Bij mijn vorige stal stonden de paarden in een grote groep, de hele winter op dezelfde wei. Aangezien we hier kleigrond hebben en een ontzettend nat najaar hadden was het binnen drie weken een grote baggerzooi en stonden de paarden af en toe in 20 cm water.
Dan heb je in het weekens 's morgens gereden, braaf paard, alsjeblieft, nu mag je de blubber in.... Mooi dat ik Toon dat land niet op kreeg!!! En geef hem eens ongelijk.
Dat je paard een uurtje in die enorme bagger staat is te overzien, maar een hele dag??? Nee, dat zou ik niet meer doen. Toon heeft littekens overgehouden aan die rotmok, arm beest.

Nu sta ik bij een andere stal, waar Toon en Kaminka afgelopen winter in een gortdroge paddock hebben gestaan, elke dag van een uur of 10 tot een uur of 5. Nu staan ze daar halve dagen in, de andere helft van de dag lopen ze op heel kort gras. (waar ze nog te dik van worden...zucht)
Je moet je aanpassen aan je paard en aan de omstandigheden. Vooral hier in het westen is het niet makkelijk om alles echt goed voor elkaar te krijgen. De meeste boeren zijn bang dat hun land in de winter vertrapt wordt, dus mogen de paarden niet naar buiten. Tja.