Dit wordt heftig! Hoe moet de sperriem?!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:24

Daarom ben ik dus een aantal jaren geleden overgestapt op zo'n nylon hoofdstel/halster, ik was dat geklooi met al die riempjes meer dan zat. Passantjes aanhoudend fietsen, om de haverklap die handel schoonmaken omdat paardlief de boel weer onderzeverde, weg ermee en een nylon dingetje met losse bakstukken, kan zo de wasmachine in, hoe makkelijk.
Goddank rijdt ik geen wedstrijden, anders had ik er alsnog mee gezeten.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:30

Ik heb hem ook naar beneden, staat netter en werkt veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:30

Margreet"]
[quote="runningkawa schreef:
Of gewoon je sperriem in (laten) korten.


Inderdaad, vaak zijn sperriempjes toch al veel te lang. Ik knip ze af als ik ze voor het eerst om heb gehad. Na een tijdje gebruiken moet hij toch korter dus die extra lengte zit alleen maar in de weg. Ik knip het zo dat het net door het passantje kan, geen last van te lange flapjes meer.

Ik doe de gesp trouwens meestal op de juiste manier maar wel heel voorzichtig zodat er geen tastharen tussen zitten. Vind het gewoon netter staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:33

Margreet"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar (net ff uitgeprobeerd Knipoog ) als ik hem naar beneden doe heb ik aan de onderkant zo'n uitstekend stuk zitten, dat is helemaal geen gezicht.


Je kunt het losse passantje (als dat niet verdwenen is Knipoog ) toch verschuiven en daar het uiteinde door steken aan de onderkant?
Of gewoon je sperriem in (laten) korten.
[/quote]
idd dals het er dan niet uitvalt:D
En dan zou er nog een passantje extra aan moeten zitten want met die ne krijg ik het niet mooi glad en flipt het riempje eruit of er zit een lelijke boog in.
En inkorten is niet mooi.
Het uiteinde is netjes afgewerkt met zon in het leder geperst streepje.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:40

runningkawa schreef:
En inkorten is niet mooi.
Het uiteinde is netjes afgewerkt met zon in het leder geperst streepje.


Je kunt ook door een goede schoenmaker of tuigenmaker de gesp laten verzetten. Dus er aan de andere kant een stukje af laten halen, dan hou je je mooi afgewerkte uiteinde, maar is de boel toch korter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:43

Margreet"]
[quote="runningkawa schreef:
En inkorten is niet mooi.
Het uiteinde is netjes afgewerkt met zon in het leder geperst streepje.


Je kunt ook door een goede schoenmaker of tuigenmaker de gesp laten verzetten. Dus er aan de andere kant een stukje af laten halen, dan hou je je mooi afgewerkte uiteinde, maar is de boel toch korter.
[/quote]
gossie wat slim, daar zou ik nou nooit opgekomen zijn Haha!
Wat je van bokt al niet leert *LOL*

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:49

ik heb hem ook zo als kawa, geen geflubber en geen last van *druk*plekken. ik vind het prima zo dus laat het ook zitten Tong uitsteken Lachen

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 23:56

Steef schreef:
:)) die aanhanger ben ik!


hebben jullie soms verkering Lovers Leuk Cool

Ben ik de enige die niet weet wat een sperriempje is. Laat staan waar die hoort te zitten?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:19

ik heb hem euhm even denken met het overgebleven stukje omhoog. Dat stukje doe ik door het vaste passantje en het verschuivende passantje en ik heb geen last van flubbelende dingetjes!
Als je hem laag doet drukt ie dan niet tegen zijn kin ofzoiets.

Inderdaad als je ze verliest gewoon even het losse deel door een passantje steken, 2 sec werk en scheelt een hoop nieuwe sperriempjes kopen!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:38

Ik heb hem ook naar beneden zitten vindt ik veel netter. Overigens heb ik nog nooit gehad dat het sperriempje er dan uitvalt??

