verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluizebol

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:04

crossmonster schreef:
er staat duidelijk in de titel waarover het topic ggaat, wil je er niets over lezen, klik dan het topic niet aan !!
dan ben je gewoon naief als je naderhand zegt dat je het niet had willen weten Knipoog

en o ver degene die pardon zei, ik heb genoeg paarden zien verdwijnen naar de slacht vanwege hun valse karakter, beter zo eindigen dan eindeloos in de handel, en steeds weer afgeslagen worden Knipoog

ik vind het heel leerzaam voor de mensen
je bent naief als je wel vlees eet, maar niet wilt weten hoe het op je bord terecht komt, je hoeft het natuurlijk niet irl te zien, maar besef wel dat alle vlees op deze wijze gemaakt wordt.

Je haalt me de woordem uit de mond en ben het helemaal met je eens. En voor de rest zeg nooit nooit!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:07

mirgino schreef:
@Moniek

heb je dat nu tegen mij? Clown

Ik denk dat het niet voor jou was Knipoog

kimmie261

even voor wat logica...hersendood =dood

ook mensen worden soms hersendood verklaard,terwijl hun hart nog klopt,vaak wordt er dan gevraagd aan familie,of de overleden persoon,welke zijn hart nog klopt,donor wil zijn.

dus het paard wat hersendood geschoten wordt,is dood,alleen klopt nog heel kort zijn hart,dit omdat de hersenen deze functie het langst in tact laten,maar het paard koe,of wat ook heeft geen enkele weet van wat er gebeurd.

en slachten,tja,het gebeurt,elke dag weer,en zolang het netjes gebuerd is het toch niet zo'n probleem?? Lachen

daarnaast als het paard opgegeten wordt,toch ook niet,heeft zijn dood in ieder geval een nuttig doel.

mijn paarden gaan zo lang ze zelf kunnen lopen naar de slager,en die mogen van mij ook opgegeten worden.

Lielle

Lielle schreef:
Overigens moet ieder daarin zijn eigen keuzes maken, maar stemmingmakerij - naar beide zijden - is niet nodig.

ben geen mod meer, maar wil dit even melden

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:09

Lielle schreef:
Lielle schreef:
Overigens moet ieder daarin zijn eigen keuzes maken, maar stemmingmakerij - naar beide zijden - is niet nodig.

ben geen mod meer, maar wil dit even melden

Doet me zo denken aan een beter bokt begint bij jezelf.
Maar ben het eens en had het al gemeld.

Ik kies voor een spuitje omdat ik de beste ervaringen hier mee gehad heb, is puur persoonlijk meer niet. Heb voor de rest niks tegen de slacht.

Maar ergens gaat het topic hier niet over. Zou het ook wel eens willen bezoeken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:12

Lielle schreef:
Nadya, waarom geloof je wel dat een spuitje vriendelijk verloopt maar houdt de slacht meteen stress in? Ik heb het zelf meegemaakt, en daar kwam totaal geen stress bij kijken. Overigens moet ieder daarin zijn eigen keuzes maken, maar stemmingmakerij - naar beide zijden - is niet nodig.

Stemmingmakerij? Dit is gewoon mijn mening en die mag ik geven.

De ervaringen die ik om me heen heb zijn vele malen fijner met een spuitje. Mijn beste vriendin's New Forest is na hevige koliek afgemaakt door een spuitje in zijn eigen box. Dat ging heel vredig. Hier op bokt zit nog iemand, die ik ken, die vorig jaar haar jonge paard verloren is door atypisch myopathie en heeft hem ook een spuitje laten geven. Dat ging heel snel en rustig. En zo weet ik er veel meer in mijn omgeving. Ik heb nog nooit iemand gehoord over hoe erg het kan zijn e.d., dus over stemmingmakerij gesproken.... Clown

Slachten is stress voor een dier. Paarden zijn zeer gevoelige dieren en reken maar dat ze weten waar ze heen gaan. De geur van dood en angst hangt absoluut rondom zo'n slachthuis. In Hilversum (waar ik jarenlang gewoond heb) was vroeger zo'n slachthuis en daarachter woonde mijn beste vriend, waar ik regelmatig kwam. Je wilt niet weten hoe je die dieren in doodsangst hoorde gillen en hoe je het kon ruiken, als je in de tuin zat. En ik overdrijf niet, het is mijn ervaring, ik heb het zelf meegemaakt. Een paard vervoeren levert een paard stress op, zeker de mijne Bloos

