rijden met dit warme weer..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Re: rijden met dit warme weer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:44

Paarden kunnen best goed tegen de warmte mits je je programma maar aanpast.Ik rijd iedere dag even,probeer wel zoveel mogelijk in de avond te rijden.Ik vind het veel zieliger voor die paarden die buiten staan.Vandaag op mijn werk hebben we de paarden lekker binnen laten staan omdat het geen doen was met de dazen.Er staat wel 1 pony buiten want dat willen die mensen en die heb ik binnen moeten halen om 12 uur.Ik denk dat er wel een 50 dazen op zijn lijf zaten,het bloed liep gewoon uit zijn borst.Dat vind ik pas zielig.
Mijn paard vind het niet erg om te werken met dit weer maar vind het ook heerlijk als ik hem lekker afspoel na het rijden.Wat ik niet snap is van sommige mensen bij ons op stal die bijna nooit rijden en dan met dit warme weer een lange buitenrit gaan maken van een paar uur terwijl hun paard al soms een week stil staat,dat vind ik ook niet goed voor een paard.Iedereen kent zijn paard het beste en ik neem aan dat iedereen met dit weer alert is op de signalen van zijn of haar paard.
Ik ga vanavond weer lekker rijden met mijn paard,maar ik beperk het wel tot een half uur.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:49

De mijne staan ook gewoon buiten, maar hebben niet echt last van dazen, die zijn bijna niet te bekennen. Op de wei waait het nog een beetje en in de stal is het gewoon broeierig.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:08

Jah oke maar hier bij ons is het geen doen voor de paarden vanwege de dazen.Zelfs ik ben vanmorgen al een keer of 8 gestoken met werken.Daarom doe je bij ons de paarden geen plezier met buiten zetten.Bij ons in de binnenstallen zitten ventilators die wat verkoeling geven.Dat is veel fijner voor paarden

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:11

Dazen is wat anders dan warmte.Dus als je vanwege de dazen niet kan rijden dat kan.Maar door de warmte niet rijden vind ik onzin.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:16

Kom gezellig allemaal aan de kust wonen, geen daas te zien Ja

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:37

Mijn fries vindt dit weer maar niks.
Overdag laat ik hem op stal staan en pas 's avonds mag hij op de wei. Hij gaat anders toch alleen maar bij het hek staan dat hij eraf wilt.
Normaal longeer ik op maandag. Maar ik denk dat ik hem lekker een vrije dag geef.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:49

af en toe zou ik idd best aan de kust willen wonen,alleen al voor de paarden.Maar helaas in brabant hangt het warme weer samen met de dazen die weer met honderden zoniet duizenden aanwezig zijn.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:53

Ik rijd wel, maar dan tussen 6.00 en uiterlijk 9.00 's ochtends ( als mijn werk dat toestaat, maar nog 1 dag en dan heb ik vakantie Haha! ). Daarna spuit ik haar lekker af en gaat ze de wei op.
Later kunnen we thuis op het moment ook niet rijden, want de bak is zooo droog en stoffig dat we problemen met de buren zouden krijgen. Verder ook omdat het dan te warm is en vanwege het feit dat dan de buurkinderen in hun badje aan het spelen zijn en op hun trampoline springen. Als ik dan ga rijden, dan vlieg ik ook rond alsof ik op een trampoline zit Ach gut
Dus, er zit niets anders op dan vroeg uit de veren. Voordelen: het is dan nog aangenaam voor paard en ruiter en je hebt lekker lang van de dag Haha!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:57

Bij ons staan de paarden overdag binnen en 's nacht in de wei
Anders is het gewoon niet te doen met al die dazen!
Ik rij de paardjes alleen 's avonds, overdag vind ik het voor mezelf
en voor de paarden echt niet te doen..
Wat een lol om in die brandende zon een beetje te gaan trainen!
Zo tegen een uur of 8 stap ik op de paarden, train ze normaal en
daarna gaan ze lekker in de wei!!!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:00

ik probeer het wel te mijden de warmte meestal 's avonds rijden.. ook omdat mijn pony al wat ouder is 17.. duss zelf vind ik et ook niet alles om in deze hitte te rijde..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:01

Mijn paarden kunnen er goed tegen dus waarom niet?
Maar aan de andere kant denk ik ook weer: ik vind het ook niet leuk om met dit weer te rennen dus zij misschien ook niet.
Dan zie ik mijn hengstje wel rennen door de wei dus zo erg zal hij het niet vinden, maar dat is zijn keuze.. en anders moe thet maar.

