'manegemeisjes'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 00:48

Ik heb toe ik net ging studeren op een manege gestaan. Dat was voor het eerst en het laatst, wat afschuwelijk zeg. Niet alleen door de manegemeisjes hoor!

Nescio is eens bijna uit de paddock gehaald door 3 grietjes die hem zo lief vonden kijken en hem wilden gaan poetsen Boos! Gelukkig was hij zo slim om zich niet te laten pakken, maar ze hadden hem bijna de paddock uitgejaagd. Ik was er net op tijd bij. Ik heb me toen echt ontzettend kwaad gemaakt, en het enige antwoord dat ik kreeg was "o, mag dat niet dan?"
Frusty Zo zat ik toch echt niet in elkaar op die leeftijd!!

Maneges en pensionstallen dienen strikt gescheiden te blijven, volgens mij is dat voor alle partijen de beste oplossing

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 01:20

Pipo"]
...Toch aan de andere kant, zo zijn wij ook allemaal geweest, wij wilden vroeger ook altijd graag bij paarden zijn, en van alles doen????? .... soms word je het zat, maar aan de andere kant, als je zo gek van paarden bent, en je mag geen eigen van je ouders, dan probeer je alles om regelmatig dicht bij een paard in de buurt te komen.....
[/quote]

Zo is het precies Pipo Knipoog ! Natuurlijk is het wel eens irritant, maar als je gewoon vanaf het begin af aan duidelijk tegen die meiden zegt, wat ze wel en wat ze (vooral Knipoog ) niet mogen, is mijn ervaring dat je überhaupt geen probleem met ze hebt! En hé.... iedereen heeft alls rondom het paard moeten leren, als er eens iets niet zo gebeurd zoals ik dat bij mijn paarden graag zie, zeg ik dat gewoon!

[quote="manon 2 schreef:
....en Pam, volgens mij ben jij toch ook een manege meisje? Ik vind het zo denigrerend klinken. Het zijn gewoon kinderen die paarden leuk vinden, net als jij.....

Heb net eens even in je profiel gekeken en zie dat jij ook "nog maar" 14 (okay, bijna 15) bent }> . In mijn ogen dus ook een snotneus Schijnheilig !
Betweters zo als jij, komen dus gewoon niet in de buurt van mijn paard Boos! ! Tjeetje, jij hebt het wel vuist-dik achter je oren zeg !

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 02:49

Ik heb mijn eigen stalletje en ben daar dolblij mee. Ik heb nooit op grote maneges gestaan met een hoog gehalte penny-meisjes.
Echter heb ik ze wel meegemaakt aan de rand van de drafbaan. Mijn verzorgpaard was na de koers (kortebaan) uitgegleden toen hij van de zandbaan op de straat terecht kwam, waardoor hij vol met zijn neus op het asfalt klapte, gevolg overal bloed, zag er heel erg vervelend uit.

Hebben we met man en macht het tuig afgekregen en zijn toen op zijn hoofd gaan zitten (gewoon vasthouden werkte niet) zodat het bloed niet naar zijn hersenen zou lopen. Staan er 3 (!) van die meisjes helemaal gehuld in rijbroek, cap, laarzen en compleet met zweepjes te gillen dat ze de dierenbescherming wel even gaan bellen want 'we zitten op zijn hoofd'! Die grieten heb ik toen maar even vriendelijk Schijnheilig gevraagd op te rotten!

Al met al bleek het een flinke bloedneus te zijn en viel de schade 100% mee......

ponymeid1

paardhmeisjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:28

Haai.

Ik snap jullie precies, ik was eerst ook wel een beetje zo. Alleen was ik heel verlegen, lef om een eigen paardje te poetsen had ik niet. Totdat wij wel eens meeliepen met onze instructrice.

Daardoor is ze nu een van onze beste vriendinnen. Haar paardjes zijn nu onze verzorgpaardjes, en daar hebben we enorm veel geluk mee gehad. Maar we rijden nog steeds bij de manegekinderen, niet dat dit erg is. Zelf ben ik bij de beginners ook het hulpje van de instructrice.

Maar nou in mijn les, zitten ook van die koters, ik ben namelijk de oudste. Die vragen ook de hele tijd of ze meemogen. Dan zeg ik geen nee, want dat kan ik gewoon niet. Want die paardjes staan in een andere stal. Nou vooruit, maar nou wordt het een gewoonte van hun!!!
Wat kan ik doen, om hun niet meer mee te laten lopen, zonder boos of kwaad te zijn??!?!!

