Eigen paard... waarom denken mensen zo makkelijk???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 13:27

Hai, ik ben 16 jaar en ik heb sinds 2 weken een jaarlingmerrie. En nee, niet omdat ze zo goedkoop was(5000 gulden) maar omdat ik haar vanaf haar geboorte ken en ze bij mij een goede toekomst krijgt.Ik heb haar nu bij een opfokbedrijf staan (ook niet al te goedkoop) en laat haar daar 2jaar. Daarna ga ik met haar trainingen volgen bij africhtingsstallen en doe ik het dus onder goede begeleiding. Ik vind niet dat je zo snel conclusies moet trekken over het hebben van een jong paard. Ik rij al 10 jaar paard en ik weet waar ik aan begin.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-01 16:05

De conclusies die ik trek zijn van toepassing op de meeste mensen die ik gezien heb.. uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Als je je paardje bij een opfokbedrijf zet, lijkt me dat heel goed. Begeleiding is zeker ook goed!! Maar het feit dat je 10 jaar rijdt en dat 'je weet waar je aan begint' hoeft niks te zeggen, sommige mensen die een jaar intensief rijden oid zijn veel verder dan iemand die 10 jaar 1x pw rijdt. Ik dacht ook dat ik wist waar ik aan begon, met mijn huurpaard. Maargoed, niemand zal dat op het moment zeggen, meestal achetraf natuurlijk Knipoog
Als mijn tekst niet bij jou van toepassing is, is dat positief toch? Party!!

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 16:13

Absoluut, dat is ook zeker positief, maar ik ken ook mensen die 2 jaar intensief rijden en het dan ook al goed kunnen. Maar ik rij niet 1 keer per week, ik rij zeker 3 a 4 keer per week.

julke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 17:10

Haha!
Ik ben een van die ouders die hun kind dus wel een veulen kochten, en die er tot nu toe absoluut geen spijt van heeft gehad, nog geen seconde. Lovers Onze dochter droomde van een eigen paardje, wij hadden zelf geen ervaring met paarden, maar vonden het wel heel leuk, en hebben onze dochter eerst4 jaar laten rijden, en paarden laten verzorgen, en later een pony voor haar gehuurd.
Toen ze in onze ogen had laten zien, dat ze er voldoende voor overhad, zijn we aan een eigen paardje gaan denken voor haar, en onze 2 andere kinderen. Het werd een haflinger veulen, en kwam inderdaad bij de boer te staan.
Lovers Wij waren ons als ouders ervan bewust, dat de verantwoordelijkheid volledig bij ons lag, en niet bij onze dochter van 11! Frusty Als je als ouderzijnde ervoor kiest een paard- of pony aan te schaffen voor je kind, zul je zelf er een heleboel voor moeten doen, en niet alleen het financieele gedeelte!
Wij zijn van het begin af aan elke dag samen met onze kinderen met onze haf bezig geweest Lips are sealed en het was echt niet altijd makkelijk, maar er was altijd hulp, en raad van anderen die ervaring hadden met paarden }> en we hebben zeker fouten gemaakt, dat doet iedereen! Inmiddels zijn we 6 jaar verder, en hebben er nog 2 paarden bij gekocht, en ik moet heel eerlijk zeggen, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Als is het echt niet altijd makkelijk geweest hoor, Boos! Het grootste gedeelte van de zorg is nu overgenomen door onze dochter, zij is inmiddels 17, en ik neem met petje af voor haar! Party!! Onze inschatting zes jaar geleden is juist geweest, " Ze is een echte", en ik durf te zeggen, dat mijn man en ik ook "echte" zijn, want als mijn dochter ermee zou hebben gekapt, zouden mijn man en ik, het zonder problemen van haar hebben overgenomen. Lachen
Paarden houden moet je uit volle overtuiging doen, en als ouders moet je er voor de volle 100% achterstaan, en je realiseren, dat er heel veel op je afkomt, en dat een kind het echt niet alleen kan. Clown , en er eventueel het bijltje bij neer kan gooien. Huilen , onze andere kinderen vinden de paarden wel leuk, maar zijn op dat gebied toch anders, ik weet ook zeker, dat zij minder intensief met de paarden bezig zijn als onze oudste, zij hebben er echt niet alles voor over..... Verward en als je dat overkomt, en er is niemand anders in het gezin, die er wel voor gaat heb je een groot probleem...en wordt uiteindelijk het paard de dupe! Huilen , en dat mag natuurlijk NOOIT gebeuren!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: julke op 2001-06-20 17:15 ]</font>

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 20:10

Ik kan niet anders dan het helemaal eens zijn met Julke! Lara leeft voor de "ezels" zou ik haast zeggen...als ooit prins op het witte paard langs komt bij haar dan houdt ze waarschijnlijk het paard en mag de prins weer ophoepelen zeggen we als grapje he Laar?!!! Knipoog

