Paarden die de hele dag op stal staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:58

Als ik moet kiezen tussen hele dagen op stal of hele dagen tot over hun kogels in de blubber met ontstoken voeten van de mok, dan kies ik toch voor het eerste.

Bij mijn vorige stal stonden de paarden in een grote groep, de hele winter op dezelfde wei. Aangezien we hier kleigrond hebben en een ontzettend nat najaar hadden was het binnen drie weken een grote baggerzooi en stonden de paarden af en toe in 20 cm water.

Dan heb je in het weekens 's morgens gereden, braaf paard, alsjeblieft, nu mag je de blubber in.... Mooi dat ik Toon dat land niet op kreeg!!! En geef hem eens ongelijk.

Dat je paard een uurtje in die enorme bagger staat is te overzien, maar een hele dag??? Nee, dat zou ik niet meer doen. Toon heeft littekens overgehouden aan die rotmok, arm beest. Huilen

Nu sta ik bij een andere stal, waar Toon en Kaminka afgelopen winter in een gortdroge paddock hebben gestaan, elke dag van een uur of 10 tot een uur of 5. Nu staan ze daar halve dagen in, de andere helft van de dag lopen ze op heel kort gras. (waar ze nog te dik van worden...zucht)

Je moet je aanpassen aan je paard en aan de omstandigheden. Vooral hier in het westen is het niet makkelijk om alles echt goed voor elkaar te krijgen. De meeste boeren zijn bang dat hun land in de winter vertrapt wordt, dus mogen de paarden niet naar buiten. Tja.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:23

Ik sluit me ook bij Tinkie aan.
En Merel je moet het niet TE letterlijk opvatten.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paard het in de wei niet leuk vind. Omdat het loopdieren zijn.
Ik denk dat ze dan alleen moeten staan en de rest staat binnen, dan krijg je juist dat kudde gedrag dat ze naar elkaar toe willen. Met gehersenspoeld bedoel ik gewoon dat paarden tegenwoordig bijna niet meer weten wat de wei is, ze zijn zo gehecht aan hun boxje dat ze zich daar juist veilig voelen en daarom misschien wel dat stomme gedrag vertonen. Best wel zielig eigenlijk.
Paarden moeten soortgenoten hebben en er moet voldoende gras staan.
Dat een paard in de paddock bij het draad gaat staan is gewoon omdat hij zicht verveelt, niet omdat hij naar binnen wil.
Achh ja wat versta je onder sport paard.
Ik versta onder sport paard een paard dat toch wel min Z loopt en bijna elke week een wedstrijd en wat zeer intensief getraind wordt en wat geld voor zijn baas moet verdienen.
Maar ik heb zo vaak gezien dat ze een L paard al sport noemen en dus niet naar buiten mag, paarden lopen dan 1x in de maand een wedstrijd.
Ik wil niet discrimineren ofzo maar volgens mij zijn het over het algemeen de KWPN paarden die dit soort gedrag vertonen.
Ik heb op stal een paard staan is 3x M(dres, spring en sameng.) en die loopt gewoon buiten tussen de andere paarden en heeft nooit wat.

Citaat:
Als ik moet kiezen tussen hele dagen op stal of hele dagen tot over hun kogels in de blubber met ontstoken voeten van de mok, dan kies ik toch voor het eerste.

Citaat:

Kijk dit vind ik een ander geval, mijn haf heeft ook binnen gestaan toen er sneeuw lag , simpel omdat ie ander zijn benen breekt met die klompen.

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:56

Citaat:

Tja, nu noem je ook 2 uitersten natuurlijk. Dit is kiezen tussen 2 kwaden.

jantina

Re: Wat is zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:02

Tinkie schreef:
(heb je een paard in de wei ooit vrijwillig in zijn eigen stront zien liggen ?)

ehmm... Ja! Regelmatig ook trouwens Haha!
(maar dat voegt verder niets toe aan dit topic Lachen )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 16:14

Mijn paarden staan de hele dag buiten en ik vind het ideaal. In de winter gaan ze 's-nachts op stal maar nu blijven ze dag en nacht buiten staan.

Maar het is ook wel eens anders geweest. Vroeger woonde ik in Den Haag en ik mocht blij zijn als het me lukte om mijn paarden twee maanden in de zomer in de wei te zetten. Verder stonden ze inderdaad de hele dag op stal. Ik kwam toen wel trouw elke dag om ze beweging te geven.

De paarden die ik in Den Haag had waren bepaald niet ongelukkig, hadden geen stalondeugden of sneller blessures.
Het was toen de enige manier om een paard te houden en er staan er zo nog duizenden in Nederland. Natuurlijk had ik het toen ook liever anders gewild maar het was kiezen tussen geen paard of een paard op stal.

Ik denk dat de helft van de paardeneigenaren zijn paard weg zou moeten doen als een paard niet de hele dag op stal zou mogen.

