Krijgen jullie soms last van je geweten tov je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Re: Krijgen jullie soms last van je geweten tov je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:31

AstraGirlie schreef:
Ik vind het knap dat mensen durven zeggen dat hun ambitie groter is dan hun paard zijn ambitie. Dat bewijst namelijk dat men echt het paard observeert en verder kijkt dan alleen uiterlijk. Om dat te kunnen toegeven en tenslotte je paard verkopen vind ik dan ook heel moedig, het moeilijk het vast ook is. Als je paard het niet leuk vind, dan vind hij het niet leuk...Ik vind dat ook eerlijker naar het paard toe. Ach gut

Mijn eerste paard was ook een typisch springpaard of zelfs renpaard, had een weke overbouwde rug, was ook te klein maar dat maakt op zich niet uit, en had duidelijk moeite bijv. zijgangen. Ik begon tegen de Z1 aan te hikken maar wist gewoon dat we daar daarom niks te zoeken hadden, althans niet om te scoren. Natuurlijk, het was wel mogelijk, maar het sprankelde gewoon niet van hem af, hij had er gewoon meer moeite mee dan andere paarden. Sommigen vonden het laf, noemden het 'opgeven', ik sta er nog steeds achter. Ik vind het onzinnig als er zó veel paarden zijn om dan van dat ene paard iets te vragen wat hem gewoon niet gegeven is. Je kon ook duidelijk merken dat hij een hekel had aan bepaalde oefeningen.
Dan zullen velen ook zeggen van ja, hij past niet in jouw 'doelen-plaatje', dus gooi je hem er maar uit. Maar dan benader je het voor mijn gevoel verkeerd. Dat paard is nu op zijn nieuwe plek, waar veel minder van hem gevraagd wordt en waar hij meer recreatief gereden wordt, minstens zo gelukkig! Tegenover wie moet ik me dan schuldig voelen of schamen? Natuurlijk, ik had mijn doelen bij kunnen stellen en dan zelf maar recreatief gaan rijden, maar ik was daar toen veel te ambitieus voor. Maar dat geeft ook niet zolang je maar zorgt dat je paard er niet op achteruit gaat op zijn volgende stekkie.

Toch ben ik blij te ontdekken dat meer mensen zo hebben kunnen redeneren, ligt het toch niet helemaal aan mij Bloos

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:36

Ir111 schreef:
Ik ben met je eens dat wij net zo goed dieren zijn als paarden. Alleen onze aard is heel anders. Paard = prooidier, mens = roofdier. Wij vechten voor ons eigen hachje, desnoods ten koste van anderen. Paarden denken in 'wij' en vanuit de groep.

En de mens heeft een ego, en paarden niet. Dat maakt ook een verschil naar mijn mening.

Inderdaad onze aard is anders, maar dat is nog geen argument dat we dus geen dieren zijn.
Dat wij een ego hebben maakt ons niet meer verschillen van een dier dan bijvoorbeeld een worm van een paard. Die heeft ook geen ego. En binnen de dierenkring heb je ook roofdieren.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:41

Uiteraard krijg ook ik wel eens last van mijn geweten. Niet zozeer tijdens dressuur, want ik heb mijn paard net een paar maanden onder het zadel, heb veel buitengereden om het werken meer spelen te laten zijn in het begin. Nu ben ik net begonnen met 1 keer per week in de bak rijden om de dressuurbasis erin te krijgen. Hij pakt het super op dus daar voel ik me niet schuldig over, ik probeer het leuk te houden.

Het is trouwens een haflinger, maar ik vind dat mijn haf tenminste ook wel een net b/l proefje moet kunnen lopen. Maar hij is ook net betuigd voor de wagen, en hij is 1 van de eerste keren achterovergeslagen. Toen had ik wel erge last van mijn geweten: wat doe ik mijn paard aan? Het was een hele enge ervaring en ik had in eerste instantie iets van: stoppen ermee! Maar toch, nu loopt hij super voor de wagen, en daar hebben we hem ook voor gekocht.

