Gezocht: redders van slachtpaarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:33

Een vriendin van mij had een bonte van de paardenmarkt gekocht..
Helemaal uitgemergeld en niet handelbaar...
Met vertrouwen kom je ver... het was een super paard en ze heeft hoog gecrossed en gesprongen met hem..
Helaas kreeg hij hele ernstige vorm van hoefkatrol en om hem uit zijn lijden te verlossen is hij ingeslapen..
Ik wil als ik een eigen boederijtje met stallen en weilanden heb ook paarden op een markt gaan kopen en gewoon weer een fijn leven gunnen.. ook al kan er niet opgereden worden.. als ze maar lekker eten en aandacht krijgen en gelukkig zijn..
Als het paardje echt pijn heeft en er niks aan te doen is laat ik hem natuurlijk niet verder leven of koop ik hem niet..

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:33

Het klopt trouwens wel dat paarden worden gefokt voor hun vlees zo heb je een Frans paard dat voor namelijk voor de slacht word gefokt.

En een kennis van mij die heeft een haflinger hengst(inmiddels ruin)
gered van de slacht.
In Oostrijk fokken ze die haflingers en de merrie's mogen blijven want die kunnen weer veulens krijgen.
En de hengsten gaan naar de slacht!

passepartout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:40

Ik heb een paard gekend dat letterlijk van de slacht gered is.
De nieuwe eigenaar werkte bij een slachthuis waar eenmaal in de week paarden werden geslacht en zo zag hij alles binnenkomen.
Op een dag werd er een jonge hengst aangeboden (reden mij niet bekent) en die is gekocht door die medewerker van het slachthuis.
Zijn dochter heeft er tot en met ZII meegereden.
Hij is ook altijd hengst gebleven.
Diegene die het paard aanbood bij het slachthuis was zo blij dat hij niet geslacht werd dat hij de papieren nog thuis is gaan halen.

Disa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:44

In Nederland is het vaak niet anders met de haflinger/trekpaard hengstveulens. Wie hieraan twijfelt wil ik vragen eens een kijkje te nemen op de paardenmarkt. Er valt genoeg te "redden".

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 08:39

@ Disa: daar ben ik van overtuigd! Maar er zijn niet veel mensen die dat doen, omdat je niet van te voren weet wat je koopt. Als ik eerlijk ben, zal ik er wel beter over nadenken eer ik weer zo'n paard zou redden. Bij amay ben ik erachter gekomen dat zijn karakter heel anders is nu hij geen pijn meer lijdt. Geen rot karakter, maar wel met veel meer pit!

Disa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:09

Met volwassen dieren op een paardenmarkt moet je ontzettend oppassen inderdaad. Maar je schrikt bijna hoeveel veulens er in het najaar worden 'opgeruimd'. Dit zijn vaak dieren die altijd in de wei hebben gelopen en waar nog maar weinig aan kan mankeren.

Maar Nederland telt weer steeds meer paarden en wat is er nou leuker dan een veulentje erbij fokken. Er is echter veel minder vraag (en ruimte) voor al deze nieuwe paarden (hengstjes). Shetlandveulens gaan bijvoorbeeld met honderden tegelijk naar zuid-europa.

Inky_devil

Re: Gezocht: redders van slachtpaarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:14

klopt, shetland veulens gaan massaal op transport naar de slachthuizen in Griekenland en Italië.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:24

svennie schreef:
Ik heb mijn veulentje gered van de slacht.
Hij stond eerst op Ameland en de eigenaar wou hem naar de slacht doen omdat, hij een ramshoofd had en geen papieren .
Toen heeft iemand hem uit Damwoude gekocht, want hij vond hem daar nog te goed voor, maar hij stond dus altijd in een container met nog 2 andere veulentjes (hengste en merrie), wat nooit uitgemest werd, het was nou wel 70/80 cm hoog aan t worden alleen maar mest en urine (als het niet hoger was.) Want het moest zo weinig mogelijk kosten andres had die man er geen winst aan. Hij moest ook snel genoeg weer verkocht worden, anders werd het hem natuurlijk ook weer te duur.
M'n moeder vond het een lelijk ding, hij was niet de knapste , maar hij werd daar even losgelaten en hij hinnekte zo lief!!!, toen moest ik hem gewoon hebben ik werd dus vlieft op z'n hinnekje . tOen werd hij er weer uitgehaald en het veulentje wou niet mee door de deuropening, en ik wou er natuurlijk ook even mee lopen, en met mij liep die wel mee , dus ik nog stukje verder lopen, en hij schrok ergens van(weet niet waarvan), maar hij rende niet weg, maar kwam echt zo naast mij lopen .