Als het ooit zover komt, wil ik het gewoon aan huis doen en mijn paard niet meer stress geven, dan er op dat moment waarschijnlijk al is. Daarvoor hou ik teveel van mijn paardje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:18

dat is dan jouw beleving van een slachthuis Knipoog

mijn beleving is anders,de pony`s en paarden die ik weggebracht heb liepen rustig achter me aan
ze werden bij de ingang overgenomen en ff later was het gebeurt Cool
mijn vriendin is 2x mee naar binnen gegaan en heeft de paarden zelf vast gehouden tot het einde en ze zei ook voordat je er erg in hebt ligt hij naast je Sigaar
niks geen stress en gillen
varkens die gillen Ja maar die gillen altijd Haha!

pluizebol

Ik heb me een tijd geleden nadat ik hier een topic daarover voorbij zag komen serieus afgevraagd wat ik zou doen als ik toch voor die keuze zou komen te staan. Niet elk paard sterft als een oud paard vredig is zijn slaap dus die keuze zal zeer zeker wel eens komen.
Ik heb toen zeer veel zeer tevreden verhalen gehoord over die slachterij in Nijkerk. Dat ze er netjes mee omgaan en ook goed met de emotie's en gevoelens van de eigenaar omgaan.
Ik denk dat ik dus voor het schieten zal kiezen ipv een injectie. Die van mij heeft een giga hekel aan de dierenarts, heeft het gelijk in de gaten en behandelen is altijd een hele opgave. Met een verdoving waar je U tegen zegt gaat meneertje nog haast niet plat weet ik uit ervaring.
Die van mij zal zeker tegen de spuit vechten dus als ik de keuze heb ga ik voor schieten.

Eva_Arno

ik hoop dat mijn paardje gewoon van ouderdom rustig in zn slaap doodgaat..zonder dat hij pijn hoeft te lijden en dat ik ook de beslissing slachten of in slapen niet hoef te maken.
alhoewel als ik het zo lees dat ik m toch liever laat in slapen want ik gun t m gewoon niet om daarna maar gewoon op gegete te worden.
mijn mening Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:21

EevaAhH schreef:
ik hoop dat mijn paardje gewoon van ouderdom rustig in zn slaap doodgaat..zonder dat hij pijn hoeft te lijden en dat ik ook de beslissing slachten of in slapen niet hoef te maken.
alhoewel als ik het zo lees dat ik m toch liever laat in slapen want ik gun t m gewoon niet om daarna maar gewoon op gegete te worden.
mijn mening Lachen

meisje,lees je paardenpaspoort Haha!
daar kan je door je DA in laten vullen dat jij je paard niet voor consumptie doeleinden wil laten slachten.
niet elk paard dat geslacht word ,word ook gegeten!

lees je paspoort maar na ,de laatste blz Sigaar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:22

Nadya schreef:
Stemmingmakerij? Dit is gewoon mijn mening en die mag ik geven.

hanggt er erg vanaf hoe je dat doet. Zonder eigen ervaringen gaan roepen dat slachten stress is, vind ik stemmingmakerij. Weet je uberhaupt of het wel paarden waren die gilden?

Citaat:
De ervaringen die ik om me heen heb zijn vele malen fijner met een spuitje. Mijn beste vriendin's New Forest is na hevige koliek afgemaakt door een spuitje in zijn eigen box. Dat ging heel vredig. Hier op bokt zit nog iemand, die ik ken, die vorig jaar haar jonge paard verloren is door atypisch myopathie en heeft hem ook een spuitje laten geven. Dat ging heel snel en rustig. En zo weet ik er veel meer in mijn omgeving. Ik heb nog nooit iemand gehoord over hoe erg het kan zijn e.d., dus over stemmingmakerij gesproken.... Clown

die laatste snap ik niet, mag je me even uitleggen. Super dat jij er goede ervaringen mee hebt, en dat meen ik.
Overigens vind ik de verhalen dat "ze zo tegen een spuitje vechten" ook stemmingmakerij.

Citaat:
Slachten is stress voor een dier. Paarden zijn zeer gevoelige dieren en reken maar dat ze weten waar ze heen gaan. De geur van dood en angst hangt absoluut rondom zo'n slachthuis.

En dit is dus stemmingmakerij. Zolang je er zelf geen ervaring mee hebt, ben je aan het napraten en je baseert het op eigen interpreatie van andermans verhalen.

Ik ben erbij geweest toen ik ons 3jarige naar de slager bracht en daar is toaal geen stress bij komen kijken. Paard liep vol vertrouwen met me mee (dan voel je je een rat Verdrietig ) en is tot op het laatst rustig en ontspannen gebleven.

Citaat:
In Hilversum (waar ik jarenlang gewoond heb) was vroeger zo'n slachthuis en daarachter woonde mijn beste vriend, waar ik regelmatig kwam. Je wilt niet weten hoe je die dieren in doodsangst hoorde gillen en hoe je het kon ruiken, als je in de tuin zat. En ik overdrijf niet, het is mijn ervaring, ik heb het zelf meegemaakt.

dat heb je niet, je hebt iets gehoord op afstand, en je kunt dus niet oordelen hoe dat gegaan is.