Als je het over "survival of de fittest" hebt kun je het ook anders bekijken: er zijn heel veel paarden op de wereld, en dat komt omdat ze zo'n meegaand karakter hebben. Dat onderdanige karakter heeft er dus voor gezorgd dat ze in grote getale aanwezig zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zebra's.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:42

Berdien schreef:
Ik denk dat het heel erg paard gebonden is, je hebt inderdaad paarden die je niet genoeg kan plezieren met maar goed hard werken en die alles voor je doen, en paarden die compleet onafhankelijk zijn en geen mensen nodig hebben (zo een heb ik er...) en dan heb je nog de gevallen die niet willen werken.
Ik denk dat je tot op een zekere hoogte daaraan toe moet geven. Als je paard niet wil werken (wat een gruwelijk woord, werken, eigenlijk.. alsof ze iets terug moeten doen voor hun basisbehoeftes.. ) dan vind ik dat je hem in z'n waarde moet laten, en hem niet moet kwellen met uren bakwerk, sporen, zweep en een heel leerassoriment aan hulpteugels. Ook als een paard een keer z'n dag niet heeft, laat hem dan. Jij hebt toch ook wel eens je dag niet? Dan moet je er ook niet aan denken dat je in een bepaalde houding een uur rondjes moet huppelen (om iets aan te geven moet je overdrijven.)
Wanneer moet je er dan niet aan toegeven? Dat vind ik heel moeilijk te zeggen, dat dúrf ik niet eens te zeggen.

Anderzijds ben ik het niet helemaal eens met jullie benaderingswijze. Ik heb er al veel horen zeggen dat als het paard er geen zin in heeft dat jullie dan spontaan stoppen met dressuren. Een paard begrijpt jou echter alleen als je altijd consequent bent en daarvoor kan je niet altijd gehoor geven aan wat hij zegt. Als mijn vorige paard zou merken dat ik zou stoppen als hij dat gedrag vertoonde, zou hij die dag erna dus mooi proberen om zich op dezelfde manier uit te drukken om weer eerder te kunnen stoppen. Want elk paard is en blijft liever lui dan moe.
Ik vind het dus wel eerlijk, maar niet op een slim paard toepasbaar want die heeft echt consequentie nodig anders gaat hij met jou aan de haal en een paard is echt te sterk om dat toe te laten (gevaarlijk).

Mijn eerste paard was doodeerlijk, maar mijn laatste was de godganse dag bezig met hoe hij mij voor de gek kon houden. Ik hoefde hem maar een pink te geven of hij ging er met mijn hand vandoor. En ik had het niet eens altijd door dat hij me voor de gek zat te houden. Mensen schijnen slimmer te zijn dan paarden maar het was echt moeilijk om hem slimmer af te zijn haha..
Laatst bijgewerkt door Lenn op 10-11-06 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:44

Oh Lenn ik had dit topic net zo goed kunnen openen Clown

Ik denk hier altijd over na als ik aan het rijden ben, en dan vooral als ik dressuur rijd, of als ik andere mensen zie rijden. Tegenwoordig rechtvaardig ik het met:' mensen moeten ook werken' .. maar ja, toch voel ik me schuldig, en het wordt steeds erger. Ik rijd nu ook nog maar max 2x per week..

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:47

Lenn schreef:

Anderzijds ben ik het niet helemaal eens met jullie benaderingswijze. Ik heb er al veel horen zeggen dat als het paard er geen zin in heeft dat jullie dan spontaan stoppen met dressuren. Een paard begrijpt jou echter alleen als je altijd consequent bent en daarvoor kan je niet altijd gehoor geven aan wat hij zegt. Als mijn vorige paard zou merken dat ik zou stoppen als hij dat gedrag vertoonde, zou hij die dag erna dus mooi proberen om zich op dezelfde manier uit te drukken om weer eerder te kunnen stoppen. Want elk paard is en blijft liever lui dan moe.
Ik vind het dus wel eerlijk, maar niet op een slim paard toepasbaar want die heeft echt consequentie nodig anders gaat hij met jou aan de haal en een paard is echt te sterk om dat toe te laten (gevaarlijk).

