Jonger dan 18 en eigen paard betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:16

Mijn ouders wilden liever niet dat ik ging werken om een paard te betalen, ze dachten dat school + werk +paard teveel was. Dus, ik moest een paard van niet meer dan 2000 gulden zoeken, dat lukt nog vrij makkelijk, heb dus Tiko eigenlijk voornamelijk om de prijs gekocht.

Al snel gingen we naar een duurdere stal.....kosten bleven stijgen.

Mijn ouders betalen nu 100 euro per maand aan Tiko, dat isbijna de hele stalling, verder betaal ik voer, (naja..bix en musli dan) Hoefsmid, da, wormenspuiten, wedstrijden, club etc.......zadel, hoofdstel, eigenlijk alles
Daar gaat dan ook zakgeld+kleedgeld+oppas (bijbaantje Haha!) geld aan op.
Ik werk nu sinds enkele maanden bij de blokker, maar ga ook waarschijnlijk naar andere stal, waardoor ook mijn gehele nblokker salaris opgeslokt zit.

Vooral ook wedstrijden kosten erg veel, omdat er voor mij ook steeds trailerhuur bij in zit....

Kortsamengevat, Mijn ouders geven 100 euro (stalling is 112,50) de rest betaal ik zelf

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 00:47

Toch wel geluk dat je ouders meebetalen, als je 't mij vraagt willen ze geen cent meebetalen Huilen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:00

Jeezz, das echt niet meer normaal hoeveel ouders alles betalen... Ik heb (nog) geen paard, maar ik zou wel zowat alles zelf moeten betalen hoor! En t is niet dat mn vader zo'n slechte baan heeft, maar ik wil toch 'n paard? Vind 't niet meer dan redelijk dat je t dan zelf betaald.

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 23:11

Ik hoor net dat ik het niet eens zelf mag betalen Huilen Vinden ze maar onzin, ik mag pas een paard als ik m'n eigen baan heb Boos! Ik zou het best zelf kunnen betalen en m'n ouders kunnen het ook betalen, ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Maar jullie zien het vast ook goed v/d andere kant Schijnheilig

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:19

Concorde schreef:
Jeezz, das echt niet meer normaal hoeveel ouders alles betalen... Ik heb (nog) geen paard, maar ik zou wel zowat alles zelf moeten betalen hoor! En t is niet dat mn vader zo'n slechte baan heeft, maar ik wil toch 'n paard? Vind 't niet meer dan redelijk dat je t dan zelf betaald.

Volledig mee eens!!! Ik heb het altijd zelf betaald zelfs toen ik soms financiel een beetje een dip had. Ik zou dan makkelijk wat geld van mijn ouders kunnen krijgen maar was altijd zo koppig dat ik het toch eerst zelf wilde proberen en in grote nood aanvaard ik wel wat van mijn ouders Haha! Ik heb de keuze gemaakt om een paard aan te schaffen en ik wil dan ook alle verantwoordelijkheid dragen.

Al vanaf mijn 15de heb ik het altijd zelf gered en daar ben ik best trots op.

noeska_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:54

mijn vader wen moeder betalen altijd alles:

stalling- 80 euro
hoefsmid- 26
inenting- 19
da
en als ze iets echt nodig heeft

de wormenkuur betaal ik zelf ze willen die wel betalen maar dat hoeft van mij niet.

maar echt van die dingen die ze niet echt nodig heeft ( nieuw halster, springschoenen etc ) betaal ik zelf

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:56

Ik was 12 jaar toen ik Bacannie ging verzorgen en 15 jaar toen ik haar kocht. Ik heb haar helemaal zelf betaald (ik heb haar gelukkig kunnen kopen voor een prikkie) en daarna altijd zelf onderhouden. Haha!
Mijn ouders wilden er onder geen beding aan mee betalen dus die hadden gezegd: "als je het écht graag wilt dan ga je maar werken..." dus dat heb ik gedaan. Lachen Vakantiewerk om het aankoopbedrag te sparen en van mijn zakgeld betaalde ik de stalling, dat was overigens heel weinig want ze mocht bij haar oude eigenaar blijven staan. Ook voor een prikkie dus...
Toen ik 17 was ging ik leren en werken tegelijk dus toen kon ik allemaal leuke dingen gaan kopen. En dat heb ik zeker gedaan! Haha! en nu ben ik 23 jaar en werk part-time én heb 2 paarden (waaronder Baccie).
Als die oude eigenaar van haar het niet zo had geregeld dan had ik het waarschijlijk nooit gered. Maar hij wilde graag dat ze bleef... dus ik had mazzel! Haha! Haha! Haha! Nu staat ze inmiddels ergens anders en vanavond gaat het meissie verhuizen naar Maarssen!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:27

