mn ventje gewoon kreupel door de smid!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:34

polly2 schreef:
Dit is niet waar!
Er zijn drie erkende opleidingen in Nederland:
Deurne
Barneveld
Zwolle

Elke smid die daar vanaf komt heeft een goede opleiding gehad.
Echter het is een vrij beroep. Dus ook zonder diploma kun je aan de slag gaan als smid. Of met een certificaatje dat je op een avondcursusje bij een hoefsmid hebt gehaald die op die manier een centje bijverdient.
Alleen de erkende gediplomeerde hoefsmeden (dus van de drie genoemde opleidingen) kunnen zich aansluiten bij de Nederlandse vereniging van hoefsmeden. Zo kun je toch wel controleren of je een smid hebt met een erkende opleiding.
Hoe ik dat weet? Ik werk zelf op één van de opleidingen...vandaar... Ik geef aan de eerste jaars paarden EHBO.

En toch kan ik me uit andere topics herinneren dat er ook slechte hoefsmeden op die lijst staan, van de vereniging van hoefsmeden

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:37

Jemig he van die foto van je vriendin wordt je ook niet echt vrolijk.
Ik hoop echt voor jullie beide dat het goed komt.
Tevens hoop ik dat een bekende van haar,haar wijst op dit topic zodat ze eens kan lezen wat ze heeft aangericht.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:40

Je kan inderdaad een klacht indienen bij de VVH

@ wendy, er zitten dus inderdaad slechte hoefsmeden tussen, net zoals er slechte garages op de bovag lijst staan. En net zoals er slechte NBers hun diensten verlenen Net zoals er slechte allochtonen zijn, corupte politieagenten........ ik hoef toch niet even door te gaan he

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:43

Ja in iedere mand zit wel een rotte appel.
Maar zou die vereniging dan bij zoveel slechte reacties en aangetoonde schade zo'n smit eruit kunnen zetten?

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:46

KiWiKo schreef:
Je kan inderdaad een klacht indienen bij de VVH

@ wendy, er zitten dus inderdaad slechte hoefsmeden tussen, net zoals er slechte garages op de bovag lijst staan. En net zoals er slechte NBers hun diensten verlenen Net zoals er slechte allochtonen zijn, corupte politieagenten........ ik hoef toch niet even door te gaan he

Ik ga daar dan toch een over nadenken hoor, sorry misschien niet zo aardig...maar potsie zeg....als niemand er wat van zegt verbeter het "systeem" nooit

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:49

Meetje22 schreef:
Ja in iedere mand zit wel een rotte appel.
Maar zou die vereniging dan bij zoveel slechte reacties en aangetoonde schade zo'n smit eruit kunnen zetten?

of iig zorgen dat ze er wordt op aangesproken...weet ik veel wat!...van hogerhand luisteren ze wel

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:50

KiWiKo schreef:

Klopt, maar die vereniging pretendeert dat als een smid op hun lijst voorkomt, dat het dan wel goed zit, en dat is dus niet zo.

Maar inderdaad, als er niemand klaagt bij de vereniging, tsja, dan kunnen zij er ook niet veel aan doen.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:14

Wendy schreef:
Klopt, maar die vereniging pretendeert dat als een smid op hun lijst voorkomt, dat het dan wel goed zit, en dat is dus niet zo.

Maar inderdaad, als er niemand klaagt bij de vereniging, tsja, dan kunnen zij er ook niet veel aan doen.

