Vooroordelen Barokke paarden, ook in de hoefslag!!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:09

Ik heb ook een Andalusier!
Hij is nog jong ik rijd er nog niet op,maar ik heb nog geen vooroordelen van mensen gehoord.
Ik vind het echt hele mooie paarden.
Ik had ook gehoord dat de uitgestrekte draf wat minder zou zijn,maar laatst zag ik een foto van zijn opa Evento op arnd.nl
en die had echt een hele mooie uitgestrekte draf.
Ik ben benieuwd hoe mijn paard het gaat doen als hij wat ouder is.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:50

Horse Pleasure schreef:
ik heb hrtstikke genoten van die ene spanjaard, hij reed op een schitterende schimmelhengst (ben de naam kwijt)
nou daar wil ik wel een avondje voor gaan zitten hoor. prachtig.
u]

Als je het over Jerez hebt ben ik het 100% eens!

Ik heb geen enkele andere ruiter gezien die in zo een mooie harmonie was met zijn paard en met zo een volle overtuiging en liefde ervoor ging!
Ik kreeg kippenvel bij het kijken naar zijn proef. (en m'n moeder ook,en das geeneens een paardenkenner, ze zag enkel dat dit er toch wel erg apart en mooi uitzag, het straalde iets uit, ik weet niet wat..)
Hij was 1 met zijn prachtige hengst en raakte haast in extase bij het rijden van zijn proef (en wat was ie blij op het einde,zo een smile Haha! )

Ik kan het niet beschrijven maar zelden heb ik zo een combinatie gezien die met zoveel gevoel in zijn paard en proef op ging! (ja met uitzondering van Bonfire en Anky, zulke combi's zijn schaars)

Deze ruiter ging echt in alles zo verschrikkelijk op ik heb zelden zo genoten van een proef Lovers

Prachtig gewoon!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:10

ja ik bedoelde inderdaat van Jeres.
prachtig he, dat mogen ze van mij veel vaker laten zien.
Mijn moeder is naar Goa 2 geweest, ik kon niet mee omdat ik het aan mijn lever heb en ben daar door behoorlijk ziek elke dag maar ze heeft 2 video's meegenomen met hoogtepunten uit deze shows.
nou die andalusiers en lusitano's prachtig gewoon.
die mooie manen etc nou ja ik hoef het jullie natuurlijk iet uit te leggen.
ook waren er arabieren en andere rassen maar die lusitano's andalusiers en friezen hadden toch wel een beetje steeds de hoofdrol volgens mij.
vooral de fries van goa natuurlijk Knipoog

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:13

Ik heb ook een Andalusier en alhoewel hij een wat lichter type is, heeft hij wel die enorme barokke uitstraling. Hij heeft een vrij schuine schouder en heeft een enorme aanleg voor dressuur. Ook zijn stap is niet superruim maar ook niet erg kort en als je hem goed aan het been rijdt merk je zeker wel dat hij zijn stap verruimd, hij is er heel goed naar toe te rijden.

Ik ben nooit een fan geweest van een bepaald type rijpaard. Ik was knettergek van shetlanders Haha! en dat was dan ook mijn keus toen ik mijn eerste paardje aanschafte.
Totdat ik in Spanje mijn KANJER tegen het lijf liep, verliefd op hem werd en hem uiteindelijk heb kunnen kopen. Nu zou ik voor geen goud meer een ander (type) paard willen: hij rijdt heerlijk, is supergehoorzaam, heeft een gouden karakter en is toch temperamentvol en soms ondeugend. Het is een vurige hengst en tegelijkertijd een brave drol die 100% verkeersmak is. Je kan er lekker zonder zadel mee buitenrijden aan een lang teugeltje maar als ik dressuurgericht met hem wil werken gaat dat met hetzelfde gemak, enthousiasme en plezier. Ik ben dol op hem en op alle andere andalusische paarden die hier op onze privestal staan. Ik help de eigenaar met het inrijden van de jonge hengsten en het zijn enorme leergierige en veelzijdige paarden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:18