Manda"]
[quote="Concorde schreef:

Volledig mee eens!!! Ik heb het altijd zelf betaald zelfs toen ik soms financiel een beetje een dip had. Ik zou dan makkelijk wat geld van mijn ouders kunnen krijgen maar was altijd zo koppig dat ik het toch eerst zelf wilde proberen en in grote nood aanvaard ik wel wat van mijn ouders Haha! Ik heb de keuze gemaakt om een paard aan te schaffen en ik wil dan ook alle verantwoordelijkheid dragen.

Al vanaf mijn 15de heb ik het altijd zelf gered en daar ben ik best trots op.
[/quote]

Ik wil hier even op reageren, wij hebben het niet krap thuis en mijn ouders betalen gewoon (bijna) alles voor mij en mijn broer. Wat moet ik nou tegen mijn ouders zeggen, dat ik het geld niet wil hebben omdat er jongeren zijn die het allemaal zelf moeten betalen.
Dit ligt gewoon geheel aan de opvoeding en als mijn ouders het kunnen betalen en willen betalen waarom dan niet?
Mijn studie wordt ook betaalt door mijn ouders, en toen ik ging studeren kon ik kiezen, of het paard houden of op kamers gaan.
En ik koos voor mijn paard, maar mijn broer bijvoorbeeld heeft al die tijd op de kosten van mijn ouders in Utrecht gewoond.
Als mijn ouders het niet zouden betalen had ik mijn paard ook niet gehad.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:30

toen ik 17 was had ik vijf paarden van mezelf, verdiend met heel hard werken, alleen me eerste paard is ooit betaald door me vader en moeder, maar die is inmiddels ook helemaal af betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:18

dan doet heel bokt toch wat fout Haha!
Hoefde jij geen stalgeld te betalen of zo?

Als 17 jarige krijg je per uur nooit genoeg betaald om 5 paarden te stallen op normaal tarief.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:21

hihihih nee heb je helemaal gelijk in, ik verkoop ook nog wel is wat en toen ik zeventien was heb ik een paard kunnen verkopen voor heeeeel erg veel geld daar heb ik drie paarden voor terug gekocht en een eigen stal begonnen, en daarna nog twee klappers kunnen maken vandaar dat het me aardig gelukt is allemaal....

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:50

Mijn shetlanders kosten mij ook niets, wordt ook allemaal betaald door mijn vader, maar wanneer ik een paard ga kopen, zal ik wel het grootste gedeelte zelf moeten betalen, maar hij blijft me wel sponsoren hoor! 500 euro voor een klopthengstje.................... dat is echt veelste veel hoor!!!!!!!! ik vind 75 euro inderdaad veel beter, bovendien als je alle paarden moet gaan kopen, die zielig zijn................................ ik snap het wel oor, zou ok wel de neiging hebben om hem mee naar huis te nemen, maar ik ben dan nog net zo realistisxch om te denken dat het mij allemaal extra gaat kosten en dat zo'n bedrag veelste veel is voor het beestje. ik zou me niet zo snel op laten lichtten. niet banketstaaf bedoeld hoor!!!!!
groetjes en succes!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 19:41

En toch vind ik dat 't een beetje verwend is als je met alles altijd maar op je ouders geld leeft Schijnheilig
Dat heeft gewoon meer iets te maken met als je iets zelf graag wil, er dan ook wat voor over moet hebben. En voor zover ik 't heb meegekregen hebben kids wiens ouders altijd maar alles betaalden de gewoonte er vanuit te gaan dat alles voor ze geregeld wordt. Leer je ook niet bepaald met geld omgaan.
Dus als je iets wil, moet je dr ook wat voor doen

