kinderen en paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:15

Ik begrijp ook wel wat Kawa bedoelt, maar ik vind niet dat je een grens kunt trekken. Het ene kind is de andere niet. Ik ben altijd al heel zelfstandig en volwassen geweest, en weet heel goed wat wel en niet kan, en denk ook zeker na voor ik iets doe. Ik ga al vanaf mijn 4e om met paarden, ook die eerste keren herinner ik me nog. Je leert genoeg, ook hoe paarden kunnen reageren, en daar houd je rekening mee. Ik ben dan weliswaar 17, dus al een jaar over de grens die Kawa heeft getrokken, en mijn ma vertrouwd me, ik vertrouw mijn paard, en weet wat ik wel en niet kan doen. Overigens heb ik niets aan mijn ouders die toezicht houden, daar ik veel meer van paarden weet dan zij Haha! Ik probeer me niet te verdedigen, maar alleen te vertellen dat het ook anders kan.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Bijvoorbeeld Boogiegirl. Ik zeg niet dat ze onverantwoordelijk is of wat dan ook, maar ze heeft er niet goed aan gedaan zo'n jong paard te kopen. Ze denkt inderdaad dat ze een hoop weet, en ondertussen komt ze hier vragen wat ze moet doen als haar pony steigert. Dit is niet hatelijk bedoeld Boogiegirl, echt niet! Misschien vertel ik het op een ietwat lu||ige manier, maar zo bedoel ik het niet.

prakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:25

mijn zoon van 9 mag in de binnebak alleen rijden en in de buitenbak maar op straat nee nu nog niet of er moet iemand met hem meegaan dan vindt ik het geen probleem

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:18

Ik vind eigenlijk dat het de ouders zijn die tegenwoordig zo laks zijn. Kijk alleen al eens naar hoeveel jonge kinderen al een pony hebben. Op maneges hier in de buurt zijn ze in overvloed, kom vaak genoeg kinderen tegen die mij passeren in volle gallop over de straat, zonder cap. En dan vraag ik mij dus af waar die ouders zijn..Ik heb soms het idee dat kinderen een pony krijgen als goedmakertje, omdat pa en ma de hele dag werken. Omdat de prijzen hier erg hoog zijn, zijn er veel tweeverdieners. Juist omdat kinderen nog niet altijd in staat zijn om juiste beslissingen te nemen, vind ik het barslecht van de ouders dat ze hun kinderen zo vrij laten. Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar om een 10 jarige nou al een pony te geven..Als ouder moet je een kind dan toch begeleiden, en als je zelf geen verstand hebt van paarden, waarom begin je er dan aan?

En inderdaad, het kopen van jonge paarden zie je steeds meer onder onervaren ruiters. Ik verbaas mij er wel eens over. Nog steeds heb ik het gevoel dat ik nog niet klaar ben om bijvoorbeeld een 2 jarige aan te schaffen, en die te beleren e.d. Maar op de plaatselijke manege hier zijn er zat kinderen tussen de 12 en de 15 die jonge paarden aanschaffen en zelf inrijden. Met stricte begeleiding, oké, maar dat is er in de meeste gevallen niet bij. En als je dan ook die paarden ziet.. Lips are sealed Echt jammer vind ik dat. Een ouder paard had dan zoveel ellende en frustraties kunnen voorkomen. Maar niet alle kinderen hebben het geluk met ouders die wel goed meedenken. Ik neem het daarom de kinderen ook niet kwalijk.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:24

Mirte schreef:
Ik vind eigenlijk dat het de ouders zijn die tegenwoordig zo laks zijn. Kijk alleen al eens naar hoeveel jonge kinderen al een pony hebben. Op maneges hier in de buurt zijn ze in overvloed, kom vaak genoeg kinderen tegen die mij passeren in volle gallop over de straat, zonder cap. En dan vraag ik mij dus af waar die ouders zijn..Ik heb soms het idee dat kinderen een pony krijgen als goedmakertje, omdat pa en ma de hele dag werken. Omdat de prijzen hier erg hoog zijn, zijn er veel tweeverdieners. Juist omdat kinderen nog niet altijd in staat zijn om juiste beslissingen te nemen, vind ik het barslecht van de ouders dat ze hun kinderen zo vrij laten. Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar om een 10 jarige nou al een pony te geven..Als ouder moet je een kind dan toch begeleiden, en als je zelf geen verstand hebt van paarden, waarom begin je er dan aan?

