SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:19

miss_jumpy schreef:
Is dat zo? Dressuur rijden is weer gevaarlijker dan je paard in het land laten staan. Maar toch rijden er in Nederland heel veel mensen dressuur. Het is maar net wat je acceptabel vindt en je moet sowieso de risco's zoveel mogelijk beperken, dus goed voorbereiden. En dat doen wedstrijdruiters uit andere disciplines ook niet altijd, ik vind zelf dat de meeste sgw ruiters wel heel goed weten waar ze mee bezig zijn en bewust zijn van de risico's. Pas als je risico's erkent kan je werken aan het beperken ervan!

Ik had begrepen dat de persoon die ik aanhaalde bedoelde dat de kans op ongelukken in de SGW groter was dan in andere disciplines, en alleen in dát geval vind ik dat mensen eens extra moeten nadenken wat ze met hun paard doen.
En trouwens, ik geloof niet dat dressuur gevaarlijker is dan je paard in het land zetten, als ik zie hoe (over!)bezorgd (m.a.w. bang) veel dressuurruiters voor hun paard zijn.
(Denk nu niet dat ik een fan ben van dressuur, want ik ben nooit in een bak te vinden, en zie liever een vrolijk SGWpaard dan een dressuurpaard dat weer eens verveeld zijn rondjes draait.)

Biem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:27

Edit: Whoooops, verkeerd topic..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:41

Ik ben zelf een fanatieke SGW ruiter, zowel recreatief als wedstrijdmatig bezig met deze geweldige tak van sport.
Nu weet ik niet hoe het met andere ruiters is, maar ik ben mij wel degelijk bewust van de gevaren van deze sport. Gelukkig heb ik nog nooit iets gehad en als ik bij een wedstrijd kom en een hindernis staat mij niet aan, dan ga ik toch voor het alternatief!
Ik moet er trouwens wel zeker van zijn dat mijn paard wel heel erg voorzichtig is, want het kan ook een keer zijn dat ik mij vergis in de afstand en dan moet mijn paard mij wel helpen om er goed overheen te komen.
Nobody is perfect, toch.....
Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik de eerste keer in Vasse over de picknicktafel heen moest, ik heb mijn ogen dichtgedaan. Ik was zo blij dat ik die hindernis had gehad en achteraf viel het allemaal best wel mee.
Helaas is mijn paardje overleden en heb ik momenteel een jong paard waar ik jammer genoeg niet mee kan crossen, hij is blind aan een oog en galoppeerde laatst door een oxer, hij had hem niet gezien.
Nu heeft voor die tijd nog nooit een hindernis aangeraakt, maar door dit voorval heb ik mezelf erbij neergelegd dat ik nog een aantal jaar moet wachten. Er moet eerst een paard bijkomen.

En trouwens tegenwoordig vind ik de SGW wedstrijden beter geregeld dan een paar jaar geleden.
Eerst moet je dressuur rijden en kom je niet boven een bepaald percentage, dan mag je naar huis.
Het volgende onderdeel is nu springen, als je niet fatsoenlijk een parcours rond kan komen met je paard, dan kun je ook inpakken.
Vroeger moest je na de cross nog een parcours afleggen om te kijken of je paard de benen nog wel op kon tillen, gelukkig is dit verandert en worden slechte combinaties al voor de cross weggefilterd.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:48

Ik heb zon 2 jaar geleden kennis gemaakt met SGW. Ik kende het eerst als jakkeren door het terrein, crossen dus, en military in Boekelo waar jaarlijks zoveel paarden verongelukten.
Niet echt een goed beeld dus.
Via mijn werk leerde ik een meisje kennen die SGW reed, haar paard stond bij ons en we hadden het een keer erover. Ik met me vooroordelen, zij met haar positieve ervaringen. Dus zegt ze: weet je wat je moet doen, ga eens een keer mee kijken!!
Dan snap je wel wat ik bedoel!

