Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miss_Montana schreef:De bovenste is een Cheval de trait Ardennais (ardeens trekpaard) en de onderste een Percheron, allebei rassen waarbij de staarten ook veel gecoupeerd worden.
Maartje1990 schreef:ja vind je het gek dat de staart niet boven op komt, als het ding maar maximaal 20 centimeter lang is?!?!?!
Evelike schreef:Een staart van een trekpaard komt NIET tot bovenop, met moeite naar links en rechts.
hafgirl15 schreef:Nou ik ben dus echt tegen couperen.
Ten eerste vind ik het belachelijk staan.
Maar het is ook nergens voor nodig. Die argumenten die je gaf vind ike cht onzin. Bij mij op stal staat een tinker met een hele dikke staart, nou die staat ook gewoon de vliegen met zijn staart te verjagen hoor. Het is idd wel een hele zware staart, maar omhoog krijgt ie hem heus wel.
MIjn haflinger heeft ook een behoorlijke staart, die nog wit is ook. Ja dit vraagt het nodige onderhoud. Kijk maar in mijn profiel hoe die eruit ziet, het bewijs van dat met goed onderhoud de staart schoon blijft.
Je kan idd de staart gewoon wassen, vlechten of wat dan ook. Dan is het ook weer hygienisch. Jij wil dus zeggen, ik heb geen zin om de staart te onderhouden. Maar als ik dat niet doe word ie erg vies en dta is niet hygienisch, dan coupeer ik wel. Geen onderhoud en toch hygienisch. Dat maakt ik er van. Nou dat komt bij mij net zoover als dat ik mijn paard maar helemaal kaal zou scheren omdat ik geen zin heb om de drek uit zijn vacht te plukken. Naja, de rest is al zon beetje gezegt, en aangezien er toch geen paarden meer voor de ploeg staan vind ik couperen zielig en overbodig.
Evelike schreef:Miss_Montana schreef:De bovenste is een Cheval de trait Ardennais (ardeens trekpaard) en de onderste een Percheron, allebei rassen waarbij de staarten ook veel gecoupeerd worden.
Veel ja, maar niet allemaal.
Trekpaarden werden bijna allemaal gecoupeerd. Het was een uitzondering als je er een had met lange staart (mensen mogen er best een met lange staart hebben, moet iedereen zelf weten. maar het is maar ff om zo te zeggen)
Evelike schreef:Cassidy, als ze alleen een staartwortel hebben kunnen ze toch ook nog maar amper vliegen mee verjagen. Is toch veel te kort (vliegen kunnen ze sowieso al niet verjagen, maar goed).
Evelike schreef:Ten eerste willen mensen die al jaren met deze paarden fokken, een gecoupeerde staart bij een paard. Dit vinden ze gewoon mooier uitzien en hoort bij het ras.
Evelike schreef:Maar ook als het om hygiëne gaat, is een korte staart zelfs beter.
Een trekpaard heeft zo'n zware staart, het paard kan die bijna niet optillen (een enkeling wel). Dus uitwerpselen blijven erin hangen, komen nog meer vliegen op af, gaan eitjes erin leggen, maden, en ondertussen in ernstige gevallen krijgt het paard myasis (maden vreten zich naar binnen). En dit kan de dood tot gevolg hebben.
Evelike schreef:En als een merrie een veulen heeft gekregen is het een enorme troep. Alles blijft in die staart hangen (is te voorkomen door te bandageren van te voren, maar stel dat die merrie je verrast), merrie slaat eens met de staart en ondertussen zit haar hele kont onder bloed. Ook hier komen weer vliegen, enz. op af..
Wuis schreef:Ik heb een trekpaardmerrie verzorgd met gecoupeerde staart. Ze kon de staartwortel echt amper bewegen, dus ook al had ze een lange staart dan had ze hier nooit een vlieg mee kunnen verjagen.
Dus couperen vind ik een goede optie. En persoonlijk vind ik het nog veel mooier ook, een gecoupeerde staart (maar alleen daarvoor doe je het natuurlijk niet).
Evelike schreef:Misschien was jullie gevoel ook anders als jullie al van kleins of aan met deze paarden te maken hadden.