En inderdaad, het kopen van jonge paarden zie je steeds meer onder onervaren ruiters. Ik verbaas mij er wel eens over. Nog steeds heb ik het gevoel dat ik nog niet klaar ben om bijvoorbeeld een 2 jarige aan te schaffen, en die te beleren e.d. Maar op de plaatselijke manege hier zijn er zat kinderen tussen de 12 en de 15 die jonge paarden aanschaffen en zelf inrijden. Met stricte begeleiding, oké, maar dat is er in de meeste gevallen niet bij. En als je dan ook die paarden ziet.. Lips are sealed Echt jammer vind ik dat. Een ouder paard had dan zoveel ellende en frustraties kunnen voorkomen. Maar niet alle kinderen hebben het geluk met ouders die wel goed meedenken. Ik neem het daarom de kinderen ook niet kwalijk.

Ik heb Keltic toch ook op 8 maanden gekregen.
Nou mijn ouders hebben er echt wel toezicht op Tong uitsteken .

Hmm en dat merk ik erg goed. Mijn moeder zat vroeger in de paarden, het is ook niet omdat zij allebei werken hoor.
Nee, ik weet wel wat ik doe.
Tuurlijk begrijp ik dat er vel mensen zij ndie een pony op jonge leeftijd verpesten, maar dat kan ook goed door volwassenen enz komen.
Je hebt ok wel gelijk, maar kinderen kunnen toch ook ervaring met jonge paarden hebben, natuurlijk heb je ook kinders die er nix van weten!

iig, mijn paardje is gezond hoor Party!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:31

ik heb niet alles gelezen.

Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan met wat voor ervaring je al te maken hebt.
Iemand van 14 die net begint met paarden of een kind van 14 wat zijn hele leven al tussen de paarden loopt en waar het met de paplepel is ingegoten niet achter een paard te gaan staan.

Maar merendeel is nog beginner en heeft alleen een pennypaardje in de hoofd Haha!
Dan vind ik toezicht van een ervaren persoon wel belangrijk.

Onlangs had ik nog 2 van die meisjes op stal die vol moed en gludering naar Danno liepen die aan het hek vaststond.
Ik weet dat ie niet snel wat zal doen, maar afgelopen zomer heeft hij me al eens laten schrikken door uit te halen naar een jochie van een jaar of 5.(waarschijnlijk had hij hem niet goed gezien of was het jongetje electrisch geladen en bezorgde mijn fjordje een tik. Van dat laatste heb ikzelf ook wel eens last).
Danno is verder super lief voor kinderen, maar ondanks dat ben ik er de hele tijd bij gebelevn en moest ik regelmatig zeggen dat ze er niet achter moesten gaan staan.
Hoeven uitkrabben hebben we met zijn 3en gedaan(kinderen om en om en voet uitkrabben Haha! ), ik doe hoef vast, kind aan de zijkant die dan mocht uitkrabben . En ook hier diverse malen moeten waarschuwen niet achter de voeten gaan staan.

Ja toezicht is wel belangrijk.

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:13

Ik ben 12, en ga vaak alleen met mn pony alleen in de bossen rijden (met buitenritten van een paar uur gaat er wel iemand mee, maar als ik ff in het bos ga uitstappen ofzo niet)
Als mijn moeder mee is kan die toch niks doen als mijn pony eruit naait, ze gaat m ook niet heel de tijd vast houden hoor! Ben ik nou onverantwoord bezig?
Er kan net zo goed iets fout gaan als er wel een volwassene mee is! Ik doe altijd voorzichtig, heb altijd een telefoon bij me enz.. Natuurlijk is het niet zeker dat er niets fout kan gaan, maar als je dat risico niet wil nemen moet je ook niet aan paardrijden beginnen!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:18

tinkerlover schreef:

