bereden en betuigd, positief? Of niet betuigd bij rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: bereden en betuigd, positief? Of niet betuigd bij rijpaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:40

Met een menpaard bedoel ik in dit geval een echte tuiger.
Voorzover ik weet gooien die toch wat hoger op in draf en dat is erg moeilijk doorzitten.
Maar ja dat is ook maar gebaseerd op die ene halfe tuiger die wij bij de manege hebben.
Daarop is het erg moeilijk doorzitten.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:53

ja het heeft voor en nadelen, hij kan hard in de mond zijn, maar zoals ik las, ze zijn wel beter verkeers mak vaker...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:56

ik heb een pony die eerst betuigt is en nu bereden word, ik heb haar als recreatie pony en ik wil echt niks meer anders. En ze heeft aanleg voor dressuur en ze is braaf buiten, ik wil echt niks meer anders.

Ze heeft overgens vandaag haar eerste wedstrijd gehad!! (onderling)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:59

pubelia schreef:
ik heb een pony die eerst betuigt is en nu bereden word, ik heb haar als recreatie pony en ik wil echt niks meer anders. En ze heeft aanleg voor dressuur en ze is braaf buiten, ik wil echt niks meer anders.

Ze heeft overgens vandaag haar eerste wedstrijd gehad!! (onderling)

Jij wil echt nooit meer anders... Laat ik het zo stellen... dus als jij een rijpaard koopt moet ie ook nog getuigd worden want anders is het niet voldoende?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:17

ik denk dat een menpaard en een tuigpaard in zekere zin al 2 verschillende dingen zijn...

en menpaard kun je niet zo goed als tuigpaard gebruiken, maar een tuigpaard wel als menpaard... Clown

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:19

NEE natuurlijk niet!!
waarom zou je dit betekend juist dat het paard makkelijker in omganag is (hoeft nietmaar vaak is het wel) en het is heel fijn voor de afwisseling!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:59

Ik vind dat je het paard daarvoor niet moet laten staan. Elke type paard kan betuigd worden, daarvoor moeten ze geen tuiger zijn van type. Ook een tuiger kun je onder het zadel rijden.
Ik ben ooit eens een prachtige schimmel tegengekomen in de koetsen hier in Brugge. Hij trok daar de toeristenkarretjes. Maar het was echt een prachtig paard, super exterieur en mooie gangen! Er was interesse voor dit paard, en het paard is ook verkocht aan een dressuuramazone.

En dit paardje loopt in de koets, onder het zadel, en kan leuk springen (als ie zin heeft Vork )
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:28

Ik vind het zelf ook een pluspunt als ze voor de wagen kunnen.

Toen mijn fjord beleerd werd kreeg ie een enorm mooi figuurtje Tong uitsteken
Ook leren ze veel meer op eigen benen lopen.

Mocht ik ooit nog eens aan een jong paard beginnen(ongeacht ras) dan zet ik ze eerst voor de wagen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:30

Zou ik zo'n paard kopen: nee, niet zo snel. Met menpaarden wil ik het hele traject kunnen volgen waar ze betuigd zijn en wat ze hebben meegemaakt. Er hoeft ooit maar en ongelukje gebeurd te zijn en ze krijgen ergens de kolder in de kop. Daarbij zijn mijn menpaarden wél zacht in de mond, maar tref ik toch zeer, zeer vaak paarden met een verrotte bek.

Kortom ik betuig ze, met hulp, zelf wel Lachen

Dat een menpaard een ander type paard is dan een rijpaard is echt kul. Chardon z'n paarden hebben bijna allemaal z2 dressuur gelopen en Timmerman rijdt op et moment met ene vierspan Holsteiners. Enkele hebben nationaal gesprongen, maar m,issen net het laatste voor het grote werk of zijn in door een of andere reden stop geraakt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:36

ik rijd op een Haflinger die marathons rijd met de kar, maar ik kan er ook prima dressuur mee rijden! Lachen
ik merk het natuurlyk wel als hij de dag ervoor een wedstrijd heeft gereden ofzo, maar krijg het er niet veel moeilijker door!
Een paard wat ook betuigd is is zeker leuk als je een gezin met kinderen hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:51

Urielle schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch vooral het beeld had van paarden in het Gelderse type. (Niet dat daar iets tegen is trouwens, maar dat is gewoon mijn type niet.) Mijn beeld is in elk geval bijgeschaafd.

Misschien moet je je beeld van het huidige Gelderse paard ook nog bijschaven Haha!
Afbeelding
Mijn Loek x Goudsmid, zowel betuigd als bereden Knipoog
Niet echt een grove trekknol dacht ik zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:54

Kan het even niet laten Haha!
Haar oma, ZZ springen.
Afbeelding

Haar volle broer Z2 dressuur.
Afbeelding

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:11

Ja idd Ilindra: ik heb ook een tijd een modern gelders paard getraind aan de longe, en ik zag zelfs niet eens op het eerste oog dat het een gelderse was, terwijl ik er een verzorgde van het oudere type Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:05

Ilindra, ik weet hoe een Gelder eruit ziet, weet dat ze luxer zijn geworden Knipoog
Maar jouw paard zou voor mij als eigen paard niet in aanmerking komen omdat ik denk dat die gewoon te groot en te sterk voor mij is. Ik rij nu ook een fors paard van 1.74 maar zoiets zou ik voor mezelf niet kopen, ben zelf maar 1.65 met korte pootjes Clown Als het paard niet teveel massa heeft is het te doen, maar heb gisteren wat gesprongen met dat paard en tjemig, als die eens goed naar de sprong trekt ben ik toch maar een dwergje erop hoor Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:02

Ik zou er wel voor kunnen gaan, absoluut. MAar ik geloof daarnaast ook dat heel veel betuigde paarden stugger in de mond zijn. Ze worden gereden met stang en veel menners hebben een stugge hand, dat is mijn ervaring. MAar ik ken ook menners bij wie het geen verschil maakt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:44

Desiree schreef:
Ik zou er wel voor kunnen gaan, absoluut. MAar ik geloof daarnaast ook dat heel veel betuigde paarden stugger in de mond zijn. Ze worden gereden met stang en veel menners hebben een stugge hand, dat is mijn ervaring. MAar ik ken ook menners bij wie het geen verschil maakt.