Ik ben het hier wel mee eens. Zoals ik in mijn vorige bericht zei: ik vind dat mijn haflinger (en eigenlijk elk paard) een dressuurmatige basis zou moeten hebben, omdat het rijden het lichaam toch beinvloed. Met dressuur maak je als het goed is je paard soepeler en de rug heeft gewoon meer draagkracht als die 'bol' staat ipv 'hol' (net als met een brug, is een natuurkundig verschijnsel). Daarvoor is training nodig.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:50

Je hoeft niet meteen te stoppen als het even niet lekker gaat, ik los het altijd op door lekker naar buiten te gaan. Vaak licht het ook aan mezelf als het niet lekker gaat, dan is het gewoon beter om alles even los te laten en de bossen in te gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:54

Lenn schreef:
Ir111 schreef:
Ik ben met je eens dat wij net zo goed dieren zijn als paarden. Alleen onze aard is heel anders. Paard = prooidier, mens = roofdier. Wij vechten voor ons eigen hachje, desnoods ten koste van anderen. Paarden denken in 'wij' en vanuit de groep.

En de mens heeft een ego, en paarden niet. Dat maakt ook een verschil naar mijn mening.

Inderdaad onze aard is anders, maar dat is nog geen argument dat we dus geen dieren zijn.
Dat wij een ego hebben maakt ons niet meer verschillen van een dier dan bijvoorbeeld een worm van een paard. Die heeft ook geen ego. En binnen de dierenkring heb je ook roofdieren.

Dat ben ik met je eens. Voor de duidelijkheid, mijn mening is dat paarden en mensen beiden dieren zijn. Alleen moet je wel als je je roofdier gaat verplaatsen in een vluchtdier heel goed realiseren dat -ondanks dat je beiden dieren bent- je een geheel andere aard hebt. Anders bega je denk ik cruciale denkfouten. Dat heeft dan niet zozeer iets te maken met de denkwijze dier - mens (lees dier - dier) maar tussen vlucht en prooi dier.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:54

Jennyzz schreef:
Ik bedoel; ik heb zó veel lol met mijn paardje en als ik het niet heb heeft iemand anders het wel. Zo is het nou eenmaal.

Drogreden. Dan kan ik net zo goed stoppen met vegetarisch zijn want nu eet iemand anders mijn vlees toch wel. Of niet op de PvdD stemmen want dat is toch een weggegooide stem. Of geen geld naar andere landen sturen want het helpt toch niet. Met die insteek kom je nooit vooruit.

Ir111 schreef:
Dat zeg ik ook vaak als mensen zeggen 'jij bent toch een paardenliefhebber'. Mijn antwoord is dan altijd: ' dat is maar in welk perspectief je het bekijkt. Tenslotte bind ik een stuk leer op mijn paard zijn rug en hang een stuk ijzer in zijn mond. Vervolgens ga ik er op zitten en dictatortje spelen, want hij moet doen wat ik wil'. Beetje vreemd inderdaad...

Precies! Die tegenstelling vind ik vreemd.

EvaSuzanne schreef:
Het is trouwens een haflinger, maar ik vind dat mijn haf tenminste ook wel een net b/l proefje moet kunnen lopen. Maar hij is ook net betuigd voor de wagen, en hij is 1 van de eerste keren achterovergeslagen. Toen had ik wel erge last van mijn geweten: wat doe ik mijn paard aan? Het was een hele enge ervaring en ik had in eerste instantie iets van: stoppen ermee! Maar toch, nu loopt hij super voor de wagen, en daar hebben we hem ook voor gekocht.