Hmm en dat merk ik erg goed. Mijn moeder zat vroeger in de paarden, het is ook niet omdat zij allebei werken hoor.
Tuurlijk begrijp ik dat er vel mensen zij ndie een pony op jonge leeftijd verpesten, maar dat kan ook goed door volwassenen enz komen.
Je hebt ok wel gelijk, maar kinderen kunnen toch ook ervaring met jonge paarden hebben, natuurlijk heb je ook kinders die er nix van weten!

Dan val jij toch niet in de categorie die ik bedoelde? Er zijn best ouders die het wel goed zullen aanpakken, helaas ken ik er niet zoveel.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:29

Mirte"]
[quote="tinkerlover schreef:

Dan val jij toch niet in de categorie die ik bedoelde? Er zijn best ouders die het wel goed zullen aanpakken, helaas ken ik er niet zoveel.
[/quote]

Oke Haha!;)
Tis ook best triest...Sommige paarden worden helemaal verpest, maar goed. Het is eigelijk krankzinnig dat sommige ouders daar niets van zeggen, of zelfs niet merken!
Zo ken ik ook een meisje dat 1 jaar les had, en een pony had gekregen. Dat was een drachtige welshpony. Dat beest werd tot de laatste dag op het veulenen keihard bereden, Hup lekker crossen, trap maar in die buik!
Dat kind weet het verschil tussen draf en galop nog niet ens, maarh eeft alleen een pony, om te 'hobbelen'!
En ik geef heel eerlijk toe, dat ik wálg van dit soort mensen, wat bezielt ze toch, ga toch op les, verpest dat beest niet!! Frusty
Dus ik ben het wel met je eens, maar ik ga even een voorbeeld van paarden die wel terecht verzorgd worden Knipoog

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:32

Aan mijn ouders zou ik weinig hebben als die bij me waren, wel aan andere mensen die me er op kunnen wijzen als er wat fout gaat, en dat gaat er regelmatig, want ik maak genoeg fouten.
Het valt me echt enorm op dat vooral die pennymeisjes van een jaar of 13 lopen te schreeuwen dat ze het allemaal wel kunnen en dat ze et allemaal zo goed doen, dat dacht ik ook toen ik 13 was, maar gelukkig had ik toen ook al mensen om me heen die zeiden wat ik fout deed, en dat hadden ze nog wel vaker mogen zeggen, leeftijd zegt niet alles, ik weet gewoon heel zeker dat ik met paarden handiger ben als sommige mensen die heel wat jaren ouder zijn, dan ben je niet meteen minder als je het niet kunt, zolang je maar de wil om te leren hebt...

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:41

Steef schreef:
Aan mijn ouders zou ik weinig hebben als die bij me waren, wel aan andere mensen die me er op kunnen wijzen als er wat fout gaat, en dat gaat er regelmatig, want ik maak genoeg fouten.

Maar wie heeft er tegenwoordig nou nog tijd om een kind van een ander te begeleiden? Jij werkt op een handelsstal, dat is wel heel wat anders dan die overvolle maneges waar iedereen het te druk heeft met z'n eigen paard. En fouten maakt iedereen, maar de aard van de fouten bij kinderen wel vaak anders. Ik denk dat je als ouder pas een kind moet steunen in het hebben van een paard, als hij/zij de verantwoordelijkheid goed aankan. En als ouder ken je je kind toch het beste (als het goed is). Zoals Xono zei, het ene kind is het andere niet. Je zal er ook best hebben die met 13 er wel klaar voor zijn.
Laat de kids nog maar eerst een paar jaartjes verzorgen en ervaring opdoen, en dan pas aan een paard beginnen, dat bespaart een hoop problemen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:01

