik ook niet...ze zijn altijd blij ons te zien....totdat ze uitbreken en ik kan je vertellen ...dan ben je heel blij met een halster

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:48

Mijn paard krijgt nopoit meer een halster om in stal of wei, zoiezo al niet, maar zeker na dit Scheve mond

En het veulen ook niet

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:30

Weet iemand misschien of die veiligheidshalsters hier te krijgen zijn en zo ja, waar? Mochten de pension-/manegehouders liever de paarden straks op het land hebben MET halster, dan wil ik er beslist een aanschaffen. Een goed systeem en wel zo veilig lijkt mij....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:33

Ik heb ze hier nog niet gezien, maar bij State line Tack kan je ze gewoon bestellen, komt dan wel verzendkosten en evt. invoerbelasting bij, maar dan nog zal het uiteindelijk qua prijs wel meevallen gezien de aanschafprijs van ca. 14 euro ( 16 dollar). Misschien zijn er wel meer mensen die belangstelling hebben, dan kan je de kosten delen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:17

Ik ga morgen iets proberen. Als lukt laat ik foto`s zien, en kunnen ze bij mij gekocht worden
Ik hou jullie op de hoogte

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:20

djuno schreef:
merrieveulen schreef:

ik ook niet...ze zijn altijd blij ons te zien....totdat ze uitbreken en ik kan je vertellen ...dan ben je heel blij met een halster

mijn paard is al meerdere keren de weg op geweest alleen, en ook met de anderen samen. hij komt altijd, en als ik hem heb is het een eitje om de rest ook terug te krijgen. MAAR als het paard van de stalhouder ontsnapt (wat laatst een keer gebeurd is omdat de moeder van een stalgenoot, die niets met paarden heeft, het nodig vond om in haar eentje een paard buiten te zetten), dan heb je inderdaad wel een probleempje. dat is er zo één, als die de vrijheid proeft dan wil ze er ook even van genieten. die krijg je dan alleen met wat biks, en even afwachten op kleine afstand. maar goed, ik kan me voorstellen dat dat langs een drukke weg niet erg prettig is... toch zou ik om die reden geen halsters omlaten in de wei...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:31

Zahlina schreef:
Lusitana schreef:
Een van de redenen waarom hier in Porrugal op stoeterijen gewoonlijk halsriemen worden gebruikt is omdat het veiliger is en je kunt het paard toch pakken en vastzetten.

Bij een halster om in d ewei kan ene paard me zich aan het oor krabben ook nog in het halster komen. Zo is er nog een Fjod jaren geleden verdronken. Die was met zijn been vast in het halster omgevallen de sloot in.

Dit gebeurt bij een halsriem niet. Ook raken ze daarmee niet vast aan uitstekende voowerpen, kunnen ze het niet over een of beide oren werken etc. (wel strak genoeg omdoen, natuurlijk) kortom het heft alle bezwaren van een halster op.

En juist met deze riemen heb ik nog slechtere ervaring als met een gewoon halster.
Een oud dorpgenoot had zijn paarden ook altijd met halsbanden staat.
1 tje heeft in het land zijn been erachter gekregen, gevolg: een broken nek..
1tje is op stal ergens achterblijven haken, gevolg: een gebroken nek.

Dan zaten ze te los!!! Normaal kun je er amper een paar vingers tussen krijgen er komt zeker geen hoef tussen! Ben dan ook wel benieuwd waar hij aan is blijven haken, want daarvoor moet hij dus met zijn hals ergens tegenaan gaan leunen, zonder oog te stoten. Bij een muur gaat dat al niet.
Overigens hadden ze in die omstandigheden met een halster om ook gewoon de nek gebroken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:34

merrieveulen schreef:
mijn paard is al meerdere keren de weg op geweest alleen, en ook met de anderen samen. hij komt altijd, en als ik hem heb is het een eitje om de rest ook terug te krijgen. MAAR als het paard van de stalhouder ontsnapt (wat laatst een keer gebeurd is omdat de moeder van een stalgenoot, die niets met paarden heeft, het nodig vond om in haar eentje een paard buiten te zetten), dan heb je inderdaad wel een probleempje. dat is er zo één, als die de vrijheid proeft dan wil ze er ook even van genieten. die krijg je dan alleen met wat biks, en even afwachten op kleine afstand. maar goed, ik kan me voorstellen dat dat langs een drukke weg niet erg prettig is... toch zou ik om die reden geen halsters omlaten in de wei...

