jurys kijken naar afstamming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:16

saska schreef:
nou ik wil maar bedoelen dat ik der zo hoog en zo laag kon rijden als ik wil, maja een welshcob 'stampt' inde middendraf en een paard 'zweeft)'

vorig tornooi was een vriendin van me 15e en reed een deftige proef maar niet echt 'aanteugel' haar paardje is wel redelijk oud en een kleine 1m58 en er komt een haf binnen met een pessoabit en die wint, naja zo kan ik mijn paarden ook aan teugel rijden hoor ..!!!

En die had uitgesloten moeten worden, pessoabit is niet toegestaan Pling . En jouw vriendin heeft echt geen deftige proef gereden hoor als ie in de aanleuning niet goed was, want dan voldoe je niet aan een basisvoorwaarde. Kun je gewoon fluiten naar je punten dus!

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:18

Ik denk zeker dat Jury's even kijken welke afstamming in de ring komt. En dat ze daardoor sneller de 8 weggegeven dan paarden met een mindere afstamming, die moeten er veel harder voor werken, moeten 'meer' overtuigen.

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:19

oke ben ik mee eens maar in de B1 moet een paard of pony nog niet aan teugel lopen hé, een deftige proef is dan der hoeken uitrijden en mooie figuren en gecontroleerde overgangen....

we waren van plan het te zeggen aan de jury maar ze hadden al gedaan als we terug gingen en ik wet niet hoe ik het moest bewijzen....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:20

Djuukiej schreef:
Ik denk zeker dat Jury's even kijken welke afstamming in de ring komt. En dat ze daardoor sneller de 8 weggegeven dan paarden met een mindere afstamming, die moeten er veel harder voor werken, moeten 'meer' overtuigen.

Hoezo dan??? Een goed paard is een goed paard, een fijn gereden paard is een fijn gereden paard, een goede ruiter is een goede ruiter en een combi als een natte krant is een combi als een natte krant... Denk je dan ECHT dat het uitmaakt wat er voor naam bij de 'vader' op de coupon staat? Dan hou je alleen jezelf voor de gek hoor!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:21

Ik heb het inderdaad ook en keer meegemaakt. Ik zat te schrijven bij de dressuur (het is al wel zo'n 20 jaar terug of nog meer) en toen kwam er een paard in de baan die mevrouw niet aanstond.
Dus het gevolg was geen winstpunt en dat heeft ze die ruiter toen ook gezegd.
In die tijd werd er nog niet naar de afstamming gekeken omdat de hengsten toen veelzijdig waren.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:22

saska schreef:
oke ben ik mee eens maar in de B1 moet een paard of pony nog niet aan teugel lopen hé, een deftige proef is dan der hoeken uitrijden en mooie figuren en gecontroleerde overgangen....

we waren van plan het te zeggen aan de jury maar ze hadden al gedaan als we terug gingen en ik wet niet hoe ik het moest bewijzen....

Ik weet niet hoe het met de laagste klasses in België zit maar hier hoor je in de B gewoon knap nageeflijk en in een fijne verbinding rond te sturen om een winstpunt in de B te kunnen rijden hoor Ja! En terecht, want dat is een basisvoorwaarde van een fijn gereden paard!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:28

dat klopt niet helemaal, in de B van Basis gaan ze uit van een jong paard in ontwikkeling en is de aanleuning en nagefelijkheid geen vereiste, wel dat het paard lekker voorwaarts loopt en netjes te sturen is. Nagevelijk is mooier natuurlijk maar geen eis.

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:29

bij ons gaat dat niet op winstpunten...

wij rijden vb 3x inde 1e 3 endan mag je provenciaal en soms ook over hangst af hoe de andere ruiters gereden hebben in je klasse.

en haar paardje reed ook niet als een sterrenkijker hoor, gewoon niet 'aan teugel' en niet in de lucht...

@sjorsie bedankt voor de steun Knipoog

paolasunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:30

venissa schreef:
Heb ook een keer geschreven, en ze keek ook naa de afstamming, en ik ook Lachen Maar dat was puur uit intresse! En ze beoordeelde niet op afstamming Lachen
Dus niet alle jury's zijn zo Knipoog

hoii Haha! ,,
ik zou als jury ook wel willen weten wat voorn afstaming het paard die je aan het beordelen heb Clown ,,
maar dat dan niet meerekenen op het cijfer. Tong uitsteken Pling

xx paola Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:42

sjorsie schreef:
dat klopt niet helemaal, in de B van Basis gaan ze uit van een jong paard in ontwikkeling en is de aanleuning en nagefelijkheid geen vereiste, wel dat het paard lekker voorwaarts loopt en netjes te sturen is. Nagevelijk is mooier natuurlijk maar geen eis.

B is van Basis en de basis is dat het paard het bit aannneemt, de hand volgt en los door het lijf de energie van achter naar voor laat stromen (impuls). Dat gebeurt alleen maar als hij nageeflijk is. Ga maar een dagje op concours staan, het niveau is over het algemeen om te huilen en de ruiters snappen er dan niks van dat ze geen punten binnenhalen...