ik mocht van mijn ouders ook nooit een paard. die moest ik maar kopen als ik op mezelf woonde zeiden ze. maar toen ik al meer als 3 jaar had verzorgd en elke dag ging. mocht het toch omdat ik toen wel had bewezen dat ik het echt wilde.
maar ik denk niet dat je er al ouder altijd bij kan zijn. al kinderen echt jong zijn wel natuurlijk maar vanaf een jaar of 12... maar dan moet je je kind natuurlijk niet alleen naar buiten sturen. maar in de bak en stal moet toch kunnen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:02

ik denk dat je niet alleen naar het kind moet kijken maar ook wat voor een paard het is, toen ik 12 was reed ik ook al alleen buiten met Evita maar Evita is ook hardstikke braaf! als het nou 1 of andere zenuwpees was dan is het een ander verhaal... maar met evita ging dat hardstikke goed

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:07

ik denk dat je toezicht niet moet vaststellen op een leeftijd maar aan wijsheid en ervaring. Ik bedoel ik kan heel goed zien wat gevolgen zijn van dingen, maar sommige mensen niet nou dan denk ik eerder dat je mensen die dat wel weten in de buurt moet houden van mensen die dat niet weten.

Eerst zei een meisje bij ons op stal weet je wat leuk is? je pony leren voetje geven. Nou dat leek mij ook wel leuk opzich maar toen ik na begon te denken over dat Jamy nu al af en toe schraapt als je eten wil, zal ze het alleen maar meer gaan doen als ik haar voetje leer en kan ik op gegeven moment een schop oid verwachte omdat ze eten wil. Dus wat doe ik ik leer het lekker niet!

Enzo gaat het bij veel meer dingen, voordat ik iets doe denk ik eerst goed na over de gevolgen die kunnen gebeuren.

maar je moet natuurlijk wel dingen van andere willen aannemen, een vriendin van mij die is 11 die denkt af en toe volgens mij dat ze heel goed kan rijden ofzo, maar dan geef ik haar een tip van handen bij elkaar houden ofzo (die schieten nog wel eens zomaar een meter opzij, niet overdreven) nou dan lijkt het net alsof ze dat niet (wil) horen ofzo nou dan heeft het toch ook geen zin om bij zo'n iemand toezicht te halen als ze toch denkt dat ze het zelf wel weet. Ik vind dan ook persoonlijk dat dat paardje behoorlijk verpest word op sommige vlakken en dat is erg jammer!

en bij ons op stal is er meestal ook wel iemand waar je hulp aan kunt vragen of die je een tip geven, nou meestal gebruik ik ze wel.

en tja als mijn vader zou meegaan zou die toch niks kunnen doen zoveel verstand heeft hij er niet van. En ik zou niemand weten die altijd met een kindje zou willen meegaan. bij ons op stal hebben we trouwens wel een meisje van 8 die altijd onder begeleiding is dat vind ik opzich heel goed omdat het meisje nog neit veel weet van het rijden en verzorgen zo/n meisje ziet het belang van uitstappen nog niet zo nou dan is het goed dat iemand tegen haar zegt dat ze nog maar even moet gaan stappen ofzo!

zelf vind ik wel dat ik er aan toe ben om zonder begeleiding met mijn pony bezig te zijn omdat ik al best veel dingen heb meegemaakt, daarvan heel veel heb opgestoken. Maar als ik iets niet weet of niet zeker weet vraag ik het gelijk omdat ik absoluut niet wil dat ik het verkeerd doe!

en idd kijk naar het paard wat een kind onder zich heeft of mee bezig is, de pony van dat meisje van 8 die springt over een sprong van 50 cm terwijl dat meisje nog helemaal niet goed springt ofzo maar hij doet het wel! Maar zet je er een arabier onder die 2 weken onder het zadel is gaat dat niet goed denk ik.

lang verhaal misschien onduidelijk maar ja uit je worden komen is soms moeilijk.

prakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:18

Mirte schreef:

Het ligt er aan mijn zoon rijd buiten bak alleen binnen bak alleen maar naar buiten moet er altijd iemand bij zijn al rijd hij in de binnen buitenbak ben ik altijd in de buurt want ja je weet maar nooit er kan altijd nog iets gebeuren

