Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:50

Tuurlijk, dat mag je zeker mooi vinden.
Maar volgens mij zijn dit toch geen Belgische trekpaarden? sorry, als ik nu verkeerd zit.

Niet verkeerd opvatten, er is niks mis met deze paarden.
Maar ze lijken mij een stuk kleiner en wat smaller gebouwd.
Laatst bijgewerkt door Evelike op 27-06-06 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:54

Ik lees dat het bij een trekpaard hóórt dat zijn/haar staart gecoupeerd is, als het hoort dat zo'n staart gecoupeerd is waarom is die dan niet zónder staart geboren? Inderdaad omdat die de staart moet gebruiken om vliegen te verjagen. En de verhouding van de staart op het paard waar het bijhoord past bijelkaar een groot paard (bv dus een trekpaard) heeft een dikke/grote staart en het paard zelf heeft kracht genoeg om die op te tillen. Anders zal de staart zich vanzelf aanpassen. Trouwens door het slaan naar vliegen en alle bewegingen die worden gemaakt met de staart verliest de staart haren hierdoor wordt die vanzelf wat lichter. En ook bovenop de kont kan een paard komen met zijn staart want ze kunnen het uiteinden helemaal op hun kont gooien, het bewijs staat hier bij mij in de wei. Hebben je zelf trouwens wel eens een pony (shetlander ofzo) wel eens naast een trekpaard gezet (met staart) dan zie je ook dat de shetlander een kleinere/dunnere staart heeft dan het trekpaard gewoon omdat de verhouding klopt met de maten van het paard! Een féit een gecoupeerde staart hóórt NIET bij een trekpaard anders was het wel zónder staart geboren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:55

De bovenste is een Cheval de trait Ardennais (ardeens trekpaard) en de onderste een Percheron, allebei rassen waarbij de staarten ook veel gecoupeerd worden.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:56

Een staart van een trekpaard komt NIET tot bovenop, met moeite naar links en rechts.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:58

ja vind je het gek dat de staart niet boven op komt, als het ding maar maximaal 20 centimeter lang is?!?!?!

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:58

Miss_Montana schreef:
De bovenste is een Cheval de trait Ardennais (ardeens trekpaard) en de onderste een Percheron, allebei rassen waarbij de staarten ook veel gecoupeerd worden.

Veel ja, maar niet allemaal.
Trekpaarden werden bijna allemaal gecoupeerd. Het was een uitzondering als je er een had met lange staart (mensen mogen er best een met lange staart hebben, moet iedereen zelf weten. maar het is maar ff om zo te zeggen)

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:59

Maartje1990 schreef:
ja vind je het gek dat de staart niet boven op komt, als het ding maar maximaal 20 centimeter lang is?!?!?!

een knotje is nog kleiner dan 20cm Lachen

maar dan wordt er gezegd, kort knippen, scheren, en nu is het weer dat een staart van 20cm ook niet tot bovenop kan komen

En een lange staart van een trekpaard, of die nu 20cm is, of 1m, die komt niet bovenop.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:01

Nou ik ben dus echt tegen couperen.
Ten eerste vind ik het belachelijk staan.
Maar het is ook nergens voor nodig. Die argumenten die je gaf vind ike cht onzin. Bij mij op stal staat een tinker met een hele dikke staart, nou die staat ook gewoon de vliegen met zijn staart te verjagen hoor. Het is idd wel een hele zware staart, maar omhoog krijgt ie hem heus wel.
MIjn haflinger heeft ook een behoorlijke staart, die nog wit is ook. Ja dit vraagt het nodige onderhoud. Kijk maar in mijn profiel hoe die eruit ziet, het bewijs van dat met goed onderhoud de staart schoon blijft.
Je kan idd de staart gewoon wassen, vlechten of wat dan ook. Dan is het ook weer hygienisch. Jij wil dus zeggen, ik heb geen zin om de staart te onderhouden. Maar als ik dat niet doe word ie erg vies en dta is niet hygienisch, dan coupeer ik wel. Geen onderhoud en toch hygienisch. Dat maakt ik er van. Nou dat komt bij mij net zoover als dat ik mijn paard maar helemaal kaal zou scheren omdat ik geen zin heb om de drek uit zijn vacht te plukken. Naja, de rest is al zon beetje gezegt, en aangezien er toch geen paarden meer voor de ploeg staan vind ik couperen zielig en overbodig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:01

Evelike schreef:
Een staart van een trekpaard komt NIET tot bovenop, met moeite naar links en rechts.

