Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:34

Mensen willen terug naar de natuur met hun paard door bitloos en boomloos gaan rijden maar dan denk ik dat je helemaal niet moet gaan rijden. Paarden in de natuur hebben ook geen ruiter op de rug

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:13

Xox schreef:
Mensen willen terug naar de natuur met hun paard door bitloos en boomloos gaan rijden maar dan denk ik dat je helemaal niet moet gaan rijden. Paarden in de natuur hebben ook geen ruiter op de rug

Amen! Dan moeten we al onze doorgefokte paarden in de natuurgooien!

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:26

Xox schreef:

Daar ben ik het wel mee eens.
Alleen niet iedereen doet het om die rede. Je leeft je in in de wereld van je paard waardoor jullie elkaar beter begrijpen. En natuurlijk als er problemen zijn met je paard kan NH of NB je de uitweg geven

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:51

Xox schreef:

Is ook maar net wat je eronder verstaat.
Jij doet nu net of alle naturals hier 100% terug willen.
Er is een groot verschil tussen een natural en een natural...
Kijk ik rijd niet bitloos omdat ik dat 'terug naar de natuur vind', Orchid reageert er gewoon veel beter op.
Een boomloos zadel heb ik ook niet want daar heb ik het nut ook nog niet zo van in gezien.
Rijden is idd niet natuur.
Maar ik vind het wel heel goed als je je een beetje inleeft in de natuur van het paard.
Zoals natuurlijke reacties en natuurlijke leefwijze.
Niet veel op stal en lekker het land in, weet waarom je paard dingen zo doet enz.
Het is dus maar net wat je onder terug naar natuur verstaat.

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:54

Orchid schreef:
Xox schreef:

Is ook maar net wat je eronder verstaat.
Jij doet nu net of alle naturals hier 100% terug willen.
Er is een groot verschil tussen een natural en een natural...
Kijk ik rijd niet bitloos omdat ik dat 'terug naar de natuur vind', Orchid reageert er gewoon veel beter op.
Een boomloos zadel heb ik ook niet want daar heb ik het nut ook nog niet zo van in gezien.
Rijden is idd niet natuur.
Maar ik vind het wel heel goed als je je een beetje inleeft in de natuur van het paard.
Zoals natuurlijke reacties en natuurlijke leefwijze.
Niet veel op stal en lekker het land in, weet waarom je paard dingen zo doet enz.
Het is dus maar net wat je onder terug naar natuur verstaat.

Amen

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:55

avanoort schreef:
Orchid schreef:
Balen.
Mja je moet het natuurlijk ook niet overdrijven er is wel een limiet.
.

Eens en dit is dus iets wat ik dan niet tegen kom onder de bekappers!
Als je over die limiet heen gaat, dan wel ijzers of schoenen, eens?

Wat mij betreft nooit ijzers
Ik ben het wel met je eens dat als de hoeven van een paard niet sterk genoeg zijn hoefschoenen te nemen, of gewoonweg minderen in het rijden op harde ondergrond.
Ik weet niet in hoeverre een hoef 'reageert' op veel werk op het harde, als deze natuurlijk is bekapt.
Gewoonweg omdat ik nooit problemen heb gehad met blote voeten en gewoon bekappen. Dus waarom zou ik natuurlijk proberen? Laat staan me er helemaal in te verdiepen.

Kinke

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:02

Isabellover schreef:
het enige wat ik hier kan vertellen is dat een pony een hele poos vreselijk kreupel heeft gelopen doordat hij een paar keer natuurlijk bekapt werd. te kort dus..

Wat bedoel je hiermee?? dus omdat een pony kreupel is geweest is nb-en slecht o.i.d.? Zo zijn er toch ook ontelbare voorbeelden waarbij een pony vernageld is???
kortom....nogal nutteloze opmerking in mijn ogen.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:07

Xox schreef:

ik rijd boomloos omdat ik het mijn brede fries niet meer aan wil doen een boomzadel op dr rug te hebben.
ik ga bitloos rijden omdat een bit....hoe weinig of zacht je het ook gebruikt, nooit zo prettig zal zijn als bitloos. Dat is toch 1 van de weinige dingen die we kunnen doen om het rijden aangenamer te maken?
kortom....niet terug naar de natuur

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:30

@ TS
Nou barst los...wat is een Natural!!!!!!!
Want ik rij bitloos,knol staat 24/7 buiten,trim zelf de hoeven,
oja ik doe ook nog wat aan NH tussen het rijden enz. door en toch ben ik GEEN Natural.

