Salinero een gedresseerde aap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:30

Goed, kijken we naar de achterhand bij het LDR rijden. En dan zien we (als we toch Salinero als voorbeeld blijven gebruiken), dat Salinero het achterbeen niet onder de massa zet, maar als het ware naar achter schept. In de piaffe blijft het kruis hoogt, en duwt het paard zich in de hand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:35

Dat ben ik met je eens en er zijn voorbeelden die dat nog wel meer doen.
Om eerlijk te zijn kan ik daar de hoge punten ook niet van snappen

Maar een slecht achterbeen zie ik ook wel bij niet LDR.
Waarom is alleen LDR dan slecht?
Pak gewoon alle slechte achterbenen aan, pak alle weg gedrukte ruggen aan

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:41

runningkawa schreef:
Maar dat is alleen bij Anky en Co zo?

Nee, zeker niet. Eerder bij mensen die met wat minder beleid hun paard(en) trainen, denk ik.

Een paardenrug zal voornamelijk 'slijten' in de richting van zijn natuurlijk vorm en dat is nu eenmaal met een boogje naar beneden.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:42

runningkawa schreef:
Dat ben ik met je eens en er zijn voorbeelden die dat nog wel meer doen.
Om eerlijk te zijn kan ik daar de hoge punten ook niet van snappen

Maar een slecht achterbeen zie ik ook wel bij niet LDR.
Waarom is alleen LDR dan slecht?
Pak gewoon alle slechte achterbenen aan, pak alle weg gedrukte ruggen aan

LDR was toch die methode waarbij een GOED ondertredend, actief, electrisch, sterk en vlug achterbeen gestimuleerd werd? De methode die zonder zo'n achterbeen eigenlijk niet toegepast kan worden, omdat het daarmee begint.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:44

Met ook alle gevolgen van dien.
Want een paard wat de ruiter niet kan dragen lijkt me ook niet echt paardvriendelijk.
En dat is waar het stukje hier over gaat

De in het front trekkers, die mogen mijn inziens net zo hard aangepakt worden als de LDR trekkers.

Want als het met spanning gepaard gaat is het nooit oke.
Of dat nu toevallig klassiek of LDr of wat ook heet

edit op je volgende post
Dat zeggen ze ook bij de klassieke training.
Ontspannen van achteruit over de rug naar een ontspannen hand.
Toch zie je daar ook veel anders

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:47

Wat ik hier opvallend vind, is dat meteen weer ingehaakt wordt op de LDR-discussie, terwijl ik uit het artikel haalde, dat het eigenlijk meer gaat om dwang in het algemeen, hyperflexie van de hals wordt als voorbeeld (of okee dan, misschien als uitwas) aangehaald.

Op zich heeft de man daar een punt, maar om er dan weer een geruchtmakende kop met ´dressierte Affe´ boven te zetten, daarmee jaag je iedereen alleen maar in het harnas nmm.
Volgens mij is er altijd te discussieren over een gebruikte trainingsmethode, op welk niveau dan ook.
Maar het is net alsof Anky niets meer goed kan doen in de ogen van de duitsers sinds dat St.Georg-artikel ofzo....en Bonfire liep toch echt nog op zn 18e de OS en won ook nog, dus zo desastreus slecht kan het dan toch ook weer niet zijn lijkt me.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:48

Ja maar daar zie je toch wat minder gebeuren dat allerlei paarden in een systeem moeten lopen waarvan het systeem zelf al zegt dat ze er niet geschikt voor zijn.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:50

runningkawa schreef:
edit op je volgende post
Dat zeggen ze ook bij de klassieke training.
Ontspannen van achteruit over de rug naar een ontspannen hand.
Toch zie je daar ook veel anders

Wat jij hier zegt is zoiets als 'ik wil best iets slecht of fout vinden, maar alleen als ik al het andere ook slecht kan vinden'.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:53

Ik vind gewoon werkelijk in beide "methodes" slechte dingen.
En imo moet gewoon alle slechte aangepakt worden en kan het mij niet bommen onder welke methode het valt.
Ik vind het dus jammer dat alleen LDR hier op aan gepakt word.
Want je ziet genoeg andere dingen die ook niet kloppen en voor het paard zeker ook niet lekker zijn.