Dus ik mee naar die training, heb daar me ogen uitgekeken..
Er werd helemaal niet gejakkerd.. alles moest in gecontroleerde galop, er werd goed gekeken naar ruiter en paard, en sommigen mochten bepaalde hindernissen niet springen omdat ze daar nog nit klaar voor waren. In ruil daarvoor mochten ze nog 10x over die makkelijke, om het vertrouwen te behouden. en te versterken!
Vooral de paarden vielen me op.. Van brave *wel hete* goed opgevoede paarden. Tot PUBERS die staan te popelen om over een boom te mogen springen.
Ik was na 2 hindernissen al van mn negatieve veroordelingen af.
En na nog een training en een wedstrijd helemaal!!!

Mét goede begeleiding, een góede ruiter *in alle opzichten van het woord*, een góed paard * wederom in alle opzichten van het woord* en heel veel vertrouwen van paard in ruiter, ruiter in paard, en de combinatie als geheel in vertrouwen van en met de instructeur.. GEEN MOOIERE SPORT!

Hoe mensen zich moeten laten overtuigen: Kom gewoon eens kijken!!! Een andere manier om van gedachte te veranderen is er toch niet!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:06

Hm, misschien niet echt een beargumenteerde reactie, maar dit is mijn verhaal:

Ik heb ooit eens een paard zijn nek zien breken tijdens een cross en sindsdien had ik een hele nare smaak in mijn mond van crosses. Ik dacht altijd dat het onnodig riskant voor de paarden was omdat de hindernissen massief waren, terwijl je natuurlijk ook gewoon hindernissen neer kan zetten die massief ogen, maar wel meegeven als een paard er bijvoorbeeld met zijn buik of nek bovenop beland (we kennen allemaal wel de plaatjes waarbij zo'n paard heel meelijwekkend over zijn boomstam ligt, waarbij hij niet voor- of achteruit kan) Of desnoods balken. Dat ze dat niet deden voor de veiligheid van de paarden vond ik altijd bespottelijk, kwalijk en niet getuigen van liefde voor paarden.

Totdat ik mijn vooroordelen opzij zette en eens eerlijk vroeg hoe dat nu eigenlijk zit met de hindernissen. Toen bleek dat ze wel degelijk gemaakt worden om de kansen op ongelukken zo klein mogelijk te maken, wat inhoudt dat ze op sommige punten massief zijn en op andere juist weer meegeven. Nou, dat veranderde voor mij wel even wat!

Ik vind nog steeds dat topsport een beetje twijfelachtig is in de paardensport (het paard heeft immers nergens om gevraagd) maar dat is in alle disciplines zo. Helaas zijn er maar weinig mensen die het welzijn van hun paard boven hun ambities weten te plaatsen. Dat heeft dus niets van doen met SGW, maar met topsport an sich.

Ik vind de hindernissen er op internationaal niveau erg afschrikwekkend uitzien, en ik zou denken dat je toch wel extreem veel van je paard vraagt als je zo'n parcours rijdt. Maar ik ben me er wel terdege van bewust dat ik over veel te weinig kennis beschik over wat 'teveel' is om dat goed in te kunnen schatten. Daarvan onthou ik me dus van een oordeel.

Wat ik wel merk, is dat zo'n oud vooroordeel, gekoppeld aan afschuw, best moeilijk uit mijn systeem verdwijnt. Bloos Mijn eerste gevoelsreactie is nog steeds negatief, terwijl ik verstandelijk best weet dat de argumenten daarvoor nu ontbreken.

Ik ben immers niet tegen showjumping, maar was wel tegen SGW vanwege de vermeend hogere risico's. Nu blijkt dat het elkaar niet veel ontloopt, heb ik weinig reden meer voor afkeuring....

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:20

ik vind SGW erg goed, je hebt er vanalles in zitten en cross lijkt toch wel het meest op het natuurlijke van vroeger

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:23

Giorgio_x schreef:
ik vind SGW erg goed, je hebt er vanalles in zitten en cross lijkt toch wel het meest op het natuurlijke van vroeger

Wat bedoel je met 'vroeger'? Toch niet het vrije paard in de natuur neem ik aan, want die gaan uit zichzelf als er geen dwingende noodzaak is echt niet springen, en gelopperen doen ze ook alleen in noodgevallen (en tijdens het spelen).