Is een Natural een zelfde soort term als Dressuurmiep is het voor jou een omschrijving van een bepaald type ruiter??????

dravergekkie

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:41

ben tegen natuurlijk bekappen.
goede reden bij osn zijn paarden zo bekapt waarbij alle 2 vervolgens onwijs veel problemen heb gehad ... erg kreupel,onwijs gevoelig enzz
dat was ok 1x en nooit meer.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:45

Ik weet niet of ik mezelf een natural moet noemen of niet. Ik doe wat mij het beste lijkt voor mijn paard en sommige dingen daarvan zijn ''natural'', andere niet.

Paard staat veel buiten (in de winter 's nachts op stal, in de zomer 24/7 buiten)en ik zou haar het liefst het hele jaar door 24/7 buiten zien. Helaas heb ik die mogelijkheid niet. Mijn paard krijgt geen dekens op (en het is nog wel een half welsh half volbloed ) en krijgt geen krachtvoer. Ze wordt natuurlijk bekapt. Ik rij soms bitloos soms met bit. Aan NH doe ik niet, en ik rij ook gewoon dressuur.

Ik ben er voor qua manier van paarden houden, en natuurlijk bekappen werkt voor mijn paard ook erg goed. Maar ik rij dus ook gewoon dressuur, omdat ik denk dat dat wel van belang is voor het paard en NH heb ik gewoon geen behoefte aan.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:43

Mijn paard kan 24/7 naar binnen of naar buiten, net wat ie zelf wil, ze krijgen onbeperkt ruwvoer en een beetje krachtvoer omdat de paarden wel allemaal in training zijn bij ons op stal.
Ze krijgen geen dekens op want ze hebben het warm genoeg met die dikke vacht, als ze het te koud hebben gaan ze wel naar binnen. (ze gaan eerder naar binnen als ze het warm hebben, de ideale temperatuur voor een paard ligt tussen de 0 en 10 graden ongeveer)
Verder doe ik grondwerk en rijd ik bitloos en boomloos.
Ook word mijn paard natuurlijk bekapt, gewoon bekappen was een ramp (kreupel etc). Wil niet zeggen dat het voor ieder paard werkt, niks werkt altijd.
Ik noem mezelf geen natural, ik gebruik gewoon de methodes die het beste bij mij passen, heel simpel.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:33

avanoort schreef:
Hallo T@nj@,
Leuke reactie van je! Ik wou gewoon een topic openen waarin in contact zou komen met mensen, heb al een paar keer een topic geopend, maar weinig tot geen reactie gehad.
En met een onderwerp als deze, stromen de reactie's binnen.
Een "Natural" is zo breed als je maar wilt zien, van natuurlijk bekappen tot en met natural horsemanship.
Goede opmerking van je dat je dat het eerder ervaart als een manier van leven.
Dan het onderwerp, ik zou willen weten of er mensen zijn die er tegen zijn en waarom, of juist de andere kant, waarom dit misschien wel de toekomst is. Er zijn al meerdere topics over dit onderwerp, maar nu zou ik graag van de mensen die bij het klassiek houden willen horen.

Dus eigenlijk heb je liever niet dat de voorstanders (laat ik ze zo maar even noemen) van Natural hier reageren?
Zoals je zelf al zegt kan Natural erg breed zijn, zo breed als je zelf maar wilt, hoe zou iemand dan tegen kunnen zijn? Het is veel te breed om te kunnen zeggen "ik ben tegen"

Wat betreft "normals" ben ik ook niet overal op tegen, absoluut niet, ik combineer zelfs nog wel eens iets van Natural en Normal en toch denk ik zelf dat ik onder het kopje Natural hoor.
Waar mijn nekharen dan bijvoorbeeld wel van overeind gaan staan is een vraag van iemand waarvan het paard ontzettend lusteloos is geworden omdat deze zwaar in het werk staat en 'wel' 2x per week buiten in de paddock komt Afbeelding ik heb echt geen bezwaar tegen het zwaar in het werk staan maar het 'wel' 2x per week naar buiten, daar gaan mijn nekharen dan van overeind staan, dit is dan uiteraard geen Natural. Dat is dan een stukje Normal waar ik "op tegen" ben, maar ook Normal is heel erg breed, dus ik ben ook niet voor of tegen Normals (voorbeeld komt overigens niet uit dit topic hoor)

