slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:58

Ik ben tegen slachen.. ook al gebeurt het bij veel slachterijen heelnetjes. Dat weet ik heus wel. En als je voldoende toevoegt dan moet het toch echt geen 2 uur duren voor hij weg is?? Huilen
en op zo'n moment denk ik ook niet aan bezuinigen? Pff...

Maarja, iedereen hier zijn eigen ding. Ik moet er trouwens ook niet aan denken om mijn éigen paard op te eten!!

sanniekeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:02

tjady schreef:
Ik kies voor inslapen omdat ik van mening ben dat een dier hoe dan ook de dood ruikt op een slachtplaats.
Het gaat mij met name om de plaats waar het dier sterft niet de methode.

Helemaal mee eens!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:06

een paard inslapen kost misschien maar 5 minuten.
als je een paard slacht is dat zoiezo wel veel pijnlijker. het paard wordt dan net zo lang met stroomstokken geslagen tot het dood is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:08

Myfairytale schreef:
avanti4ever schreef:
is een centraal topic over geloof ik....

*een inslaapspuitje is niet per definitie vrediger dan de slacht er zijn genoeg paarden die onwijs tegen t spuitje vechten*

Dat is wel zo, maar dan (even heel egoistisch misschien...) weet ik wel zeker dat hij niet meer opgegeten wordt...

Als je je paard niet laat chippen mag hij ook niet voor consumptie gebruikt worden. Kun je hem wel laten slachten, maar het dier mag dan niet op het bord van iemand belanden.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:14

__elise__ schreef:
als je een paard slacht is dat zoiezo wel veel pijnlijker. het paard wordt dan net zo lang met stroomstokken geslagen tot het dood is.

Nee joh! Hoe kom je daar nu bij? Paard krijgt of pin of kogel. Is binnen 1 seconde gebeurd

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:19

__elise__ schreef:

Hoe ernstig het verhaal in je tekst ook is ik moet er toch wel om lachen. Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat het op die manier gaat? Bij die van ons ging er een pinnetje in zijn hersenen en was het binnen een seconde voorbij. Paarden die op transport gaan naar Italie hebben het gruwelijk dat zou ik mijn paard ook helemaal nooit aan doen, voor mijn verdriet nog niet. Het slachthuis dat op de door jou omschreven manier werkt zou ala minuut gesloten moeten worden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:37

ik kies er nu niet voor om mijn paard naar de slacht te brengen als het einde naderd. ik wil er ook tot het laatste bij blijven.
mijn pony heb ik in laten slapen en ben ik er tot zn laatste zucht bijgeweest en dat is zeer vredig en 'prettig' gegaan.
misschien dat als het moment daar is voor mijn paard ik wel kies voor de slacht, maar ik heb in haar paspoort laten zetten dat ze sowieso niet voor comsumptie gebruikt mag worden.
die keuze heb je ook nog...
het is geen kwestie van op je bord belanden of een spuitje.
je kunt een paard ook laten slachten en niet voor consumptie beschikbaar stellen.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:41

Ik ben voor de slacht, vooral omdat ik een meisje ken die haar paar dheeft laten inslapen. Paard kreeg een narcose zodat die ging liggen. Paard bleef er tegen vechten en was zeker niet van plan om te gaan liggen. Dus hij viel en stond weer op en dat steeds weer. Na een lange tijd is die eindelijk gaan liggen en heeft ze opzich nog wel mooi afscheid kunnen nemen van hem, maar dat blijft echt in haar hoofd zitten en ze zal het ook nooit meer doen. Je paard vechten dood zien gaan lijkt me echt erg.
Slager is gewoon pats en weg is die.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:24

maar bij de slacher worden paarden toch slecht behandelt en is dat dan niet de schuld van de dierenarts...??

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:33

Ee slager is naar mijn mening veel beter! Een paard kan idd vechten tegen een spuit! hij weet net zo goed dat hij gaat... en je vind t toch ook nie aso als een koe naar de slager gaat! Een paard heeft vaak zo'n goed leven gehad! dan kan het daarna tog het best in 1 klap over zijn!

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:58

paardefreak schreef:
maar bij de slacher worden paarden toch slecht behandelt en is dat dan niet de schuld van de dierenarts...??

Ik zie de link dierenarts, slager niet Verward

Als jouw paard heel erg ziek is of pijn lijdt door bv atrose wat bij de mijne het geval is bepaal jij zelf of jij je paard laat inslapen of naar de slager brengt.