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:40

VeerenAshley schreef:
Wat bedoel je met 'vroeger'? Toch niet het vrije paard in de natuur neem ik aan, want die gaan uit zichzelf als er geen dwingende noodzaak is echt niet springen, en gelopperen doen ze ook alleen in noodgevallen (en tijdens het spelen).

Maar ik denk dat geen 1 paard uit zichzelf aan de gang gaat. Paarden in de vrije natuur eten, slapen en spelen.Ik heb er nog nooit 1 voor de lol een proefje zien doen op het land Tong uitsteken
Ik moet wel zeggen dat mijn paard over scheringdraadjes springt om bij het lekkere gras te komen, dat is best irritant.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:51

GvdT schreef:
Maar ik denk dat geen 1 paard uit zichzelf aan de gang gaat. Paarden in de vrije natuur eten, slapen en spelen.Ik heb er nog nooit 1 voor de lol een proefje zien doen op het land Tong uitsteken
Ik moet wel zeggen dat mijn paard over scheringdraadjes springt om bij het lekkere gras te komen, dat is best irritant.

Ja, ik weet wel dat paarden niet met een zadel op worden geboren, maar het ging mij over het bovenstaande argument, dat ik graag onderbouwd wil zien: wat wordt bedoeld met vroeger?

En dat je paard over het draadje springt om bij het gras te komen (mijne duikt er liever onderdoor, ook niet handig), hoeft niet meteen te zeggen dat paarden dus ook zomaar in de vrije natuur springen: daar zijn immers weinig hekken waar het lekkere gras aan de andere kant staat.
Maar ik geef onmiddelijk toe dat er veel paarden zijn die springen geweldig vinden: mijn eigen merrie rent altijd uit zichzelf op hindernissen af (om dan soms toch vol in de remmen te gaan Knipoog ).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:53

Ik moet bekennen dat ik er vroeger best op tegen was Bloos

Vroeger = een jaar of 10 geleden. Er was toen op TV geloof ik Boekelo, maar het kan ook een ander groot concours geweest zijn. Er stond een in-uitje met 3 hindernissen welke allemaal uit een soort van beton-achtig iets bestonden. Enorm solide dus en het stond ook nog eens vrij hoog. Een aantal paarden kwamen daar niet zonder kleerscheuren uit en 1 paard brak zelfs het been . Het vergt natuurlijk ook enorm veel kracht.

In hetzelfde parcours was er ook een hindernis in het water. Ik geloof dat dat een boomstam-sprong was. Het dier moest dus vanaf borstdiep water over de boomstam die ook vrij hoogstond, en dan weer landen in het water. Het dier kwam niet goed uit, maakte een koprol en brak zijn nek.

Deze wedstrijd was erg onplezierig om naar te kijken, en daardoor kan ik me dus goed voorstellen dat mensen het te gevaarlijk vinden en niet per definitie gericht op het welzijn van het dier, maar zoals ik al zei is dit zeker 10 jaar geleden geweest. Ik weet dat ze oa boomstammen nu van ander materiaal maken en ik hoop dat de betonblokken er ook uit zijn Lips are sealed

Voor de rest vind ik het er zeker op vooruit gegaan Ja

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:04

Ik heb het vroeger altijd een hele dieronvriendelijke sport gevonden. Dat kwam vooral door de beelden die je zag op tv, in de krant etc. Die verschrikkelijke valpartijen waarbij het altijd een wonder was dat het paard z'n nek niet brak, of juist wel... Daar komen nog die torenhoge, enorme hindernissen bij (vooral die waarbij de paarden van die "treden" af moeten springen. In 1 van mijn paardenboeken staat een heel eng plaatje van zoiets.)... Niet echt mijn ding.