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:28

En nogmaals dat hangt van de opvoeding af. Ja, ik ben verwend. En als jij je daaraan stoort is dat jouw probleem. Dat betekent dat jij straks jouw kinderen anders gaat opvoeden dan ik. Mijn ouders doen het gewoon anders dan die van jou.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:07

Nou, nou, nou laten we het wel gezellig houden... Haha! Haha! Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 18:17

ik was 15 toen ik een pony kreeg van m'n ouders. Ik werkte toen vrijdag s'avonds en zaterdag's in een winkel. Ik betaalde het voer, en de kleine spullen die gekocht moesten worden etc en mijn ouders de stalling en de grote uitgaven ( zoals hoefsmid, dierenarts, nieuw zadel). Nu ben ik 18, werk fulltime en betaal eigenlijk alles! De stalling, hoefsmid, nieuwe spullen. Het enige dat mijn ouders nu betalen is de dierenarts.

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 21:04

Wat 'n geluk heeft iedereen zeg... Ik vind 't eigenlijk banketstaaf dat mijn ouders NIKS willen betalen, ze kunnen 't best. Ik koop ook al bijna nooit nieuwe kleding (1x in de zoveel maanden 'n paar kledingstukken?), ik vind het niet nodig (en ik vind winkelen voor kleding niet eens leuk Haha!) Sommige 'kinderen' kopen per maand voor minstens E100,- aan kleding op kosten van hun ouders... om maar te zwijgen over andere dingen. Kleding MAG ik dan wel, maar 'n gedeelte v/d kosten betalen... ho maar. Daarom krijg ik ook geen kleedgeld, ik geef 't dan uit aan paardenspullen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 21:21

Je ben niet de enige hoor.
Mijn ouders hebben ook nooit niks betaald hoor.
En ik heb rustig gewacht met een paard te kopen toen ik al samenwoonde en financiele zekerheid had.
Ik werk vanaf mijn 16e fulltime dus het had best eerder gekunt, maar ik wilde niet dat al mijn geld aan paarden opging omdat ik ook nog wilde sparen voor een huis met leuke spulletjes.
Dit vraag ik me dan wel af over diegene die wel met de 15 een paard kopen of ze nog iets sparen voor als ze ouder zijn.
Wel zo makkelijk als je dat wel doet Haha!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:43

Als je op zo'n jonge leeftijd een eigen paard wilt, en je moet ervoor werken, dan lijkt me dat flink ten koste gaan van je studie. Als je na de mavo of whatever ophoudt met school en zelf fulltime gaat werken lijkt het me nog kunnen, maar als je VWO doet, een baantje moet hebben om je paard te onderhouden, én je paard moet rijden en verzorgen, dan ben je toch knap als je dat allemaal voor elkaar krijgt...

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 12:38

Ik heb nu de Mavo afgerond en ga naar 't MBO. Rijden kan momenteel toch nog niet met 'm, gewoon wat wandelen enzo en veel in 't land staan. Ik weet dat het tijd kost, maar het gaat nu om de kosten en gewillige ouders Boos!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:20

kim6815: Ik bedoelde je niet te beledigen hoor... Ik zeg niet dat jij verwend bent, ik zeg dat ik 't een beetje verwend vind als ouders alles betalen. Dat JIJ verwend bent zijn jouw woorden... En ik stoor me ech niet aan je hoor, zal mij een rotzorg wezen wat jouw ouders allemaal voor je betalen Verward

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:01

Siobhan schreef:
Ik heb sinds kort mijn eigen veulen, ik heb daar bewust voor gekozen zodat ik voor de kleine dingetjes als zadel en zo nog langer kan sparen.
Ik werk op dit moment alleen op zaterdag maar wil dat misschien uitbreiden met een extra baantje. Dat moet dan alleen wel zwart anders verdien ik er nauwelijks wat mee omdat ik bij TPG vrij goed verdien.
Heeel misschien dat ik als ik ooit weer meer geld heb nog een tweede paard erbij koop. Ik heb er eigenlijk al 1 op het oog, maar moet eerst maar eens deze afbetalen. Dat doe ik in termijnen die ik afgesproken heb en ook kan betalen. Tis dus best te doen als je het graag wil! :d

Sorry, maar waarom een veulen? een paar jaartjes het geld dat je aan je veulen kwijt zou zijn opzij leggen en je koopt een heel erg redelijk 3/4 jarig paard of een super luxe pony... Ik vind het persoonlijk onverantwoord dat je een veulen koopt wat je niet eens kan betalen, denk bijvoorbeeld eens aan de al (vele keren Haha! ) eerder genoemde dierenartskosten?! En het algemene onderhoud, voer en stalling ed...?
Maar goed, het zal wel.