Er loopt nog een topic ergens op Juryleden en Instructeurs waar dit door het een na het andere jurylid bevestigd wordt Ja!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:43

saska schreef:

en haar paardje reed ook niet als een sterrenkijker hoor, gewoon niet 'aan teugel' en niet in de lucht...

Dan heb je er eentje die er continu net tegenaan hikt en dat geeft ook geen fijn beeld , dus geen fijne punten neem ik aan. Net als dat paarden die helemaal in de krul achter de hand en het been kruipen ook geen goede punten krijgen, terwijl sommige mensen ervan overtuigd dat hij 'zo lekker aan de teugel loopt' Gestoord

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:52

ik begrijp wat bedoeld maar het punt was eigenlijk dat die haf met pessoabit liep en dat die dan wint en dat jury geen andacht meer besteed aan paard die nog niet echt goed is doorgereden

ze zeggen: najah weer zo één, en geven maar 5en en 6en...

wedden als die haf niet met pessoa reed dat die nooit was gewonnen (voor alle zekerheid, ik heb nix tegen haffelingers)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:53

Zomaar wat quotes uit dat topic:

Lielle schreef:
Hoe kun je een goede wending of overgang rijden met een paard dat niet nageeflijk is? Lees het dressuurboekje eens door, mn de opmerking over het skala, dan zie je dat het hardnekkige gerucht dat een paard in het B niet nageeflijk hoeft te zijn, volkomen onzin is.

Mies7 schreef:
Ik heb in mijn reactie op dit topic heb ik niet beweerd dat het paard helemaal niet nageeflijk hoeft te zijn. In de B moet er natuurlijk wel enige mate van nageeflijkheid/aanleuning zijn, maar je kunt van een B-paard niet verwachten dat het al zo fijn in de aanleuning en oprichting is als een (correct afgericht) Z-paard. Ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat de aanleuning niet PERFECT hoeft te zijn. Het paard moet natuurlijk wel nageeflijk zijn en aanleuning hebben, maar een B-paard kan best nog wel eens z'n balans kwijt zijn wat een storing in de aanleuning geeft. Dat mag bij een Z-paard niet meer gebeuren vind ik. In de B vind ik het niet erg als een paard soms even achter de loodlijn komt of er juist soms iets te veel voor komt, of dat de nek nog niet het hoogste punt is.

Starbreeze schreef:
B niveau is dan wel 'laag' (ik noem het de Basis Lachen ), maar het is wel het BEGIN van je verdere training. Eea zal dus al wel een beetje voor mekaar moeten zijn. Een paard dat zn rug wegdrukt dat lijkt natuurlijk nergens op en is het begin van het einde. Dus lijkt me logisch dat ze dat niet willen zien. Dan hoeft een paard nog niet constant in een perfecte aanleuning te lopen, maar het BEGIN ervan moet al wel zichtbaar zijn.

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:50

Waarom? ik denk dat een Jury gewoon sneller een 8 weggeeft aan een die er mooi uitziet en een goeie afstamming heeft, dan een wat minder mooie met geen afstamming die wel swingt. Dan moet ie betr zn best doen om een 8 te halen dan de gene met de goeie vaders. (Vergelijkbaar; Met Lichamelijke opvoeding, iemand die atletisch dun en snel is zal sneller een 9 halen voor ringzwaaien dan een wat steviger meisje die wat minder atletisch is gebouwd. Ook al zal ze goed zijn ze moet net wat meer geven om die 9 te krijgen. Die ander sleept het dan met (bijna geen) minder moeite binnen. Als de leraar ze allebij voor t eerst ziet.)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:12

nou het wordt toch wel gedaan.
ik heb dan een roodschimmeltje en tjah daar moet je van houden ik reed ook niet dat je zegt super proeven of zo eertse hoefde ik niet te worden maar het ging om het principe.
Er reed een meisje op mijn club super schattig schattig klein zwart welsje onder der kont en reed zowat altijd eerste zelfs als ze een stuk of 6 keer de verkeerde kant op was gereden velen malen het verkeerde been en zo.
en dan gingen we de coupon vergelijken en had ze vaak 10 punten meer terwijl jij dan bijvoorbeeld niet de verkeerde kant op bent gereden of op het verkeerde been zat. en verder een gewone normale proef niks aparts of zo.
dat vind ik niet kunnen.
het jammere was ook dat dit jurylid bijna altijd die categorie van de bixie beoordeelde.
toen is pap een keer naar hem toe gestapt en uitgelegd wat hij nou zo raar vond en hij heeft zelf toegegeven dat hij zo weg van het ponytje was dat hij gewoon hogere punten was voor de andere ruitertjes niet motiverend meer om te rijden vind ik als toch altijd dezelfde eerste of tweede wordt bij die jury.
nu ben ik al wat ouder en heeft hij mij zelfs zijn verontschuldiging aangeboden maar jah daar heb ik nu niks meer aan

