Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:39

Als het niet gaat dan gaat het niet meer, en ik snap wel dat als je jaren hebt gereden op je paardje dat het moeilijk is om ermee te stoppen maar je moet ook aan zn ruggetje denken hé..

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:56

Ik kocht vorig jaar september een ponytje, om voor het karretje te laten lopen en gewoon als gezelschap en om mee te kroelen. Ik kwam een meisje van 9 tegen en ze zou hem gaan rijden, pony is iets groter dan een meter. alleen het is een hengstje en heel druk. Ik ben hem nu sinds kort zelf een beetje gaan rijden. in het begin was het even longeren, 10 minuten rustig stappen en draven en klaar. Ik heb het nu opgebouwd en ik maak nu zelfs kleine buitenritjes met hem, waar ook soms galopjes tussendoor komen.

Ik ben 17 jaar, 1.69 en weeg iets van 55, maar hij heeft er echt plezier in. Vooral buiten loopt hij vlot met zijn oortjes naar voren, sindsdien vind ik iemand niet snel meer te groot voor een pony, zolang de pony er nog maar plezier in heeft

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:11

Ik snap dat dus echt niet al die excusses waarom mensen erop stappen terwijl ze weten dat ze te groot en soms zelfs te zwaar zijn. Mijn dekhengst in ingereden toen zijn ruitertje 7 jaar was door haar en nu is ze 8 jaar en rijd nog vrolijk op hem rond. Nog nooit een probleem meegemaakt dat het ruitertje niet kon oplossen met goede begeleiding.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:34

Zeker dat ze door hun lengte op de verkeerde paats van de rug gaan zitten.....
Dat is erg schadelijk!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:55

Ja inderdaad, en de gewrichtsproblemen die paarden kunnen krijgen door het moeten overwerken om in balans te blijven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:06

Ik ken een meisje die een paar Shetjes verzorgd en ze rijdt er ook op. Ze steekt er wel met haar benen onderuit maar ze is zeker niet te zwaar. Echt charmant ziet het er niet uit nee maar daar lijken de pony's niet mee te zitten! Die vinden het heerlijk! Zolang je er niet te zwaar voor bent zou ik het niet erg vinden hoor. Het gaat er toch om dat jij en je pony het leuk hebben? Wat maakt het nou uit wat een ander vindt...doe gewoon wat jij goed vindt...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:17

Ja maar als je dus te lang bent heeft de pony er last van dus dan heeft de pony toch geen lol, dat word altijd vergeten, iedereen roept altijd dat alleen gewicht er toe doet terwijl lengte bijna net azo belangirjk is

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:37

De lol zal de pony nog wel hebben, maar achteraf zot hij wel met de pijn...
Een goede verzorgster kiest voor de gezondheid van haar paard, niet voor "de lol"

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:44

Noemy schreef:
Ik kocht vorig jaar september een ponytje, om voor het karretje te laten lopen en gewoon als gezelschap en om mee te kroelen. Ik kwam een meisje van 9 tegen en ze zou hem gaan rijden, pony is iets groter dan een meter. alleen het is een hengstje en heel druk. Ik ben hem nu sinds kort zelf een beetje gaan rijden. in het begin was het even longeren, 10 minuten rustig stappen en draven en klaar. Ik heb het nu opgebouwd en ik maak nu zelfs kleine buitenritjes met hem, waar ook soms galopjes tussendoor komen.

Ik ben 17 jaar, 1.69 en weeg iets van 55, maar hij heeft er echt plezier in. Vooral buiten loopt hij vlot met zijn oortjes naar voren, sindsdien vind ik iemand niet snel meer te groot voor een pony, zolang de pony er nog maar plezier in heeft

Dat hij vlot loopt isheel simpel uit te leggen, omdat harder gaan makkelijker voor hem is, gaat hij harder. Oren naar voren is enkel dat hij iets interessants ziet in zijn omgeving.
Een paardenrug is er niet op gemaakt op een mens te dragen, als jij erdan ook nog eens jouw 55 kilo vaak op gaat zetten, krijgt hij zeker problemen met zijn rug en waarschijnlijk ook nog met andere gewrichten. Niet alleen jouw gewicht is heel zwaar, hij moet ook hard werken om zijn evenwicht te houden. Waardoor je wel kunt gaan rekenen dat jij in principe net zo zwaar bent als een ruiter die er wél oppast en minstens 60 kilo weegt. Misschien ook iets om rekening mee te houden?

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:11

Tsja, ik denk dat het niemand z'n bedoeling is om z'n pony te blesseren of weet ik het hoe jullie dat willen noemen. Het lijkt me dan ook wel moeilijk om te stoppen met rijden op je "te kleine" pony. Maar ja, voor je pony is het wel beter......

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:21

Wat is te groot? Mijn zusje rijd op een pony waar zij voor het 'plaatje' te groot voor is. Maar dan heb je ook alles gehad, zij zijn een echt team en rijden alle endurance wedstrijden uit.

Tja en wat Shetlanders betreft, ik vind het nog het ergst als mensen die te groot zijn, gaan rijden op Shetlanders, terwijl ze helemaal niet kunnen rijden, en dus op de pony heen en weer bonken en alle kanten op zwaaien. Ik kan me niet voorstellen dat een pony dat fijn vind.
Als je te lang bent, maar niet veel weegt en ook nog eens netjes kunt rijden, dan vind ik dat heel wat minder bezwaarlijk.

