Utspraken van paardrij-instructeurs/trices

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 09:48

"Wat jij wilt, Manuel, gaat gebeuren". (Zou in alles eigenlijk moeten Lachen )

"Hier is ECHT helemaal niks mis mee Lachen" (Goeie overgang)

"Kijk je uit voor mn tenen, Pepeijn" (Als Pepeijn pissig is en het op mijn instructrice heeft gemund)

"Ja kom maar, ja kom maar, ja kom maar..." (uitgestrekte draf en NIET iets anders, gniffel)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:05

1 van mnijn eerste instructeurs:
Kont in het zadel! (in de galop o als ze bokten)

Mijn instructeur van nu is heel bescheiden en zegt: Wat mij betreft mag ze......

en dan zegt ie bijvoorbeeld, wel wat actiever / langzamer oid. Hij geeft zijn mening, maar dringt het niet op Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:10

ik zeg ook altijd tegen beginners dat ze moeten zitten alsof er een briefje van 500 euro tussen hun zadel en hunt billen zit wat dus niet mag wegwaaien
luisteren ze wel naar

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:24

uitspraak instructriese: Geen gelul kop in de krul. En wat al eerder is genoemd als hij niet wilt lopen dat had hij geen paard moeten worden,maar goudvis.

Jeetje zeg wat gaat dit slecht je kunt nog beter gaan dammen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:31

"liiiiiiiiinks ontspannen" (Er staat meestal veel wind dus ze moet wel een beetje gillen anders hoor ik het niet Haha! )

"Geef haar de tijd, je moet niet denken dat alles in 1x lukt ook al
zou je het zo graag willen" (ja ben nou eenmaal miepie-ongeduld Bloos )

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:14

"de hoeken zijn er niet voor nix hoor, gebruik ze dan ook!"

"borst naar voren neus in de lucht, doe maar net alsof je arrogant bent"

verder weet ik eigenlijk nix meer...mijn laatste les is ook al een tijdje geleden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:07

Veel ruiters zeggen altijd als je vraagt of ze het voelen ja!!, terwijl dat nee moet zijn.
Dus ik zeg regelmatig superenthousiast: voelde je dat??? altijd ja op geantwoord, en dan zeg ik: maar er gebeurde niets!!! leren ze het heel snel van af.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:26

"vind je het gek dat je paard een doorgezakte rug heeft"
als ik bij ijsco met opstappen te hard in het zadel plofte Bloos

"zet die turbo-fjord eens op de rem"
Lachen die eerste keren door de binnenbak crossen omdat IJsco nog nooit een bak had gezien *LOL*

Net zoals: "ah de ijslander racet ook weer mee"
kop in de lucht en rennen! rennen!! rennen!!! *LOL* En dan die enorme bos manen er bovenop te dansen

"had ik al gezegd dat je mocht galopperen" Knipoog
als Aldira er in de eerste paar minuten weer eens vandoor stoof

"ach ja, paard heeft altijd al last gehad van achtervolgingswaanzin"
*de verklaring voor bovenstaande zin*

Leuk trouwens om te lezen, je krijgt zo ook een beetje een overzicht van verschillende manieren van lesgeven bij iedereen

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:40

Hmmm, ik kan er niet zoveel bedenken maar mijn vaste instructeur zegt altijd tegen mij "Ik heb de euro's al van de grond geraapt hoor" Haha!
Maar ik kijk tegenwoordig goed(hoera) dus hij kan het lekker niet meer zeggen Haha!

En een invalsinstructrice roept altijd hard door de bak "soepkip!!!" als er iemand op het verkeerde been rijd. Meteen alle hoofden naar beneden loeren om te kijken of ie wel goed zit Haha!

Maar ooit meende ik een invaller te zeggen
"dat kan jij toch niet"
toen ik we voor onszelf moesten gaan rijden op de hoefslag Verward

Ik weet niet of ze dat tegen mij zei want het paard liep echt heerlijk. Mooi aan de teugel, mooi stelling en hij gooide zijn hoofd niet eens om de 5 minuten even omhoog Verward

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:51

bij ons zei een instructeur die lesgaf op de pony club weleen hup tieten naar voren! en mijn instructrice zegt altijd doe die richtingaanwijzers is uit! (als ik me tenen naar buiten heb) en vroeger had ik mijn armen altijd recht en werd er altidj gezeg:t je heb afwasarmen (moet je thuis zoveel afwassen dan?) en dat terwijl we een afwasmachine hadden.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:45

Mijn instructeur brengt het toch wel een stuk positiever:
Super! (Als t goed is)
Zo ja! (Als t goed is)
Goed gestuurd (als ik een goede poging doe, maar t lukt niet helemaal)
Geeft niet, kan gebeuren (verkeerde galop)
Dat is even lastig daar (als je paard tijdens het rijden poept)
Been, BEEN, BEEEEEN!!!! (als hij niet doorloopt)
Er gebeurt niks, er GEBEURT niks (als hij geen reactie ziet op mijn hulp)
Ritme, ritme, ritme (galop)
Blijf zelf rechtop zitten (duidelijk)
Zachtjes, zachtjes (als ik weer eens te abrupt wil halthouden)

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:41

Viel mij ook al op dat er toch wel erg veel negatieve gezegdes (dus wat er niet goed gaat) werden gegeven met ook een negatieve klank erin. Zouden de instructeurs dan toch alleen maar hameren op wat fout gaat en daar iets van zeggen of heeft het te maken met de tamelijk natuurlijke reactie dat wij alleen maar onthouden wat secht gaat in plaats van ons te richten op het goede???