En goede dingen moet ook niet over gezeverd worden en dan maakt het etiketje waaronder het valt ook niet uit.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:58

Dat lijkt mij een beetje kortzichtige benadering.

selnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:59

Wel typisch dat de laatste 5 olympische spelen gewonnen zijn door LDR amazones (Nicole Uphoff, Isabelle Werth en Anky). Als het echt zo slecht zou zijn voor het welzijn van het paard was dat nooit mogelijk geweest. Iedereen weet dat aan het winnen van Olympische spelen veel en heel veel training vooraf gaat. Als het LDR zo slecht voor het paard zou zijn hoe kan dat dan?
Een paard die zijn werk niet graag doet houdt dat nivo echt niet zo lang vol!
Wel ben ik van mening dat het alleen door ervaren ruiters/amazones toegepast niet worden. Deze trainingsmethode is zeker niet voor de "mindere" ruiter geschikt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:02

Kortzichtig?
Integendeel

het is pas kortzichtig om te zeggen
Alle LDR is slecht
Of alle klasiek is goed.

Nooit is 1 ding in alles slecht of in alles goed.
Bij LDR zitten goede dingen, maar ook slechte
Maar dat geld ook bij andere trainings vormen.
Als je dat niet wilt inzien lijkt het me pas raar

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:05

Ben met je eens RK, denk ook dat de ruiters die ervan beschuldigd worden ALLEEN LDR te rijden juist ook afwisselen en de techniek aanpassen per paard. Van alle zwart-wit gestelde methodes zijn voor en nadelen, per paard verschillend.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:12

De systemen zijn niet gelijkwaardig en dus kun je er niet zo naar kijken. De mensen die er echt verstand van hebben waarschuwen ervoor om het systeem toe te passen (do not try this at home) omdat het zo makkelijk verkeerd kan gaan en omdat er nogal wat rijkunst voor nodig is om het correct toe te passen.

Bij klassiek wordt voortdurend herinnert aan het Skala, waarin exact uitgelegd staat wat goed en fout is. Dus als je slecht rijdt, moet je verbeteren met manieren die binnen het systeem voor handen zijn.

LDR is dus alleen goed als het het UITMUNTEND toepast, zeg maar op niveau van olympisch goud.

Klassiek is alleen maar slecht als je je niet aan de regels houdt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:17

Klassiek gaat net zo vaak verkeerd.
Want net zoveel paarden worden RT naar het gootje geholpen.
Helemaal scheef en vast.

Alleen bij LDR word dat erbij gezegt, als je slecht rijd gaat je paard naar de knoppen.
Bij klassiek is het idem zo, als je slecht rijd gaat je paard naar de knoppen.

Met andere worden, slecht rijden is niet goed (goh, echt waar )

Daarom zei ik ook al eerder.
Pak alles in de ring aan met geen verbinding van achter naar voor.
Wat voor etiketje de training ook heeft.
En in feite hoeft een jury ook niet meer te doen dan dat.
Kijken wat hij ziet in de ring.
Zonder vooroordelen wat er buiten de ring gebeurd.

Voor het geval je het wilt weten, ik train geen LDR

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:54

Hoe vaak zie je niet ruiters die pretenderen klassiek te rijden en hun paarden naar de goot rijden? Heel veel. Kijk maar eens om je heen, strak zittende ruiter, paarden in een frame en daarmee worden vastgereden, scheefgaande met ruiters erop die het niet eens voelen. Zie zelf in mijn omgeving genoeg ruiters die pretenderen klassiek te rijden en zelfs in de Z nog niet in staat zijn rechtuit in twee sporen normaal te galoperen met een paard over de rug gaan.

Nee, waar het mij om gaat dat je je training aanpast naar wat je paard aangeeft. En als dat nou net een flavour LDR of klasiek heeft maakt mij niet uit.