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:19

Ach ja, ik denk dat het een beetje van het kind afhangt Schijnheilig Ik had een pony vanaf mijn vijfde, toen ik 7 (!) was ging ik wekelijks met een groepje andere pony-ruiters lopend naar de vereniging (uur heen, uur les en uur terug Haha! ) bovendien ging ik in de vakantie alleen met mijn shetlander naar de markt om rondjes te lopen (1 kwartje per rit *LOL* ). Achteraf gezien natuurlijk ontzettend onverantwoord, ook al was het verkeer toen niet te vergelijken met nu. Ik was nu eenmaal al vroeg een zelfstandig kind, en we zullen maar denken dat ik geluk gehad heb.

Hoe ouder je wordt, hoe meer je het gevaar ziet en hoe voorzichter je wordt.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:31

oja en toen ik een huurpony had en ik was zelf toen 11, moest en zou ik een keer zonder zadel rijden (was een 100% arabier die net weer na een half jaar pauze 3 weken onder het zadel was ofzo verder al z geweest enzo maar ja al ze wee rin conditie komen kan het weleens mis gaan) nou dus die pony denkt mooi zij zonder zadel ik de baas! mijn vader was er op dat moment nog bij geweest, 3 minuten later had ik me arm gebroken dus toezicht zegt niet altijd wat

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:35

Citaat:
Ik vind eigenlijk dat het de ouders zijn die tegenwoordig zo laks zijn. Kijk alleen al eens naar hoeveel jonge kinderen al een pony hebben. Op maneges hier in de buurt zijn ze in overvloed, kom vaak genoeg kinderen tegen die mij passeren in volle gallop over de straat, zonder cap. En dan vraag ik mij dus af waar die ouders zijn..Ik heb soms het idee dat kinderen een pony krijgen als goedmakertje, omdat pa en ma de hele dag werken. Omdat de prijzen hier erg hoog zijn, zijn er veel tweeverdieners.

Ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit.
Maar ik vind de pension/manege toch ook een klein beetje verantwoordelijk voor dit soort gedrag.
De manege hoeft heus geen school te wezen, maar kan de kinderen rustig verplichten een cap op te zetten.
Op onze manege was nog wel sprake van dicipline maar dat is tegenwoordig ook ver te zoeken.
Er werden wel ponyeigenaars de les uitgezet of kregen op hun sodemieter als ze weer eens wat uitgespookt hadden.
Ik denk dat de opvoeding een grote rol speelt of kinderen verstandig om kunnen gaan met een dier, ik denk dat leeftijd dan niet zoveel uitmaakt.

Bij mij op stal staat een meisje van 16 en die moest ik vadaag nog waarschuwen omdat ze voor de zoveelste keer haar knol stond te slaan.
rijd M dressuur.

Seia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:03

Ik ben zelf 13 jaar heb een verzorgpaard waar ik soms alleeen mee buiten rij maar meestal met een vriendin op de fiets mee. Het eertse jaar dat ik hem verzorgde reed ik eigenlijk alleen waar de eigenaar bij was zo heb ik het paard goed leren kennen en de eigenaar mij zo hebben we vertrouwen kregen en mag ik nu alleen met dat paard naar buiten. Mijn ouders weten niks van paarden maar haalde me wel eens op als het vroeg donker werd, hebben toen ook met de eigenaar gepraat en weten dat het paard weinig kwaad in zich heeft maar ook altijd wat kan gebeuren. Maar er kan altijd wat gebeuren maar ik denk meestal wel goed na over wat ik doe. Als ik het even nie meer weet als het heel slecht gaat dan vraag ik het gewoon aan hem hij is er meestal niet bij maar als het niet gaat met rijden dan stop ik gewoon bespreek ik het met hem en ga de volgende keer het pas proberen op te lossen als ik weet wat ik wil gaan doen.

IK vind dat het wel kan ook al kunnen er dingen gebeuren.