Ik blijf erbij dat ik het vragen om rot reacties vind als je een topic opend met de vraag naar tegenstanders van een bepaald iets. Je zegt zelf al dat je dit topic hebt geopend alleen om reacties te krijgen omdat je die op voorgaande topics niet genoeg kreeg. Vind ik niet echt een goed plan om daar nou een topic voor te openen waarmee je veel mensen tegen de schenen zal schoppen.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:49

Ik vind de vraag van TS zeer breed dragend, ik ben tegen natuurlijk bekappen en naturals die zo overtuigt zijn van hun eigen gelijk vwb de omgang verzorging van ALLE paarden, en met een tunnelvisie hun 'geloof' verspreiden.
Ik ben tegen mensen die zich aan paardenbenen wagen, benen van een vluchtdier na een cursusje van een paar uur, zichzelf dan bekapper mogen noemen en alle hoefsmeden de grond in trappen alszijnde dierenbeulen en geldziek.
Dat wil allemaal niet zeggen dat ik de natural of bekapper als persoon niet mag...
Ik ga met mijn paarden om op mijn manier, pas die manier aan aan mijn paardjes en niet aan een boekje/cursus.
Ik vertrouw mijn hoefsmid net zoals ik mijn DA vertrouw, of mijn HA vertrouw, en als die smid van mening is dat er ijzers onder moeten dan komen er ijzers onder.
Als ik de pony van mijn dochter zie staan, rillend en verkleumd dan gaat daar een deken op en zie de pony terstond opfleuren...

Heb ik wat tegen naturals of natuurlijke bekappers? ja en nee

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:51

Ik vind het toch rare termen... 'normals' en 'naturals' ... kom op hee, hoe bedoel je hokjesgeest..
Dat is wat ik ertegen heb.... T lijkt wel een sekte oid... brrrr

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:17

Ik vind de titel van het topic heel eng...

Ik zie beelden voorbijkomen van inquisities en brandstapels enzo....

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:26

avanoort schreef:
Ik heb 10 jaar zonder ijzers op de weg gereden, mooie harde hoeven, niets aan het handje zou je zeggen.
Op een dag waren zijn achterbenen behoorlijk warm en dik, alle andere eventuele oorzaken toen uitgesloten, wat bleek, de zool was te dun, na 10 jaar op het asfalt te lopen!!!! Dus.....hard of niet, de zool wordt gewoon dunner....

Ijzers onder laten zetten, dikke benen waren weg....

Dat lijkt me meer een 'tijdelijk' probleem en/of samenloop van omstandigheden. Het is niet zo dat je er 10 jaar over gedaan hebt om de zool dun te lopen! Da's onderhand een half paardenleven. En vertel eens, ben je naar aanleiding daarvan weer 100% op ijzers over gegaan?

En ik ben zeker niet tegen naturals (in tegendeel ) en van natuurlijk bekappen weet ik te weinig om iets zinnigs over te zeggen.

Ik denk dat NH een eye-opener is. En dat mensen die min of meer met paarden zijn opgegroeid al veel dingen op 'die manier' doen, eigenlijk weinig nieuws onder de zon. Belangrijk is dat mensen blijven nadenken en niet zomaar met een boekje in de hand hun paard moeten gaan lastig vallen met dominantiespelletjes e.d..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:30

Arabesk schreef:

Nou je het zegt.....ik was er eigenlijk heel onbevangen ingestapt

Maarre, TS het is misschien wel zo handig als je even aangeeft hoe jij er over denkt.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:57

Arabesk schreef:

Zoals op de eerst bladzijde staat, is het niet bedoelt om bepaalde mensen voor de schenen te schoppen

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 14:13

Brandstapels? Nee hoor.....
Gewoon benieuwd naar de bevindingen van mensen over dit onderwerp.....niet alleen naar de voordelen
En ja ik ben helemaal terug op hoefijzers na het "dikke benen" incident, was niet bepaalt een tijdelijk probleem, zeker drie weken en werd van kwaad tot erger....
Maar door ijzers wel opgelost .

