Met zweep rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fredt

Re: Met zweep rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:57

Ik rijd mijn paardje zonder..
Als ik 'm dr bij pak, dan zie ik alle hoeken van de bak van heel dichtbij Vork .

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 06:47

Nja hoe ik er over denk is als je kan (goed) kan rijden heb je geen zweep nodig (en al helemaal geen sporen) ongeacht hoe het paard reageert op je been of hulpen Knipoog

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:26

Ik rij altijd met zweep, donnie luisterd alleen al als ze de zweep ziet. Als ik geen zweep mee neem gaat ze me uit proberen door bijv. Niet van het erf af te lopen, en niet de bak in te lopen. Met zweep is het 1 tikje en ze is ze an het erf af, of de bak in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:28

--> PP

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:31

Ik heb geen eens een zweep, ook geen longeerzweep..... De pony die ik nu heb, is nog niet ingereden, maar ik weet nu al dat ik geen zweep ga gebruiken. Doe ik met het grondwerk ook niet, dan gebruik ik mijn leadrope en daar raak ik hem ook niet mee aan. We hebben het gewoon niet nodig en mijn doel is om met zo licht mogelijke druk alles van hem gedaan te krijgen. Ik zie dat als een kwestie van goed aanleren.... Maar goed, dat is misschien wat lastiger als je een ouder paard hebt... Ik ben zelf gewoon geen voorstander van zwepen....

stuiterteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:44

Ik rij altijd met zweep. Vind het een verlengstuk van mijn hulpen mocht het nodig zijn. Sporen rij ik niet mee.

Daarnaast is het buiten ook verdomd handig als er zo´n grote onopgevoede hond aan komt stormen met kwade bedoelingen Knipoog

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:56

Ik rij met zweep, waarom wel waarom niet..
Ik rij op de manege en somige hebben gewoon echt een zweep nodig.
Echt gebruiken doe ik hem weinig, soms om in galop te komen of laatst toen wou me paardje niet luisteren en hij had het bit vast dus toen heb ik hem een tik gegeven daarna had ik hem niet meer nodig.

Ook rij ik veel zonder zweep, mijn vorige verzorg/inrij paard wasbang voor zweepjes zodra je in de bak kwam met een zweep en je stond 3 meter van hem vanaf sloeg hij op hol. als je er op zit en je gebruikte de zweep dan schoot hij weg en gooide hij je er af.

Dus soms wel soms niet

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:28

ik rijd nu dressuurmatig altijd met een zweep om haar beter op mijn been te laten reageren. en met springen heb ik de zweep altijd in mijn hand maar gebruik hem nooit.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:42

Altijd met zweep... omdat ze anders niet vooruit te branden is Tong uitsteken Naja dat is ook wel overdreven, maar ik vind m'n zweepie zeker niet overbodig Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:58

Ik begrijp ook wel dat mensen die dressuur rijden (graag) een zweep gebruiken.. Maar voor alleen het "rijden" heb je hem niet nodig (als je kan rijden Knipoog )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:02

voor het dressuurrijden gebruik ik sinds een maandje een zweep erbij. Noob heeft nogal de neiging om zijn linkerachterbeen buiten de massa te zetten. Momenteel gebruik ik de zweep dus als 'derde been' om zijn been goed te plaatsen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:12

Ik rij met, maar dat is meer een anti-honden en anti-dazen stokje dan om een tikje bij te geven, hij is voorwaarts genoeg. Hij was er bang voor, inmiddels gelukkig niet meer. (zou dat komen omdat ik dat ding dus niet gebruik?)

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:14

Eerst reed ik vaak met zweep..de laatste tijd bijna niet als ik rijd.
Dan is die wel goed aan het been,maar het is altijd fijn om even een tikje te geven voor iets meer hulp Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:03

ik rij in de training altijd met zweep, omdat mijn paard actief voorwaarts moet gaan lopen en daar nogal eens moeite mee heeft. hij moet ook scherper worden op de beenhulpen. met buitenrijden neem ik het ding eigenlijk nooit mee, alleen maar onhandig en buiten vraag ik zowiezo niet veel van mijn paard.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:48

Ik pak hem erbij, om afentoe even erop te wijzen dat we aan het werken zijn. En als ze niet scherp genoeg is op mijn beenhulpen, en ik na 2 keer geen reactie krijg, krijgt ze ook een tik.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:19

