Denkvermogen van een paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Denkvermogen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:11

Gitta schreef:
runningkawa schreef:
Omdat het bij WD-V staat Haha!

Haha mischien beetje Blond maar ik vat hem even niet ?

Hier heb je het topic dus geplaatst in het begin.

Nou, we zijn eruit, het gaat naar PP en daar blijft het ook. Dit wordt dus de laatste verhuizing Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:39

ietepiet schreef:
heb je het forum wel gelezen?
op de eerste pagina heb ik mijn mening gegeven...
hierover was ook een topic. over dat mensen eerst een topic moesten doorlezen voordat er commentaar werd gegeven...en aangezien dit topic maar 2 paginas is... Haha!

Ik had inderdaad over het hoofd gezien dat je daar al iets gezegd had. Maar ik denk dat een paard op het land niet meedenkt, maar dat dat de ervaring van een ouder paard is. Denk dat zeker een jong paard totaal niet "meerekent". Denk dat ze niet eens snappen dat ze "langer" zijn omdat er iets achter ze hangt.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:10

Ik weet niet of een paard echt denk maar ik vind niet dat het klopt van een ervaring bij een ouder paard.
Want hoe komt het dan als je een veulen hebt en hem afspeend en naar een opfokbedrijf brengt en je komt daar maar 1 x per 3 maanden ofzo dat het veulen je dan toch herkent en gelijk naar je toe komt terwijl je niks met eten hebt en de andere veulens wegjaagt omdat die niet bij je mogen komen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:12

Denk dat je dan een dominant veulen hebt die op een mens afkomt, want mens = eten.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:13

Nee het is absoluut geen dominant veulen was juist de laagste in rangorde

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:37

Mijn oude paard "denkt" wel mee in de bossen, loopt mooi ver om takken heen enzo zodat ik me niet stoot. Maar ik denk dat dat meer samenspel en ervaring is, geen denkvermogen. Mijn jonkie moet dat duidelijk nog leren.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 12:20

Zit wel iets in wat PH zegt draait niet alleen om dominantie!
Mijn twenter is ook laagste in rangorde en heeft vanaf dag 1 het voortouw genomen met nieuwe dingen liep ze voorop.
Dit zit dus niet vast aan de dominantse loopt op kop , en gaat dus als eerste richting de mens .
Zit zeker ook herkenning bij tenminste dat denk ik dan.

Lees nog wat over meedenken lijkt toch wel vaak alsof ze idd meedenken maar dat zou dan dus aangeleerd gedrag zijn? Dus het stukje herhaling wat iemand aangeeft!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:25

Dat denk ik ja, aangeleerd gedrag.

Ik dacht dat het een dominant veulen zou kunnen zijn omdat ie anderen wegjoeg.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 18:42

IKbenEllen: Vindt het ook wel appart dat ze als laagste in rang toch de 1e is die iets nieuws makkelijk doet .
Toen we ze van wei verwisselde was die van mij best kalm liep makkelijk mee en leek me te vertrouwen .
De andere 2 daarintegen vooral de dominanste was erg lastig steigeren en willen rennen .
Kun je natuurlijk ook weer omdraaien dat het juist logisch is dat de dominanste dit gedrag vertoont .Ze wil leiden en niet geleidt worden.
maar wat betreft het voortouw nemen dus ergens nieuws instappen zou je toch weer denken dat zij juist haantje de voorste zou zijn ,zit dus ook weer duidelijk een patroon in en geeft wederom aan dat paarden anders " denken"reageren als wij !!

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:32

Okee, dan heb ik hier een twee voorvallen die mij overkomen zijn en die in mijn ogen toch een zeker denkvermogen bewijzen bij paarden.

1. Paard loopt los in de rijbak. Aan de zijde bij C is er een tweede verdieping, waar het hooi wordt opgeslagen. Normaal kunnen paarden er niet bij. Dit paard zag een plastic blok van de cavaletti liggen en gebruikt dat om met de voorbenen op te staan en zo toch bij het hooi te kunnen (machtig groot beest, dat wel). Een extra hupje erbij en smullen maar! Tegenwoordig kruipt hij gewoon met de knieen van de voorbenen geplooid op de bakrand.