Je hoort niet veel mensen over de gevolgen van natuurlijk bekappen onder de omstandigheden: veel op de verharde weg.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:19

Wij laten christa altijd natuurlijk bekappen, ze heeft gewoon super hoeven en slijten ook bijna niet af (rij best veel op de weg)
Met natuurlijk bekappen hoeft ze minder bekapt te worden en uiteindelijk goedkoper, ze loopt ook lekkerder (vind ik).
En spirit laten we ook natuurlijk bekappen (veulen) met normaal bekappen moet hij veel vaker gedaan worden en waardoor het opzich duurder is, niet dat dat een probleem is want als je het geld niet hebt moet je er niet aan beginnen maar het is wel prettiger voor je portemmonnee.

En het belangrijkste, ik vind dat christa beter loopt als ze natuurlijk word bekapt. (ze is ook een tijd normaal bekapt en dat was gewoon anders)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:35

avanoort schreef:
Je hoort niet veel mensen over de gevolgen van natuurlijk bekappen onder de omstandigheden: veel op de verharde weg.

Hier zijn geen gevolgen van veel over de verharde weg met "natuurlijk" getrimde hoeven
Ziet er prima uit.

Maar jouw paard had dus dikke benen van op" natuurlijke manier" gekapte hoeven over de weg te lopen??????

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 14:41

CarS schreef:
avanoort schreef:

Hier zijn geen gevolgen van veel over de verharde weg met "natuurlijk" getrimde hoeven
Ziet er prima uit.

Maar jouw paard had dus dikke benen van op" natuurlijke manier" gekapte hoeven over de weg te lopen??????

Klopt, de bloedomloop stagneerde (liep vast), afvalstoffen werden niet meer afgevoerd, oorzaak, te dunne zool.
Ik rij dan ook echt veel op de harde weg, minimaal 3 drie keer in de week, minimaal een uur.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:53

Was maar even een vraag of het een natuurlijke bekapping was of dat het paard zonder ijzers liep.
Een Natuurlijke bekapping is nml. iets heel anders als de reguliere bekapping...
Kan me daarom ook niet voorstellen dat een paard na 10 jaar natuurlijk te zijn bekapt een dunne zool heeft.
Vandaar de vraag

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:59

Ik ben VOOR het natuurlijk bekappen, reden: mijn paard had ongeloofelijk vern**kte hoeven toen ze ijzers had. Dwz brokkelhoeven, zacht enz enz. Op advies van een paar mensen heb ik toen tegen de wil van de smid de ijzers eronder uit laten halen. (hij vond het tijdelijk wel een oplossing, maar dan alleen voor in de winter)
De ijzers zijn eronder uit gegaan, hierna is het een tijdje slecht gegaan, hoefzweren etc. Maar toen de hoefzweer beter was, is het echt alleen maar beter gegaan. Paard is veel fijner gaan lopen, struikelt niet meer zo vaak, loopt veel en veel ruimer en rustiger.
Na een jaar of wat, waren haar hoeven gewoon keihard, kan er makkelijk stukken mee over de weg rijden.

Er is wel 1 probleem, ze staat achter scheef op haar benen (of het door ijzers komt of doordat ze gewoon een verkeerde stand heeft is niet duidelijk) dus ze moet wel vaak bijgevijlt worden, anders komt ze heel scheef te staan.

Ik ben nu inmiddels een jaar of 2/3 verder, en haar hoeven zien er (buiten het scheve stuk) super uit. Ze zijn netjes hol, brokkelen niet meer af en ze loopt zo ontzettend veel beter nu.

Dus ja om het zo maar gewoon af te zitten kraken omdat je verder niks te vertellen hebt, heeft weinig zin. Je kan je mening geven als je het zelf hebt geprobeerd vind ik, beetje met de groep meelullen is erg zwak.
Zelfs mijn smid, die haar ook een tijdje op de natuurlijke manier heeft bekapt, vond dat haar hoeven er veel beter van werden. Hij heeft zelfs toegegeven dat het lang laten van de straal en dus niet snijden veel beter is voor de hoef. Maar wat hij ook zei, was dat mensen het nou eenmaal zo willen hebben...

Oja, nog even een opmerking, ik ben niet van mening dat het voor elk paard een perfecte oplossing is, maar voor het merendeel van de paarden zal het een heel stuk beter zijn.
En ja mijn paard staat zonder deken buiten met een uitloop (zieluuug) maar wel 24/7 op de wei. Nooit zal ik een paard houden die op stal moet staan, dan liever geen paard.