En over die uiteinden van beugelriemen gesproken (weet niet meer wie dat opmerkte?) bij mij gaan ze ook netjes door het lusje wat daar voor zit. Ik laat mijn beugelriemen echt niet korter maken daarvoor. Vindt het zelfs nog wel netjes staan zo. Want als ik ze korter laat maken en er rijdt een keer iemand die langere benen heeft heb ik een probleem. Dus daar begin ik niet aan. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel eruit steekt maar volgens mij valt dat bij de meeste mensen wel mee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 00:41

Marianne"]
[quote="Steef schreef:
:)) die aanhanger ben ik!


hebben jullie soms verkering Lovers Leuk Cool
[/quote]
Whahahaha,
nou, nee hoor!
Maar Steef en ik zijn het OF roerend met elkaar eens, of absoluut niet, wat sperriempjes betreft wist ik hoe hij het persee wil zien...

Dat sperriempje is btw dat riempje wat aan de hoge neusriem vast zit en wat diagonaal voor het bit langs gaat.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:42

kaj schreef:
En over die uiteinden van beugelriemen gesproken (weet niet meer wie dat opmerkte?) bij mij gaan ze ook netjes door het lusje wat daar voor zit. Ik laat mijn beugelriemen echt niet korter maken daarvoor. Vindt het zelfs nog wel netjes staan zo. Want als ik ze korter laat maken en er rijdt een keer iemand die langere benen heeft heb ik een probleem. Dus daar begin ik niet aan. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel eruit steekt maar volgens mij valt dat bij de meeste mensen wel mee.


Dat was ik. En volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.

Tuurlijk moet je ze door het lusje steken, daar is het voor, maar wat ik lelijk vind is als je na het lusje nog zo'n enorm eind overhoudt, zodat het weer naar beneden gaat bungelen. Je ziet het wel eens bij kleine mensen op grote paarden.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 09:41

Ik kan mij vreselijk irriteren als tuigage naar mijn idee niet goed zit. Als ik zie dat een sperriempje naar boven zit dan krijg ik helemaal de kriebels en moet ik het gelijk gaan veranderen.
Het moet naar beneden wijzen, is toch ook niet meer dan logisch? Het streven is om een zo strak mogelijk beeld te krijgen, en zo'n stukje leer dat naar boven wijst is ronduit slordig.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 10:25

Dan heb ik het verkeerd begrepen Margreet Knipoog
Ik heb zelf ook wel korte beentjes hoor maar bij mij steekt het nou niet zo ver uit dat ik me er aan stoor.
Nou ja ik weet eigenlijk niet hoe ver het uit steekt (net een nieuw zadel) ik ga er vandaag meteen op letten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 10:59

Ik heb sinds gisteren besloten voorlopig maar helemaal zonder sperriem te gaan rijden Haha!. Ik zit altijd te vrotten met onderleggertjes omdat mijn paard wondjes krijgt van het vaste passantje aan de neusriem waar de sperrien doorheen gaat.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 11:56

Margreet schreef:
Wat ik trouwens ook altijd zo lelijk vind zijn beugelriemen die veel te lang zijn, dus dat het uiteinde door het lusje op of gleuf in het zadel gestoken is en dat er dan nog zo'n loos eind naar beneden hangt te klapperen tegen het paard aan. Of nog erger: teruggestoken zodat er zo'n debiele lus zit. Als je dat lange extra stuk niet gebruikt laat je het er toch af halen?!


Dat ken ik maar al te goed...Maar dat is meestal zo op maneges. Daar rijden mensen met verschillende been-lengtes en dan hebben ze lange beugelriemen nodig. En dan zit er toevallig net iemand op met korte beentjes, waardoor dat eind zo lang is! Maar inderdaad, als je een eigen paard hebt en het dan nog steeds hebt, mag je je wel schamen en er snel een stuk afhalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 12:47

Dat probleem heb ik jaren geleden al heel handig opgelost, ik heb het sperriempje er gewoon afgehaald en het lusje op de neusriem verwijderd Haha!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 15:05