Oudere zien vaker meer gevaar maar dat komt vaak om dat zij het al meegemaakt hebben.
Ik denk niet dat je het helemaal aan leeftijd kan koppelen maar wel voor ngeveer een kind van 9 kan nooit zonder hulp iets met een jong paard kunnen berijken van 16 wel maar er zijn er ook van 12 2die het ook kunnen .

Beetje onlogies verhaal Frusty

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:46

Ik ben 15 (oktober 16) en ik heb ook een eigen pony, ik ga ook meestal alleen heen (de stalhouders zijn wel altijd in de buurt) en met bonanza maak ik ook alleen buitenritten... De een heeft meer verantwoordingsgevoel als de ander.

Zo zag ik vandaag een 12 jarig meisje op een 3 jarige pony met sporen, een zweep en die reed 2 uur lang met dat beestje...
Dat vind ik dus niet goed..

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:02

Margreet schreef:
Frappant trouwens dat degenen die er het felst tegenin gaan allemaal nog kind zijn. (In de zin van 'onder de 18')

Frappant???

Mhh vreemde beredenering maargoed, 'jouw feestje'.Het lijkt me namelijk nogal logisch dat 'onder de 18'ers reageren.En wel waarom? De titel zegt me genoeg lijkt mij.

Ik ben zelf redelijk zelfstandig,alhoewel mijn moeder er vaak bij is doe ik toch het merendeel zelf.Mijn moeder begint nu de baas over Jamey te worden en kan al met haar grazen zonder dat ze een loopje met mijn moeder neemt.Als Jamey weer is paniekerig gaat lopen doen,of zichzelf weer is bijna ophangt,rent mijn moeder eropaf,maar ik ben degene die haar altijd verteld: Loop rustig op een paniekerig paard af! En zo ben ik dus altijd degene die die karweitjes oplost.

Ik schreeuw niet,ren niet,en maak geen onverwachte bewegingen.Poets al vanaf mijn vierde paarden,en rijd vanaf mijn zesde.En tuurlijk lig ik er wel 'ns naast.Toen ik de laatste x mijn arm had gebroken was mijn moeder er ook niet.Maar wel mijn vriendinnen,een paar volwassenen en mijn mobiele telefoon,die ik naar de paarden altijd meeheb.Tuurlijk ben ik wel 'ns voetjes aan het uitkrabben,en schrikt jamey,en lig ik opeens een meter verderop.Maarjah,dan is er eigelijk ook constant een volwassene om mij heen.

Ik vind het persoonlijk nogal overdreven.De jeugd wordt hier grotendeels over één kam getrokken,terwijl er toch duidelijk ook verschillende menspersoontjes op deze ronde bol rondlopen.Eveneens de pony's.De sukkels die achter een paard gaan staan,voor een paard gaan zitten en rijden zonder cap hebben begeleiding nodig.De verstandige niet.Maar een ouder erbij is natuurlijk altijd wel leuk.Zowieso zou ik nooit op een mens-kale stal gaan staan.In mn eentje is het saai.

Amen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:02

Ik vind niet dat kinderen onverantwoord HOEVEN te zijn. Maar het is een verantwoording van de ouders. Hoe je het ook went of keert. Als een kind alleen het bos in gaat en pony of paard gaat aan de kletter dan weet je als kind aardig in paniek te raken. of niet en voel je je juist zonder angst. Ook iets wat veel speelt bij kinderen het 'geen angst kennen'. MAar juist dat leidt tot de meest gevaarlijke en verschrikkelijke situaties.

Kijk laten we eerlijk zijn. Sommige mensen van 50 zijn niet half zo verantwoord als sommige kinderen van 8. Echter, die mensen van 50 kun je verantwoording afnemen. Een kind kan je dat niet van verlangen. Je behoort te allen tijde je kind te beschermen. En dat is niet omdat ik kinderen kinderen vindt. Integendeel want ik ben zelf ook kind geweest. En nog (zou ik eigenlijk niet onbegeleid mogen Haha! ). Nee zonder gein. Nogmaals ik zie soms volwassenen waarbij ik denk 'jeminee je had nooit in de buurt van een paard moeten komen laat staan er een hebben'. Soms zie ik kinderen waarbij ik denk 'jee, voor een kind ben je verdomde verstanidg'. Maar nogmaals een kind kan je niet aansprakelijk houden voor ongelukken in en om de stal naast of op het paard. Dat kan bij volwassenen wel. En om te voorkomen dat je kind een levenslange angst voor paarden ontwikkeld, of nog erger een zwaar ongeluk krijgt, behoor je als ouder of te zorgen dat er ervaren begeleiding is (dat het liefst) of zelf begeleiding te geven.