Je rijd er heen of laat je paard ophalen. De slager (wat meestal ook paardenmensen zijn) lijdt hem naar binnen en dood het paard door of te schieten tussen de ogen of een pin te schieten in het voorhoofd. Je paard is binnen de seconde overleden.

Je kan er evt zelf bij blijven mocht je dat willen.

Ik zie dus niet hoe een slager een paard slecht zou behandelen.

marleen14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:04

tuurlijk is het geen leuk idee dat je paard door een freak wordt opgegeten Huilen ....maar als je weet dat je paard lijd is het ook niet vijn Huilen ik eet zelf geen vlees het idee al dat een dier voor je wordt dood gemaakt is gewoon erg Koe dus ik weet niet waar voor ik kies als mijn paard moet worden ingeslapen ik hoop dat het ook nog lang duurt voor dat ik moet kiezen Knipoog

iiyama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:07

avanti4ever schreef:
is een centraal topic over geloof ik....

*een inslaapspuitje is niet per definitie vrediger dan de slacht er zijn genoeg paarden die onwijs tegen t spuitje vechten*

Mee eens, het is maar net waar je voor kiest. ik denk als je hem of haar netjes laat slachten hij dier net zo goed af is dan wanneer je het een spuitje laat geven.

Iiyama
Go jij! Go jij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:42

paardefreak schreef:

Waar heb je dat verhaal nu in hemelsnaam vandaan?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:19

__elise__ schreef:

Hoe kom je daar nou bij!
Het is één schot met een pen door de hersenen en weg is het paard.
Ook het moment er voor heb ik nog nooit gezien dat het stress gaf. de paarden werden van de trailer gehaald waar ze lekker hooi stonden te eten, of uit de nette stallen bij de slachterij (de slager heeft zelf ook paarden die daar stonden). Het paard kwam in een volledig schone ruimte die niet naar dood ruikt. Dat kan ook helemaal niet, want de dood ruik je als vlees rot. je snapt natuurlijk wel dat als het voor consumtie is, alles hygiënisch en netjes gaat. De paarden staane r rustig te kijken en voor ze het weten zijn ze er niet meer.
Ik heb dit herhaaldelijk zelf gezien en meegemaakt, dus ik weet waar ik over praat.
Natuurlijk is slachten niet echt een prettig gezicht...maar de horrorverhalen die soms de rondte doen heb ik niet gezien.
Bij varkens is het wel Zo dat ze eerst een stroomstoot krijgen voor de definitieve pen in hun hoofd gaat, maar dat komt omdat dit massale slachting is en paarden doen ze één voor één.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:28

Ik ben voor inslapen.

Als het paard blijft vechten dan is er gewoon niet genoeg middel geinjecteerd. Als je voldoende middel injecteerd dan kan het niet zo zijn dat een paard blijft vechten.

Overigens is naar de slacht brengen ook niet risicoloos. De Slager kan scheef schieten en dan heb je nog meer stront aan de knikker.

Ik ben ook van mening dat paarden goed door hebben dat ze zich op een plek bevinden(slachthuis) waar ze liever niet willen zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:31

Whiz schreef:
Ik ben voor inslapen.

Als het paard blijft vechten dan is er gewoon niet genoeg middel geinjecteerd. Als je voldoende middel injecteerd dan kan het niet zo zijn dat een paard blijft vechten.

eindelijk iemand die luisterd Haha!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:47

ik ben voor inslapen.. alhoewel ik dan wel eerst een gesprek met de dierenarts wil over de narcose (slaap) en het uiteindelijke spuitje... gelukkig ben ik niet in het bezit van een paard want ik zou niet goed de beslissing tot in laten slapen kunnen nemen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:05

Whiz schreef:
Ik ben voor inslapen.

.