Maar goed, uiteindelijk zijn er altijd grenzen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:34

Te groot is naar mijn mening met voeten op kniehoogte of lager. Dan ben je echt te groot.

Niemand zegt ook dat mensne opzettelijk hun paarden pijn doe of wat dan ook, maar er zijn zat mensen dei zelf vinden dat het kan en daarom alle adviezen weg lachen en sorry maar dan is het eigne schuld dikke bult alleen dan erg jammer dat die paarden daar dan onder moeten leiden.

En ik vind het onzin om onderscheid te maken tussen Shetlanders en andere rassen, voor een Shetlander is het net erg als voor een ander ras.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:09

Helaas is de shet die het er het meeste last van heeft.
Zeker omdat ze "zo sterk" zijn.
Helaas bedoelt men met dat sterk, dat ze somber te houden houden zijn en goed tegen het weer zijn opgewassen.
Niet dat ze zonder schade veel kunnen dragen........
Het zijn paardjes met karakter die een groot doorzettingsvermogen hebben. Iets waar je als verzorgster op moet letten, dat je de pony voor zichzelf beschermt.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 15:35

Ja, k ben het ook wel zo ongeveer met SuperWoman eens

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:46

Het is alleen wel sober en niet somber

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:21

hihi, inderdaad.

het verhaal van noemy vind ik helemaal raar. met goede begeleiding kan het kleinste kind nog rijden, als dat niet lukt ligt dat aan de begeleider, kijk maar naar Karo en Jimmy.
bovendien zegt noemy in feite dat ze een kleinere ruiter zocht (omdat ze zelf te groot en te zwaar is, en dat eigenlijk wel weet?), maar omdat dat kennelijk teveel moeite kost doet ze het maar zelf. dat is niet aan je pony denken, maar aan jezelf.

55 kilo is te zwaar, dat is het maximale gewicht voor een pony van 275 kilo, en dan in optimale conditie, dus niet te dik en niet te dun. dat haalt een shet dus nooit, of het moet een heeeeeeele grote zijn.
bovendien is 1,69 meter te lang, ik ben 1,63 meter en ik pas niet meer op een shet van iets hoger dan een meter. om over het gewicht nog maar te zwijgen.

vlot lopen met de oortjes naar voren heeft niks met het gewicht of de lengte van de ruiter te maken. tenslotte kan een pony niet zelf weten wat wel en niet goed voor hem is. ze eten zich ook ziek als ze teveel krijgen, het is dus aan de eigenaar om die verantwoordelijkheid te nemen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:11

spoekie schreef:
Het is alleen wel sober en niet somber

whahaha das stom van mij

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:26

Wanneer ben je te groot hé?! Te groot kan niet, zwaar voor een paard wel. Maar dat is ook niet aan te geven in gewichten. Daar oordeel ik over op gevoel en gezond verstand. Mate van conditie van paard en niveau van de ruiter speelt hier ook in mee.

Een wat forsere of lange ruiter kan prima met de bewegingen mee gaan van een paard zodat deze zodoende geen last ondervindt van het misschien grote gewicht van de ruiter. Een lichte ruiter kan ook juist weer, ondanks dat zijn gewicht geen problemen geeft, extra het paard dwars zitten door niet mee te gaan met de bewegingen..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:28

Te groot kan prima, kom je met je voeten op kniehoogte dan ben je gewoon echt te groot, lijkt me een duidelijk plaatje

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:29

zolang je plezier hebt in het rijden en je pony heeft er geen problemen mee dan maakt het toch niets uit?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:30

Idd Karoliena!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:30

Trouwens, paarden zijn al tijden lang gebruikt als pakbeesten om spullen op/ mee te vervoeren. Ook een getraind mens kan (mits goed ingepakt flink wat gewicht op de rug mee tillen), paarden kunnen dat ook als ze ervoor getraind zijn. Denk dus aan een volwassen en uitgegroeid paard dat langzaam aan is getraind om de juiste spieren op te bouwen om te dragen. Als dan de ruiter een stille last is en zorgt dat deze netjes meegaat met de pony. Dan zie ik echt geen poblemen hoor. Het feit dat mensen het niet mooi vinden als een ruiter zijn voeten nog tientallen cm´s onder de paardenbuik uitsteken bij bv een shet is wat mij betreft een heel ander verhaal.. Maar dat heeft naar mijn idee niets meer te maken met het feit of het paard het wel kan dragen of niet..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:41

Spullen zijn geen mensen en dat kan je dus ook neit vergelijken. Te grootte ruiters kunnen geen stille last zijn omdat ze de pony door de lengte onbewust uit balans brengen dus dat verhaal gaat gewoon neit op.

Wat betreft de lol, mijn pony wil ook wel eens een paar uur achter elkaar galopperen daar heeft hij dan lol in maar als ik dat zou toestaan loopt hij zich wel kapot, dus je kan nooit zeggen zolang ze eht leuk vinden kan het geen kwaad

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:14

Citaat:
Trouwens, paarden zijn al tijden lang gebruikt als pakbeesten om spullen op/ mee te vervoeren.

Helaas werden ze toen ook niet zo oud

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:16

Te groot vind ik niet zo'n ramp, zolang de pony er geen last van ondervind, te zwaar vind ik eerder een probleem!