Groettiezz ][<immiegurlll....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:52

tot mijn schande moet ik bekennen dat ik zelf eens zo'n manege kindje was. Alles is echter goed gekomen gelukkig! De simpelste dingen vond ik prachtig, zoals iemands paard vasthouden, of uit stappen en dat soort dingen. En nu stelt het niets meer voor.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:26

Ik zal jullie nog iets mooiers vertellen:

Ik was zelf er ook zo 1.Ik voerde paarden niet ofzo met allerlei dingen,maar ik bood eigenaren zelf aan om uit te mesten.Schitterend vond ik dat! En als het mocht,mocht ik als beloning een borstel over dat paard halen Lachen

Ik heb overigens nooit "zomaar" een paard van iemand uit stal gepakt,
durfde ik niet Schijnheilig Toen ik nog met Sun ergens anders stond,pakte dat grietje sun wel is (en mijn spullen) kwaad dat ik was.Ik had haar echt verrot gescholden. }>

Als kinderen mij iets vragen,geef ik antwoord,ik help ze ook nog met hun paard opzadelen als het niet lukt (zadel = zwaar Haha! ) Anyway,ik vind die manegekinderen niet zo erg.Bij mij op de manege lopen er zat rond.En Jamey is gek op aandacht.Alleen als ze er genoeg van heeft laat ze het merken ook,en dan zijn de meeste kindertjes wel weg. Schijnheilig

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:06

Zep schreef:
Maneges en pensionstallen dienen strikt gescheiden te blijven, volgens mij is dat voor alle partijen de beste oplossing

Kan het daar toch echt niet mee eens zijn. Ik sta nu met Nikita op de manege / pensionstal waar ik al 21 jaar rij. (Ja hoor, ik ben ook een Penny-meisje geweest.) Manegeruiters en pensionruiters hebben het gezellig samen, en och, de extra drukte van de kinderen wordt zo veel mogelijk beperkt (manegepaarden staan zoveel mogelijk bij elkaar), dus niemand heeft daar echt last van.

Met rijden heb je ook geen last van elkaar, vaste uren voor manegelessen en de pensionklanten hebben daarbuiten genoeg tijd om van één of beiden bakken gebruik te maken. Naast het feit dan natuurlijk dat we ook nog een groot buitenterrein, twee buitenbakken en een giga-bos tot onze beschikking hebben.

Vind het bijna snobistisch overkomen als je stelt dat maneges en pensionstallen strikt gescheiden dienen te blijven hoor. We komen er allemaal toch met één doel................. en dat is het paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:11

Ben het toch met Zep eens. En waarom, dat getuigen de verhalen van mensen met eigen paarden die zo maar uit de wei of stal wroden gehaald of lastig gevallen in deze topic.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:03

Citaat:

Zep, ik kan er niets aan doen maar 99% van de ruiters van nu met een eigen paard is op een manege begonnen. Dus ik vind dit antwoord erg ondoordacht en onvriendelijk tegenover manegeruiters. Manegeruiters hebben van jouw paard af te blijven, maar als ze nooit een goed paard zien is dat ook niet goed.
Bovendien vind ik dat een pensionruiter het goede voorbeeld kan zijn voor een manegeruiter.

Het valt vaak allemaal wel mee hoor, niet elke manege is een drama met aaiende kids. De meeste hebben het goed voor elkaar, met toezicht zodat er geen vreemden aan de pensionpaarden komen.

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:19

Desiree schreef:
Ben het toch met Zep eens. En waarom, dat getuigen de verhalen van mensen met eigen paarden die zo maar uit de wei of stal wroden gehaald of lastig gevallen in deze topic.

Dan heb ik vast het geluk dat mijn paard (en andere privepaarden bij ons) dus nooit zomaar uit stal gehaald worden enzo. Is natuurlijk ook mede door alle mensen die op stal werken en er goed toezicht op houden.

Wellicht een tip voor degenen die wel dat probleem zo hebben; praat eens met de stalmeester en maak goed duidelijk dat jij alles met je paardje doet en niemand anders er dus aan hoeft te komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:22

Voor de eigenaren zou het iig stukken fijner zijn als hun paard op een terrein stond waar alleen andere paardeneigenaren komen Haha! .

Alhoewel daar heb je ook bemoeizuchtige typjes bij hoor ..... Knipoog

Zolang mensen zich maar gedragen en zich niet bemoeien met andermans paarden , niet zo asociaal zijn om zich eens even bezig te houden met een paard dat ze ergens zien staan dan gaat het prima.