Dat is toch een kwestie van: probleem zien, analyseren en oplossen?

2. Paard hapt altijd naar buren en slaat dan tegen de muur (muur dikwijls kapot en paard dikwijls kreupen). Dus ik telkens als hij tegen de muur sloeg, ferme tik tegen achterbeen en 'foei'. Eerste keer heel verbaasd paard, tweede keer was hij voorbereid...en dan de derde keer: gaat heel langzaam naar achter in zijn box, tilt achterbeen op en tikt heel zachtjes tegen de muur. En ondertussen naar mij kijken met een blik van: 'en, wat ga je nu doen, meissie!?'

Bij beide gevallen is toch sprake van meer dan alleen instinct?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:44

hij heeft in ieder geval humor Haha!

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:48

Dat ben ik met je eens. Ik moet dan ook altijd om hem lachen!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 21:22

het klinkt idd erg bijdehand Knipoog een duidelijke actie reactie !
En dat zijn de momenten waarop je toch weer over denken na gaat denken Knipoog
Heb zelf hier ook nog wel een voorbeeld.
Had vroeger een pony en het zoontje van de stalhouder had ontdekt als je haar op haar kont sloeg bokte ze.
Dus hij sloeg haar (wist ik toen nog niet) met regelmaat met iets op haar kont als ze op stal stond.
Op een gegeven ogenblik ging hij met een ander meisje mee de wei in haar pony halen .
Mijn pony rende van achteren uit de wei recht op hun af en liep zo het mannetje ondersteboven .
Het was een hele vriendelijke pony die nog nooit zoiets had gedaan was duidelijk gericht op hem.
Hij kwam met de schrik vrij en mijn pony moest achter een hek was onbetrouwbaar ,paar weken later kwam de waarheid boven en werd hij op heterdaad betrapt met het slaan op haar kont.

is dit denken denk eerder geheugen opgeslagen en idd actie reactie!!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:16

Een zeer creatieve vriendin van me kwam eens aan met:

En als je je pony eten hebt gegeven, dan staat ze in haar stal hé?
Dan drukt ze op het speciale ingebouwde magische knopje, en dan draait haar stal om. Dan is ze bij andere paarden, en heeft een bubbelbad, en een koelkast vol met het beste gras. Dan hoeft ze die vieze brokken niet te eten Clown

Ik heb er jaren later nog lol van.. Haha!

Maar even serieus Knipoog
Ik denk ook dat het vooral routine en instinct is. Al willen wij mensen héél graag iets anders zien. Ik denk ook weleens dat mijn paard denkt. En dan denk ik: ach, laat mij lekker denken dat hij denkt, who cares of hij echt denkt of niet.. Als hij maar tevreden is! Haha!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:16

MissEvil; dat is zeker waar als ze het maar naar hun zin hebben maar blijf toch benieuwd waar de grens erin ligt denken doen instinct ! tja komt omdat wij denken ( meestal toch wel dan Tong uitsteken )

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:29

Ja, maar als je het echt uit wilt zoeken, dan moet je je paard aan de wetenschap doneren, en die zijn er bij mensenhersenen ook nog niet helemaal uit.
Dus ik denk dat die grens nog een lange tijd vaag zal blijven.
Ik denk eerder dat paarden gewoon reageren op (onbewust gegeven) signalen van ons..

Alhoewel ik het me echt afvraag, hoe het komt dat mijn pony zó eenkennig is.. Als er iemand anders in de wei is, wordt dat niet altijd getollereerd.. Terwijl ze naar mij toekomt.. Maar dat zal ook wel een gedeelte herkenning zijn toch?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:22

k zou niet weten hoe een paard denkt, ik ben er geen..
hoewel ik toch denk dat ze gewoon dingen leren door ervaringen opdoen, want paard van mijn vriendin, die heeft 6 jaar geleden iets meegemaakt, en als ze nu op dat punt komt is ze dr vandoor hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:24

paard denkt niet...... paard reageert instinctief..

een paard leert ook door herhaling, door dingen veel te doen leert het paard

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:39

Ik denk niet dat een paard zo denkt als wij dat doen. Ze leggen wel verbanden met bepaalde situaties zoals, lange teugel dan mogen we naar stal. Je komt met het halster de wei in, help ik moet werken enz. Dus eigenlijk door ervaring en natuurlijk ook instinctief. Een paard zal ten alle tijden zichzelf het makkelijk maken in het leven. Dus als hij onder het werk uit kan komen zal hij dat zeker doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:41

Boris94 schreef:
Je komt met het halster de wei in, help ik moet werken enz.