Als je het over "survival of de fittest" hebt kun je het ook anders bekijken: er zijn heel veel paarden op de wereld, en dat komt omdat ze zo'n meegaand karakter hebben. Dat onderdanige karakter heeft er dus voor gezorgd dat ze in grote getale aanwezig zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zebra's.

Wat betreft die kar: Uiteindelijk is het 'voor zijn eigen bestwil', tenminste ik denk niet dat er veel paarden zijn die het niet leuk vinden voor de kar!

En wat het tweede stukje betreft ben ik het met je eens, maar dat maakt nog niet dat we 'misbruik' mogen maken van hun onderdanigheid.

Tulandro schreef:
Oh Lenn ik had dit topic net zo goed kunnen openen Clown

Ik denk hier altijd over na als ik aan het rijden ben, en dan vooral als ik dressuur rijd, of als ik andere mensen zie rijden. Tegenwoordig rechtvaardig ik het met:' mensen moeten ook werken' .. maar ja, toch voel ik me schuldig, en het wordt steeds erger. Ik rijd nu ook nog maar max 2x per week..

Ook raar van mij, maar van sommige paarden vind ik het sonde als je er niks mee doet (zoals die van jou dus, schitterend dier Lachen )
Je kan toch gewoon proberen dat hij de dressuur leuk blijft vinden, beetje afwisselen enzo?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:58

EvaSuzanne schreef:
Ik ben het hier wel mee eens. Zoals ik in mijn vorige bericht zei: ik vind dat mijn haflinger (en eigenlijk elk paard) een dressuurmatige basis zou moeten hebben, omdat het rijden het lichaam toch beinvloed. Met dressuur maak je als het goed is je paard soepeler en de rug heeft gewoon meer draagkracht als die 'bol' staat ipv 'hol' (net als met een brug, is een natuurkundig verschijnsel). Daarvoor is training nodig.

Ik heb niet gezegd dat ik tegen dressuur ben, ik zei dat ik tegen niet-consequent zijn ben (bij slimme paarden) door automatisch te stoppen als het paard geen zin heeft.

Ir111 schreef:
Dat ben ik met je eens. Voor de duidelijkheid, mijn mening is dat paarden en mensen beiden dieren zijn. Alleen moet je wel als je je roofdier gaat verplaatsen in een vluchtdier heel goed realiseren dat -ondanks dat je beiden dieren bent- je een geheel andere aard hebt. Anders bega je denk ik cruciale denkfouten. Dat heeft dan niet zozeer iets te maken met de denkwijze dier - mens (lees dier - dier) maar tussen vlucht en prooi dier.

Oh zo, ja dat ben ik ook met je eens!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:01

@Lenn: Dat het zonde van bepaalde paarden is als je het anders doet dan normaal ik heb ook heel lang gehad. Tot dat ik bedacht dat ik het beste wou voor mijn paard, en ik ben van mening dat mijn paard gelukkiger is als kansloos natural paardje met teddy vacht dan als hij op Z niveau loopt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:09

Visconti schreef:
@Lenn: Dat het zonde van bepaalde paarden is als je het anders doet dan normaal ik heb ook heel lang gehad. Tot dat ik bedacht dat ik het beste wou voor mijn paard, en ik ben van mening dat mijn paard gelukkiger is als kansloos natural paardje met teddy vacht dan als hij op Z niveau loopt.

Ja precies.. Tulan vindt dressuur ook leuk, vooral wedstrijden, maar ik vind het zo verschrikkelijk tegen de aard van het beestje in gaan.. Die beesten missen er niks aan als ze lekker in de wei staan ipv te moeten piafferen Clown

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:12

Lenn schreef:
EvaSuzanne schreef:

Ik heb niet gezegd dat ik tegen dressuur ben, ik zei dat ik tegen niet-consequent zijn ben (bij slimme paarden) door automatisch te stoppen als het paard geen zin heeft.