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:17

het belangrijkste van instructie is motivatie (zelfvertrouwen), je haalt het beste uit jezelf met positieve opmerkingen. je moet ook horen wat je fout doet, maar niet door allemaal negatieve klanken te horen. wat betreft het onthouden, ik onthoud zelf ook de complimenten van mijn intructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:22

abby schreef:
Viel mij ook al op dat er toch wel erg veel negatieve gezegdes (dus wat er niet goed gaat) werden gegeven met ook een negatieve klank erin. Zouden de instructeurs dan toch alleen maar hameren op wat fout gaat en daar iets van zeggen of heeft het te maken met de tamelijk natuurlijke reactie dat wij alleen maar onthouden wat secht gaat in plaats van ons te richten op het goede???

Het klinkt misschien negatief maar daar bedoelen we bij onze club niks mee. En mijn prive-instructeur kan mij hemel afzeiken als het niet goed gaat maar ook de hemel inprijzen als het goed gaat. Dan hoeft het niet eens goed te zijn maar gewoon verbetering (denk aan travers die ik aan het leren ben, gaat niet echt goed maar we gaan vooruit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:31

O heerlijk... ik rijd bij iemand die zelfs nooit zijn stem verheft. Ik kan me niet eens voorstellen dat hij zou gaan schelden oid. Enorm motiverend, ik ben al fanatiek genoeg van mezelf.

Ik stond eens te kijken bij de les van iemand die ik ken, en haar instructrice gilt echt op zo'n verwijtend toontje, in de trant van "neeheee, ik zei toch, je búitenteugel..." Daar zou ik dus helemaal gek van worden! (Maar het bevalt haar weer prima, dus...)

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:45

Zep schreef:
O heerlijk... ik rijd bij iemand die zelfs nooit zijn stem verheft. Ik kan me niet eens voorstellen dat hij zou gaan schelden oid. Enorm motiverend, ik ben al fanatiek genoeg van mezelf.

Ik stond eens te kijken bij de les van iemand die ik ken, en haar instructrice gilt echt op zo'n verwijtend toontje, in de trant van "neeheee, ik zei toch, je búitenteugel..." Daar zou ik dus helemaal gek van worden! (Maar het bevalt haar weer prima, dus...)

Precies...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:52

Ik heb les op de vereniging vna iemand die bij mij altijd alleen maar negatieve opmerkingen plaatst. Misschien niet eens zo bedoelt, maar toch. Ze zegt altijd dat ik als manegeruiter rij (en ik heb zelf altijd op eigen paardne gereden). Ze kan ook erg hard door de bocht komen en is af en toe best hard (ook naar het paard toe).
En ik doe dus gewoon nooit iets goed. Het paard komt er vaak meer gestressd vandaan. Tenzij ik gewoon m'n eigen gang ene beetje ga. Ben er nu al 4 weken niet meer geweest.
De groepsles volg ik bij iemand die achter elke opdracht MARS roept. Erg grappig. Aandraven.............MAAARSSS enz. Hij kan heel kwaad worden als het niet goed gaat, maar is verder heel rustig en beheerst (wordt kwaad op de ruiter, maar blijft rustig tegenoverpaard). Verder geeft hij vaak opmerkingen in het Gronings (zitt'n op 't peerd, nait hobbln. Broek joen been'n es enz) Ik kan geen Gronnigs schrieven, maor wel verstoan.

En waar ik nu springles van heb is gewoon altijd in voor een geintje, benaderd alles positief (ook al gaat het even mis) en dat ligt mij eigenlijk veel beter.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:44

Ik heb eigenlijk weinig problemen met manieren van lesgeven, ben denk ik zo fanatiek dat ik er alles voor over heb om mezelf te verbeteren en dat daardoor ik behoorlijk wat kan hebben. En een goede instructeur ziet ook wanneer een leerling zichzelf spant dus dan kan hij zichzelf daar op aanpassen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:54

"Doe eens wat! Ze loopt er veel te stoïcijns bij. Ik wil reactie zien!"
"Ja, dat is een reactie (=verzet), maar die reactie bedoel ik niet..."
"Ja, daar heeft ze het even moeilijk mee, dat vindt ze niet leuk! Heel goed!"
"Maak jezelf groot, zitten, zitten ZITTEN"
"Tik, NU!"
"Ja, goed zo, ga zo door, daarin doorvragen, ik wil nog meer zien"
"Ze is een beetje fris zie ik, nou daar zullen we d'r eens even bij helpen!"
"Is het kwartje op?"

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:00

lesser als het even niet lukt: Jezus, poedersuiker
instructeur: nee die zat op een ezel

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:35

"niet gaan vechten met je pony, hij wint toch altijd"
"geef een beetje lucht"
"probeer een beetje te schakelen met je pony"
"laat hem lekker over zijn rug lopen"

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:47

Tis je moeder niet(als je een 'aai' geef ipv een tikje)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:57

Als ik vroeger wel eens lesjes gaf , dan zei ik wel tegen die jonge meiden die niet rechtop zaten :

Laat maar zien wat je niet hebt ! Haha!

Had niet echt het gewenste effect , ze rolden dan vaak bijna van hun paard af van het lachen , hihi ...Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:17

Onze nieuwe springinstructeur slaat echt alles *LOL*

-Naar voren zitten anders kan je paard niet bewegen Verward (tijdens het losrijden hè, boven de sprong zou ik het wel snappen)
-Teugels los, naar voren en wel bij elkaar houden Verward (weleens geprobeerd Verward *LOL* Een paard bij elkaar houden als je geen ophouding mag maken en niet mag zitten Verward EN dan ook nog naar een sprong toerijden...Haha! )