Ik probeer gewoon elke dag 's avonds te rijden, kan dat niet en staat er een windje rijd ik 's middags, en erg vinden ze het niet, als ze braaf zijn geweest mogen ze aan de lange teugel galoperen, en dan kan hij dus stappen als hij moe is.. ik zit alleen maar en doe dan niks Haha!.. en ze gaan allemaal steeds harder, dus erg vinden ze het echt niet.
Daarbij stap ik echt heel veel om ze uit te laten rusten, maar als ik les krijg is het ook een uur draven en galoperen met daar tussen even 5 minuten stap pauze Knipoog

Kan ik 's avonds niet en is het echt snikheet, geen zuchtje wind.. dan spuit ik ze helemaal nat en laat ze lekker rollen.
Daarna poetsen, en dan hebben ze genoeg gedaan.
Of even lekker wandelen, maar ja heb je ook niet altijd schaduw, en in het bos zitten zoveel beestjes Boos!

Maar ach, wij vermaken ons wel, 30 graden of min 10 maakt niet uit Pling

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:03

Ik pas mijn training altijd wel aan, omdat we hier niet iedere dag zo'n hitte hebben, maar hoe denk je dat het gaat in landen als Spanje, Italië, enz. ? Daar is het iedere zomer warm en die paarden moeten toch ook lopen ?
Als je tijdens het rijden goed op je paard let (wat ik trouwens altijd al doe) zie je best wanneer het tijd is om te stappen of stoppen ...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:31

Dandy schreef:
Ik pas mijn training altijd wel aan, omdat we hier niet iedere dag zo'n hitte hebben, maar hoe denk je dat het gaat in landen als Spanje, Italië, enz. ? Daar is het iedere zomer warm en die paarden moeten toch ook lopen ?
Als je tijdens het rijden goed op je paard let (wat ik trouwens altijd al doe) zie je best wanneer het tijd is om te stappen of stoppen ...

Precies. Hier zijn we dit soort temperaturen - gelukkig - niet gewend. En ik ga zelf niet rijden als het boven de 25 graden is. Ja, misschien een beetje in het bos stappen en een klein drafje, maar verder niet. Ik kan slecht tegen de warmte en krijg gegarandeert bonkende, misselijkmakende hoofdpijn als ik me toch inspan. Vaak genoeg meegemaakt helaas.

Ik vind het helemaal erg als ik paarden, schapen, koeien enz. in een weitje zie wegschroeien zonder enkele schaduw. Het moest niet mogen.

noompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:42

ik rij nooit in deze hitte want dat is veel te warm en ik spuit ze altijd lekker nat en ik rij altijd 's ochtends of heel laat 's avonds.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:48

Ik rijd ook met dit warme weer, maar dan wel heel vroeg. Ik sta op om half 7, en tegen 7u in de ochtend zit ik op m'n paard. 3 kwartiertjes rijden, afspuiten en daarna moet ie in dat hete weer niets meer doen van mij (ik zou zelf met 38°C ook niet graag rondjes lopen) ...
Het gebeurd ook dat ik zo vroeg niet kan, en dan longeer ik hem eventjes ergens in de schaduw, zodat hij toch beweging heeft gehad. En 2 dagen per week krijgt hij zowieso vrij.

Het was hier laatst op het nieuws dat de lucht niet erg gezond is met dit hete weer, en dat je zware inspanningen moet vermijden. Dus als het voor ons niet goed is, denk ik dat het voor de paarden ook niet erg gezond is dat je er echt intensief mee gaat rijden.

Misschien win ik wel ooit Euromillions, en installeer ik een binnenbak met een zacht aircootje Lachen
*wishfull thinking*

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:28

Dandy schreef:

Ja

Ik pas mn schems wel aan, op avond & ochtend

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:08

ik probeer óf tussen 07.00-09.00 te rijden en anders tussen een uur of 21.00-22.00 's avonds, doe alleen aan bosritjes, dus das goed te doen dan qua temperatuur en dazen... op de dag is het geen doen voor mijn beessie... ze staat dan lekker op de wei in de schaduw met een plak hooi en spuit dr 's ochtends en 's avonds lekker af
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 18-07-06 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:39