Liefs Hanifa

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:05

Fasel schreef:
Ik vind niet dat kinderen onverantwoord HOEVEN te zijn. Maar het is een verantwoording van de ouders. Hoe je het ook went of keert. Als een kind alleen het bos in gaat en pony of paard gaat aan de kletter dan weet je als kind aardig in paniek te raken. of niet en voel je je juist zonder angst. Ook iets wat veel speelt bij kinderen het 'geen angst kennen'. MAar juist dat leidt tot de meest gevaarlijke en verschrikkelijke situaties.

Kijk laten we eerlijk zijn. Sommige mensen van 50 zijn niet half zo verantwoord als sommige kinderen van 8. Echter, die mensen van 50 kun je verantwoording afnemen. Een kind kan je dat niet van verlangen. Je behoort te allen tijde je kind te beschermen. En dat is niet omdat ik kinderen kinderen vindt. Integendeel want ik ben zelf ook kind geweest. En nog (zou ik eigenlijk niet onbegeleid mogen Haha! ). Nee zonder gein. Nogmaals ik zie soms volwassenen waarbij ik denk 'jeminee je had nooit in de buurt van een paard moeten komen laat staan er een hebben'. Soms zie ik kinderen waarbij ik denk 'jee, voor een kind ben je verdomde verstanidg'. Maar nogmaals een kind kan je niet aansprakelijk houden voor ongelukken in en om de stal naast of op het paard. Dat kan bij volwassenen wel. En om te voorkomen dat je kind een levenslange angst voor paarden ontwikkeld, of nog erger een zwaar ongeluk krijgt, behoor je als ouder of te zorgen dat er ervaren begeleiding is (dat het liefst) of zelf begeleiding te geven.

Liefs Hanifa

Hier ben ik het helemaal mee eens! Pling

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:10

Margreet schreef:
Frappant trouwens dat degenen die er het felst tegenin gaan allemaal nog kind zijn. (In de zin van 'onder de 18')

Viel mij ook al op Knipoog
Maar ik ben 15, en ik ben voor begeleiding. Ik heb zelf een 2-jarige, en ook al heb ik niets aan mijn ouders toch gaan ze meestal mee. En anders is er altijd wel iemand anders die toezicht heeft (het voordeel van een manege).
Ik kan me eigenlijk ook niet herinneren dat ik welles iets gevaarlijks gedaan heb. Ik reed vroeger altijd 1 keer per week en der was zo'n super braaf ponytje die ik altijd poetste en liet grazen. Ik heb nooit als dat meisje op margreets plaatje gezeten, waar we gingen grazen hoefde we alleen maar het manegeterrein over. Het was wel naast de weg maar het paard was superverkeersmak dus dat maakte niet uit.
Wel heb ik meegemaakt dat kinderen met een pony gingen lopen die ze vervolgens niet konden houden. Paard ervandoor, gelukkig naar de paddock. Had ie wel lekker in een plas liggen rollen, mochten wij hem gaan schoonmaken want die kinderen moesten naar huis. Frusty