Mijn reactie sloeg eigenlijk op jouw reactie op het andere bericht. Ik snap wel dat je niet tegen dressuur bent Knipoog. Ik bedoelde meer dat (enige mate van) dressuur nodig is voor het lichaam van het bereden paard. Ik ben dus ook niet voor stoppen tijdens de training. Wel als je zelf je dag niet hebt en anders op je paard reageert dan normaal (heb ik wel eens, dan ga ik gewoon lekker buitenrijden). En als je paard last van zijn lichaam heeft of een off-day moet je daar ook rekening mee houden vind ik.

Maar eerlijk gezegd merk je dat meestal bij het opzadelen en verzorgen, en als je je paard een beetje kent kun je daar rekening mee houden. Als je weet dat een paard spierpijn heeft van de vorige dag zwaar trainen kun je ervoor kiezen om een rustige training te bieden de volgende dag.

Als je zelf bij een sportschool gaat trainen krijg je een heel trainingsschema, en topsporters krijgen ook heel veel begeleiding om het lichaam zo goed mogelijk te laten presteren. Maar onder het mom van de 'happy athlete' zou er best wat meer kennis onder ruiters mogen zijn van spierwerking en anatomie van het paard. Ik bedoel niet dat iedereen het slecht doet of dat ik het wel weet, want ik heb er ook maar weinig kennis van, maar ik denk dat het een punt is wat nog wel wat meer aandacht zou mogen krijgen.
Laatst bijgewerkt door EvaSuzanne op 10-11-06 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:12

@ Visconti: ik wil hier geen discussie starten over wel of niet NH maar ik denk dat wat prettiger is voor je paard niet zozeer afhangt van wat je mee doet maar meer van hoe je het doet. Een paard op Z niveau dat daar op een nette manier naar toe gereden wordt is niet per definitie ongelukkiger (eh, of gelukkiger) dan een teddy-NH-paard. Ben het wel met Tulandro eens, ik weet vrij zeker dat als mijn paard moet kiezen hij niet kiest voor zadel, hoofdstel, vlechtjes en de ring in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:15

Ik dnek als je eerlijk rijd
Dus luisterd naar wat je paard aangeeft..en dan hoef je nog niet zijn zin te geven.
Dat een paard rijden niet erg vind, maar juist een vorm van lekker aandacht krijgen.

Maar dan moet je wel eerlijk naar jezelf durven kijken en eerlijk naar het kunnen/bouw van het paard.
Niet overvragen, maar kleine stapjes vooruit.
Dan zit je ook zelden in een gevecht.
En heb je wedstrijd ambities, maar je paard kan dat niet, niet toch doorgaan.
Maar ook andersom, vind je paard aan 6x in de week een buitenrit geen hol aan, dat je dan ook eens aan het werk gaat.

Luister naar je paard, dan hoef je je niet schuldig te voelen dat je rijd

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:18

runningkawa schreef:
Maar dan moet je wel eerlijk naar jezelf durven kijken en eerlijk naar het kunnen/bouw van het paard.

En daar zit hem nou juist het probleem! Ik krijg de indruk dat er maar weinig mensen zijn die echt naar zichzelf durven te kijken en durven te zeggen 'het ligt aan mij'. Hoe vaak zie je op bokt geen topics voorbij komen met mijn paard neemt me in de maling of hij wil het niet...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:20

Visconti schreef:

Niet elk paard, want ik denk dat een paard als Salinero gek zou worden van energie als hij het niet kwijt kon in (zware) inspanning.

Verder ben ik het wel met je eens. Toch kan ik er niet onderuit dat ik het sonde vind. Mijn vriend zei eens dat hij alle goede paarden zou willen kopen (Jazz, Krack C, Florencio, enz) om ze allemaal vredig op een groot weiland te zetten in Frankrijk. Dan kan ik er niet onderuit om te zeggen dat het sonde is. Maarja dat is dan ook op een andere manier sonde, want ze zijn ook 'verantwoordelijk' om goed nageslacht te brengen.