Die van mijn kwpner geraakt ook nooit boven hoor, maar dat wil niet zeggen dat ik hem dan maar moet couperen want er zijn zat plaatsen waar hij wel komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:03

Nee, dat ligt toch echt aan het paard. Mijn vz-paard kan als hij galoppeert door de wei wel degelijk zijn staart optillen en hoog houden. Nu is dat niet echt normaal voor een trekpaard, daarom ben ik er tot nu toe niet over begonnen. Mss is het wel omdat hij hengst is ofzo, ik weet het ook niet. Maar de staarten van veel trekpaarden kunnen wel degelijk gewoon van links naar rechts net als alle andere paarden. Omdat een staart niet te zwaar kan zijn voor een trekpaard, dan moet er kwa verhouding gewoon iets mis zijn gegaan bij het paard. Het kan bij het ene paard wel soepel gaan en bij het andere paard een beetje stug maar dat is dus niet het ras maar het paard.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:04

De staart van een KWPN'er of een trekpaard zit toch wel verschil in. Een KWPN'er kan er meer mee bewegen dan een trekpaard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:06

hafgirl15 schreef:
Nou ik ben dus echt tegen couperen.
Ten eerste vind ik het belachelijk staan.
Maar het is ook nergens voor nodig. Die argumenten die je gaf vind ike cht onzin. Bij mij op stal staat een tinker met een hele dikke staart, nou die staat ook gewoon de vliegen met zijn staart te verjagen hoor. Het is idd wel een hele zware staart, maar omhoog krijgt ie hem heus wel.
MIjn haflinger heeft ook een behoorlijke staart, die nog wit is ook. Ja dit vraagt het nodige onderhoud. Kijk maar in mijn profiel hoe die eruit ziet, het bewijs van dat met goed onderhoud de staart schoon blijft.
Je kan idd de staart gewoon wassen, vlechten of wat dan ook. Dan is het ook weer hygienisch. Jij wil dus zeggen, ik heb geen zin om de staart te onderhouden. Maar als ik dat niet doe word ie erg vies en dta is niet hygienisch, dan coupeer ik wel. Geen onderhoud en toch hygienisch. Dat maakt ik er van. Nou dat komt bij mij net zoover als dat ik mijn paard maar helemaal kaal zou scheren omdat ik geen zin heb om de drek uit zijn vacht te plukken. Naja, de rest is al zon beetje gezegt, en aangezien er toch geen paarden meer voor de ploeg staan vind ik couperen zielig en overbodig.

Ben ik het dus helemaal mee eens!! Jij bent gewoon te lui om die staart te onderhouden!! Mijn haflinger (heb er ook een) heeft ook een dikke staart en die komt met haar staart tot bovenop haar kont!! Zeg mij nu nog maar een keer dat een paard NIET met de staart bovenop de kont kan komen. Ook gewoon bij een trekpaard want de verhouding met het paard en de staart die klopt (dus ook met een trekpaard en zijn staart behalve als die gecoupeerd is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:08

Evelike schreef:
Miss_Montana schreef:

Veel ja, maar niet allemaal.
Trekpaarden werden bijna allemaal gecoupeerd. Het was een uitzondering als je er een had met lange staart (mensen mogen er best een met lange staart hebben, moet iedereen zelf weten. maar het is maar ff om zo te zeggen)

Jij herhaalt nu wat ik zeg volgens mij of ik begrijp het niet. Tot een tijdje geleden zag je eigenlijk alleen maar paarden met korte staarten ongeacht ras zolang het maar een trekpaard was die voor de landbouw of de kar werden gebruikt (voornamelijk ardenner, belg, brabander, percheron). Gewoon vanwege traditie en dat is er moeilijk uit te kloppen bij de meeste boeren en fokkers.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:10

Dus omdat ik dit topic ben gestart, ben IK te lui om een staart te onderhouden? Nou, dankjewel!

Ik heb het niet over onderhouden, het gaat mij er gewoon om dat ook andere mensen eens in gaan zien waarom fokkers wel nog couperen. En om dan nu te gaan zeggen dat IK te lui ben om een staart te onderhouden, vind ik toch wel kort door de bocht.

Misschien was jullie gevoel ook anders als jullie al van kleins of aan met deze paarden te maken hadden.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:11

Ik wil niet helemaal meegaan in deze discussie, het meeste slaat nergens op...maar even uit eigen ervaring...