Deesiej schreef:
Ik begrijp ook wel dat mensen die dressuur rijden (graag) een zweep gebruiken.. Maar voor alleen het "rijden" heb je hem niet nodig (als je kan rijden Knipoog )

ik denk dat je dat iets genuanceerder moet stellen, inderdaad als je echt heeel goed kan rijden en je hebt je paardje helemaal voor elkaar kun je zonder, maar het is dus een hulpmiddel om je verder te helpen als je nog niet perfect rijdt zeg maar, wat bij heel veel mensen het geval is. en zelfs als je goed rijdt kun je hem nodig hebben omdat je paardje gewoon wat beter moet reageren bv, het ligt dus niet alleen aan de ruiter maar aan hoe het rijden gaat

dat merk ik nu zelf ook, ik had vandaag ook even zonder zweep gereden, ja dat ging ook, maar dan reageert ze net even niet goed genoeg op mijn been en dan heb ik gewoon even een zweep nodig om een tikje bij te geven ( dan hoef je ook niet zo hard te schoppe met je been Clown )

in ieder geval ik denk dat sommige mense wel beter snappe wat ik bedoel, als je zeg maar veel dressuur oefent en er iets meer gevoel voor krijg begrijp je (denk ik) iets beter (niets tegen mensen die weinig dressuur oefenen hoor, moet je zelf wete) dat je gewoon af en toe een extra hulp nodig heb zegmaar meer dan alleen met hoofdstel en zadel zonder zweep en sporen. (ik gebruik zelf alleen zweep)

aan de andere kant ik ben het wel met je eens dat hoe je pony loopt niet van de zweep alleen moet afhangen, maar je kunt het ook overdrijven door te zeggen dat het helemaal niet nodig is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:18

Ik rij altijd met zweep.
Bij Genderose om haar te 'sturen' als we bitloos hobbelde. En op een of andere manier was ze altijd dan heeeel braaf dan als we zonder waren. Ik had hem bijna nooit nodig.

Nu rij ik op Wietje ook altijd met zweep. Waarom? Om hulpen te verduidelijken, haar achterhand actief te houden, haar achterhand mee opzij te laten gaan bij 'wijk' oefeningetjes. Da tmoet ze allemaal nog leren, en zo'n zweep is een super hulp middel daarbij.

Ik gebruik hem eigenlijk nooit als straf middel. Vroeger dacht ik idd dat hij daarvoor was, maar het is gewoon een heel handig hulp versterker en hulp middel met rijden om hulpen te verduidelijken.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:22

Ik rij ook altijd (of toch bijna altijd) met zweep.
Gewoon, voor de safety en ook voor soms de aandacht er een beetje bij te houden of bij te sturen.
Ook tijdens buitenritten, maar dan neem ik gewoon een springzweepje mee, zo'n dressuurzweep is nl. niet zo handig Lachen
Weten jullie soms een truc om je paard te belonen tijdens het werk met een zweepje in de hand? Want dan moet de buitenteugel in contact blijven en met de teugels+zweep in je handen is het moeilijk om een klopje te geven vind ik Clown
Knipoog

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:59

deze vraag werd pas geleden ook gesteld. ik rij altijd met zweep. buiten is ie nodig als ze naar achteren begint te lopen om haar naar voren te krijgen. in de bak gebruik ik hem om bij te tikken.

ceauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:45

het ligt er bij mij helemaal aan op welk paard ik rij. Meestal gebruik ik hem ook niet, maar ik heb hem bij sommige paarden gewoon mee 'voor als hij iets doet'

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 14:47

Mijn mening blijft toch dat ik vind dat je hem niet nodig heb als je gewoon gaat "rijden" en dan bedoel ik niet dressuur rijden in de bak of springen maar het rijden alleen ( het op je paard zitten, sturen en lopen )

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 14:49

Eva_ schreef:
Ik pak hem erbij, om afentoe even erop te wijzen dat we aan het werken zijn. En als ze niet scherp genoeg is op mijn beenhulpen, en ik na 2 keer geen reactie krijg, krijgt ze ook een tik.

Zo maak je idd goed gebruik van je zweep.. Eerst een kans geven en als hij dan niet reageert... Maar er zijn ook mensen die hun paard meteen een mep geven, en dat is waar ik op tegen ben Knipoog

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:13

Deesiej schreef:
Nja hoe ik er over denk is als je kan (goed) kan rijden heb je geen zweep nodig (en al helemaal geen sporen) ongeacht hoe het paard reageert op je been of hulpen Knipoog

Hier ben ik het niet helemaal mee eens..!
Ik rijd op een manege, en hier zijn niet alle paarden meer even actief aan het been (aangezien er veel verschillende mensen op rijden) en ook al zou je dan goed kunnen rijden, dan kan een spoortje of een zweepje (ter verduidelijking van je hulpen) veel helpen.

clouds2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:19

Ik kan niet echt overweg met een zweep. Zet die hand vast. Maar keur het rijden met zweep niet af mits hij goed gebruikt wordt. Dus niet als afransel stokje als je paard niet luistert wat gevolg kan zijn van een miscommunicatie.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:59

Met Melody rijd ik áltijd met zweep, zowel voor het voorwaartse als voor de achterhand een stapje opzij drukken gebruik ik hem Haha!

Met de schimmel rijd ik altijd zonder, hij loopt hard zat, en gaat op de 1 of andere manier over de rel als je maar met een zweep in de bak staat (alleen tijdens rijden, met longeren niet, en in de stal kun je haar met de zweep overal aanraken).

Vind zonder zweep fijner Ja