Het sperriempje van mijn hoofdstel ligt zoals bij de pony op de foto in het berichtje van Margreet, alleen ligt het gespje ongeveer in de helft tussen het neusbeen en de ring van het bit.
Maar wat ik hier verder gelezen heb over scheefzittende neusriemen ben ik het helemaal eens. De voorlaatste keer toen ik op wedstrijd ging zal ik iemand rijden met het frontriempje helemaal op "half zeven"; het ging van onder het rechteroor helemaal schuin tot iets boven het linkeroog. Het was dus absoluut geen zicht en die man ging zo de ring in! Ik vind dat ze daar echt wel wat punten voor mogen aftrekken.
En het is inderdaad wel zo dat die typische frontriempjes van de landelijke rijverenigingen hier in België vrij lang zijn (heb er ook zo'n indianending en zelfs bij mijn paard dat een vrij breed voorhoofd heeft zit het ding meer dan ruim genoeg) maar ik vind dat je dan nog altijd wel mag zien dat het een beetje recht zit.

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 18:31

Hum, dan heb ik mijn sperriempje dus verkeerd om...
Gespje bij haar kin, losse eindje door het vaste passantje en door de losse en het blijft netjes zitten.
Eerlijk gezegd heb ik er eigenlijk nog niet zo vaak over na gedacht....
Overigens heb ik ook last van een ' naar beneden gebogen neusriem '. Strakker lukt echt niet en ook als het hoofdstel op een haak hangt dan nog buigt de neusriem naar beneden. Misschien dat het aan het merk (passchier) ligt?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 19:03

Margreet schreef:
Wat ik trouwens ook altijd zo lelijk vind zijn beugelriemen die veel te lang zijn, dus dat het uiteinde door het lusje op of gleuf in het zadel gestoken is en dat er dan nog zo'n loos eind naar beneden hangt te klapperen tegen het paard aan. Of nog erger: teruggestoken zodat er zo'n debiele lus zit. Als je dat lange extra stuk niet gebruikt laat je het er toch af halen?!


Ja dat is geen pan... en daarom heb ik beugelriemhoezen Haha!
Ik heb overigens mijn sperriempje naar boven...
knip er als nodig een stukje af dus zit niet door lusje neusriem,
reden, als hij schuimt krijg ik anders bij het af doen het riempje nauwelijks door het passantje eruit.
Kan me verder niet boeien of dat wel of niet de juiste manier is,
hij heeft er geen last van...

Dekjes trek ik altijd in de kamer en daarom koop ik ook dekjes die meestal van voren iets omhoog lopen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 19:16

Het zal me nou werkelijk aan mijn "achterste" roesten hoe het riempje zit. Als het paard er maar geen last van heeft.
Wat me wel mateloos irriteerd als ik mensen zie rijden met een scheve neusriem of een neusriem die verkeerd zit (achter het bit langs ofzo)
Sonst ist es scheiss-egal!

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 19:23

zo heb ik 'm altijd! Haha!
Afbeelding

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 22:51

Kennelijk is bokt toch niet zo'n goede afspiegeling van de (paarden)samenleving. Ik heb het uiteinde van het sperriempje ook omlaag omdat het volgens mij gaat duizelen voor het paard als hij zo'n wiebelend stukje constant voor zijn ogen heeft. Bovendien vind ik het ook netter staat. Maar ik ben de enige bij mij stal, ook op de vorige stal, en ook op de vereniging. Er zijn zelfs mensen die mij vertellen dat ik hem verkeerd om heb zitten. Verward En wat ik hier lees is dat er toch veel mensen zijn die hem ook zo hebben. Ben ik in ieder geval dus niet (de enige) gek. Verward Wat een opluchting Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 23:57

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb mijn sperriem dus ook altijd naar beneden net als jij, zo hoort het echt vind ik. Omdat al je riemen van je hoofdstel naar beneden gaan, keelriem, bakstukken, neusriem. En dus ook de sperriem!

Ik ben ook zo'n zeikerd die er niet tegen kan als het musketonhaakje van het halster omgedraaid zit, dus met de sluiting tegen de wang aan. Haha!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 00:20

Jura schreef:
Ik ben ook zo'n zeikerd die er niet tegen kan als het musketonhaakje van het halster omgedraaid zit, dus met de sluiting tegen de wang aan. Haha!


haha nee ik ook niet. Die draai ik altijd weer om *LOL*