We hebben 2 trekpaard merrie's staan, 1 met, 1 zonder staart. Van degene met staart vermoeden we dat er vroeger is geprobeerd om de staart te couperen. Dit blijkt uit de volgende dingen:
- ze heb een knijp staart
- boven aan de staart wortel is het duidelijk verdikt, zitten kloven en littekens
- daaronder op de staart wortel heeft ze huid problemen. dit denk ik omdat de doorbloeding niet helemaal goed is..

Ondanks dat ze een knijp staart heeft, kan ze de staart wel degelijk goed optillen als ze moet mesten. Er blijft ook geen mest hangen in dr staart. (behalve bij diarree natuurlijk...maar dat is logisch)

DUS MIJN MENING HIEROVER: HAD HET DAN GELIJK GOED GEDAAN, HAD ZE NU GEEN PROBLEEM STAART GEHAD...

Dan de volgende merrie die wel gecoupeerd is. Ik vind het niet mooi staan als de haren zo kort worden afgeknipt (dus gelijk met het "stompje") Dus laat ik de haren groeien zodat het over de vagina valt.. Dit zie ik wel bij meer belgen. Maar daar blijft juist wel de mest in hangen omdat het paard de staart niet hoog genoeg kan optillen. Dit vergt juist meer onderhoud, wat ik overigens niet erg vind.

MAAR IK GELOOF OOK NIET DAT ZIJ EEN TRAUMA HEEFT OVERGEHOUDEN VAN HET COUPEREN! DAAR IS NIKS VAN TE MERKEN.

En ja, beide paarden hebben mok in erge mate dus laat ik de benen 1 tot 2 keer per jaar scheren! Of mensen het nou lelijk vinden of niet, de gezondheid van de paarden gaat voor!

Dus mijn mening:

Wil je couperen, prima maar doe het op de juiste manier waar het paard de minste hinder van heeft.
Wil je een langstaart, ook prima! En de meeste paarden met een zware staart, zijn ook vaak zwaar gebouwd, hebben zwaardere bespiering, waardoor die staart echt wel omhoog komt bij dat paard als het moet mesten.

weet niet of jullie de nieuwe bit van juli al hebben gelezen? staat nl een stukje over trekpaarden in en daar ben ik het volkomen mee eens dat de trekpaarden lichter gefokt moeten worden. (voor de gezondheid van het paard)
ik geloof best dat sommigen dat meenemen in het fokprogramma maar dan moeten die paarden wel goedgekeurd worden op de keuringen en dat gebeurt lang niet altijd!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:15

je zegt van kleins af aan? in dat geval begin ik het te begrijpen. jij weet gewoon niet beter. kun jij ook niks aan doen. maar dan begrijp ik niet waarom dat jij nog nooit een trekpaard hebt gezien die wél zijn staart goed naar links en rechts kan bewegen? want die zijn er wel hoor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:16

Ik heb een trekpaardmerrie verzorgd met gecoupeerde staart. Ze kon de staartwortel echt amper bewegen, dus ook al had ze een lange staart dan had ze hier nooit een vlieg mee kunnen verjagen.

Dus couperen vind ik een goede optie. En persoonlijk vind ik het nog veel mooier ook, een gecoupeerde staart (maar alleen daarvoor doe je het natuurlijk niet).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:17

Evelike schreef:
Cassidy, als ze alleen een staartwortel hebben kunnen ze toch ook nog maar amper vliegen mee verjagen. Is toch veel te kort (vliegen kunnen ze sowieso al niet verjagen, maar goed).

Het inkorten van de staartharen tot op de wortel bij de Shire hengsten wordt gedaan voor keuringen. Vroeger werd ook in die rassen namelijk gecoupeerd. Om de achterhand mooi uit te laten komen (argument wat ook bij de trekpaarden gebruikt wordt) is er tegenwoordig een compromis gesloten voor afscheren tot op de staartwortel. Op de momenten dat een hengst niet meer voor keuringen ingezet wordt, mogen de staartharen gewoon groeien. Dat duurt een tijdje tot je weer een beetje staart hebt, maar je verdoemd hem zo niet tot levenslang staartloos door het leven te moeten gaan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:18

Evelike schreef:
Ten eerste willen mensen die al jaren met deze paarden fokken, een gecoupeerde staart bij een paard. Dit vinden ze gewoon mooier uitzien en hoort bij het ras.

Dit is natuurlijk een inkopper, want als het zo zou horen dan was het paard wel zonder staart geboren Vork

Evelike schreef:
Maar ook als het om hygiëne gaat, is een korte staart zelfs beter.
Een trekpaard heeft zo'n zware staart, het paard kan die bijna niet optillen (een enkeling wel). Dus uitwerpselen blijven erin hangen, komen nog meer vliegen op af, gaan eitjes erin leggen, maden, en ondertussen in ernstige gevallen krijgt het paard myasis (maden vreten zich naar binnen). En dit kan de dood tot gevolg hebben.

