longeren met hoofdstel gevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:21

Billy schreef:
Mijn paard heeft zichzelf eens gelanceerd met longeren. Hij kwam met zn voet op een opstaande rand die dient om het zand binnen te houden, schoot omhoohg en landde op zijn rug aan de andere kant van de bakrand van een dikke meter hoog.
Hij had een wondje op zn kont en een wondje op zn pijp, maar absoluut geen verwondingen in zn mond.

jeeee was ik bij zag het zo gebeuren!!

ben regelmatig geschrokken, maar zelden zo als toen

Tinky12

Re: longeren met hoofdstel gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:25

milo schreef:
nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

nooit meer met hoofdstel longeren, wat ik onzin vind,
of mijn stadnpunt uitleggen en hopen dat ze het er mee eens zal zijn. wat waarschijnlijk niet zo is, want de eigenaar weet het zeker.

terwijl verder niemand erover heeft gehoord en we het allemaal wel een beetje vergezocht vinden.

Als de eigenaar niet wil dat je met hoofdstel longeerd dan is het klaar...gewoon niet doen.
Ik moet wel zeggen dat een hoofdstel zo'n dun geval is dat het snel breekt,wij hebben ook een paard gehad wat zijn hoofdstel aan puin trok .Tegenwoordig hebben we een longeerkraal...en daar worden sommigen in het tuig gelongeerd met bijzet en alle andere rommel...sommige met kaptoom en vaak gewoon zonder rommel aan los beweging geven.

Groetjes,Tinky

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:28

je kan bij alles wel iets verzinnen wat er allemaal niet kan gebeuren zefs als je zelf loopt dus is onzin..

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:15

Ik heb zelf meegemaakt dat een paard achterover viel aan de longe.
Die had bijzet en al aan.
Geloof me, die benen zagen er erger uit als die mond

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:24

Ik vind het te vergezocht, zo kan je idd bij alles wel iets gaan zoeken. Risico's zullen er altijd wel zijn, bij alles wat je doet.
En zonder hoofdstel longeren ga ik niet eens proberen bij die van mij, dan ben ik me leven niet meer zeker

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:29

Max die valt heel vaak onder het longeren (nouja toen de oude bodem nog in de bak lag) Dan gaat hij rennen en kunnen zijn benen het niet bijhouden En ik kan hem dan niet tegenhouden, want hij gaat echt af.

Zelfs met pessoa en alles eraan, amar er is nog nooit iets stuk gegaan, zelfs zijn benen niet.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:43

vandaag gelongeerd met halster

ik vind het zo'n onzin. en moet je horen: morgen neem ik mijn lieve pennybuurmeisje mee naar 'bo, en dan kan ik hem wel aan het hoofdstel longeren.

vraag ik me gewoon af hoe ze paarden beleren, ook aan het halster? met een mens erop?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:45

Nee pure onzin Z´n mond gaat er echt niet van kapot... Mijne is ook wel eens gevallen tijdens het longeren... en hield er niks aan over!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:53

Ik longeer op het ogenblik twee paarden ,die zonder hoofdstel niet te longeren zijn zo fris en sterk zijn ze.
Als ik die aan een halster zou doen,zou ik de hele bak door gaan.
Wat is dan gevaarlijker?
Ik zou die eigenaar eens wijzen op het feit,dat jouw veiligheid hoofdzaak 1 is,vind je niet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:43

Ik longeer gewoon met hoofdstel hoor... meestal met touwtjes. Aan die touwtjes zit een klipje wat bij redelijke druk breekt, dus stel dat ie op 1 of andere manier in de knoop zou komen breken de klipjes.

Maar dat ze zouden kunnen vallen... tja... vorige week nog viel ik met paard en al omdat ie struikelde... Heeft het beestje vast wel gevoeld. Moet ie maar opletten. Mankeerde verder gelukkig niks en ben gewoon weer verder gaan rijden. Niks aan de hand

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:21

milo schreef:
ja, dat wist ik ook niet.

heb het altijd gedaan als ik wat serieuzer ging longeren. had er ook nog nooit van gehoord dat het gevaarlijk zou zijn, iedereen longeert ook met hoofdstel, dus nog nooit over nagedacht.

hoor ik dus vandaag dat het gevaarlijk is, want als het paard valt dan scheurt zijn mond uit.
en dan heb je de kans dat het paard nooit meer een hoofdstel in duldt.

wisten jullie dit ook al? en hoe denken jullie hierover?

