Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vera_noes schreef:Die bekende ruiters doen toch ook allemaal witte bandages om bij shows enzo? Als het slecht zou zijn zouden ze dat echt niet om doen bij hun dure paarden lijkt mij..
classeygurl schreef:Uit de hoefslag:
Uit onderzoek blijkt dat de temperatuur van een pees onder een bandage kan oplopen tot maar liefst 43 graden celsius.
Bij 45 graden celsius treedt weefselbeschadiging op.
BIGmama schreef:ik heb het niet zo met bandages...
ik heb ze wel maar omdat ik ze gewoon nodig had bij mijn oude pony.
wand ze had eerder een ongelijk gehad ene dus had ze niet zulke steke achter benen.
daarom moest het wel maar voor had ik ook altijd peesbeschermers om het zit m al in zn naam peesBESCHERMERS.
bandages zijn meer voor de sier vind ik
(*maar dat is mijn mening*)
Valentijn schreef:Mijn mening is: bandages kunnen zeker kwaad, zelf als je goed bandageerd.
Die temperatuur kan gigantisch hoog oplopen (ik las 43 graden celcius).
Wat ik nog even wil toevoegen: bekende ruiters bandageren idd ook, maar het wil niet zeggen dat die het goed doen. Ook als alles goed is, is het slecht. En ja, dat doen ze bij hun dure paarden, maar die mogen ook met bandages en/of peesbeschermers de wei in + springschoenen. Juist door al die onnodige ''ondersteuning'' krijgen ze blessures. Best triest dat veel ruiters dit niet in zien, alleen maar omdat ze het mooi vinden bandageren ze.
Ik ben ook gek op setjes, maar heb altijd peesjes! Mijn pony heeft die ook nodig, en zeker bij het springen vind ik het nodig dat hij peesbeschermers om heeft.
Als mijn pony het niet nodig had dan zou ik het niet kopen!
Jammer dat ruiters liever een mooi versierd paard hebben dan dat ze letten op blessures e.d.
De meningen zullen hierover verdeeld blijven, ook al is het bewezen. Waarom een paard extra ''ondersteuning'' geven als het niet nodig is, waarom zou dat goed zijn?
marjoleine schreef:@ classeygurl, dat stukje heb ik ook al aangehaald, en ik geloof het helemaal.
En de bekende ruiters weten inderdaad hoe ze moeten bandageren.
En een paard is misschien wel gemaakt om zonder bescherming te lopen, maar bij de manier waarop wij onze paarden gebruiken is het niet meer verstandig om zonder bescherming te rijden..
cissie schreef:marjoleine schreef:@ classeygurl, dat stukje heb ik ook al aangehaald, en ik geloof het helemaal.
En de bekende ruiters weten inderdaad hoe ze moeten bandageren.
En een paard is misschien wel gemaakt om zonder bescherming te lopen, maar bij de manier waarop wij onze paarden gebruiken is het niet meer verstandig om zonder bescherming te rijden..
En zo is hettenminste dat denk ik ook.
Bandageren hoeft niet per defenitie slecht te zijn voor een been, naast medische bandage's en steunbandage's zijn er ook Bd's om mee te trainen, als jij je paard blootsteld aan zware lichaamelijke inspanning moet je deze ook beschermen, vind ik, als je de bd netjes omdoet en na de training de benen afspuit en verzorgt is er niks aan de hand.
KsVrPy schreef:Ik ben het met Cissie eens. Natuurlijk moet je wel goed bandageren! In paardenklinieken doen ze toch ook bandages om?? Of niet?? Zou het dan heel slecht zijn??
Urielle schreef:Hoe kun je nou zand tussen je bandages krijgen
Valentijn schreef:Andere oorzaken van peesaandoeningen
Naast de hierboven al genoemde oorzaken kunnen peesblessures ook ontstaan door allerlei factoren die verhinderen dat de pezen onbelemmerd kunnen werken.
Zoals bijvoorbeeld zwaarlijvigheid van het paard of doordat het paard wordt bereden door een te zware ruiter. Er komt dan meer gewicht, kracht op de pezen te staan, dus raken ze sneller overbelast.
Afwijkende beenstanden kunnen ook de oorzaak zijn van peesproblemen, hierdoor moeten de pezen meer krachten opvangen. Bijvoorbeeld bij O- of X-beenstanden.
Ook wanneer een paard niet regelmatig door de hoefsmid wordt bekapt kan een peesaandoening optreden. Door de continue groei van de hoef verandert de stand van de hoef ten opzichte van het been. Meestal groeit de voorzijde van de hoef meer dan de achterzijde, waardoor de pezen steeds meer krachten moeten opvangen.
voilá!
Je laatste vraag kom ik morgen op terug.