Eigenlijk kom je toch weer terug op het belang van de instructie hierin. Die is deels verantwoordelijk voor het goed gaan van de paarden van hun leerlingen. En uiteraard de leerling die een goede instructeur/isse uitzoekt.

Maar even terug op het artikel. Staat daar niet in dat de paarden die LDR worden getrained onderworpen worden aan ernstige dierenmishandeling en ongehoorde zware wrede trainingsmethode? Of lees ik het verkeerd?

alex66

Re: Salinero een gedresseerde aap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:38

daar komt het in het artikel wel op neer en dat vind ik nou het valse er aan

er is hier al eerder gezegt dat de manier van trainen niet uit maakt LDR of klasiek, als het goed wordt uitgevoerd is er geen schade voor het paard.

en daar ben ik het van harte mee eens!

ik kan me namenlijk niet indenken dat een paard dat hinder ondervind van de trainig goud wint op een OS.

een paard dat niet goed in zijn vel zit kan nooit zo hoog komen, en zeker niet zo als bonfire nog even op zijn 18e goud winnen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:48

Citaat:
conclusie: Het "probleem" ligt bij de FEI niet bij A&S die doen gewoon wat scoort geef ze is ongelijk?!

Dat is absoluut het kardinale probleem. De FEI juryleden hebben al jarenlang ernstig verzaakt de FEI voorschriften toe te passen. Men beloont presentaties en uitvoeringen die zelfs strijdig zijn met de Rules for Dressage Events.

Om dit probleem van onvriendelijke en anatuurlijke trainingmethodes en dienovereenkomstige presentaties een halt toe te roepen, zullen de FEI juryleden de hand in eigen boezem moeten stekken. En dat proberen de bobo's altijd op anderen af te schuiven. Door zich te verschuilen achter de quasie wetenschappelijke bevindingen van een paar wetenschappers, die er amper weet van heeft hoe het paard natuurlijk functioneert. Wetenschap is een samenzwering tegen leken en daar maken de FEI bobo's handig misbruik van.

Op zich is het al te gek voor woorden dat er op een FEI seminair, waar de dressuurdeskundigen het beleid moeten maken en de uitvoering moeten toetsen aan de vastgelegde regels, meer dan helft van dit illustere gezelschap bestaat uit wetenschappers. Het gros van dit andere clubje bobo's weet niet eens hoe de FEI regels luiden, laat staan dat ze weten hoe ze uitgevoerd moeten worden.

Anky en Sjef valt binnen dit kader niets te verwijten. Hooguit dat ze er een hoogst onnatuurlijke, uiterst dwingende en niet bepaald paardvriendelijke trainingsmethode op na houden.
Zolang de FEI bobo's het niet zo nauw nemen met het welzijn van de paarden spinnen Anky en Isabelle garen bij de onkunde van deze juryleden over de zuur getrokken ruggen van hun verkrampte paarden.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:54

Hoe bewijs je dan dat wat A en S doen daadwerkelijk paardonvriendelijk zou zijn? En wat zegt jou dat de paarden van de twee genoemde dames verzuurd en verkrampt zijn?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:58

als de training van anky echt onnatuurlijk, dwingend en paard onvriendelijk is.

hoe kan het dan dat ze met twee van die verkrampte paarden OS goud wint?

de rezultaten spreken voor zich, en die behaal je echt niet met een paard dat niet happy is

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:26

even pauze....
ik dacht dat LDR een aanvulling was op klassiek of is het klassiek en LDR apart en praat je dan over 2 hele aparte manieren van rijden?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:44

Ja, sommige mensen willen het graag appart houden van elkaar, omdat ze anders misschien zelf in de gevaren zone komen misschien..?