Nee...de vereniging zegt dat alle hoefsmeden bij hen aangesloten...een goede erkende opleiding hebben genoten.
Echter...sommige mensen kunnen als ze klaar zijn met hun opleiding er alsnog een potje van maken door bijvoorbeeld hun lakse mentaliteit, die pas tot uiting komt als ze eenmaal aan het werk zijn....
Indien je een hoefsmid kiest die aangesloten is, weet je in ieder geval dat hij een goede opleiding heeft gehad. En mocht er iets aantoonbaars fout gaan, dan kun je zo'n smid via de vereniging van hoefsmeden aansprakelijk stellen....
Echter...wat doe "wij"vaak? We zijn niet tevreden en gaan naar een ander. Uit ervaring weet ik dat op die manier de klacht dus niet op de jusite manier wordt afgehandeld en niet bij de juist persoon terecht komt.
Als je niet tevreden bent...altijd terugkoppelen....dan kan iemand de kans krijgen om een fout te herstellen, of je kunt er op een andere manier werk van maken.
Ook ik maak me "schuldig" aan deze laksheid. Heb twee jaar geleden een auto gekocht en er ging het een en ander kapot in de garantieperiode. Dit laten repareren en dat bleek later halfslachtig gedaan. Ik was het inmiddels zo zat dat ik dit door mijn eigen garage heb laten oplossen. Dat kostte me wel geld, maar dan wist ik tenminste dat het goed gedaan werd en dat ik verder geen gezeur had.... Tja....maar ik heb de garage die mij die auto verkocht heeft er dus niet meer op aangesproken...later dacht ik dat dat juist niet goed is...maar ja...
Zo gaat het ook vaak met hoefsmeden...

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:34

als ik kijk naar mijn opleidings tijd en zie welke smeden er geslaagd zijn allemaal dus denk wel eens waarom.

nu gaat er het verhaal.dat rob reinieri(smid van anky) de voormalig leermeester in deurne daar is vertrokken mede doordat hij een aantal leerlingen niet mocht laten zakken omdat ze immers betaald hebben.
nogmaals dit verhaal gaat en heb ik van horen zeggen(geen feit dus) maar er zijn in mijn leerjaar mensen geslaagd die een paard nog niet normaal uit konden krabben.

dat is ook de rede dat ik niet ben aangesloten bij vvh want bij een vereniging met die klunzen (en zijn ook hele goede bij ) wil ik bij
horen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:53

maargoed dat heb ik ook met mijn Orun, ik heb ook mensen zien slagen die gewoon echt geen rijtechnisch inzicht hadden

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:57

Maar goed dat het niks ergs is ofzo !
Maar wat een smid ! Heeft die geen opleiding gehad ofzo ??

Nog veel geluk met je paardje !

Michelle_Don

Re: mn ventje gewoon kreupel door de smid!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:04

Hey,

Hier nog een gedupeerde......nou ja mijn lieve pony dan.
Die vriendin waar Dimitri het over heeft dat ben ik.

En ik weet me geen raad!!!! Ik heb een poging gadaan een goed gesprek te beginnen met haar (de hoefsmit).
En zoals dimitri al vertelde zeize tegen me: dat er 2 paarden kreupel zijn is niet door haar. En dat van Nassau haar werk letterlijk BAGGER noemt als ik daar met een kreupel paard aan kom, dat is omdat hij haar wil zwart maken......maar natuurlijk hij heeft mij vast nodig als klantje extra...nou not....moet gewoon dik betalen om misschien nog een klein gaatje in zijn te drukke agenda te mogen bemachtigen.

Oh en als klap op de vuurpijl zecht ze ook nog dat ze toch genoeg klanten heeft........wat moet je daar nou mee.

Ik ben echt zo boos en verdrietig te gelijk .......van Nassau boot haar nog aan een dagje gratis mee te lopen. Nou ik zou het wel weten als ik hoefsmit was....zelfs al had niemand klachten.....dat is toch geweldig.

Maar het ergste is nog dat mn paardje van haar werk niet is opgeknap. Van Nassau denkt een half jaar a 3 kwart jaar over te doen om alles weer goed te krijgen.....tja moet toch weer aangroeien he. Mijn pony is nu 17 jaar en hij heeft dit echt niet verdient........

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:40

Ludora schreef:
Ik heb écht een keer gezien dat een smid een ijzer 'vast timmerde' maar het stond niet zo mooi dus veilde ze de buitenkant maar bij...

Ik vroeg, waarom doe je dat, het ijzer moet toch op de voet gemaakt worden. Jah was de reactie, als ik dat met alle voeten moet doen ben ik veel te lang bezig

(was neit mijn smid overigens)

Wij slaan daar bijna steil van achterover maar in sommige landen (portugal oa.a) worden de hoef naar de maat van het ijzer gevijld en niet het ijzer naar de vorm van de hoef