Citaat:
Een paard vervoeren levert een paard stress op, zeker de mijne Bloos

De jouwe misschien wel, de mijne niet. Die gaan zo vaak mee op pad, voor allerlei leuke dingen dat dat niets met stress te maken heeft.

Citaat:
Als het ooit zover komt, wil ik het gewoon aan huis doen en mijn paard niet meer stress geven, dan er op dat moment waarschijnlijk al is. Daarvoor hou ik teveel van mijn paardje.

En ik heb gekozen voor de slager, om exact die laatste reden. Een driejarige in de bloei van zijn leven, sterk en vrolijk zie ik persoonlijk liever met 1 schot weg zijn, dan (en ik weet dat het niet hoeft, maar wij durfden het risco niet aan) zien vechten tegen een spuitje.

Nogmaals, ieder zijn eigen keuze maar ik heb een hekel aan al die spookverhalen over slachten (en spuitjes).

EevaAhH, je kunt aangeven dat een paard niet voor consumptie bedoeld is.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:25

mirgino schreef:
EevaAhH schreef:
mijn mening Lachen

meisje,lees je paardenpaspoort Haha!
daar kan je door je DA in laten vullen dat jij je paard niet voor consumptie doeleinden wil laten slachten.
niet elk paard dat geslacht word ,word ook gegeten!

lees je paspoort maar na ,de laatste blz Sigaar

haha bedankt voor de tip haha Knipoog

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:26

Wij zijn afgelopen jaar met het veulen dat afgemaakt moest worden ook naar deze slager geweest. Erg fijne slager en inderdaad erg diervriendelijk. Lachen
Leuk is anders, maar goed.. het hoort erbij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:26

mirgino schreef:
dat is dan jouw beleving van een slachthuis Knipoog

mijn beleving is anders,de pony`s en paarden die ik weggebracht heb liepen rustig achter me aan
ze werden bij de ingang overgenomen en ff later was het gebeurt Cool
mijn vriendin is 2x mee naar binnen gegaan en heeft de paarden zelf vast gehouden tot het einde en ze zei ook voordat je er erg in hebt ligt hij naast je Sigaar
niks geen stress en gillen
varkens die gillen Ja maar die gillen altijd Haha!

Het is mijn beleving en mijn mening inderdaad Knipoog en die mag ik hebben. Iedereen moet het zelf weten bij zijn of haar paarden, maar ik wil het gewoon niet hebben met mijn paard. Zeker niet nu ik van diverse mensen (die ervoor gekozen hebben om hun paard met een spuitje in te laten slapen), gehoord heb dat het wel degelijk rustig gegaan is. Gelukkig is mijn paard nog jong en ga ik er vanuit dat hij nog jaren meegaat. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:29

en dat hopen we allemaal, en dat hoopte ik ook met mijn 3jarige Verdrietig We hebben er nog een van 30 staan, dus ik ben bang dat die keuze nog wel ene keer komt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:32

@Nadya

het is jouw keuze en jouw mening.

maar ga er geen drama verhaal omheen hangen Sigaar

mijn vriendin heeft een varkensbedrijf en als je die beesten hoort gillen denk je ook dat er iets aan de hand is Clown nou echt niet ,ze gillen gewoon graag! Haha!
en vroeger had je in Brielle een openbaar slachthuis en daar stonden de dieren rustig vastgebonden te wachten tot ze opgehaalt werden
en buiten rook je echt geen geur van de dood
je gaat eerst 2 deuren door voordat je in de slachtruimte komt,en deze gangen zijn erg schoon.

maar ieder zijn keus Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:35

Lielle schreef:
en dat hopen we allemaal, en dat hoopte ik ook met mijn 3jarige Verdrietig We hebben er nog een van 30 staan, dus ik ben bang dat die keuze nog wel ene keer komt.

Lielle, ja, daar ga je altijd vanuit met zo'n jong paard, maar garanties heb je helaas niet. Ik ken ook diverse hele jonge sterfgevallen, vreselijk. Het blijft afwachten, zo is het leven. Ik hoop dat het nog heel lang duurt, want ik wil nog zoveel met mijn paard gaan meemaken. Moet er niet aan denken hem te verliezen...... Huilen

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:40

Vorig jaar ben ik ook met school op excursie geweest naar deze slager (deed paardenhouderij) Dit was voor het vak handel, omdat hoe dan ook je er niet omheen kan en je het best wel een keer tegen komt.