Uhm ik geloof dat ook veel dressuurpaarden met een stang gereden worden Knipoog
Snap niet waarom die harde mond zo op menpaarden wordt gegooit Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:49

Urielle schreef:
Maar jouw paard zou voor mij als eigen paard niet in aanmerking komen omdat ik denk dat die gewoon te groot en te sterk voor mij is. Ik rij nu ook een fors paard van 1.74 maar zoiets zou ik voor mezelf niet kopen, ben zelf maar 1.65 met korte pootjes Clown Als het paard niet teveel massa heeft is het te doen, maar heb gisteren wat gesprongen met dat paard en tjemig, als die eens goed naar de sprong trekt ben ik toch maar een dwergje erop hoor Haha!

Is dus toch een vooroordeel want, niet elke Gelders is boven de 1.70 en beresterk met rijden Haha!
Lisa is toch echt maar 1.65 en echt massaal kan ik haar niet noemen, ik ben trouwens ook niet echt groot met 1.68 Tong uitsteken
Afbeelding
Sterk met rijden is ze ook absoluut niet, zowel voor de wagen als onder het zadel rijd je er zo mee weg Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:16

Ik snap ook wel dat ze niet allemaal 1.70 + zijn hoor, ik geef gewoon een voorbeeld Knipoog
Maar jouw paard heeft toch echt meer massa dan het mijne, kijk maar wat een smalletje die van mij is:
Afbeelding

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:19

Maar zo'n paard als jij hebt kan ook zeer geschikt zijn voor de mensport. Karen Basset reed met een vierspan Trakheners in Aken mee, en dat zijn toch echt geen zware jongens. Wel heet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:23

Is idd wel een heel erg smalletje Bloos!
Juist zulke paarden zijn vaak geschikt want een klein/smal paard is nu eenmaal wendbaarder en sneller in de hindernissen dan een kasteel van boven de 1.70.
Maar ja, vaak zit er ook een "snel"karakter bij Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:43

Hij is superbraaf, wel vlug in zijn reactie, maar een goede menner zal daar ook wel mee om kunnen gaan veronderstel ik. Zal zelf maar niet gaan stunten met inspannen hahaha!

Maar dit is dus het type paard wat ik graag rij omdat ik daar mijn benen goed omheen kan slaan. Zo smal zie je niet snel een paard met flink wat Gelders bloed denk ik, dus vandaar dat ik in eerste instantie zei dat ik niet snel zou bellen.

Overigens voert mijn paard trouwens niet eens veel bloed, hoewel bijna iedereen op het eerste gezicht denkt dat het een bloedkikkertje is: XX/OX-percentage 28,88%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:47

Als ik zo naar de bloedvoering kijk kan deze je over een jaar of 2 ook nog wel eens gaan verrassen Haha!

Ga wel aardig offtopic nu Bloos

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:16

Sjonniej schreef:
Haha. Voor het aangespannen werk (echt het showen) heb je uiteraard wel Tuigpaarden, Hackneys en Friezen. Maar voor het mennen bijna alleen nog maar rijpaarden/pony's gebruikt. Geldersen zijn over het algemeen niet zo perfect voor het dressuurwerk als een 'gewoon' rijpaard, waardoor deze paarden ook in de mensport niet meer volop worden ingezet. (Met uitzondering van achterpaarden in een vierspan, want ze zijn beresterk)

Een tuigpaard kan dus wel in de mensport lopen maar andere rassen kunnen dus niet in het aangespannen werk.

Ik heb een welsh B voor de kar. Weliswaar rijden we nog geen wedstrijden maar hij is ook erg luxe en fijntjes.

En waarom hard in de mond (mijn haren gaan dan bijna rechtop staan bij zo'n opmerking Duivel )
Mijn Jorrit is op de pinken te rijden en je hebt echt geen zere handen na een rit van 1,5 uur.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:05

Jukebox schreef:
ja het heeft voor en nadelen, hij kan hard in de mond zijn, maar zoals ik las, ze zijn wel beter verkeers mak vaker...

Tsja, met rijpaarden is dat precies zo natuurlijk, het kan allemaal Knipoog

Vraag me verder wel af of afgezien van de menners, dan echt niemand in de gaten heeft dat Riny Rutjens en IJsbrand Chardon enzo, gewoon allemaal 'gewone, rijtypische' hoog in het bloed staande paarden voor de wagen hebben staan (die ook nog eens 3 à 4 keer per week dressuurmatig onder het zadel getraind worden)?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:18

Klijntje schreef:
Jukebox schreef:

Tsja, met rijpaarden is dat precies zo natuurlijk, het kan allemaal Knipoog

Vraag me verder wel af of afgezien van de menners, dan echt niemand in de gaten heeft dat Riny Rutjens en IJsbrand Chardon enzo, gewoon allemaal 'gewone, rijtypische' hoog in het bloed staande paarden voor de wagen hebben staan (die ook nog eens 3 à 4 keer per week dressuurmatig onder het zadel getraind worden)?

toevoeging: En het grootste deel van de basissport.