Zelf heb ik een eigen pony gehad, maar dat werd te duur en die is verkocht. Nu heb ik een lease-pony waarvoor 70 euro per maand wordt betaald, jawel, door m'n vader. Zelf betaal ik de hoefsmid nu sinds kort, omdat de eigenaren dat nu niet meer willen betalen. Dit is rondom beslaan om de 8 weken, 70 euro. Voor de rest moet ik alle spullen zelf betalen, en ook de wedstrijden ed.
Een eigen paard zou ik nooit redden, alleen de stallingskosten zijn al veel te duur hier in de omgeving. En ik geloof niet dat er veel mensen onder de 18 zijn die in deze omgeving:
-een eigen paard/grote pony (dus geen shetlanders, dat is over het algemeen veel goedkoper)hebben
-in een pensionstal
-naar school gaan
-een bijbaan hebben
-tijd genoeg aan hun paard besteden
-hun paard (= stalling, voer, hoefsmid, inentingen, alle spullen,(paardentandarts?)) zelf betalen.

Ik werk zelf sinds kort bij van der valk, 1 keer in de week en hiermee kan ik als het goed is gemakkelijk de hoefsmid betalen, maar daarbij moet ik nog krachtvoer, dekens, en andere echt nodige spullen voor Elise kopen. Daarnaast probeer ik wedstrijden te rijden met eventueel overgebleven geld en tijd Lachen

Mijn droom is een eigen veulen uit elise...maar ja, ik weet gewoon dat dit niet kan en het blijft dan ook gewoon een droom, maar dat liever dan dat ik straks met een veulen zit wat ik moet verkopen...of waarvoor ik de dierenarts niet kan betalen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 23:22

Hmmm ik kocht mijn pony toen ik studeerde en samenwoonde. Studie, huishouden en paard kostte mij al mijn tijd dus een bijbaantje zag ik niet zitten. Studie kon financieel door aanvullende beurs en slechts kleine bijdrage in huishoudgeld, maar mijn pony kon ik echt niet helemaal alleen betalen... Mijn vriend hielp toch echt wel een beetje mee (f100,- per maand) Had hij dat niet gedaan dan had ik echt niet te besteden en had geen kleren e.d. kunnen kopen.

De kosten van mijn pony zijn nu fors hoger dan in het begin omdat je makkelijker geld uit gaat geven en niet echt hoognoodzakelijke dingen gaat kopen. Les nemen en wedstrijden rijden is echt ontzettend duur!
Dat doe ik nu dus eigenlijk niet. Elke week priveles is bijna de helft van mijn stallingsgeld! Alsof een eigen paard niet duur genoeg is... Ik verdien nu genoeg, maar heb het er nu nog niet voor over. Het kost me nog te veel moeite om zoveel geld uit te geven aan mijn hobby...

Maar beter zuinig aan dan dat je te kort komt.
Ik heb gen ouders die bij sprongen, nooit gehad. Ik vind het knap als het je lukt om het zelf allemaal te betalen, maar ik raad het iedereen die er aan wil beginnen sterk af! Er zijn zoveel leuke verzorgpaarden! Zonder die grote financiele verantwoordelijkheid!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 17:22

Ik vind ook dat iedereen hier maar geluk heeft met ouders die willen meebetalen. Alleen kan ik nu wel zeggen dat ze helemaal van mij is, ik betaal namelijk ook alles voor haar!

Nu is Ivanka financieel gezien nog van mn ouders, ik moet ze nog terugbetalen, maar over 4 maanden is ze wel helemaal van mij. Dan heb ik ze helemaal afgelost Lachen

En Joyce B: er zijn idd veel leuke vzpaarden, heb ik ook gehad. Maar elke keer werden ze verkocht, dan is dat ook echt niet meer leuk hoor, als dat 4x achter elkaar gebeurd. Toen had ik echt zoiets van: "nu wil ik echt een eigen paard". En die is er nu ook Lovers