Dat is niet altijd zo. Ik ben vorig jaar erbij geweest toen het oude paard van mijn buurvrouw ingeslapen werd. Dit paard werd 's ochtends al stervende aangetroffen op stal. Het spuitje was om hem een handje te helpen en het niet te lang te laten duren.
De hartslag van dit paard was heel zwak, dus de circulatie was niet meer optimaal.
Het paard kreeg narcose, was dus al "weg". Toen de injectie met de rode vloeistof en het was genoeg om een olifant om te leggen, want dat had de DA expres gedaan, vanwege de zwakke hartslag.
het paard heeft er niks mee van gemerkt, want de ogen waren al star en hij reageerde nergens meer op (kneepje in de huid etc.), maar hij heeft heel lang liggen stuipen en ook zijn lippen "briesten"steeds. Ik vond het geen prettig gezicht, maar je kon wel zien dat het puur het lichaam was die een reactie gaf en dat het paard geestelijk al weg was. Mijn buurvrouw heeft er zelf niks van gemerkt, die zat zo te huilen. Ik voor mezelf vond het wel gek om het zo te zien.
Ik heb ook wel eens paarden zien vechten tegen het spuitje waar ze suf van worden en ook dat hoeft neit altijd met de dosering te maken te hebben. Maar dat heb ik ook gezien als ze onder narcose gingen voor een operatie. Bij grote (landbouw)huisdieren gebeurt dat gewoon wel eens, die hebben zo'n sterke overlevingsdrang en ze weten dat ze kwetsbaar zijn als ze liggen, dus blijven ze zich verzetten... Toch zijn dat uitzonderingen.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:14

Je hebt een keuze uit 2, distructie of slacht. Distructie word je paard met een grijper van de grond getilt en in een bak met allemaal dode dieren gekwakt. Hij word dan wat wij humaan vinden ingeslapen met het risico dat hij een gevecht aangaat vanwege zijn instinctieve vluchtgedrag. Slacht word het paard tot een produkt verwerkt, en krijgt het de kogel. Ik heb mijn vorige paard zelf naar de slacht gebracht. Geen aanrader ik heb er nachtmerries van gehad maar ik ben blij dat ik het voor het paard zo snel mogelijk heb laten verlopen, het was boem en dood. En let wel slacht of distructie, in mijn ogen allebei even erg. Je keuze moet mijn inziens bestaan uit de kogel of een injectie. Wat er na de door met je paard gebeurt is allebei even erg.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:17

Mijn tante en oom zijn veearts ze vertelden inderdaad dat slachten zo over is en veel paardvriendelijker. Als je ze in laat slapen kan een paard inderdaad gaan vechten tegen de dood bovendien kunnen ze stuipen krijgen wat zowel voor het paard als voor jou erg schokkend kan zijn. Ik zou dus ook vooral om die reden mijn paard naar de slacht brengen. Tja je hoeft het vlees toch niet voor de verkoop ter beschikking stellen? Dus niemand die dan een broodje of frikadel of weet ik het met jou paard eet.

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:18

Whiz schreef:
Ik ben voor inslapen.

Overigens is naar de slacht brengen ook niet risicoloos. De Slager kan scheef schieten en dan heb je nog meer stront aan de knikker.

Ik ben ook van mening dat paarden goed door hebben dat ze zich op een plek bevinden(slachthuis) waar ze liever niet willen zijn.

Hier ben ik t helemaal mee eens...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:48

Een vriendin van mij heeft een pony gehad die uren heeft gevochten tegen de dood, ze wilde niet, door middel van een injectie. Kun je heel makkelijk zeggen dat het niet kan, maar het kan dus wel degelijk! Het kan zo zijn dat als je paard er heftig op reageert, een spuit, werkt het averechts! En als je je paard in wil laten slapen kun je wel zeggen, moeten ze gelijk goed doen en veel geven maar zo werkt het dus blijkbaar niet! Misschien eens aan een DA vragen! Maar 1 ding weet ik zeker, het kan dus WEL dat paarden vechten tegen een spuitje!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:51

als er genoeg gegeven word kan het echt niet hoor....
Hoe kan een paard nu vechten tegen zo een middel. Het komt gewoon voor dat er te weinig word gegeven die spullen kosten ook geld voor de dierenarts..... En daarom word er wel is wat minder gegeven.
Degene die ik bij was gaven altijd genoeg. En op vier jaar heb ik echt al veel paarden zien euthanaseren echter nooit gevochten...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:58

Nouja, het gebeurt toch wel degelijk! En die dierenarts die bij de pony is geweest van mijn vriendin vond het echt vreselijk! Ze zijn zo lang bezig geweest om haar te laten inslapen! Dus, het kan wel!
Lijkt me niet logisch dat ze(dierenarts) daarom minder geven voor het geld want dat berekenen hun echt wel door voor de eigenaar!