Zeker niet alle ruiters (met of zonder eigen paard) zijn zo brutaal en bemoeizuchtig maar er ZIJN er bij Frusty Misselijk

Zo was er hier een meisje dat op de manege reed en dus ook zo'n typje dat denkt dat ze beter is dan Anky Haha! (meisje van een jaar of 8) .
Die had hier een Shetlandertje + veulen staan.

Op een gegeven moment hebben ze haar betrapt dat ze de paarden in de andere weilanden (waar ze niks te zoeken had Boos! ) met een longeerzweep flink aan het opjagen was.
Toen de bewoners en eigenren van de ene pony aankwamen en zeiden
dat ze op moest houden daarmee gaf ze nog een grote mond ook omdat die paarden maar eens moesten rennen , dat was goed voor ze !
Die ene pony is vroeger mishandeld en zwepen worden er altijd expres
bij uit de buurt gehouden , komt zij met die longeerzweep

Ook leip ze al eens een keer met die pony op de oprit om er mee naar buiten te gaan !!!
Dat is toch bizar !
Beestje heeft een wei met loopstal en krijgt genoeg aandacht , mag alleen niet buiten het erf rijden omdat dat (nog) niet goed gaat.

Toevallig zagen ze haar wie weet wat ze anders allemaal had uitgevroten ?!

Ook ontsnapten die Shetjes elke keer naar Rena haar wei ,
nou Marena is ook een aardig hittepetitje en had al een keer in het hek vastgezeten omdat iemand het schrikdraad open had gezet (op een hek dat nooit gebruikt wordt !! lag de poortgreep met het schrikdraad door Rena haar wei heen , daar verdenken we dat meisje ook van....)

Toen was ze op een gegevn moment die Shetlanders aan het opjagen ,
beesten helemaal over de rooie en die van mij natuurlijk ook.

Gelukkig hebben de dochters van stal haar toen binnen gezet want ik was
er niet bij toen dat gebeurde.
De wond die ze nog had van de omheinig was weer lekker opengesprongen natuurlijk Boos! .

Wat een poedersuiker zeg !!!!

En zo heb ik nog wel veel meer verhalen waardoor ik liever heb dat iedereen met z'n tengels van m'n beest af blijft.

Gewoon vriendelijk vragen komt tegenwoordig bijna niet meer in de mensen (vooral kinderen) op lijkt het wel...
Of je bent meteen de trut als je zegt dat iets niet mag ...

Gelukkig zijn ze niet allemaal zo ...

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:54

Bij sommige van jullie lees ik dat ze gewoon jullie paard uit de stal/wei halen ( waar halen ze het lef vandaan). Als ze dit bij Laica zou doen zou ik echt uit me vel springen. Ze moeten geen eens in haar box komen, mijn paard moeten ze vanaf blijven.
Ik poets zelf, ik longeer zelf ik doe alles zelf.
Kleine kinderen moeten al helemaal niet komen want dan wordt Laica helemaal panisch. Gelukkig weten de meesten dat wel en blijven uit de buurt.
Met rijden komt er simpel weg niemand anders op omdat dit iets is wat niet verkeerd mag gaan ( verleden).
En hier voor ben ik gewoon veelst te hebberig, ze is van mij punt uit. Haha!
Zeker was ik blij wanneer ik iemand z'n paard mocht uitstappen, dan zat ik te glunderen. Nu vind ik het nog steeds harstikke leuk om iemand te helpen, met verzorgen/rijden. Maar ik ga niet vragen of ik ze mag helpen, ze vragen mij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:04

angelique, die hier ook komt op bokt haalt mijn paarden wel eens voor mij uit de stal om ze buiten te zetten. Maar die weet wat ze doet en voor mij is het alleen maar fijn. Maar verder heb ik liever dat anderen er van af blijven. Alleen de mensen van stal mogen aan mijn dieren komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:14

ik vraag me toch af wat voor bedrijven jullie staan, waar ik heb gewerkt, haalde de manege klanten het niet in hun hoofd, om dat soort dingen te doen. En wij lette daar ook erg op.