Tulandro schreef:
Ja precies.. Tulan vindt dressuur ook leuk, vooral wedstrijden, maar ik vind het zo verschrikkelijk tegen de aard van het beestje in gaan.. Die beesten missen er niks aan als ze lekker in de wei staan ipv te moeten piafferen Clown

Ir111 schreef:
Ben het wel met Tulandro eens, ik weet vrij zeker dat als mijn paard moet kiezen hij niet kiest voor zadel, hoofdstel, vlechtjes en de ring in...

Toch denk ik niet dat je dat zomaar zwart-wit kunt stellen. Ik denk dat er echt wel paarden zijn die het leuk/ een spannende afwisseling vinden om te piafferen of om op wedstrijd te gaan.

EvaSuzanne schreef:
Maar eerlijk gezegd merk je dat meestal bij het opzadelen en verzorgen, en als je je paard een beetje kent kun je daar rekening mee houden. Als je weet dat een paard spierpijn heeft van de vorige dag zwaar trainen kun je ervoor kiezen om een rustige training te bieden de volgende dag.

Ja precies, als je het vóór het rijden al merkt is het prima om dan niet te gaan dressuren. Dan zal het paard niet door hebben dat je het om zijn gedrag niet gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:21

Helaas helemaal met je eens

99,9% van de keren ligt het aan de ruiter.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:23

Ir111 schreef:
En daar zit hem nou juist het probleem! Ik krijg de indruk dat er maar weinig mensen zijn die echt naar zichzelf durven te kijken en durven te zeggen 'het ligt aan mij'. Hoe vaak zie je op bokt geen topics voorbij komen met mijn paard neemt me in de maling of hij wil het niet...

Zoals in een van mijn vorige posts durf ik eerlijk toe te geven dat mijn paard mij ook echt voor de gek kon houden. En dat lag dan aan dat paard, want mijn vorige paard deed dat niet. Maar oke het ligt inderdaad wel aan mij dat ik dat (onbewust) toelaat. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat paarden echt intrinsiek goed zijn, zeg maar. Maar er zitten ook gewoon echt gluiperds bij hoor!
Laatst bijgewerkt door Lenn op 10-11-06 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:25

Lenn schreef:
Ir111 schreef:
Ben het wel met Tulandro eens, ik weet vrij zeker dat als mijn paard moet kiezen hij niet kiest voor zadel, hoofdstel, vlechtjes en de ring in...

Toch denk ik niet dat je dat zomaar zwart-wit kunt stellen. Ik denk dat er echt wel paarden zijn die het leuk/ een spannende afwisseling vinden om te piafferen of om op wedstrijd te gaan.

Dat is heel dubbel ja (zoals alles met paarden lijkt wel in dit topic Knipoog ). Ik geloof, ondanks dat mijn paard niet zal kiezen voor een dressuurproefje, hij wel blij(er) wordt van eh actie in zijn leven. Ik heb zelf 2 maanden niet kunnen rijden en hij gedraagt zich echt anders als hij alleen maar gras staat te eten. Ik vind hem er blijer uitzien als ik rij en regelmatig met hem op pad ga. Dus zeker niet zwart wit, heel erg grijs, dat wel! Haha!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:26

runningkawa schreef:
Ik dnek als je eerlijk rijd
Dus luisterd naar wat je paard aangeeft..en dan hoef je nog niet zijn zin te geven.
Dat een paard rijden niet erg vind, maar juist een vorm van lekker aandacht krijgen.

En heb je wedstrijd ambities, maar je paard kan dat niet, niet toch doorgaan.
Maar ook andersom, vind je paard aan 6x in de week een buitenrit geen hol aan, dat je dan ook eens aan het werk gaat.

