Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:15

Als je de omstandigheden zo voor elkaar hebt dat hij kan dekken en niet alleen hoeft te staan, zou ik hem hengst laten ja. Anders niet.

En tsja, een ruin is ooit ook hengst geweest he?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:17

@ Leentje1: Kopen en hengst laten.

@ Wendy: Een hengst hoeft echt neit per se te dekken, dat vind ik een beetje ver gezocht.

Ludo_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:19

leentje 1 ze lopen nu nog gewoon bij de andere kudde in en ze zijn nu ong. 1 en gedragen zich nog zou als het moet .
kan zou maar anders worden hoor..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:21

karoliena schreef:
@ Wendy: Een hengst hoeft echt neit per se te dekken, dat vind ik een beetje ver gezocht.

Waarom is dat ver gezocht? Wat schiet een paard op met die hormonen die nergens toe dienen en hem alleen maar opfokken als er weer een hengstige merrie in de buurt is?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:23

En een hengstige merrie dan? Die laat je toch ook neit elke hengstigheid dekken omdat het anders zielig is? Die heeft net zoveel misschien nog wel meer last van haar hormonen steeds

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:25

Een hengstige merrie heeft dat niet constant, maar een aantal keer per jaar.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:26

Ja dus heeft een hengst er ook alleen die keren last van, dus dan zo het net zo zielig voor de hengst als voor de merrie zijn.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:28

Maar bij de hengst kun je dat voorkomen....

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:29

Voor merries vind dat toch ook niemand zielig? Waarom zou het voor een hengst dan wel zielig zijn.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:30

Bij de merries kun je dat niet voorkomen, bij de hengsten kun je er heel simpel wat aan doen, daarom...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:30

Als jij een hengst hebt en toevalligmeerdere merries heeft hij er toch vaker last van.
En sommige hengsten denken dat ze altijd willen, ook als de merrie niet hengstig is.

Verder met een makkelijke ingreep te verhelpen.
Ging dat bij zo'n pis merrie ook maar zo makkelijk, dan werd het echt wel vaak gedaan

Lekker die hormonen weg, veel makkelijker voor het paard.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:33

Bij merries kan je heus wel de baarmoeder laten verwijderen tegenwoordig, dat doet toch ook niemand? Ik snap gewoon niet (en niemand kan dat uitleggen dus) waarom het voor een merrie niet zielig is en voor een hengst wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:33

Heb je enig idee over wat voor ingreep jij het nu hebt?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:34

Omdat de ingreep bij een merrie veel zwaarder is. Het middel wordt dan als erger gezien dan de kwaal, dit in tegenstelling tot het castreren vna een hengst.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:34

Ik vind het wel tegen de natuur, maar een hengst zonder kudde merries is ook tegen de natuur. Dan kan ik mijn hengst natuurlijk gewoon bij de merries zetten, geheel in overeenstemming met de natuur, maar mijn land is niet groot genoeg voor veel veulentjes.

In de natuur zouden de "overtollige"/zwakke veulentjes sterven. Bij ons zou dan gelden dat we ze naar de slager kunnen brengen (want ik heb geen goedgekeurde dekhengst, veulentjes zonder papier krijg je niet zo makkelijk kwijt) en dat is een beetje tegen mijn natuur!!!

Die van mij is trouwens nog steeds hengst, maar niet voor lang!!!

Barbara88

Re: Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:35

Ja ik vind dat je een hengst eigenlijk alleen hengst moet laten als ie ook mag dekken. Als je gewoon een *goedgekeurde hengst hebt, of eentje die kans maakt om goedgekeurd te worden. Maar anders heeft toch helemaal geen nut om een hengst, hengst te laten...?

Ik heb een paar jaar een friese hengst gereden, die was afgekeurd maar de eigenaren hielde hem wel hengst... Nou moet ik zeggen dat hij absoluut heel lief was en totaal geen manieren had maar tis toch zielig als jij alleen 's avonds een uurtje in je eentje naar buiten mag terwijl de rest gezellig samen de hele dag mag...( hij stond overdag gewoon op stal) nou hij was ook al wel 16 dus om dan nog te castreren, maja vond het toch wel ''zielig'' zeg maar

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:36

Ja oke, maar daarom is het voor een hengst dus niet zielig? Door casteratie overlijden elk jaar ook meerdere paarden door complicaties en dan zijn ze geholpen door goede dierenartsen.

Daarnaast heb ik nog nooit een hengst gezien die neit tussen de merrie sfunctioneert, alleen maar merries die neit tussen de hengsten functioneren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:40

Bij elke operatie neem je een risico.

Verder moet je in het geval van problemen gewoon kijken naar de oorzaak van het probleem en hoe je die het makkelijkste weg kunt nemen.
Als de merries niet functioneren met een hengst, is het makkelijker om de hengst te castreren of apart te zetten. Mijn voorkeur gaat dan uit naar castreren omdat ik het niet paardwaardig vind om ze alleen op te sluiten.

En wat versta je onder functioneren van een hengst tussen merries? Hoe krijg jij het dan voor elkaar dat hij ze niet probeert te dekken?

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:41

ja daar valt ook wel wat voor te zeggen. Maar als er echt een goede *betrouwbare* manier was om merries te helpen zou het wel meer gedaan worden denk ik.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:42

Haha, ja bij elkaar in het land kan niet, ik heb het meer over het werken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat met een hengst niet tussen de merries te rijden valt in een bak bijvoorbeeld. Merries die dan hengstig zijn zijn dan vaak stukke vervelender terwijl een hengst vaak ene keer schreeuwt of even zeurt en dan is het klaar. Dus voormij geen reden om te castereren dan toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:42

manie schreef:
Natuurlijk is het 'tegen de natuur' maar de ook de wijze van paarden houden en het werken met paarden is 'tegen de natuur'.

Sluit ik mij voor 100% bij aan!

Dus gewoon castreren zou ik zeggen, voornamelijk ook voor de veiligheid van jezelf en andere rondom je!
Heb het vaak genoeg mis zien gaan!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:43

Als de ruiter de hengst voor elkaar heeft met rijden is er wat mij betreft geen probleem.

Maar ik heb het dus juist wel over in het weiland. Staat jouw hengst apart van de rest?

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:44

Anoniem schreef:
manie schreef:
Natuurlijk is het 'tegen de natuur' maar de ook de wijze van paarden houden en het werken met paarden is 'tegen de natuur'.

Sluit ik mij voor 100% bij aan!

Dus gewoon castreren zou ik zeggen, voornamelijk ook voor de veiligheid van jezelf en andere rondom je!

Oeh, volgens mij is dat niet echt fijn. Voor ruiter en paard niet

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:44

Anoniem schreef:

Volgens mij gaat het vooral mis als je een paard niet voor elkaar hebt, ongeacht het geslacht van het dier.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:44

Dat is natuurlijk onzin dat een hengst gevaarlijk is!

@ Wendy: Mijn hengsten staan bij elkaar. Op stages stonden ze vaak in paddocks naast elkaar altijd dolle boel neuzen en gek doen naar elkaar maar ze hadden er altijd vele lol in. Dus wat dat betreft zie ik nog steeds geen problemen