Ik heb bij meerdere bedrijven gewerkt, dit waren allen maneges met pension, de verhalen die ik hier hoor, heb ik werkelijk nooit gehoord. En ik merkte dat het juist erg gezellig was, de combinatie, ook financieel een stuk aantrekkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:21

Ik was vroeger ook hartstikke blij als ik eens een paard mocht vashouden oid, maar ik had toch echt niet het lef om zelfs een manegepaard zonder vragen zomaar ergens uit te trekken. Nu heb ik zelf niet zo gek lang bij de manege gereden, en dat was ook een puur manege-manege (en een enorme zooi, maar dat terzijde)

Ik zal me dus nog wel 3x bedenken voor ik weer op een manege ga staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:23

[quote="Zep"]Ik was vroeger ook hartstikke blij als ik eens een paard mocht vashouden oid, maar ik had toch echt niet het lef om zelfs een manegepaard zonder vragen zomaar ergens uit te trekken. quote]

De eerste de beste pension/manege klant die het in zijn hoofd haalde bij mij, wist dat ook direct, de regels waren duidelijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:39

Ik ben zelf ook zoiemand geweest. Nooit aan iemand anders paard zitten zonder dat het mag, wel in de box ofzo. Ook geen eten geven ofzo, maar als ik dan een paard mocht vasthouden Haha! Helemaal gelukkig.
Nu ik mijn eigen paardje heb sta ik samen met 1 iemand anders, maar op de vereniging is ook 1 zn meisje. Heletijd op paardje willen zitten, mag vaak niet en dan wordt ze boos en toen heeft ze smiles een keer een klap op zn kont gegeven en mijn zweep verstopt, ben toen heel boos geworden en naar haar moeder gegaan.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:54

haha, die ken ik maar al te goed!!
Zo'n meisje wou Macho(pony) opzadelen, dus ik vind het best(was eigenlijk aan mij gevraagd), na een half uur nog steeds niet klaar, de hele martingaal in de knoop, dekje scheef, nog onder het stof, en dan een grote bek opzetten dat ze al 1 les heeft gehad, dus dat ze meer weet dan ik!! Of dan gaan ze met zijn vijven in de stal van Biba(lieve kleine pony) hangen, en dan weer een grote bek als ik vraag ze misschien maximaal met zijn 2en in de stal willen staan!! Maarja iedereen is vroeger wel een beetje zo geweest denk ik.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:21

haha, ik was ook pennymeisje hoor Haha!
Soms zat ik de hele zaterdag te wachten tot er iemand zijn paard aan de paal zette om te wassen/poetsen, en dan maar wachten tot ze vroegen of ik mocht helpen, want dat durfte ik niet te vragen *LOL*
Uitmesten of zadel schoonmaken vond ik ook hardstikke leuk, want dan vond ik het net lijken alsof ik een pony had haha!!

Ik heb zelfs een keer een weekje in de herfstvakantie 1 van de eigenaren pony's mogen rijden!! ik heb er zelfs mee gesprongen en dressuurproefjes geoefend.. Nou, dat was helemaaaaaaal geweldig!

Eigenlijk waren er bij mij op de manege nooit zulke hele brutale kinderen die zomaar een "eigenpaard" pakten ofzo.. Maar bij mij op de manege kon je pas les krijgen vanaf dat je 10 jaar oud was, misschien dat dat ook verschil maakte..

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:41

nou heb ik dus zo'n uitermate-geschikte-maat-ponie-voor-pennymeisjes,met ook nog zo'n uitermate-schattige-naam:niets is minder waar dan wat het lijkt,mijn tinkie vind het niets als er iemand voor de deur staat en een hand uitsteekt:oren naar achteren en al happend probeert ze je arm af te kappen.

staat ze aan de poetsplaats,en loop je op haar af?oren naar achter en lekker een stuk met die kont heen en weer draaien,mooie ijzertjes onder de hoefjes en een trap is zo uitgedeelt is tinkie's motto.
tja voor mij is ze lief,en ik ben lief voor haar,maar ook ik krijg boze blikken hoor,maar tis dat ze weet dat ik het ben Knipoog

ik ben er dus niet erg bang voor dat er iets zal gebeuren want zo schattig is tinkie gewoon niet in de stal of met poetsen,het is een volwassenen pony:altijd opletten en nadenken wat je doet........

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:41

scooby schreef:
haha, die ken ik maar al te goed!!
Zo'n meisje wou Macho(pony) opzadelen, dus ik vind het best(was eigenlijk aan mij gevraagd), na een half uur nog steeds niet klaar, de hele martingaal in de knoop, dekje scheef, nog onder het stof, en dan een grote bek opzetten dat ze al 1 les heeft gehad, dus dat ze meer weet dan ik!! Of dan gaan ze met zijn vijven in de stal van Biba(lieve kleine pony) hangen, en dan weer een grote bek als ik vraag ze misschien maximaal met zijn 2en in de stal willen staan!! Maarja iedereen is vroeger wel een beetje zo geweest denk ik.

Hihi ja dat ken ik ook .
Kan ik ook heel slecht hebben als een beginner of iets mij iets uit gaat leggen wat ik al jaren weet Haha!
Ik wordt dan niet boos hoor , vind ik ook niet eerlijk want ze bedoelen het goed , maar arrogant is het wel !

