Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pubelia schreef:ik heb een pony die eerst betuigt is en nu bereden word, ik heb haar als recreatie pony en ik wil echt niks meer anders. En ze heeft aanleg voor dressuur en ze is braaf buiten, ik wil echt niks meer anders.
Ze heeft overgens vandaag haar eerste wedstrijd gehad!! (onderling)
Urielle schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch vooral het beeld had van paarden in het Gelderse type. (Niet dat daar iets tegen is trouwens, maar dat is gewoon mijn type niet.) Mijn beeld is in elk geval bijgeschaafd.
Desiree schreef:Ik zou er wel voor kunnen gaan, absoluut. MAar ik geloof daarnaast ook dat heel veel betuigde paarden stugger in de mond zijn. Ze worden gereden met stang en veel menners hebben een stugge hand, dat is mijn ervaring. MAar ik ken ook menners bij wie het geen verschil maakt.
Urielle schreef:Maar jouw paard zou voor mij als eigen paard niet in aanmerking komen omdat ik denk dat die gewoon te groot en te sterk voor mij is. Ik rij nu ook een fors paard van 1.74 maar zoiets zou ik voor mezelf niet kopen, ben zelf maar 1.65 met korte pootjesAls het paard niet teveel massa heeft is het te doen, maar heb gisteren wat gesprongen met dat paard en tjemig, als die eens goed naar de sprong trekt ben ik toch maar een dwergje erop hoor
Sjonniej schreef:Haha. Voor het aangespannen werk (echt het showen) heb je uiteraard wel Tuigpaarden, Hackneys en Friezen. Maar voor het mennen bijna alleen nog maar rijpaarden/pony's gebruikt. Geldersen zijn over het algemeen niet zo perfect voor het dressuurwerk als een 'gewoon' rijpaard, waardoor deze paarden ook in de mensport niet meer volop worden ingezet. (Met uitzondering van achterpaarden in een vierspan, want ze zijn beresterk)
Jukebox schreef:ja het heeft voor en nadelen, hij kan hard in de mond zijn, maar zoals ik las, ze zijn wel beter verkeers mak vaker...
Klijntje schreef:Jukebox schreef:ja het heeft voor en nadelen, hij kan hard in de mond zijn, maar zoals ik las, ze zijn wel beter verkeers mak vaker...
Tsja, met rijpaarden is dat precies zo natuurlijk, het kan allemaal
Vraag me verder wel af of afgezien van de menners, dan echt niemand in de gaten heeft dat Riny Rutjens en IJsbrand Chardon enzo, gewoon allemaal 'gewone, rijtypische' hoog in het bloed staande paarden voor de wagen hebben staan (die ook nog eens 3 à 4 keer per week dressuurmatig onder het zadel getraind worden)?