Maar dan denkt het paard in de wei op dat moment toch aan werken? Dan stelt hij zich dat voor.

Blijft lastig..

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:11

Een paard kan niet beredeneren / logisch denken. Dat deel van de hersenen bezit een paard niet. Hoe het precies zit weet ik niet hoor, maar het heeft te maken met de grootte van de cortex (een deel van onze hersenen).

Over het leren: een paard kan op verschillende manieren leren, daarbij heeft het een heel goed geheugen. De belangrijste leersystemen zijn: gewoontevorming (spreekt voor zich denk ik), klassieke conditionering (wanneer je een prikkel samenvoegt met een natuurlijke reactie van het dier. Bijvoorbeeld met clickertraining) en operante conditionering (dit is ook leren door associatie. Je daagt een paard uit om zelf te leren). Een paard leert alleen iets als een bepaalde handeling voor hem iets oplevert; wanneer hij er beter van wordt.

Een beetje een kort samengevat wat ik gelezen heb in een boek van Tineke en Joep Bartels.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:48

Het boek: " De aard van het paard" is geschreven door een wetenschapper en de schrijver gaat ook in op de intelligentie van een paard aan de hand van wetenschappelijk onderzoek.

De eerste vraag is dan wat de definitie is van intelligentie. Wij mensen zijn geneigd om gedrag dat dicht bij het onze ligt, als slim te betitelen. Voor het dier kan het gewoon insiticitief gedrag zijn (wij vinden een hond die je kan leren apporteren slimmer dan een konijn, terwijl het bij de hond in zijn instinctieve gedrag ligt om een prooi op te halen en bij het konijn niet).

Wat mij is bijgebleven van het paard: Het goede nieuws is dat een paard een enorme hersenomvang heeft. Maar meer dan 80% wordt gebruikt voor het bewegingsmechanisme. Dat is nml al zeer intelligent. Het paard is het dier met de grootste massa en de langste en dunste benen die zich in 3 gangen vrij snel kan voortbewegen (een giraffe kan niet draven, alleen maar stap en galop). Mensen hebben geprobeerd een robot te maken die zich op 4 poten op die wijze kan voortbewegen over onvlak terrein. Is volgens mij nog niet gelukt.

Als je een paard iets probeert te leren dat niet in het verlengde van zijn instinct ligt ( dus niet gerelateerd aan voedsel vinden, vijanden vermijden en sociale omgang in een groep) dan blijkt het leervermogen vergelijkbaar met een cavia en een inktvis (echt waar!!!). Wel is er nogal wat verschil tussen paarden onderling.

In die zin ' denkt' een paard ook niet. Het gaat om instictief gedrag. Als je dat als mens goed gebruikt, kun je een paard wel heel veel dingen leren. En dat vinden wij vaak weer slim.

Leuk boek trouwens; zeker naar op zoek gaan............. (zelfde schrijver heeft ook " het karakter van katten" geschreven).

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 16:35

Dat boek hiltje1973 klinkt interesant ,maar dat is dan dus wetenschappelijk benaderd begrijp ik en dus ook onderbouwd?
Ga er zeker eens naar op zoek en dat vergelijk tussen hond en konijn erg leuk!! Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:22

KiWiKo schreef:

Ben ik het niet mee eens.

Ik ben er van overtuigd dat de meeste dieren (dus ook paarden) wel kunnen denken, maar niet kunnen nadenken..

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:16

suus_ schreef:
KiWiKo schreef:

Ben ik het niet mee eens.

Ik ben er van overtuigd dat de meeste dieren (dus ook paarden) wel kunnen denken, maar niet kunnen nadenken..

O jee nu gooi je er een spannende tussendoor Knipoog ga ik eens even over brainstormen !!