Ik vraag me af hoe Arie 53 aan de informatie komt die hij hier op het 'world wide web' publiceerd als zijnde DE waarheid... Ben je ooit bij Anky op stal geweest en heb je daar gezien en ervaren hoe zij trainen? (een clinnic = geen trainen, en losrijden ook niet)
Ik vindt het nergens op slaan dat er zo wordt gepraat over onschuldige mensen, want ze zijn volgens de wet toch echt onschuldig tot het tegendeel is bewezen (en dat is het dus niet, even ter uwer informatie).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:00

Viennanova schreef:
Goed, kijken we naar de achterhand bij het LDR rijden. En dan zien we (als we toch Salinero als voorbeeld blijven gebruiken), dat Salinero het achterbeen niet onder de massa zet, maar als het ware naar achter schept. In de piaffe blijft het kruis hoogt, en duwt het paard zich in de hand

Volgens mij wordt LDR enkel toegepast als het paard voorwaarts gereden wordt. Piaffe lijkt mij fysiek onmogelijk wanneer het paard LDR is ingesteld omdat hij daarvoor moet rijzen in de voorhand. Dus volgens mij past Anky geen LDR toe als zij piaffe vraagt. Dit omdat piaffe de hoogste graad van verzameling vraagt en LDR slechts een trainingsmethode is om het paard te gymnasticeren en sterker te maken voorafgaand aan het vragen van verzameling. Dus waar jij op baseert dat de piaffe van Salinero niet goed is omdat hij LDR wordt ingesteld tijdens een piaffe is mij een raadsel...

Je kunt toch ook niet voorwaarts-neerwaarts een verzamelde draf rijden??? En LDR is een extreme vorm van voorwaarts neerwaarts rijden.

Als Anky werkelijk zo'n slechte piaffe rijdt zoals jij omschrijft, waarom wordt ze dan meerdere malen (Olympisch) kampioen?

Ik ben echter slechts een simpele Z-ruiter, dus ik denk dat ik niet in staat ben om het rijden en trainen van een meervoudig wereld- en olymisch kampioene te kunnen beoordelen.

Maar wellicht ben jij Grand-prix jury of Grand-prix ruiter dat jij een piaffe gereden door een meervoudig Olymisch Kampioene wel kunt beoordelen?

runningkawa schreef:
Alleen bij LDR word dat erbij gezegt, als je slecht rijd gaat je paard naar de knoppen.
Bij klassiek is het idem zo, als je slecht rijd gaat je paard naar de knoppen.

Precies! Een paard gaat naar de knoppen van een slecht rijdende ruiter en een slecht toegepaste trainingsmethode.

runningkawa schreef:
Voor het geval je het wilt weten, ik train geen LDR

Idem. LDR is een extreme methode die imo alleen verantwoordt door extreem goede ruiters kan worden toegepast (dus geen basissport ruiters).

alex66 schreef:
ik kan me namenlijk niet indenken dat een paard dat hinder ondervind van de trainig goud wint op een OS.

Mee eens.

arie53 schreef:
Hooguit dat ze er een hoogst onnatuurlijke, uiterst dwingende en niet bepaald paardvriendelijke trainingsmethode op na houden.

Dat is jou mening gebaseerd op??? Jij bent zeker ook een van de veterinairen die Bonfire en Salinero onderzocht heeft?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:33

Het probleem is dat testen wat er door de paarden gaat niet zo makkelijk is. En als er een medium bijstaat wordt die voor gek verklaard, want men wil vaak helemaal niet horen wat paarden voelen.
(Waarmee ik niet zeg dat bepaalde personen paarden mishandelen, voordat de Anky fanclub begint te steigeren, ik wil alleen maar zeggen dat onderzoekers daar geen inzicht in hebben, want daarvoor moet je zo´n paard goed kennen.)

Maar goed, ik denk inderdaad dat veel paarden tegenwoordig gedresseerd worden en niet dressuurmatig gereden...
Er is een verschil.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:46

Lusitana schreef:
ik wil alleen maar zeggen dat onderzoekers daar geen inzicht in hebben, want daarvoor moet je zo´n paard goed kennen.)

Nee, de gedragswetenschappers die op het seminar aanwezig waren en de paarden tevens onderzocht hebben kunnen inderdaad geen goed beargumenteerd oordeel geven over het welzijn van de paarden. Zij hebben daar tenslotte slechts een universitaire studie voor gevolgd.

In ieder geval niet zo deskundig en wetenschappelijk als een medium

Dit was weer een goed onderbouwd argument uit de 'natural' hoek.