Zo reed ik eens in de les mee , 2 paarden achter elkaar.
Dus ik ben klaar met de ene ,
komt er een meisje van een jaar of 11 die me ineens helemaal uit gaat leggen hoe ik de beugels op moet steken , de singel los moet maken , enz.
En waarom ? Ze had totaal geen reden om aan te nemen dat ik dat niet allang kon Scheve mond Verward

Ook had ik vroeger een lievelingspony waar eigenlijk niemand in geinteresseerd was , ze vonden er niks aan.
Dus ik was daar vaak mee bezig , ook doordeweeks poetsen en trouw wondjes verzorgen enzo Knipoog
Zelden of nooit trok iemand anders zich wat van haar aan.

Toen kreeg ze plotseling een veulentje en zat die hele stal constant vol met die manegemeiden , mocht ik er geeneens meer bij !!!

En later was het speciale eraf en was ik weer de zo'n beetje de enige
die die pony aandacht gaf.

Dat zijn ook van die ontzettend l*llige dingen , die je hebt bij een manege met een typische manege-meiden-kliek

En later toen ik eens een srtandrit ging maken van een andere manege ,
mocht ik zelf niet de Fjord zadelen waar ik op moest , dat zou iemand anders wel even doen. Ik kwam daar nooit en ergens vind ik dat wel goed.
Maar dat meisje deed het zo onhandig !

Duurde hartstikke lang allemaal , martingaal achterstevoren , neusriem zat fout (heb ik haar vriendelijk op gewezen net als op wat andere dingetjes Knipoog ) .
En zelfs nadat ik haar dus gecorrigeerd had gaat ze me nog uit staan leggen hoe ik op moet stappen Frusty Haha!

En oja ik kon maar beter aan 1 kant van de bak blijven anders ging ze stilstaan in een bepaalde hoek , als ze dat deed kon ik er het beste afspringen en haar roepen om erop te gaan Haha!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:57

Ik sta met Barb ook op een manege. In de stallen t o zijn stal staan manegeponies. Geen probleem hoor. De meeste kindjes zijn weg van Barb en komen altijd knuffelen. Barb vind het wel goed met die ukkies volwassenen mag hij niet zo. Nooit gezeur hoor. Bevalt me goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 17:03

Lieke schreef:
Ik ben zelf ook zoiemand geweest. Nooit aan iemand anders paard zitten zonder dat het mag, wel in de box ofzo. Ook geen eten geven ofzo, maar als ik dan een paard mocht vasthouden Haha! Helemaal gelukkig.
Nu ik mijn eigen paardje heb sta ik samen met 1 iemand anders, maar op de vereniging is ook 1 zn meisje. Heletijd op paardje willen zitten, mag vaak niet en dan wordt ze boos en toen heeft ze smiles een keer een klap op zn kont gegeven en mijn zweep verstopt, ben toen heel boos geworden en naar haar moeder gegaan.

Dat vind ik nou enorme onopgevoede ...kinderen!! Boos!

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 18:03

sommige manegemeisjes zijn nog niks vergeleken met een pensionhouder wiens dochters paarden hebben.ze doen dit al 10 jaar,dus zij hebben er verstand van Misselijk Frusty tuurlijk,zoveel verstand dat ze een dampige pony op stro zetten,een bijna dampig paard van een super schimmelige,droge baal hooi laten eten.
als het warm is,ze lekker op tijd in een kokende container zetten.EN,klap op de vuurpijl,je leenpaard,die te koop staat,waar je super zuinig mee bent,door een handelaar laten rijden,met ANDERMANS zadel en hoofdstel!!!en dan nog liegen ook Boos! Boos! Boos! dit was voor mij echt de druppel!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mwah,verder wijd ik mij niet uit hierover,want het is EINDELIJK opgelost{ik ben er al een jaar weg,en het heeft mijn paard goed gedaan,duhuh!!!}ook voor de rest van de paarden is het nu beter aan het worden...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:20

Pipo schreef:
[

Dat vind ik nou enorme onopgevoede ...kinderen!! Boos!
[/quote]

Ja dat is ze ook, ze is 7 heeft 2 ponys en mag van haar ouders zonder cap springen.
Ik ben dus ook heel boos geworden omdat ze smiles sloeg, okee hij heeft er niks van, maar genoeg andere paarden wel, met alle gevolgen van dien. Ik zelf snap zulk soort kinderen helemaal niet, ik was latijd bang voor die grote mensen