Sinds Bokt weet ik dat het anders is. Ik weet dat de paarden goed getraind worden, het leuk vinden en dat ze echt niet afgejakkerd worden als ze dat parcours nemen. Neemt niet weg dat ik die valpartijen nog altijd vreselijk vind om aan te zien. Hoe vaak komt dat gemiddeld voor, zo'n valpartij? En hoe vaak met een slechte afloop voor het paard? (De ruiter interesseert me niet. Die weet welk risico hij/zij neemt.) Je ziet ook vaak bij wedstrijden dat ze de benen van het paard met vaseline (?) insmeren. Heeft dat nou echt zin? Het lijkt zo'n niet zinnige maatregel...

Zijn die hindernissen zoals bij deze plaatjes niet veel te zwaar?

Afbeelding
Het paard zal maar niet genoeg vaart hebben en tegen die muur knallen... Scheve mond.
Zijn zulk soort hindernissen niet veel te gevaarlijk?

En bij deze: Afbeelding
Nu weet ik dat natuurlijke, beetje massieve hindernissen in principe veiliger zijn dan die men gebruikt bij "gewoon" springen. Het paard zou meer ontzag hebben voor zo'n hindernis, het beter zien etc.
Overigens vind ik deze hindernis er nog behoorlijk eng uit zien hoor... Of dat ook werkelijk zo is weet ik niet, want ik heb het nooit gedaan.
Dit is ook nog een goed voorbeeld van wat ik bedoelde met natuurlijke, massieve hindernissen:
Afbeelding
Dat ziet er trouwens al weer een stuk minder eng uit Bloos.

Durven paarden die lelijk zijn gevallen, maar weer volledig hersteld zijn, later nog wel over zo'n zelfde hindernis? M.a.w. heeft hun zelfvertrouwen (in hoeverre paarden dat hebben) niet een deuk opgelopen?

En wat voor hindernis is dit:
Afbeelding
Krijgen de benen van het paard niet een gigantische opdoffer van dat soort sprongen?

Ik ben een leek wat betreft SGW e.d., dus vat mijn vragen niet op als een aanval. Ik wil gewoon graag meer weten, een beter beeld krijgen van SGW Lachen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:08

Ik denk ook dat de media er een groot aandeel in heeft. Ik ga al een aantal jaar na Boekelo en de valpartijen komen uitgebreid in beeld. er zijn jaren geweest met 2 of 3 valpartjen zonder noemenswaardig letsel ( wat beschadigde ego's Knipoog ) en die worden dan wel 3 keer herhaald in 1 item over de sgw.

Ik zal nooit vergeten dat er een muts naast me stond en die liet haar hond los, beest met riempje om achter een paard aan, dat is even op televisie geweest en daar werd lacherig over gedaan. Terwijl dat imo behoorlijk gevaarlijk is een lange riem dicht bij paarden benen.

VA ik begrijp wel dat je wilt weten wat ze met vroeger bedoeld. Ik wil het eigenlijk ok wel weten.

Nerwen je hebt een aantal indrukwekkende foto's geplaatst.
Er zijn natuurlijk wel eisen aan een max. hoogte, breedte enz. De positie van de fotograaf kan ook heel bepalend zijn. Hoe lager hij zit, des te hoger het lijkt.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:15

Ik heb geen probs met SGW, ik heb alleen ''problemen'' met de algemene omgang en ruiterij om zo maar te zeggen. vind meestal de manier van rijden niet juist. (Ben dus ook een zogenoemde ''natural'' ruiter). maar als er op de juiste manier met het paard wordt omgegaan vind ik het best. heeft verder niks met de bepaalde tak van de sport te maken, maar meer op de manier van rijden van de specifieke ruiter.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:30

Ik vind SGW een fijne sport om te rijden uiteraard mits de nodige trainingen van paard en ruiter!!
Uiteraard zijn er wel enige "gevaren" aan verbonden maar dat maakt het SGW rijden juist zo plezierig.
Springen en SGW geeft een kick, je grenzen steeds verleggen en hoger gaan in niveau.
Zoals dit voor andere in dressuur zo zal zijn is dit voor vele in het springen en SGW.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:40

Sommige mensen vinden het gevaarlijk omdat de hindernissen gevaarlijk zouden zijn. Maar er word steeds meer gewerkt om de hindernissen steeds veiliger te maken. Maar mensen die bijvoorbeeld alleen dressuuren en 'gewone' hindernissen springen, en er dus niet veel van af weten, daarvan kan ik me voorstellen dat ze denken dat het gevaarlijk is... Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:46

Dieronvriendelijk niet..sterker nog ..de meeste paarden vinden het super!
Maar wel 'diergevaarlijk'..
En er zit nou eenmaal een groot risico aan..