Waar ik me wel altijd vreselijk aan ergerde waren de mensen die maar een paar keer in de week kwamen. Dan stonden die paarden 24 uur in een box opgesloten. Dat vind ik niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 16:19

Percy schreef:

Waar ik me wel altijd vreselijk aan ergerde waren de mensen die maar een paar keer in de week kwamen. Dan stonden die paarden 24 uur in een box opgesloten. Dat vind ik niet kunnen.

Maar ja, als je bijvoorbeeld zaterdagochtend komt, en de andere dag pas 's avonds, staat je paard eigenlijk ook 2 volle dagen op stal. Dat vind ik dus eigenlijk al niet kunnen, maar soms gaat het gewoon niet anders.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:41

Belangrijke behoeften van een paard zijn :
Sociaal contact : een paard is een kuddedier en heeft nood aan omgang met andere paarden.
Beweging : liefst gedurende de hele dag vrije keuze, bevordert de spijsvertering, het psychisch welzijn, is beter voor spieren,...
Voeding : best kleine hoeveelheden verspreid over de dag
Weidegang met soortgenoten en met schuilhok voldoet meest aan deze behoeften; er zijn echter wel aanvaardbare alternatieven als men serieus met deze behoeften rekening houdt.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:42

Ik erger me een beetje aan de kortzichtigheid van sommige mensen die denken dat je een paard zo veel mogelijk buiten moet zetten, ten eerste, te veel gras is niet goed voor een sportpaard, ten 2e, niet elk paard is geschikt om buiten te zetten. Ik ken genoeg paarden die ik na een week dag en nacht in et land naar de slager kan brengen omdat ze zo gestoord doen en klappen krijgen dat et gewoon niet gezond meer is.
Tuurlijk, paarden zijn kuddedieren die buiten horen te staan, maar ik denk dat et met sommige sportpaarden gewoon niet mogelijk is!

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 23:13

[quote="Cowgirl"]Ik sluit me ook bij Tinkie aan.
En Merel je moet het niet TE letterlijk opvatten.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paard het in de wei niet leuk vind. Omdat het loopdieren zijn.
Achh ja wat versta je onder sport paard.
Ik versta onder sport paard een paard dat toch wel min Z loopt en bijna elke week een wedstrijd en wat zeer intensief getraind wordt en wat geld voor zijn baas moet verdienen.
Maar ik heb zo vaak gezien dat ze een L paard al sport noemen en dus niet naar buiten mag, paarden lopen dan 1x in de maand een wedstrijd.
Ik wil niet discrimineren ofzo maar volgens mij zijn het over het algemeen de KWPN paarden die dit soort gedrag vertonen.
Ik heb op stal een paard staan is 3x M(dres, spring en sameng.) en die loopt gewoon buiten tussen de andere paarden en heeft nooit wat.

Ow ja: ik zeg absoluut niet dat ze perse iets krijgen als ze in de wei staan, maar de kans is veel groter, zeker in de kudde, als ze zich gaan vervelen wordt het niet gezellig Knipoog

Maar ik zeg nogmaals: ieder zijn ding, zolang er maar dit wordt geroepen dat iets echt SLECHT of VERKEERD is, want iedereen doet wqat hij zelf het beste vind, dus wat kan een ander hier nou over oordelen? Ik heb een paard nog nooit mij daadwerkelijk zien vertellen: "joh, moet je eens luisteren,m ik moet heel de dag in het land, anders ben ik zielig.....

Uhm, ik heb 3 pony's lopen alle 3 Z sgw, dus het hoogste wat kan, dus toch wel sport paard.
de pony's zijn sowiso geen kwpn, maar willen wel een paar uur naar buiten ( max 4 uur)
Voorderest heb ik nog een stel volbloeden staan, nou echt hoor: alsd zijn merrie er niet naast staat, dan hoeft het niet, en komt ie zelf wel over het hek weer naar binnen.
Over het kudde verband: Ik heb 2 volbloeden staan die gerust op de kudde gaan: op de merrie en vechten met de ruinen, kan ik nu vast voorspellen, dus of dit nu zo gezond is?

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 23:18

Citaat:
Tuurlijk, paarden zijn kuddedieren die buiten horen te staan, maar ik denk dat et met sommige sportpaarden gewoon niet mogelijk is!

Op stal houden is gewoon handiger voor de eigenaar !
Een paard is nog altijd geen sportartikel, helaas zien veel mensen dat anders. Ik zou zeggen, koop een fiets !
Paarden zijn levende wezens die recht hebben op een goed mogelijk een paardwaardig leven. Omdat mensen menen dat hun paard een sportartikel is die nooit "stuk" mag word hij maar veroordeeld tot een leven lang (vaak eenzame) opsluiting. leuke sport hoor !