Is dit niet een beetje overdreven?? Ik bedoel, lijkt me nogal vreemd dat een paard standaard wordt geboren met een staart die te zwaar is voor zijn lichaam. Als dat inderdaad zo is, is dat dan geen probleem dat wij er zelf ingefokt hebben? Daarnaast is er ook nog zoiets als de gulden middenweg, ipv couperen kun je de staart toch ook gewoon kort houden en evt. de zijkanten opscheren. Ik vraag me sowieso af wat voor mensen er ooit op het onzalige idee zijn gekomen om dieren naar het idee van de mens te modelleren (lees: oren en staarten afknippen/hakken). Eigenlijk zeggen we dat de schepper het niet goed gedaan heeft en doen wij het nog eens dunnetjes over, en nee, ik ben niet gelovig Vork

Evelike schreef:
En als een merrie een veulen heeft gekregen is het een enorme troep. Alles blijft in die staart hangen (is te voorkomen door te bandageren van te voren, maar stel dat die merrie je verrast), merrie slaat eens met de staart en ondertussen zit haar hele kont onder bloed. Ook hier komen weer vliegen, enz. op af..

Geldt dit niet voor alle merries? Kwestie van schoonmaken zodra je het ziet lijkt me. En verder heeft een paard niet alleen last van vliegen op het hoofd maar ook onder de buik e.d.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:22

mijn merrie met staart kan wel degelijk haar staart van links naar rechts bewegen, hoewel we eerst dachten van niet. Ok , ze kan er niet zoveel meer rond zwaaien als een kwpner maar ze kan em bewegen.

Paarden die veel mest in de staart hebben hangen terwijl ze niet aan de diaree zijn, zijn vaak slordig. Net als paarden die op stal alles door elkaar roeren, zijn er ook paarden die mesten op 1 plaats...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:24

Wuis schreef:
Ik heb een trekpaardmerrie verzorgd met gecoupeerde staart. Ze kon de staartwortel echt amper bewegen, dus ook al had ze een lange staart dan had ze hier nooit een vlieg mee kunnen verjagen.

Dus couperen vind ik een goede optie. En persoonlijk vind ik het nog veel mooier ook, een gecoupeerde staart (maar alleen daarvoor doe je het natuurlijk niet).

Het lijkt alleen maar zo dat ze hun staart niet kunnen bewegen. Want de staart (wat er nog van over is) is zo kort dat ze die niet kunnen bewegen want normaal is de staartwortel veel langer dus de héle staartwortel beweegt en dat is méér dan dat ene stompje dat die nog heeft. Met dat stompje hebben ze ook niet genoeg kracht om hun hele staart op te tillen maar normaal gesproken heeft een paard geen stompje maar en hele staartwortel waar die de héle staart GOED mee op kan tillen. En wat ik uit jou berichtjes begrijp is dat jij je merrie nog nooit gezien hebt mét staartwortel en dus ook niet mét staart dus je kunt zoiezo niet weten of ze haar staart wel of niet had kunnen optillen als ze die nog had gehad.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:25

ik wou hier nog een reactie op plaatsen met een foto

wat is het probleem om een koudbloed die last van de zogenaamde problemen heeft de staart ervan uit te dunnen en desnoods zo op het land te zetten
Afbeelding

of is het teveel werk het paard 1 keer per week opnieuw te vlechten

@Maartje1990 ik ga met je mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:26

Evelike schreef:
Misschien was jullie gevoel ook anders als jullie al van kleins of aan met deze paarden te maken hadden.

* Steekt haar hand op. Ik ben al van kleins af aan into trekpaarden. Maar mijn gevoel over couperen is nooit verandert omdat ik nooit eens goede argumenten heb gehoord. Ze komen allemaal met traditionele redenen (zoals voor de ploeg) of met redenen zoals hygiene. Maar die zijn zo ontzettend makkelijk te weerleggen. En er is bij mij tot nu toe geen een fokker of andere trekpaardkenner geweest die met een echt heel goed argument is gekomen. Voor mij dus een reden om mijn mening erop te houden dat het couperen dus ook kul is omdat de meeste redenen ook kul zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:29

Ooit van de substantie zeep gehoord?
Daarmee kun je al die onhygienische toestanden voorkomen en nog belangrijker: kan die staart er gewoon aan blijven.
Wat een slecht argument zeg Boos!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:37

De staart is het sieraad van het paard