Ik probeer zoveel mogelijk 's ochtends te rijden, ook al is het dan ook al warm. Doe gewoon kort buitenritje maken, en als ik in de bak ga (ligt ook in de zon), rij ik niet zo lang, en zeker niet intensief. Gewoon beetje relaxed aan het werk.
Daarna afspoelen en laten rollen,

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:52

Ik rij ook gewoon nog met dit weer hoor, stil zetten is echt geen optie bij haar! Meestal maken we een buitenrit (bos, dus veel schaduw) of gaan we wat trainen in de buitenbak ( overdekt, dus ook schaduw). Mijn pony (haf) heeft nergens last van.
Ik rij meestal sochtens of savonds, en na het rijden word ze lekker afgespoten Ja

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:55

Ik rijd niet met dit warme weer, meer doordat de pony's(Highland pony's) niet goed tegen de warmte kunnen, ze staan nu al een paar dagen binnen en ze zijn niet van plan om naar buiten te komen.
Dus laten we ze lekker doen.

En mijn jaarling kan ik natuurlijk nog lang niet op rijden!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:08

Ik rijd ook niet met deze hitte. Wil ik mezelf niet aandoen maar zeker ook niet m'n paard. Wij zijn allebei blij als we lekker in de schaduw kunnen zitten/staan. Ik moet er altijd aan denken dat paarden zich het lekkerst voelen bij 10 graden. Ze hebben dan dezelfde 'jas' aan als dat het 30 graden is dat is toch wel 20 graden warmer! Ik vind het daarom niet kunnen om met deze warmte te gaan rijden! Maar goed dat is mijn mening!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:10

Ik heb toennet rond een uur of 9 gereden, heeerlijk! Een haalf uur veel draf en stapwer, maar er was geen zweetdruppel te bekennen bij meneer hoor!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:02

Het hangt inderaad heel erg van de conditie van je paard af. Zolang die maar niet loopt te pompen...De Opympische Spelen werden ook bij 40 graden verreden.

Ik houd wel een soort van tropenrooster: bij ons gaan de paarden met dit weer om een uur of 7 het land op en einde ochtend eraf. Ik rijd bij voorkeur 's ochtends vroeg, van de week 6 uur, dan is het echt goed te doen! Vandaag om 16.00 uur gereden, dus maar 20 minuutjes. Ze heeft daarvoor en erna in de molen gestapt. Morgen om 7.00 uur weer echt aan de bak.
Mensen denken nogal verschillend over hoe je het beste met paarden om moet gaan. Mijn paard krijgt nooit een dag vrij in de zin van helemaal niks doen, of alleen in de wei. Ik vind dat het dieren zijn die baat hebben bij beweging, dus een dag vrij is stappen in de molen of een bosrit. Maar nooit niks doen, ook niet met 30 graden. Kan een ander zielig vinden, ik vind het gezond Knipoog

Daarbij, het ene paard reageert anders dan het andere, kan beter tegen de hitte dan een ander. Conditie speelt ook een grote rol.

Ik vind mijn kat en konijn persoonlijk zieliger: die liggen met hun wollen jas echt op apegapen!

Narco schreef:
Ik moet er altijd aan denken dat paarden zich het lekkerst voelen bij 10 graden. Ze hebben dan dezelfde 'jas' aan als dat het 30 graden is dat is toch wel 20 graden warmer! Ik vind het daarom niet kunnen om met deze warmte te gaan rijden! Maar goed dat is mijn mening!
Mijn paard heeft echt een andere jas aan met 10 graden hoor! En het voordeel is: die kan ik voor m uittrekken als we aan het werk gaan Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:26

Lot schreef:
Narco schreef:
Ik moet er altijd aan denken dat paarden zich het lekkerst voelen bij 10 graden. Ze hebben dan dezelfde 'jas' aan als dat het 30 graden is dat is toch wel 20 graden warmer! Ik vind het daarom niet kunnen om met deze warmte te gaan rijden! Maar goed dat is mijn mening!
Mijn paard heeft echt een andere jas aan met 10 graden hoor! En het voordeel is: die kan ik voor m uittrekken als we aan het werk gaan Knipoog

Ik heb het dan over z'n eigen jas, z'n natuurlijke jas Knipoog Maar dat begreep je natuurlijk wel Haha!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:55

Ja dat begrijp ik, maar ook die is een stuk dunner nu dan in de herfst, want dan heeft hij een deken op en die haal je af, dus staat hij dan onder een dikkere jas.