Ik heb zelf ook ooit 1 x keer een cross gereden, moet zeggen was echt een superervaring.. je begeeft je als het ware in een andere 'wereld'.. zo een met je paard..echt super!

Maar: het risico is me te groot..en mn paard is me meer waard dan dat ik wil crossen.
Want als het fout gaat, gaat het idd vaak ook goed mis..Zou mezelf dat nooit vergeven.. (want ík wou zo nodig die cross rijden)

Al vind ik wel dat sommigen er echt goed mee bezig zijn..beide goed in conditie (ruiter en paard) en weten wat ze kunnen, dus geen ondoordachte capriolen..

Vind het dus niet paardonvriendelijk, maar je zet je paard ermee op het spel ahw..vandaar geen cross voor mij.. Knipoog Maar heb wel respect voor degenen die wél crossen..het vergt nl wel heel veel kracht&uithoudingsvermogen van het paard..
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 17-03-07 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:27

_Moonwalker_ schreef:
Ik vind SGW een fijne sport om te rijden uiteraard mits de nodige trainingen van paard en ruiter!!
Uiteraard zijn er wel enige "gevaren" aan verbonden maar dat maakt het SGW rijden juist zo plezierig.
Springen en SGW geeft een kick, je grenzen steeds verleggen en hoger gaan in niveau.
Zoals dit voor andere in dressuur zo zal zijn is dit voor vele in het springen en SGW.

Ik snap dat "gevaren'" jou een kick geven, maar in hoeverre telt het paard en zijn welzijn dan nog mee?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:29

Born2BCrazy schreef:
Dieronvriendelijk niet..sterker nog ..de meeste paarden vinden het super!
Maar wel 'diergevaarlijk'..
En er zit nou eenmaal een groot risico aan..

Ik heb zelf ook ooit 1 x keer een cross gereden, moet zeggen was echt een superervaring.. je begeeft je als het ware in een andere 'wereld'.. zo een met je paard..echt super!

Maar: het risico is me te groot..en mn paard is me meer waard dan dat ik wil crossen.
Want als het fout gaat, gaat het idd vaak ook goed mis..Zou mezelf dat nooit vergeven.. (want ík wou zo nodig die cross rijden)

Helemaal mee eens!
Ik zou het heel graag een keer doen, maar dan alleen op pony B-niveau, want zo gauw het hoger gaat, zijn de risico's voor mij te groot.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:33

VeerenAshley schreef:
_Moonwalker_ schreef:

Ik snap dat "gevaren'" jou een kick geven, maar in hoeverre telt het paard en zijn welzijn dan nog mee?

Begrijp die "kick" niet verkeerd: zelf spring ik met mijn pony niet hoger meer als 1M omdat hij zijn leeftijd krijgt en ikzelf ook niet zo afga op die hogere hoogtes.
En gevaren heb je sowiso vanaf het moment je op een paard kruipt, bij een rustig ritje door de paddock kan je paard ook oppeens schrikken of ene verkeerde beweging maken en beide zwaar ten val komen..Dit hoeft zeker niet te worden doorgedreven naar SGW.
En zoals ik reeds zei:Ik vind SGW een fijne sport om te rijden uiteraard mits de nodige trainingen van paard en ruiter!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:38

_Moonwalker_ schreef:
Begrijp die "kick" niet verkeerd: zelf spring ik met mijn pony niet hoger meer als 1M omdat hij zijn leeftijd krijgt en ikzelf ook niet zo afga op die hogere hoogtes.
En gevaren heb je sowiso vanaf het moment je op een paard kruipt, bij een rustig ritje door de paddock kan je paard ook oppeens schrikken of ene verkeerde beweging maken en beide zwaar ten val komen..Dit hoeft zeker niet te worden doorgedreven naar SGW.
En zoals ik reeds zei:Ik vind SGW een fijne sport om te rijden uiteraard mits de nodige trainingen van paard en ruiter!!