Afbeelding
Hier zag die er best goed uit(zo stond die ook op internet), maar toen wij gingen kijken, zat die echt onder de mest en pis dus allemaal klitten(stonk ook heel erg), toen ik hem had gekocht, heb ik weken moeten borstelen om het er uit te krijgen.

Afbeelding
De rechter

Afbeelding
Dit is hij nu, wat een kanjer he..? )

Wat is dit paard veranderd zeg voor zover ik het kan zien op de foto. Hij ziet er nu heel erg goed uit, goed werk meid

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:44

Indirect wel, mijn hengst was een foutje een hengst die per ongeluk op zijn moeder was gesprongen. Als ik hem niet had gekregen dan was hij naar de slacht gegaan.

Ik heb er wel veel problemen door geha din de zin dat hij al 1.5 jaar was en nooit in handen was geweest en daarna met grof geweld naar de smid en in de trailer. Nu is hij een goedgekeurde dekhengst en mooi braaf dus het is allemaal goed afgelopen

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:29

karoliena schreef:
Indirect wel, mijn hengst was een foutje een hengst die per ongeluk op zijn moeder was gesprongen. Als ik hem niet had gekregen dan was hij naar de slacht gegaan.

Ik heb er wel veel problemen door geha din de zin dat hij al 1.5 jaar was en nooit in handen was geweest en daarna met grof geweld naar de smid en in de trailer. Nu is hij een goedgekeurde dekhengst en mooi braaf dus het is allemaal goed afgelopen

Was jouw hengst op z'n moeder gesprongen of is jouw hengst het resultaat van een hengst die zijn eigen moeder besprong?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:32

Een vriendin van mij heeft een manege pony gekocht die naar de slager moest. Dat is zo'n 20 jaar geleden, hij was toen ongeveer 3. Hij leeft nog steeds en geniet nu lekker van zijn oude dag!

Sunshine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:02

Mn verzorgpaardje staat bij 2 andere paarden op stal.
Eén van die paarden is gered van de slacht ..
De dierenarts zei dat dat paard neits meer waard was maar haar huidige eigenaar vond het zo'n lieverd dat ze hem kocht.
Ze heeft hem laten controleren door een andere dierenarts en die zei dat hij nog heel gezond was.
Hij is nu 16 maar is nog altijd even fit .
Zijn eigenaar rijdt geen wedstrijden ofzo , dat heeft ze nooit gedaan en is ze ook niet van plan. Ze gaan alleen vaak wandelen.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 14:57

Disa schreef:
Maar Nederland telt weer steeds meer paarden en wat is er nou leuker dan een veulentje erbij fokken. Er is echter veel minder vraag (en ruimte) voor al deze nieuwe paarden (hengstjes). Shetlandveulens gaan bijvoorbeeld met honderden tegelijk naar zuid-europa.

Ik vind het heel jammer idd dat er mensen een veulen fokken en het vervolgens niet willen houden en dat het dan maar weg moet (op wat voor manier dan ook). Ik zou dat echt niet kunnen/ willen!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 14:57

Ik heb mijn paard ook opgeknapt, zie daarvoor mijn profiel

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:06

Allereerst hulde aan de mensen die paarden die deze paarden een goed leven bieden! *o/*
Echter... als ik mijn paard naar de slager breng, dan hoop ik dat hij wel word afgemaakt, en niet ergens anders beland.
Ik maak als eigenaar de keuze als het echt niet anders kan en er alles aan heb geprobeerd, en uiteraard zijn er mensen die er anders mee omgaan (als een fiets of ander apparaat), maar toch...
Zou het ontzettend zielig vinden als mensen echt zieke paarden (waar je niet altijd aan ziet wat ze mankeren) langer zouden laten lijden en dat een "slager" paardenhandelaar wordt.
Daar ga ik bij bovenstaande verhalen niet van uit natuurlijk, maar ik wilde dit even kwijt...

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:12

amanda2 schreef:
Echter... als ik mijn paard naar de slager breng, dan hoop ik dat hij wel word afgemaakt, en niet ergens anders beland.
Ik maak als eigenaar de keuze als het echt niet anders kan en er alles aan heb geprobeerd, en uiteraard zijn er mensen die er anders mee omgaan (als een fiets of ander apparaat), maar toch...
Zou het ontzettend zielig vinden als mensen echt zieke paarden (waar je niet altijd aan ziet wat ze mankeren) langer zouden laten lijden en dat een "slager" paardenhandelaar wordt.
Daar ga ik bij bovenstaande verhalen niet van uit natuurlijk, maar ik wilde dit even kwijt...

Ik ben dit topic ook begonnen met de gedachte dat er wel meer 'gekken' zoals mij moeten rondlopen die een (redelijk) gezond paard zouden hebben gered van de slacht. Er gaan zoveel paarden naar de slacht waarvoor het helemaal niet nodig is om afgemaakt te worden. En ik mag hopen dat de paardenliefhebber die zijn dierbaarste bezit naar de slacht brengt, er in iedergeval bij zal zijn om te controleren of het vonnis daadwerkelijk voltrokken is.