Je hoeft alleen maar iets om de hals te slaan, om een paard zonder halster te pakken en te leiden. Zelfs gewoon je jas in een soort rol kan dan werken. En sommigen lopen mee als je ze aan de voorlok pakt, anderen als je ze om de onderkaak vat.

(Heb hier nogal vaak te maken met losse paarden Knipoog )

Overigens zegt een paard dat slecht te pakken is veel over de baas!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:41

Lusitana schreef:
Je hoeft alleen maar iets om de hals te slaan, om een paard zonder halster te pakken en te leiden. Zelfs gewoon je jas in een soort rol kan dan werken. En sommigen lopen mee als je ze aan de voorlok pakt, anderen als je ze om de onderkaak vat.

(Heb hier nogal vaak te maken met losse paarden Knipoog )

precies, ik neem het mee in de basis, dat ze ook 'los' (met hand tegen de onderkaak, of arm over de hals) netjes meelopen, en daar heb ik al regelmatig wat aan gehad.
ik vind paarden die niet te pakken zijn inderdaad ook zeer storend, ik wil dat mijn dieren blij zijn om me te zien, en dus zelf komen. gelukkig zijn de verhoudingen ook dusdanig dat ze altijd graag komen.
daarnaast leer ik ze ook te komen als ik roep of fluit (ze herkennen mijn speciale fluitje). zo is mijn ruin ooit eens in paniek geraakt door een langsrazende vrachtwagen, en zijn vertrouwen in mij was toen nog niet zo sterk dat ik hem kon kalmeren. hij vloog weg, stopte ineens, draaide zich om, en ik vloog eraf. hij ging recht op de weg af (ik reed op een ruiterpad) in volle galop. ik heb geroepen en gefloten, en ineens stond hij stil, draaide om en kwam in een even razende galop terug. ondanks zijn paniek was zijn vertrouwen in mij kennelijk dusdanig dat hij bij me wilde blijven, ipv in zijn eentje terugrennen naar de stallen. ondanks alles een mooi moment voor mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 09:18

ik heb er 1, die veel meegemaakt heeft en zich gewoon niet altijd laat vangen. Op stal draait ze de kont naar je toe, trapt niet,maar wil niet dat je bij haar hoofd in buurt kan komen.
Nu losen we dat op door voor de stallen alles dicht te maken, en dan uit stal laten lopen en proberen daar te vangen ( lukt ook niet altijd)
Ik ga vanmiddag naar iemand toe, met paar halsters van me, en ga een paar oplossingen proberen te maken, net zoals die break away halsters, wil alleen met mijn eigen doen, en niet vanuit amerkia laten komen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:23

Lusitana schreef:

Net als bij mensen zijn er ook veel paarden met een geschiedenis dus dat gaat niet altijd helemaal op.
Ook is het zo dat een paard in de een meer vertrouwen heeft als de ander. Onze paarden laten zich door mijn dochter zo uit de wei halen. Mijn man kon gisteravond laat een half uur achter het spul aanrennen. Haha!

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:28

Jeetje wat een verhaal, Sterkte!

Mijn paard heeft alleen een halster om als hij op de trailer staat of als ik hem buiten aan het poetsen ben Knipoog

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:38

Lynn_Nikita schreef:
Ik ga morgen iets proberen. Als lukt laat ik foto`s zien, en kunnen ze bij mij gekocht worden
Ik hou jullie op de hoogte

Dat zou mooi zijn, we wachten het even af. Eeehm, mocht je al iets voor elkaar krijgen, denk je dan ook aan X-Full? Wij hebben nl een paard met megahoofd, van de gewone halsters past alleen Full van Harry's Horse.... Bloos Bloos

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:40

Nou ik ben benieuwd Lynn, zelfgemaakt??

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:43

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 28-03-22 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt