Emotionele paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:30

ik heb er al een ander topic over gestart dus kan je daar erover dicuseren. als je de link wil pm me dan maar

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:31

Verosjaak schreef:
Mensen zeggen ook dat je geen ruzie kan maken. Nou dat wil ik wel even uit de wereld helpen. Ik verzorg een belgen merrie die denkt dat ze heel wat is. Bv: dat ze hoog in de rang staat. Ze weet dat ik de baas ben maar in de wei wil ze tog altijd proberen boven me te komen. Dus kan je wel degelijk ruzie maken, ookal is het om de rang.

In de wei sta jij dus niet boven haar. Dat is haar terrein, daar is zei de hoogste in rang, ze ziet jou in de wei als een lid van de kudde.
Probeer daarom duidelijk te zijn

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:35

ja wweet het. weet niet hoe ik dat eruit krijg.. heb ook de laatste jaar veel problemen gehad met vangen in de wei. daarna ging het weer beter maar nu gaat het weer bergafwaarts door toch weg te lopen. ik krijg haar wel te pakken maar ze heeft er dan geen ziin in. terwijl ze tijdens het buitenrijden altijd super opgewekt is.

en ik longeer tegenwoordig in de wei en dan probeerd ze ook haar zin door te drijven door naar de buitenkant te lopen waar zij heen wil en dat is egt heel vermoeiend.

En naar binnen laten kijken helpt niet.

Miss nog tips

hiltje1973

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:38

Is het heel dom als ik zeg dat ik denk dat paarden tot op zekere hoogte wel kunnen pesten?

In een kudde zie je toch echt dat de laagste in rang soms best wat te verduren heeft, en echt niet altijd omdat de laagste in rang iets stoms doet of te brutaal is.

Mijn oude verzorgpaard was op de wei echt een banketstaaf rozenwater en een nerd. Werd regelmatig door meer dominante paarden de sloot in gejaagd. En werd dus naar mijn mening echt wel 'gepest'.

En je ziet bij dieren ook dat ze zich kunnen afreageren. Als een dier een pak slaag heeft gehad van een hogere in rang, reageert deze het vaak af op een lagere in rang door deze op zijn beurt even goed aan te pakken.

En iedereen kent toch wel 'dwars' gedrag van zijn haar of paard. En echt niet altijd omdat het paard het niet snapt. Een paard kan je ook gewoon echt laten zitten (of laten staan) bij bijvoorbeeld een proef.

Of het woord 'pesten' dan helemaal de lading dekt is natuurlijk de vraag (een paard zal in ieder geval niet s'ochtends in zijn stal gaan bedenken dat hij jou die middag eens even goed zal gaan pesten) en ook in wraak geloof ik niet. Maar wel in toch echt negatief gedrag naar anderen toe zonder dat daar altijd een gegronde reden voor is ( is toch ook pesten??? )

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:38

Haha, ik zal ontopic blijven.
Mijn 1e reatie op de vorige pagina was voordat de TS de juiste woorden had gevonden, dus hierbij een nieuwe reactie.
Antropomorfisme komt inderdaad veel te veel voor.
Laat 1 ding duidelijk zijn; Een paard heeft een leider nodig, en als jij die leider niet bent neemt hij gewoon de 'macht' van je over.
Consequentie; Mijn instructrice zegt altijd; Wees streng maar rechtvaardig, dan krijg je er het meeste voor terug.
Als je paard jou als leider ziet, doordat jij duidelijk een grens tussen goed en fout stelt, zal hij ook meer vertrouwen in je hebben.
Tuurlijk zijn paarden 'slim', maar deze slimheid is imo gebaseerd op gewenning/aanleren.
Om even behavioristisch te stellen; Straf en beloning.
Als een paard beloond wordt voor iets wat hij goed doet, verbindt hihij dit met het positieve en zal dit opnieuw doen wanneer jij het vraagt.
Echter als hij iets fouts doet (schrapen, bijten oid.) en jij straft hem, verbindt hij dit met het negatieve en, als jij consequent blijft, zal hij dit op den duur 'afleren' . (Hmm, gevaarlijk woord)
Straf heeft echter alleen zin in bepaalde gevallen; Een paard dat onder het zadel iets verkeerd doet, zal dit meestal doen door een verkeerde handeling van de ruiter, of omdat hij iets moeilijk vindt.
Ga dit dus NIET STRAFFEN, hij zou dit dan met het negatieve verbinden en grotere problemen geven als de ruiter het nog eens vraagt.

Beetje lang verhaal geworden, maar ik denk dat de TS nu begrijpt dat ik het wat dít aangaat met haar eens ben.
Mijn eerste post was gebaseerd op het 'geen emotie' verhaal, terwijl ik ervan overtuigd ben dat paarden emoties kennen.
Dan hebben we het natuurlijk niet over de termen 'pesten' ed.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:41

Citaat:
En iedereen kent toch wel 'dwars' gedrag van zijn haar of paard. En echt niet altijd omdat het paard het niet snapt. Een paard kan je ook gewoon echt laten zitten (of laten staan) bij bijvoorbeeld een proef.

Kan imo niet
Paarden pikken veel, maar ook bij paarden is het op een gegeven moment genoeg geweest, ze kunnen het geestelijk of lichamelijk niet meer aan en meestal komt dat in de proef eruit omdat daar veel spanning bij komt kijken enzo

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:51

Hmm mijn hele verhaal weg, pc bleef hangen.
Even in het kort dan maar.

Verosjaak: Longeren in de wei vind ik sowieso uit den boze.
Misschien heb je geen andere mogelijkheid, ik neem je ook helemaal niks kwalijk, begrijp dat goed, maar op deze manier wordt positief (lekker in de wei) aan negatief (werken) gekoppeld.
(Nu zeg ik niet meteen dat werken voor je paard negatief is, maar natuurlijk is luieren leuker. )

Wbt. het vangen, jaag haar op!
Wil ze niet naar je toe komen, jaag haar van je weg, laat haar rennen, domineer dat spelletje.
Niet even makkelijk in het begin, maar ik heb er al goede resultaten mee geboekt.

Succes.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:58

BasjeGuwrl schreef:

Wbt. het vangen, jaag haar op!
Wil ze niet naar je toe komen, jaag haar van je weg, laat haar rennen, domineer dat spelletje.
Niet even makkelijk in het begin, maar ik heb er al goede resultaten mee geboekt.

Succes.

Is idd een goede methode....
Echter als jij een heel groot land hebt, is het misschien handig om een deel af te zetten voor je hieraan begint!
Wij hebben dit probleem ook gehad met de merrie die onderaan in rang staat in onze kudde (en daarom dus hard haar best deed om iig ons te domineren), maar ons land is 3 hectare groot, dus dan begin je helemaal niks me zo'n dier
Wij zijn toen in de kleinere wei met dit dier aan de gang gegaan en toen was binnen een paar weken het probleem opgelost

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:22

Ik zie hier regelmatig staan dat de mens altijd boven het paard staat. Als dat zo was waren er een stuk minder problemen. Veel mensen die niet zijn opgegroeid met paarden, dus er pas later mee te maken krijgen, zijn volgens mij veel meer genijgd om een paard op een mensen manier te behandelen (gewoonweg omdat ze de taal niet spreken). Het is dus een beetje hetzelfde als een vreemde taal leren; jonge kinderen leren dit spelenderwijs en leren het ook veel beter dan mensen boven de 12 jaar. Je kan van een Japanner ook niet verwachten het goede te doen als je Nederlands blijft praten.

En ja, ik verafschuw mensen die een paard niet op een paarden manier benaderen. En dan zeker het soort dat er van uit gaat dat zij als mens altijd boven een paard staan. (alleen maar omdat zij zichzelf als mens boven aan de voedselketen en hierarchie plaatsen)
Eigenlijk zou de mens toch wijzer moeten zijn omdat de mens in staat is het gedrag van dieren onderling te analiseren en verklaren. Dus ook kunnen weten hoe je zo'n dier moet benaderen.
Benader dus een paard op z'n paards en een hond op z'n honds.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:30

linsy schreef:
Ik zie hier regelmatig staan dat de mens altijd boven het paard staat. Als dat zo was waren er een stuk minder problemen.

Dat staat nergens, er staat dat dat zo zou moeten zijn, maar helaas is dat in de meeste gevallen idd niet zo

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:34

jarrah schreef:
Paarden onderling waarschuwen ook eerst (oren in de nek en dreigen).... gaat een ondergeschikt paard (in geval met mensen is een paard altijd ondergeschikt) dan toch door, zal hij op zijn plaats gezet worden (en geloof me, dat gaat er harder aan toe als dat ik doe )......

Mijn excuses, ik zie nu pas, dat ik niet duidelijk ben geweest....
Er had moeten staat: 'in geval van mensen zou een paard altijd ondergeschikt moeten zijn' ipv 'in geval met mensen is een paard altijd ondergeschikt'
Sorry

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:38

Lenneke_ schreef:
Citaat:

Kan imo niet
Paarden pikken veel, maar ook bij paarden is het op een gegeven moment genoeg geweest, ze kunnen het geestelijk of lichamelijk niet meer aan en meestal komt dat in de proef eruit omdat daar veel spanning bij komt kijken enzo

idd. Het is echt niet zo dat een paar denkt van: "ha, nu gaan we op wedstrijd, laat ik eens lekker klieren en mijn baasje laten zitten!"
natuurlijk kan het slechter gaan op wedstrijd ofzow, maar dat komt dan echt door andere redenen. Natuurlijk heeft een paard gevoel maar ze denken gewoon niet op de "ik zal je eens lekker voor schut zetten" manier. Imo doen alleen mensen dat.

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:48

Wat dat paard voelt met een wedstrijd is dat zijn baasje anders is dan anders. Dit komt 9 van de 10 keer door de spanning en onzekerheid die meespelen bij wedstrijden. Dus je geeft zelf niet de goede signalen en je paard reageert hier op.

Ga er in iedergeval altijd vanuit dat 80% aan de ruiter en 20% aan paard en omgeving ligt.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:00

Ik ben het er mee eens dat een mens hoger in rang staat dan een paard .Maar je moet ook weer niet TE streng zijn...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:13

B_Sweet schreef:
Ik ben het er mee eens dat een mens hoger in rang staat dan een paard .Maar je moet ook weer niet TE streng zijn...

De mens ZOU hoger in rang moeten staan dan het paard.
Daar moet je zelf voor zorgen.

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:44

juist ja!!!

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:20

@Basjeguwrl: ja dat is idd een slimme gedachte gang, maar kan nergens anders longeren. Ze heeft een super grote wei die in een L vorm loopt dus ik zou kunnen vragen aan de eigenaar of hij een klein stukje wilt afzetten, zodat ze haar weide van haar werkplek onderscheid.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:22

Moeilijk onderwerp dit.
Persoonlijk denk ik dus wel dat paarden emoties hebben.
Ze uiten zich misschien anders als ons.
Mensen zijn net als paarden. Ook wij hebben een leidraad nodig.
Als kind heb je ook ouders nodig die je opvoeden en op je plek zetten als je over de lijn probeert te gaan (of gaat).
Mijn paard kan blij zijn, droevig, boos....
Er wordt maar gepraat over menselijke emoties. En dat we die niet aan dieren kunnen toekennen. Voor zover ik weet zijn wij ook nog altijd gewoon zoogdieren!
We stellen onzelf alleen boven al het andere dat leeft. En gaan daar soms heel ver in.
Wij hebben ook de middelen om andere beesten te overheersen. Ga jij als mens met alleen blote handen maar de confrontatie aan met bv een tijger of andere jager. Dat durft toch vrijwel niemand. Zo sterk zijn wij dus niet. Het enige dat we mee hebben zijn onze hersenen. Maar om dan gelijk alles wat minder "slim" is emotieloos te noemen, dat snap ik niet.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 07:58

Dat ben ik met je eens, paarden hebben zeker wel emoties, maar waar ik in dit topic meer op doel is de (emotionele) houding van mensen vs paarden....

Mensen die bijvoorbeeld denken dat hun paard iets 'expres' doet om het baasje te pesten (daar geloof ik niet in) of mensen die hun paard continue kusjes op het hoofd wil geven (meeste paarden pikken dit wel, maar voor een paard kan dit best dreigend zijn en als hij zich dan wil weren door van zich af te bijten kan hij een heut krijgen) paarden kennen dat niet als 'liefhebben'!
Of mensen die altijd hun paard snoepjes geven als teken van 'liefde', een paard associeert dit niet als liefde, maar ziet in jou gewoon een wandelend snoepje (gek he....als hij op een gegeven moment dan gaat bijten)

In mijn ogen kan je alleen een fijne samenwerking hebben met een paard als het dier jou ziet als zijn 'leider'.....
En daarmee bedoel ik niet een baas of een machtstrijder oid, maar gewoon een leider, iemand die hij vertrouwt en die duidelijk en eerlijk naar hem is.....

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:03

OK, in dat opzicht ben ik het wel met je eens.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:39

jarrah schreef:
Mensen die bijvoorbeeld denken dat hun paard iets 'expres' doet om het baasje te pesten (daar geloof ik niet in)

En wat vind jij dan van een paard dat eens een schuinse blik opzij/naar beneden werpt en aansluitend een hoef precies midden op een voet plant?
Inderdaad, de meeste paarden doen het niet, maar er zijn exemplaren die wel doen aan "baasje plagen". Ik ken er verschillende...... (gelukkig niet de mijne )

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:50

@Basjeguwrl: nog over de punt van het opjagen dit helpt niet. ze heb een supergrote weide en kan zo veer weg rennen dat ze tijd heeft om uit te rusten. na een hele lange tijd ben ik zelf dood op en heb ik geen vooruitgang geboekt. heb dat namelijk al eens geprobeert. tog bedankt voor de tip

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 15:14

Verosjaak schreef:
@Basjeguwrl: nog over de punt van het opjagen dit helpt niet. ze heb een supergrote weide en kan zo veer weg rennen dat ze tijd heeft om uit te rusten. na een hele lange tijd ben ik zelf dood op en heb ik geen vooruitgang geboekt. heb dat namelijk al eens geprobeert. tog bedankt voor de tip

Daarop had ik Basjeguwrl nog aangevuld
Deel van de wei afzetten, anders begin je idd niks
Maar geloof me....als jij van je probleem in de wei afwil, zou ik toch eens een keer goed doorzetten

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 15:17

Waratje schreef:
jarrah schreef:
Mensen die bijvoorbeeld denken dat hun paard iets 'expres' doet om het baasje te pesten (daar geloof ik niet in)

En wat vind jij dan van een paard dat eens een schuinse blik opzij/naar beneden werpt en aansluitend een hoef precies midden op een voet plant?
Inderdaad, de meeste paarden doen het niet, maar er zijn exemplaren die wel doen aan "baasje plagen". Ik ken er verschillende...... (gelukkig niet de mijne )

Tsja ik weet niet hoor...paarden onderling gaan ook niet op elkaars 'voeten' staan (het heeft dus geen daadwerkelijke betekenis voor een paard), dus ik vraag me werkelijk af of zo'n paard dat met opzet doet. Ik ben zo'n dier iig nog niet tegengekomen in de 12 jaar dat ik nu met paarden omga
(wel mensen die zeggen dat hun paard zo is, maar als ik dat goed bekijk, zie ik dat meestal de persoon zelf niet handig genoeg is)

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:41

leuk topic!!!

Het klopt helemaal wat sommige mensen hier zeggen.
ik ken ook van die mensen,mijn paard is in een klier bui,owja hoezo?hij zet zijn buik uit me aansingelen.....

mensen denken naar paarden toe alsof ze de zelfde gedachte's hebben als wij,denk ook doordat da komt dat paarden veel begrijpen en makelijk leren dus als tie een keer zijn dag niet helemaal heeft is het paard in een klier bui etc....

maar aan de andere kant het was duidelijk dat ik boven mijn merrie in rang stond,netje's opzij voor mij gaan,in het land niet over me heen walsen,als ik roep netje's komen,dingen die gevraagd worden zoals om netje's doen zonder tegen sputteren..

maar soms gebeurde er wel is met het losgooien,een borstel pakken die op de bakrand ligt mij aankijken laten vallen,ik pak hem weer op leg terug weer borstel laten vallen...maar of dot pest gedrag is weet ik niet het kan zo overkomen voor een mens,ik zie het gewoon van daar ligt iets dat moet daar weg/ik verveel me.......