Mijn hele klas was eigenlijk tegen het feit om erheen te gaan, uiteindelijk zijn we toch gegaan (op een leerling na kom ik later op terug)
Daar aangekomen kregen we eerst rustig uitleg over wat er allemaal gebeurt en in welke ruimte dus voor degene die het schieten niet wilden zien waar ze vooral niet in de buurt moesten komen. Kwamen we weer beneden zagen we eerst een paard wat gevild werd en het hoofd en benen afgehaald werd. Als je die mannetjes ziet die dat doen ben je blij dat je die niet in het donker tegen komt.
Na de uitleg en dit gezien te hebben besloten een paar waaronder ik dat we toch gingen kijken bij dat schieten. Komen we aan de andere kant aangelopen zien we daar het verzorgpaard van onze klasgenoot die niet mee was. Bij dit paard zijn we maar even weggelopen en bij het volgende paard hebben we alsnog gekeken.

Ik ben van mening datin dit slachthuis alles diervriendelijk gebeurt en mocht mijn pony niet aan ouderdom sterven en mocht het mogelijk zijn hem te vervoeren of een andere manier bestaan om hem hier te laten slachten zou ik dat zeker doen. Mede doordat ik al verschillende manieren euthenasie heb meegemaakt en dit vaak veel langer duurt en in mijn ogen pijnlijker en minder diervriendelijk is dan deze methode...maar ja ieder zijn eigen mening!!

We hebben trouwens wel van het verzorgpaard van onze klasgenoot een pluk haar van de staart meegekregen voor haar. Ook was het mogelijk om een tand mee te krijgen weet niet meer of ze dit hebben gedaan!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:50

Goed om hier eens bij stil te staan inderdaad, maar het is niet leuk, verre van dat.
Ook ik zou kiezen voor een schot omdat dit snel en pijnloos is, een spuitje daar kan vanalles mee mis gaan en sommige paarden gaan er erg tegen in.
Ook vind ik het naar als een kadaver nog dagen langs de weg ligt voordat het word opgehaald.
Maar iedereen is anders en daar moeten we respect voor hebben, als je zo'n keuze moet maken heb je het al moeilijk genoeg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:57

Mirgino, het is geen dramaverhaal. De mensen die om dat slachthuis heen woonden, hadden wel degelijk last van de stank. Ik heb het zelf ook geroken. Daar werden koeien, varkens, schapen en paarden geslacht. Daarbij ruikt een dier vele malen beter dan de mens en ik ben ervan overtuigd dat dieren precies weten wat daar gebeuren gaat. Dat wil ik mijn paard niet aandoen, buiten het feit om dat hij stressgevoelig is voor transport (net als vele paarden).

Gelukkig is dat slachthuis afgebroken en staat er nu een woonwijk op. Clown

Als je mijn verhaal een dramaverhaal vindt, kan ik hetzelfde zeggen over wat ik in dit topic lees over spuitjes geven en paarden die daar wild op reageren. Wie weet gebeurt dat incidenteel, maar een goede DA weet hoeveel hij een paard moet geven en de ervaringen die ik erover hoor zijn totaal anders.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:59

Nadya schreef:
Als je mijn verhaal een dramaverhaal vindt, kan ik hetzelfde zeggen over wat ik in dit topic lees over spuitjes geven en paarden die daar wild op reageren. Wie weet gebeurt dat incidenteel, maar een goede DA weet hoeveel hij een paard moet geven en de ervaringen die ik erover hoor zijn totaal anders.

en zo zijn er dus dramaverhalen over slechte DA's en over slechte slachters te bedenken.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:07

TS knap van je dat het aandurfde te gaan............
Jammer dat er dan weer mensen op bokt zitten die er een drama van maken. Het is toch een leerzame ervaring geweest die je wilde delen met ons?????

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:30

Ik vind het goed hoor zo'n excursie. Zo leer je tenminste je eigen mening te vormen in plaats van af te gaan op verhalen. Prima toch? Volgende excursie toevalllig een proefdieren centrum? Daar zal je ook zien dat alle horrorverhalen gewoon overdreven zijn.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:34

het paard is niet verdoofd,de pin gaat door het hoofd heen en het paard is gelijk dood...[/quote]

idd.door het hoofd en opslag dood
absoluut pijnloos
diervriendelijker dan een spuitje ookal klinkt het erg grof
tegen een spuitje verzetten ze zich,
ze vallen om en proberen optestaan,erg zielig

en we eten idd (bijna)allemaal vlees

erg knap van je dat je geweest ben en je hebt het idd met emotie opgeschreven wat zeker aantoont dat je het zelf ook rot vond
en niet dat je zo "slecht"bent als sommige hier beweren

en als je in haar profiel kijkt zie je dat ze de paardenhouderij opleiding doet!
dat hoort er nou ook eenmaal bij

LEZEN VOOR JE WAT ZEGT EN NIET LEZEN ALS JE HET NIET WIL WETEN OF ER NIET TEGEN KAN!!!!
Laatst bijgewerkt door silenmaup op 12-01-07 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:35

Tegen een spuitje verzetten ze zich soms. Bedoel je Knipoog