Horse Pleasure"]
[quote="Gwen schreef:
Het is zo ontzettend jammer dat een Fries geen Fries meer mag zijn,

Nou hier zijn ze dus aardig van aan het terugkomen.
enkele jaren geleden waren de originele types dus niet goed genoeg meer en moest het allemaal veel ranker worden, verschirkkelijk om te zien.
dat waren absoluut geen friezen meer.
[/quote]

Hmmm, ik zie hier nog maar verdomd weinig dikke konten, korte ruggen, speknekken (nou ja, beetje speknek) en sokken in de wei staan. het lijken soms wel spaghetti paarden zeg, met die lange ruggen! Scheve mond

janna

Berichten: 4538
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:23

D
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:32

Oh misschien een beetje offtopic maar weet iemand of er een boek is over barokke paarden of anders andalusische paarden? Hier in Spanje wel maar in het spaans en zo goed kan ik dat nog niet lezen Haha!

Alle andere informatie (coole websites oid) is ook welkom!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:55

Rafael Soto en zijn Invasor....... ik heb em eens zien rijden.. wat een genot, tis als dansen... geweldig!
en dan moet je hem eens Traditioneel zien rijden met de Garocha... wauw

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:06

napoleon schreef:
Leuk dat er toch nog veel positieve reacties zijn op onze barokkies Haha!

Helaas zat ik me verschrikkelijk op te winden afgelopen week toen ik de Hoefslag nr. 38 open sloeg en daar wederom een zeer negatief persbericht las over de wereldruiterspelen, ik citeer:

" Dressuur of circusact?"

Viva Espana! En leve het Spaanse paard. Een van de verdiensten van (de aanloop naar) Jerez is dat de juryleden meer openstaan voor andere typen paarden. Wat voor soort paarden er in de ring verschijnt, maakt ons ju Haha! yleden op zich niet uit. Ieder paard heeft ondanks of dankzij zijn extrieur sterke en zwakke punten. Daar hoef je geen Anda;usier voor te hebben', stelt Mariette Withages. Het openstaan voor andere typen paarden is een positieve ontwikkeling, maar zou nooit mogen leiden tot overwaardering van proeven waarin paarden zonder enige halslengte en ruggebruik in elkaar getrokken worden en hun kunstjes vertonen op het juiste moment. Zo werd de proef van bijvoorbeeld Ignacio Rambla Algarin met zijn Andalusische hengst Granadero overgewaardeerd tot een score van maar liefst 68,44%. Hiermee eindigde hij in de Grand Prix bij de beste 25 en bleef hij ondermeer Gonnelien Rothenberger met Weyden voor. Leuk voor hem en Spanje, maar een drama voor de dressuursport.In de verzamelde oefeningen zoals passage en piaffe komt de schimmel hoog van de grond, maar de basiselementen zoals losgelatenheid, schwung en lengtebuiging zijn ver te zoeken. Verruimen betekende voor de schimmelhengst eerder een versnelling harder. Ook de uitgestrekte stap blonk niet uit door de ruimte en souplesse. Spectaculair, dat was het zeker wel. Het deed denken aan een circusact. Met dressuur had dat verder weinig te maken. Daar zou de jury dan ook naar moeten punten."

Het is toch niet te geloven dat er zo negatief over een type paard kan worden gesproken Boos! Het lijkt op pure jaloezie en afgunst! Hoe in godsnaam kan iemand zo ver in de dressuursport zijn gekomen, als zoals deze schrijver beweert, alle kunstjes op de juiste momenten worden vertoond, dan moet deze ruiter al die keren net door het oog van de naald zijn gekropen en zo de top hebben bereikt Verward Bah, daarom heb ik zo'n hekel aan mensen die vinden dat een barok paard niet kan presteren op hoog nivo, ze vergeten alleen 1 ding..............ooit hebben mensen met hun barokke paarden de basis gelegd met de klassieke rijkunst!


Wat ik lees uit dit stukje is dat er negatief over Ignacio Rambla wordt geschreven en niet over de PRE. Dit stukje gaat over de basis die er niet in zit bij dit paard heeft niks met het paard te maken maar met de training.