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:42

Ik vind het vet goed dat de mensen willen helpen.
Ik zelf heb er geen ervaring mee maar ik zou er wel van alles over willen weten.
wat is er nou de prijs klasse van een slacht paard/pony?
En waar vind je van die paarden markten?
Kan je op die pony's/paarden even goed rijden?

dat soort vragen vraag ik me af..

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 16:45

@ soo_shirley: de prijs is gewoon de slachtprijs, ik meen 1 euro de kilo. Verder hangt het geheel van het paard of pony af of er op gereden kan worden. Een slachtpaard opknappen kost vaak wel veel tijd, geduld en geld. Ik heb bij amay de chiropractor, tandarts, veearts en zadelmaker gehad. Nu, ruim 1,5 jaar verder gaat het steeds beter, maar het blijft een paard met een verleden. Zie profiel voor foto's.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:47

De paarden die wij opgekocht hebben waren: Muntok 1200 gulden, Zipper gratis en Sajang 350 euro.
Op al die dieren hebben we gewoon kunnen rijden/ kan dat nog steeds, maar 2 er van hadden erg slechte ervaringen met mensen opgedaan, zowel op stal als onder het zadel en we hebben die twee dus minstens een jaar zo veel mogelijk met rust gelaten voordat we voorzichtig begonnen zijn met rijden. In die tijd hebben we heel rustig weer hun vertrouwen terug gewonnen.
Veel geduld en verstand van paarden is denk ik wel belangrijk als je een slachtpaard opkoopt dat een slechte tijd achter de rug heeft...

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:49

Tja "gered van de slacht" wil ik nu niet meteen zeggen, maar 1 merrie bij ons was zo onhandelbaar, ze was gewoon niet te vangen. Heeft altijd op t land gelopen en pas toen ze 8jaar was, lukte t me om haar een x te vangen. De eigenaar van de merrie was haar eigenlijk helemaal beu en heeft toen tegen me gezegd: je mag haar nu een tijdje op de stoeterij zetten en proberen in te rijden en als dat niet lukt dan moet ze maar afgemaakt worden want ik weet t ook niet meer met haar. Nah en die kans hebben we met beide handen/hoeven aangegrepen en nu is het (voor mij, voor anderen is ze nog steeds best schuw) een heel fijn rijpaardje geworden.

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:51

Ik had 1.5 jaar terug ook een pony kunnen kopen die naar de slacht zou gaan, niet gedaan, hij had atrose, maar hij is naar iemand anders gegaan en hij is nu blij

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:54

Blij dat er zulke happy eigenaren zijn:o

Saszkiia91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:55

een paar jaar geleden hebben wij ook een paard gered van de slacht.. we hadden hem survivor genoemd (=overlever) en het beestje heeft het nog heel goed gedaan.. na een paar jaar is hij roch overleden, maar tenminste op een fijne manier..

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:03

eerlijk gezegt ben ik ook zeker "anti" slacht die van mij zouden er nooit eindigen!
inslapen vind ik vredig gaan en niet iets door zijn kop geramd krijgen..
Wesley was een shet waar ik zijn geboorte en alles van gezien heb en een jaar verzorgd heb tot dat hij naar een boer verkocht werd!
had er vrede meer dacht de stal is wat minder maar weiland enz genoeg!
een jaar later moet hij naar de slacht
ben van alles gaan zoeken me moeder wou hem desnoods voor even kopen maar uiteindelijk heeft casanova @bokt hem gekocht en heeft hem weer naar een leuk klein ruitertje doorverkocht...
alleen maar omdat hij geen pc had en niemand wou hem kopen
zou ook nooit me pony naar een handelaar brengen het veulen gaat waarschijnelijk over een jaar naar me tante als kado voor haar kindje en blijft daar tot zijn laatste zucht sunny trouwens ook bij mij ..

zo dat moest er even uit paarden en pony's hebben nog genoeg kans op een gelukkig leven!!

amanda2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:05

Ik heb bij een veearts gewerkt.
Iedereen mag voor zich weten hoe hij zijn paard wil laten gaan.
Linksom of rechtsom, het is even erg.
Ik heb veel paarden ingeslapen zien worden en dat kan soms best lang duren, of paarden raken in paniek. Niet de penny- verhalen "hij wist dat hij dood ging dus..." , maar gewoon lichamelijke reacties.
Bijde slager zijn ze dood voor ze de grond raken.
Is denk ik off- topic maar mensen hebben soms een wat vertekend beeld van inslapen en of de slager.
Het is gewoon jammer dat het zulke grote dieren zijn, dat maakt het er gruwelijker uitzien.