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 13:48

ik ben het zover met jullie eens ,ik ben een moeder van een dochtertje van nu 8 jaar en ze was 7 toen ze marco van ons kreeg.jolanda heeft vindt ik zelf wel verantwoordelijkheids gevoel goed soms doet ze wel wat verkeerd maar ze moet het nog leren iedereen die haar kent zal het met mij eens zijn ik ben best streng voor haar ze moet marco dus goed poetsen en verzorgen wat ze gelukkig ook altijd doet haar spullen moet ze netjes opruimen en in haar kastje leggen haar zadel ziet er nog als nieuw uit omdat ze er wel zuinig mee isw van haar zakgeld koopt ze meestal spulletjes voor marco ze heeft 3 soms 4 keer in de week les als ze vrij aan het rijden is dan gaaat ze ook correct met haar pony om ik ben er niet altijd bij maar dat hoor je van anderen mensen als ze wat doet wat dus niet goed is dan wordt er wat van gezegd en over het algemeen luistert ze daar wel naar ik vind dus dat de fout niet allen bij het kind ligt maar ook bij de ouders als die er ook nochelant mee omgaan dan leert het kind dat ook niet jolanda gaat in zover dat wat ze weet correct met haar pony om en ik weet zeker dat mensen die haar kennen dat met mij eens zijn het is jammer dat niet alle kinderen zo met haar pony omgaan ,want bij ons op stal staat ook een meisje en haar pony wordt dus ook weinig naar omgekeken en dusz ook weinig bereden daar ben ik het ook niet mee eens dus daar hebben jullie ook weer gelijk in maar niet ieder kind of volwassen is het zelfde

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 19:38

Ik heb dan (nog) geen eigen pony en nog maar 2 jaar les maar begin mijn ouders te over tuigen dat ik het wel kan. Eerst 6 jaar gezeurd of ik op paardrijden mocht(dat mocht toen ik 14 was, maar ik moest wel mijn eigen spullen betalen en de lessen werden alleen betaald). En 1,5 jaar later mocht ik ook eindelijk een verzorgpony/paard zoeken. Ik meteen op zoek natuurlijk! En 2 schatten van shetjes gevonden om te verzorgen. Allebei voor de kar beleerd en onder het zadel kan je nu leuk een beetje in de bak mee rijden en prima langs de weg of in het bos. Na een maand kwam ik er al iedere dag en het ging prima. Nu ongeveer 3 weken geleden is er een shet bij gekomen die ik moet verzorgen(hebben we bij mensen uit de achtertuin gered)en opknappen. En nog geen week later vroegen ze ook of ik op een van de paarden wil gaan rijden! Ik had er wel een paar keer een beetje op gereden maar alleen een klein stukje stappen. Ik heb nu de volle verzorging van 4 pony's/paarden op me en het gaat prima. 1 a 2x per week les en iedere dag 1 tot 3 paarden/pony's rijden. En nogsteeds baal ik er van als de bak een keer te nat is om te rijden(ik ken er genoeg die dat een geluk vinden want dan hoeven ze een dag niet). Dit weekeind sta ik er echt helemaal alleen voor omdat de eigenaresse een weekeind weg is. Ik moet voor haar paard, de shetjes en misschien Dientje zorgen. Dien weet ik nog niet zeker want ze moest weer gedekt worden maar het kan zijn dat ze vanavond thuis gekomen is. Ik heb de shetjes van het weekeind bij mij thuis staan en Nimber en Dien of Tammy daar(dat hangt er van af of Dien terug is)staan. Het is nl toch wel makkelijk om er een paar thuis te hebben staan ipv steeds op en neer te fietsen. Gelukkig is er wel iemand thuis die een oogje in het zeil kan houden.
Ik denk dat ik er wel aan toe ben om een eigen pony te hebben en er zijn meerdere mensen die dat ook zeggen over mij maar hoe dan ook wil ik les hebben en het liefst nog m'n paard/pony stallen bij iemand die er ook verstand van heeft(bij de eigenaaresse van m'n verzorgpony's/paard, Tamara, ze houd zelfs een stal voor me vrij!).
XXX
Ciska

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 21:49

nou of ik het hier mee eens ben, niet echt. ik ken genoeg meisjes met een eigen pony en dat gaat super! zelf ben ik 14 en zou heel graag mijn verzorg shet ( chess ) willen kopen, die heb ik ook zelf ingereden.ik samen met mijn vriendin zijn de enigsten die op chess rijden, en hij doet 't prima hoor.

kenzolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 15:51

mensen denken er misschien snel over maar natuurlijk is een eigen paard superleuk!