Ik heb ook een PRE en krijg heel veel positieve reacties. Als jij je paard goed traint kan je gewoon hoog komen wat voor ras het ook is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:49

Hallo,

persoonlijk snap ik de titel "Barok" paard nog steeds niet, want dan denk ik aan een of andere architecten stijl. Maar goed: begrijp dat niet alle paarden voor dezelfde doeleinden gefokt zijn. Daardoor zullen bepaalde paarden uitblinken in de ene tak van sport en anderen weer in andere.

Commentaar in de topsport gaat dus vooral uit naar de geschiktheid voor het dier in die tak van sport. Dat is niet vreemd en kan best een rasonafhankelijk oordeel zijn.

Verder is er ook een verschil tussen anatomische korrektheid en rastypischheid. Als iemand dus denkt dat bijvoorbeeld onderhalzen en voos beenwerk raseigenschappen zijn, dan is dat denk een een foute veronderstelling. Ik heb verder geen mening over "barokke" paarden, dus weet ik ook niet of die eigenschappen daarop van toepassing zijn.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 00:17

hallo allemaal, ik wil ook graag even reageren. Ik heb ook een Lipizzaner merrie en ik wil echt nooit meer anders! Ze zijn best heet, en de meeste hebben ook echt een gebruiksaanwijzing. Het zijn geen paarden voor beginners, maar als je eenmaal met een Lipizzaner overweg kan, gaat ie voor je door het vuur! Ze zijn ontzettend slim en aanhankelijk. En ik heb een nieuwtje, er is een Lipizzaner die in de lichte toer gaat lopen volgend seizoen! De merrie Perletta, kijk maar eens op www.lipizzaner.nl bij evenementen, daar staat een foto! Het is gelukkig een echt barok type en dat moet ook. En er is er trouwens nog een, onze hengst, neapolitano Capriola F is ook ZZ licht. Als je voor een Lipizzaner kiest kies je voor een compact klein paard met een mooi hoofd, anders kun je net zo goed een welsh of een kwpn inderdaad kopen! Je kiest nu eenmaal wat je mooi vind en de 'gebreken' neem je daarbij. Mijn Lipi is ook niet uitmuntend in de stap, maar dan heb je iets om naar te werken en langzaamaan verbeterd dat. Verder is ze in draf en galop echt super! Heerlijk om te zitten. Gewoon kopen wat je aanspreekt en laat andere maar kletsen, zij hebben er nog altijd minder verstand van dan jij en laten we in godsnaam die weinige lipizzaners die er zijn in ere houden!

Napoleon, hoe is het met Nappie, vorige keer dat ik mail van je had ging het niet zo goed? Atrose?

boemel

Berichten: 8617
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:34

We hadden eerder een super spring Lippizaner op stal staan.
Dat dier kon echt alles springen, niets was hem te hoog.

Het probleem was de afstanden tussen de hindernissen. Waar je bv 3 galopsprongen had tussen de hindernissen, maakte hij er 4, dus hij kwam vaak niet lekker uit en dat maakte het springen op die hoogte bijhoorlijk gevaarlijk. Ik weet niet of er nu nog steeds mee gesprongen wordt, want er is een springruiter door dat probleem behoorlijk met hem gevallen.

Ik heb hem zelf een keer gereden, maar doe mij maar een leuke KWPN-er hoor. Alleen al zo'n enorme hoge nek voor je, vond ik al zo raar en hij gooide ook zo hoog op in de draf. Hij was heel fel en als je 'm tegen hield op het bit, dan vouwde hij zijn nek gewoon dubbel. Misschien een kwestie van wennen, maar ik vond het niet wat.

Bij ons in de buurt staat trouwens een jong paard en dat is een lippizanerx Sit this one out (engels volbloed). Dat is echt een heel leuk paard en kan super lopen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:14

Tja nu heb je 1 paard van 1 barok ras gereden en niet elk paard is hetzelfde. Onze Andalusier zit bijvoorbeeld heerlijk zelfs doorzitten in middendraf. En bij dit soort rassen moet je het felle zijn echt niet oplossen met je handen maar met je benen.