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:50

Jetta"]
Ja, een kind hoort onder begeleiding met paarden/ponies om te gaan. En dan bedoel ik ERVAREN begeleiding. Het heeft geen zin een onervaren ouder als begeleider te nemen, van iemand met ervaring kan het kind veel leren en daar gaat het om. Ook het leren inschatten van bepaalde situaties hoort daarbij. paarden/ponies zijn sterke dieren, een ongeluk zit in een klein hoekje. Zelfs het liefste paard kan in een bepaalde situatie gekke bokkesprongen maken. Dan is de ervaren volwassene nodig om het een en ander weer in goede banen te leiden.
Ik weet dat ik als jonge meid ook alles deed en durfde, maar als ik er aan terugdenk, zie ik dat ik ook ROEKELOOS ben geweest. Niet bewust, maar toch. Nu ben ik 39 en help graag mijn dochter met ons paardje, zodat zij het goede leert te doen en het foute leert na te laten.Ook uitleg over de gedachtegang van het paard is belangrijk. Dat leer je niet uit jezelf en op de meeste maneges leer je dat ook niet. Het is naar mijn mening onontbeerlijk in de correcte omgang met je paard/pony.
[/quote]

Ik ben het helemaal met Jetta eens! Ik denk dat op veel maneges de tijd en de interesse ontbreekt, om kinderen -vaker- theorielessen te geven over de omgang met paarden! Op de meeste maneges is het toch zo, dat de kinderen een paar longe-lessen krijgen en dan meteen in een groepje ingedeeld worden Boos! ! Hoe een paard benaderd, gepoestst, gezadeld en getrensd moet worden, weten ze niet eens!
Dat is de reden waarom mijn vriendin en ik kindercursus "paarden omgang" geven! De kinderen komen 5 weken lang op een bepaalde dag in de week bij ons en dan krijgen ze bij ons "theorie" (met natuurlijk genoeg gelegenheid en tijd om te knuffelen en tuttelen Knipoog ). "Hoe haal ik een paard aan de wei, hoe benader ik een paard, hoe poets ik op de juiste manier, enz. enz.", Alles wat rond het rijden belangrijk is, in de omgang met paarden! We vragen er niet veel voor hoor, we doen het gewoon omdat we het leuk vinden om te doen en omdat wij het belangijk vinden dat kinderen dat weten! Ook wij zijn moeder (mijn vriendin van 4 kinderen, ik van 2) en we stonden vaak met gekromde tenen op de stal! We hebben genoeg gevaarlijke situaties gezien/meegemaakt, die gewoon vermijden kunnen worden als kennis voor handen is Lachen !

[quote="i!Ellen!i schreef:
Ik ben 12, en ga vaak alleen met mn pony alleen in de bossen rijden (met buitenritten van een paar uur gaat er wel iemand mee, maar als ik ff in het bos ga uitstappen ofzo niet)
Als mijn moeder mee is kan die toch niks doen als mijn pony eruit naait, ze gaat m ook niet heel de tijd vast houden hoor! Ben ik nou onverantwoord bezig?

Jij bent voor mij zeker onverantwoordelijk bezig!
Je moeder kan misschien ! niet ingrijpen als er wat gebeurd, maar ze kan wel zorgen dat er snel hulp voor je komt in geval van nood!
Trouwens, het hoeft natuurlijk niet noodzakelijkerwijze een ouder te zijn die bij je is, als het maar een ouder iemand met genoeg kennis van zaken is!
Bij ons op stal komt een 14 jarig meisje, wat super verantwoordelijk is en goed kan rijden! Toch is er geen haar op m´n hoofd die er aan denkt dat ze alleen met Beer het bos in mag! Als ik er niet ben en een andere volwassenne neemt haar mee, mag ze Beer gerust meenemen en als het uitkomt, Dikke (héél af-en-toe Knipoog ) ook wel eens!
Maar niet alleen dus!

[/b]

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:10

jamylover"]
[quote="Margreet schreef:

Frappant???

Mhh vreemde beredenering maargoed, 'jouw feestje'.Het lijkt me namelijk nogal logisch dat 'onder de 18'ers reageren.En wel waarom? De titel zegt me genoeg lijkt mij.
[/quote]

Lezen jongedame. Er staat niet 'reageren' maar 'er tegenin gaan' of tewel reageren en het er niet mee eens zijn. Er reageren ook zat 'volwassen' mensen en die kunnen zich veel beter vinden in de stelling dan de koters, en dat vind ik heel frappant ja!