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:14

Maar een goeie vader is toch geen garantie voor een goed paard? Dat dikke meisje in de ringen kan wel de dochter van een topturner zijn en die atletisch gebouwde van een sumoworsterlaar, weet jij veel! Dat heeft alles te maken met kwaliteit, en daar is iedereen het toch hopelijk wel over eens, dat een beter paard over het algemeen makkelijker z'n punten loopt, omdat ie meer aanleg heeft voor hetgene dat van 'm gevraagd wordt Pling

Als er een 'mooi' paard met 'goede' afstamming (waar overigens ook over te twisten valt!) slecht loopt krijgt die alsnog zijn punten niet, net zo goed als een 'lelijk' paard met 'slechte' afstamming die zichzelf enorm opwaardeert in beweging en het met gemak uitvoeren van het gevraagde wél punten krijgt Ja

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:15

Ik heb bij een jury geschreven en die keek helemaal niet naar afstamming

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:15

Bixie en kleine pony's met kleine meisjes is een verhaal apart, daar krijgt bijna iedereen standaard 30 punten te veel heb ik het idee Nagelbijten / Gniffelen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:16

maar ACSM jij heb ook een luxere vorm van een haflinger.
Als je nou een 'boeren' haflinger neem. die er wat minder lux uitziet. en een goeie proef neerzet. zjn veel jury's minder anthosiast erover omdat het minder hun smaak is...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:20

Yvonniej schreef:
Het is en blijft een jurysport.
Toen ik nog met een haflinger startte was dat ook zo. Ik reed toen 2 proeven. Bij de ene jury had ik net geen winstpunt en bij de andere 2, vind ik toch een groot verschil *LOL*

Maar toch kan dat ook eerlijk gaan!, ik heb van het weekend geschreven in de M1, M2, Z1, Z2, en de B.
in de B was er een meisje met een zwarte forse pony tussen de paarden, was netjes, maar met een aantal fouten, 178 punten. In de andere ring, met een andere jury, ging het netjes, zonder fouten, en had 195 punten. eerlijk gejureerd.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:21

__KELLY schreef:
Als je nou een 'boeren' haflinger neem. die er wat minder lux uitziet. en een goeie proef neerzet. zjn veel jury's minder anthosiast erover omdat het minder hun smaak is...

Er wordt al teruggekrabbeld, eerst ging het om 'alle' haflingers en nu worden opeens alleen boerenhaffies nog gediscrimineerd Clown

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:22

__KELLY schreef:

Ik vind het allemaal maar gezeur, ik heb dan een KWPN-er, dus ik heb er verderniets mee te maken maar toch. Ik heb een haflinger, fries, fjord, vuilnisbak dus ik krijg de punten niet die ik verdien, bull, beter rijden, dan krijg je ze.
Voordat ik Natasja had reed ik een niet mooie witte KWPN merrie, 1 wp in 3 wedstrijden, waarom? omdat ik niet goed genoeg reed, niet omdat ze wit of lelijk was.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:30

Ik ben het er totaal niet mee eens. Tuurlijk zal een jury uit interesse naar een afstamming kijken, dat zou ik zelf ook doen. Maar een combi er op af rekenen? Ik geloof er niks van. Ik ben met mijn fjord nog nooit benadeeld, heb zelfs meerdere malen van dresuurpaarden gewonnen, in de klassen B tm M1. En ik kan me toch werkelijk NIET voorstellen dat de gemiddelde jury op de hoogte is van de foklijnen van het fjordenpaard Knipoog ......

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:34

Ik kijk zelf ook altijd naar de afstammingen als ik moet schrijven. gewoon om te kijken of ik de hengst erin zie of vanwege de intresse. leuk toch juist?
En dat rijdieren van goede hengsten misschien vaker hogere punten halen, kan misschien ook te maken hebben met het feit dat ze gefokt zijn voor die tak van de sport en misschien beter/makkelijker kunnen bewegen dan pak hem beet een dier dat niet dressuur gefokt is?
dan kom je inderdaad sneller aan je prijzen Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:00

Yep, lowara, dat is ook mijn stelling.
Als je een dressuurhengst hebt als vaderdier en het paard in de ring voldoet aan zijn fokbelofte... Dan heb je een dressuurpaard in de ring. Neem bijna alle Flemminghs! Die doen het allemaal erg leuk in de dressuur( uitzonderingen bevestigen de regel)

een jury geeft dan geen goeie punten omdat het een Flemming is, nee het dier loopt fijn en krijgt daarom punten! En dat hij fijn kan lopen, kan heel goed van de hengst afkomen.

Ik snap werkelijk waar het probleem hier niet! Juries mogen toch weten wat voor een afstammeling in de ring loopt?
Als je het als een probleem ziet dan schaf je voortaan zelf ook maar een dressuurgefokt paard aan!
Het is jouw feestje als je met een springpaard(salinero!) of een haflinger,fjord of wat dan ook wil gaan dressuren... prima.