Luister naar je paard, dan hoef je je niet schuldig te voelen dat je rijd

Hier ben ik het helemaal mee eens.
het probleem is alleen dat je wel ontzettend begenadigd moet zijn om het zo te kunnen. De meeste mensen bezitten het gevoel niet om aan te voelen wat het paard wil zeggen, of ze het nou echt proberen of niet. Wil je dan ook zeggen dat die er beter mee kunnen stoppen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:28

Lenn schreef:
het probleem is alleen dat je wel ontzettend begenadigd moet zijn om het zo te kunnen. De meeste mensen bezitten het gevoel niet om aan te voelen wat het paard wil zeggen, of ze het nou echt proberen of niet. Wil je dan ook zeggen dat die er beter mee kunnen stoppen?

Ik ben zo iemand zonder gevoel (of in ieder geval met erg weinig gevoel). Nee, ik vind niet dat ik hoef te stoppen. Ja ik vind dat ik het verplicht ben aan mijn paard om veel te investeren in les. En ik heb ondertussen geleerd dat als mijn paard niet mee wil werken het over het algemeen aan mij ligt. Ik doe dan een stap terug en ga naar een stukje wat we/ik wel beheers. Dat waar het misgaat pak ik in de les wel weer op. Op deze manier heb ik nooit meer 'discussie' met mijn paard. En ik denk dat we daar allebei heel blij van worden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:29

God wat gaat dit topic hard haha

Ir111 schreef:
Dat is heel dubbel ja (zoals alles met paarden lijkt wel in dit topic Knipoog ). Ik geloof, ondanks dat mijn paard niet zal kiezen voor een dressuurproefje, hij wel blij(er) wordt van eh actie in zijn leven. Ik heb zelf 2 maanden niet kunnen rijden en hij gedraagt zich echt anders als hij alleen maar gras staat te eten. Ik vind hem er blijer uitzien als ik rij en regelmatig met hem op pad ga. Dus zeker niet zwart wit, heel erg grijs, dat wel! Haha!

Maar dit kun je ook anders stellen.
Want misschien wordt hij er wel zo blij van omdat hij verder zo'n saai leven heeft. En dat had hij niet/minder gehad als hij gewoon een wild paard was. Dus dat is dan lood om oud ijzer, ofzoiets Clown

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:30

Mensen mensen, stoppen we dan straks met rijden...????? nee, volgens mij kunnen we mensen niet met dieren vergelijken. Wij hebben vanalles wat dat paard niet heeft. Mijn paard wil graag werken, maar soms heeft hij ook zoiets van daaaag bekijk het. Uiteindelijk rijd ik dan 10 minuutjes en vindt hij het toch wel tof. gebeurd erg weinig dat ik hem laat staan omdat hij geen zin heeft. Ik wissel wel veel af, rijden, longeren, poetsdagje, buiten stappen, ik wil het buitenrijden weer gaan oppakken. Gaat allemaal prima...

Nee, voor mij geen sentimenteel gedoe. Gewoon lekker rijden, mijn paard is onder mij in de rang, dus soms vindt hij er gewoon even niks aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:30

Citaat:
ier ben ik het helemaal mee eens.

Nee, maar harder moeten trainen naar het leren luisteren naar hun paard, ipv het trainen van de proef Knipoog

Iedereen kan dat leren.
Alleen is dat soms moeilijk, omdat je dan dingen "hoort' die je niet wilt.

Zoals Ymke eerder aangaf, mijn paard wilde geen wedstrijden meer, ik heb hem toen verkocht aan iemand die er lekker recreatief mee rijd.

Dat vind ik nu een geweldig voorbeeld van iemand die geluisterd heeft en haar eigen zinnen wat betreft wedstrijden aan de kant heeft gezet. En heeft geluisterd naar het paard.
En zoveel liefde had, dat ze hem heeft verkocht.