Ik longeerde altijd met halster, later ben ik toch met hoofdstel gaan longeren omdat ik er vaak een bijzet aan wil doen.
Ze is toevallig vorige week achterover geslagen toen ik haar longeerde.
Ze is erg lastig en steigerd erg hoog dus ik had dit echt al wel verwacht.Toen het gebeurde had ik de lijn zo dat ik er geen druk op had heb haar dus niet in haar mond getrokken terwijl ze viel.
Het steigeren is er inmiddels al wel uit
als longeren met hoofdstel gevaarlijk zou zijn, dan is het ook gevaarlijk om erop te rijden als een paard valt dan heb je toch ook contact met de mond.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:30

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat er iemand van onze pony's af viel of dat er een pony vandoor ging en ze op de teugels gingen staan. Het enige dat scheurt is het hoofdstel als t goed is. Als er iets gebeurd breekt er altijd wel een bakstuk.

_evi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:43

mijn vriendin als die longeert heeft zo iets speciaals : kost maar 5 euro fzo in de paardenwinkel , ik weet niet hoe het heet dus ik zal het proberen uit te leggen: het is een stuk " touw" met 2 clipjes aan de zijkant en 1clip maak je vast aan linkerkant van bit , ander aan andere kant van het bit . en aan dat touw heb je dan nog een ringetje waar je je longe kan vastmaken , zeer handig en niet zo pijnlijk en dan moet je de longe niet altijd verwisselen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:52

En als je rijd......
Dan kan een paard ook vallen en dus zijn mond uit scheuren......
Met een halster kan je ook heel veel schade aanrichten, en wat dacht je van de longeerlijn zelf!

Zo kan ik nog wel even doorgaan, veel dingen zijn gevaarlijk mits je er niet juist mee om gaat!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:18

met rijden kan je ook vallen en zn mond uitscheuren (zal ook vast niet de eerste zijn die deze opmerking plaatst)
Met veel paarden islongeren zonder hoofdstel gevaarlijker dan met! (denk aan de controle die je dan mist)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:22

dan moet je hem al vastbinden aan een paal!! Als hij valt, val jij ook!!

Trouwens simpelweg een paard aan een halster rondjes laten lopen heeft ook geen zin, is geen training.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:13

_evi_ schreef:
mijn vriendin als die longeert heeft zo iets speciaals : kost maar 5 euro fzo in de paardenwinkel , ik weet niet hoe het heet dus ik zal het proberen uit te leggen: het is een stuk " touw" met 2 clipjes aan de zijkant en 1clip maak je vast aan linkerkant van bit , ander aan andere kant van het bit . en aan dat touw heb je dan nog een ringetje waar je je longe kan vastmaken , zeer handig en niet zo pijnlijk en dan moet je de longe niet altijd verwisselen

ja, die heb ik ook. daarvan zei de eigenaar dat ie een het halster vastmoet haha, dan kan je hem zogoed meteen aan het halster vastmaken.

maar ik denk dat dit gewoon een misverstand is, en ik zal er ook even over gaan praten.
want een stalgenoot van mij heeft ook die cursus gedaan, en daar moest het ook gewoon met hoofdstel.
dus ik zal het gewoon even opgooien.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:15

Als je ziet dat je paard valt, houd je dan de lijn strak vast?
Nee, die laat je los, dus scheurt de mond van je paard niet uit.
Ik longeer met halster, maar dat is omdat ik zo min mogelijk druk wil. Het enige wat ik heb is een lijn en een zweep op de grond...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:15

Ik zou echt even gaan praten, want ik denk echt dat ze iets verkeerd begrepen hebben.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:17

Ludora schreef:
Ik zou echt even gaan praten, want ik denk echt dat ze iets verkeerd begrepen hebben.

ja, ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed is gegaan, want hoe ze erbij komen weet ik echt niet. iedereen vindt het onzin.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:57

Ik geloof er niets van. Dan moet je zijn hoofd volgens mij echt tussen z'n benen vast knopen als zoiets gebeurd.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:01

milo schreef:
Ludora schreef:

ja, ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed is gegaan, want hoe ze erbij komen weet ik echt niet. iedereen vindt het onzin.

Zaterdag kreeg een 2 jarige een trap tegen zijn onderkaak van een volwassen merrie met ijzers.... Er brak niets hoor, en een hoef van een lompe volwassen merrie kan in mijn ogen veel meer schade aanrichten als een bit dat met leer vast zit. Als er iets zou gebeuren knapt nog eerder dat leer dan een kaak.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:27

dan is het rijden met hoofdstel ook gevaarlijk

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:21

Ik vind dat onzin,dan kan het met alles gebeuren.Maar als de eigenaar dat nou niet wilt,omdat zij het te gevaarlijk vind,dan zou ik me daar maar aan houden.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:15

RUBYWHITE schreef:
dan is het rijden met hoofdstel ook gevaarlijk

Iid.
Kunnen ze net zogoed de hoofdstellen uit de handel halen,bij wijze van.