Nadya schreef:Stemmingmakerij? Dit is gewoon mijn mening en die mag ik geven.
hanggt er erg vanaf hoe je dat doet. Zonder eigen ervaringen gaan roepen dat slachten stress is, vind ik stemmingmakerij. Weet je uberhaupt of het wel paarden waren die gilden?
Citaat:
De ervaringen die ik om me heen heb zijn vele malen fijner met een spuitje. Mijn beste vriendin's New Forest is na hevige koliek afgemaakt door een spuitje in zijn eigen box. Dat ging heel vredig. Hier op bokt zit nog iemand, die ik ken, die vorig jaar haar jonge paard verloren is door atypisch myopathie en heeft hem ook een spuitje laten geven. Dat ging heel snel en rustig. En zo weet ik er veel meer in mijn omgeving. Ik heb nog nooit iemand gehoord over hoe erg het kan zijn e.d., dus over stemmingmakerij gesproken....
die laatste snap ik niet, mag je me even uitleggen. Super dat jij er goede ervaringen mee hebt, en dat meen ik.
Overigens vind ik de verhalen dat "ze zo tegen een spuitje vechten" ook stemmingmakerij.
Citaat:
Slachten is stress voor een dier. Paarden zijn zeer gevoelige dieren en reken maar dat ze weten waar ze heen gaan. De geur van dood en angst hangt absoluut rondom zo'n slachthuis.
En dit is dus stemmingmakerij. Zolang je er zelf geen ervaring mee hebt, ben je aan het napraten en je baseert het op eigen interpreatie van andermans verhalen.
Ik ben erbij geweest toen ik ons 3jarige naar de slager bracht en daar is toaal geen stress bij komen kijken. Paard liep vol vertrouwen met me mee (dan voel je je een rat
) en is tot op het laatst rustig en ontspannen gebleven.
Citaat:
In Hilversum (waar ik jarenlang gewoond heb) was vroeger zo'n slachthuis en daarachter woonde mijn beste vriend, waar ik regelmatig kwam. Je wilt niet weten hoe je die dieren in doodsangst hoorde gillen en hoe je het kon ruiken, als je in de tuin zat. En ik overdrijf niet, het is mijn ervaring, ik heb het zelf meegemaakt.
dat heb je niet, je hebt iets gehoord op afstand, en je kunt dus niet oordelen hoe dat gegaan is.
Citaat:
Een paard vervoeren levert een paard stress op, zeker de mijne
De jouwe misschien wel, de mijne niet. Die gaan zo vaak mee op pad, voor allerlei leuke dingen dat dat niets met stress te maken heeft.
Citaat:
Als het ooit zover komt, wil ik het gewoon aan huis doen en mijn paard niet meer stress geven, dan er op dat moment waarschijnlijk al is. Daarvoor hou ik teveel van mijn paardje.
En ik heb gekozen voor de slager, om exact die laatste reden. Een driejarige in de bloei van zijn leven, sterk en vrolijk zie ik persoonlijk liever met 1 schot weg zijn, dan (en ik weet dat het niet hoeft, maar wij durfden het risco niet aan) zien vechten tegen een spuitje.
Nogmaals, ieder zijn eigen keuze maar ik heb een hekel aan al die spookverhalen over slachten (en spuitjes).
EevaAhH, je kunt aangeven dat een paard niet voor consumptie bedoeld is.