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 01:22

Zep schreef:
[Maar ja, als je bijvoorbeeld zaterdagochtend komt, en de andere dag pas 's avonds, staat je paard eigenlijk ook 2 volle dagen op stal. Dat vind ik dus eigenlijk al niet kunnen, maar soms gaat het gewoon niet anders.
[/quote]

Dat bedoelde ik ook niet, dat deed ik zelf ook. Zondagochtend rijden en dan pas maandagavond weer, maar het paard kwam er in elk geval dagelijks uit. Ik doelde meer op mensen die hun paard rustig drie dagen laten staan zonder dat ze ook maar even losgegooid worden of in een stapmolen worden gezet.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:04

Hier zit ik dus ook een beetje mee. 's Winters gaat mijn paard overdag naar buiten, 's nachts naar binnen. Inhet voorjaar en 's zomers blijven ze dag en nacht buiten, het tijdstip is afhankelijk vban het weer.
Ze heeft nu een vrij groot land tot haar beschikking.
Nu we ons huisje met grote tuin hebben gekocht, willen we haar dolgraag bij huis hebben. (de bouwaanvraag voor de stal is al onderweg). We hebben dan een ruime box te bieden en een stukje om te krummelen van zo'n 7 meter breed (breder is ons perceel niet Verdrietig ) en ongeveer 25 meter lang, kan nog iets langer worden, maar dat moeten we even passen en meten. Natuurlijk is het voor mij heel eenvoudig om als ze bij huis staat haar aan het halste te nemen en even de weg over te sten en haar daar wat gras te laten eten. Bovendien kan ik haar in dat stukje wat we hebben wat laten rennen, en bovendien is het nog eenvoudiger om een stukje te gaan rijden (hoewel ze nu maar 5 minuten fietsen van huis staat). Ze gaat er dus zeer zeker in ruimte op achteruit, maar krijgt wel meer aandacht. Bovendien kan ik haar voeding beter in de gaten houden...
Nu over op dit topic: mocht ik haar thuis alleen op stal kunnen houden, dan ging het pertinent NIET door. Omdat ik de mogeljkheid voor haar heb in de buurt waar ze wel veel buiten kan staan.
Ik vind het erg sneu voor paarden als ze 23 uur per dag op stal moeten blijven staan. Vaak lopen ze dan niet eens een vol uur, want ook het zadelen valt nog in dat uur. In de praktijk valt het echter wel eens tegen om een paard meer beweging te geven. Vooral als er geen land in de buurt is. Tsja, als je paard verder maar geen aandacht te kort komt, een lichte, ruime stal heeft, lekker wat te knabbelen, dan valt het allemaal nog wel mee?!?

Bobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:11

Mijn pony gaat op bepaalde dagen de wei in want dan heeft ze de wei voor zichzelf (ze doet vaak dominant in de wei met andere paarden) ze gaat dan 's ochten's tot een uur of 4 en dan wordt ze er uit gehaald. Ik vind het ook sneu voor pony's. Pony's horen juist ook buiten te staan dan alleen maar binnen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:37

Lijkt me sterk afhankelijk van het paard. Heb een arabier die staat het liefst de hele dag binnen. hij heeft de keus maar komt liever niet buiten en vind ergens anders op een stal staan totaal geen probleem. Een ander paard wordt helemaal gek wanneer ik hem op stal zou zetten en is nu de rust zelve. Ik denk dat onderling kontakt met stalgenoten belangrijker is dan bij wijze de hele dag in je uppie buiten staan

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:05

wie zegt dat alle paarden wel zo veel in de wei willen?
Sommige zwervers willen niet eens een huis, sommige mensen gaan wel maanden camperen, ik persoonlijk heb nog nooit gecampeerd...
Dus alles verschild, en dat is met paarden ook zo...

Over sportartikelen: Ja, zijn koeien en varkens en kippen geschapen voor het doel wat wij er mee doen??? nee, maar het gebeurd wel. Dan liever een paard dat 100% vrolijk is EN op stal staat..

Verder maakt het me allemaal nix meer uit, iedereen blaat wat hij het beste vind bla bla bla, maar zo lang iedereen vind dat hij het het beste doet, veranderd er nix, en dat hoeft ook niet! Laat iedereen gewoon doen wat ie denkt dat het beste is...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:50

Ik vind het niet zielig als een paard 23 uur per dag op stal staat, als hij maar een ruime box en genoeg te zien heeft. Een paard 24 uur per dag in een stand waar hij alleen maar naar de muur kan kijken, DAT vind ik zielig.
Tuurlijk zijn er paarden die wel vaak naar buiten moeten, maar zoals al eerder gezegd verschilt dat per paard

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:55

Merel Blom schreef:
iedereen blaat wat hij het beste vind bla bla bla

mmja, maar als iedereen z'n mond zou houden zou het hier akelig stil worden....

maar goed, je hebt wel gelijk, laat iedereen doen wat ze doen en doe zelf ook wat jou goed lijkt.