Maar bij sgw zijn die risico's dus groter! Tuurlijk kan een ongeluk in een klein hoekje zitten..
Maar je zoekt het gevaar wel een beetje op met sgw'en..
Ook al ben je nog zo getrained..het risico is en blijft gewoon groter..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:50

Ik vind het ook een geweldige sport om te zien! en dan maakt het niet uit of dat het de B pony ruiters zijn of de wereldruiter spelen.

Zowiezo denk ik dat als een paard het echt niet vertrouwd hij wel weigert (althans dat hoop ik)

Al vind ik de hindernissen op bv de wereldruiter spelen der wel erg groot en lomp uitzien (maar toch gebeurd er zelden wat) zowiezo stoppen de meeste ruiters als een sprong zwaar verrot is gegaan (althans dat zag ik in Aken) daar was 1 hindernis en het paard ging er zo lomp overheen dat je echt dacht van what the *** gebeurd hier nu Ach gut . Dat de ruiter is afgestapt en de cross heeft gestaakt (wie weet had het paard zijn dag gewoon niet en dan is het beter om ermee te stoppen voordat er echte ongelukken gebeuren) want dat wil geen enkele ruiter (zowiezo zijn zo'n paarden onwijs duur)

Vind wel dat ze onderzoek moeten blijven doen naar de meest paardveilige hindernissen en dit dan ook toepassen!!! (en juist bepaalde hindernissen die meer valpartijen opleveren eruit halen)niemand is gebaat bij een val oid.

Dus al met al vind ik het zeker geen dieronvriendelijke sport mits het met beleid wordt gedaan (maar dat geldt voor alle takken van sport)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:17

Born2BCrazy schreef:
_Moonwalker_ schreef:

Maar bij sgw zijn die risico's dus groter! Tuurlijk kan een ongeluk in een klein hoekje zitten..
Maar je zoekt het gevaar wel een beetje op met sgw'en..
Ook al ben je nog zo getrained..het risico is en blijft gewoon groter..

Tuurlijk, je gaat me zeker niet horen roepen dat SGW geen risico's inhoud en dat het gevaarlijk is.
Met springen zoek je het gevaar teslotte ook op...Als je paard los door een hindernis springt kan dit ook zeer nadelig zijn voor jou én paard..
Elke tak van de paardensport heeft zo zijn voor-en nadelen maar daarom zijn ze mss net zo aantrekkelijk Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:05

Ik doelde dus op dat 'doorgedreven worden naar de Sgw'.
Wat dus wel van toepassing is.. Knipoog

Maar maakt ook niet uit..ieder zn ding.. Pling
Maar persoonlijk zet ik mn paard er niet voor op het spel..misschien als het veiliger wordt wel..alhoewel het bij de B etc nog wel iets meevalt..Tis idd wel gaaf Haha!
Maar vind de tegens toch iets belangrijker dan de voors..
al wil ik ooit stiekum nog wel een x een cross rijden Bloos

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:23

Is de gebruiker die in de openingspost wordt aangehaald nog geinformeerd over dit topic?
Wie weet wil zij haar standpunt hier verdedigen? Lachen

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:25

Zal ik haar even PBen ? Sjoert ?
Edit: PB de deur uit Lachen

Ik vind SGW zelf niet paard en ruiter onvriendelijk maar ik vind wel dat ze met sommige hindernissen er ver gaan, zoals de hindernissen die een bokker hierboven met plaatjes heeft aangegeven.
Je moet alleen aan SGW meedoen als je paard voldoende condictie heeft en niet tijdens de cross instort omdat hij al heeft gesprongen. Vooral bij cross vind ik ook dat je goed naar je paard moet 'luisteren', hij kan zelf aangeven tot welke hindernis hij kan en wil gaan, je moet je paard ook niet blijven aansporen om moeilijkere hindernissen te proberen als het paard dat niet wilt.