Valt dit jullie ook op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loeske87

Re: Valt dit jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 11:08

mariz schreef:
wat zijn eigenlijk de meest voor de hand liggende regels van de bak eigenlijk?

- linksom heeft voorrang (je moet elkaar de llinkerhand kunnen geven)
- stappen op de binnenhoefslag (dus ook als je op de linkerhand stapt)
- zijwaartst gangen hebben voorrang.
- niet stilstaan op de hoefslag ( het liefst ook niet op de binnenhoefslag maar op bv A-C lijn)

Dit zijn toch wel de punten die volgens mij het meeste van belang zijn. Verder viind ik gewoon dat je sociaal moet zijn en wanneer er iets fout gaat je excuus aanbied (kei hard SORRRY roepen )

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:11

van die mensen die hun paard meteen in de krul werken. stap eerst eens even lekker in.
ik moet echt wel even loswerken, even motor opgang helpen, instappen, warmdraaien. uitrijden precies hetzelfde, even uitdraven, uitstappen met uitrijdeken op. als ik dat niet doe heeft hij de volgende dag echt spierpijn, en dat vind ik niet kunnen, door mijn toedoen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:53

Ik vind dat het de laatste jaren veel erger is dan "vroeger" (ja, ik ben er al 23 hoor!). Gisteren bijvoorbeeld nog. Ik kwam aan op de manège omstreeks 16u, en de bak was vrij tot 19u. Met Twister zou ik lessen omstreeks 21u, dus nog tijd genoeg om Passim te rijden. Gelijk met mij kwam een ander meisje aan, die ook vrij zou gaan rijden. Samen even naar de kast ons materiaal ophalen en dan "aan de slag". Ik haal Passim van stal, borstel hem, voetjes uitkrabben, klitten uit zijn staart, nog een aaitje en een appeltje. Daar was ik toch dik 45 minuten mee zoet geweest (ik had hem 's ochtends komen losgooien in de paddock dus hij was nogal vies). Rustig bandageren, zadelen en het was toch al 17u. Het was nog licht, dus ik besloot om maar wat buiten in te stappen, nu het eens mooi weer was. Uitrijdekentje er op en ik vertrok voor een toertje 'rond het blok' (ong. 15 à 20 minuten, afhankelijk van het aantal kabouters dat in de struiken verscholen zit ). Toen ik vertrok kwam dat andere meisje ook aangereden met haar paardje, "Hé ga je buiten stappen? Wacht even, ik ga mee!" Wat bleek? Ze had al gedaan met rijden... Ben ik nou zo traag of is zij nou zo snel?

Ik stap iig minstens een minuut of 10 in en uit, als het weer het toelaat meestal buiten om het blokje. Dat lijkt me voor de paarden ook fijner, zo zien ze toch eens wat anders Ook voor en na het rijden heb ik mijn tijd nodig: voor de les uitgebreid borstelen, na de les de hoefjes nog eens nakijken, beentjes afspuiten (in de zomer het hele paard onder de douche), dekentje op, opruimen, beloning en hooi brengen... Omdat ik er meestal toch een stuk of 4 per dag te doen heb heb ik voldoende tijd om zelf dekens af te halen/te wisselen, na de laatste blijf ik meestal nog wat plakken - mooi excuus hé

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:34

nou ja, ik doe ook geen 45 minuten over zadelen hoor

meestal een kwartiertje.. in de zomer borstel ik hem intensiever, omdat hij nu zn wintervacht heeft, dekens op, en het niet goed voor zijn huidvet is om hem intensief te borstelen. ik haal een borstel over hem heen, hoeven doen, even lekker knuffelen tussendoor, koekje, en dan zadelen.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:34

nu moet ik zeggen dat ik vaak ook maar 2 uur heb. waarvan ik 20 minuten in de auto zit bij elkaar.

edit: maar dit is alleen doordeweeks. in het weekend ga ik lekker aantutten

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:42

MontyLove schreef:
Het is misschien niet zo heel boeiend wat ik nu ga vertellen maar wil toch even mijn ongeloof met andere mensen delen.

Het valt mij op dat steeds minder mensen de moeite nemen hun paard fatsoenlijk los te werken en uit te stappen... Ze klimmen er op (paard/pony komt koud van stal) en moet dan meteen flink aan het werk. Pony of paard wordt niet uitgestapt... maar met wat dekens terug op stal gezet. Ik verbaas mij hierover. Ik zorg zelf altijd dat ik min. 10 min. losgestapt heb (vaak nog langer) en zorg na het rijden dat hij op adem en afgekoeld is... naborstelen.. zweetdekentje erop.. en als hij droog is een ander deken..

Ook bakregels worden niet zo nauw genomen. Mensen die geen voorrang geven.. afsnijden.. longeren in een overvolle bak (waarvan duidelijk in het regelement staat dat dat niet mag)

Ik vraag me af of meer mensen dit meemaken en hoe zij hierover denken.

Goh wat ben ik dan blij dat ik niet meer op een manege rij
Is inderdaad altijd jammer dat er van die mensen zijn die zich niet aan de regels houden!

En ook over het losstappen en uitstappen, dat is ook vaak zo ja.
Afgelopen woensdag zijn we voor de 2e keer naar Prinsenstad geweest met een groepje van m'n school les volgen, les was leuk hoor daar niet van, maar losstappen was nog geen 5 min. en uitstappen ook HEEL kort..
Toen m'n vorige verzorgpaardje daar stond kon ik dat gelukkig zelf uitmaken

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:45

ik rij op een pensionstal, en vind het altijd zo bitchy om te zeggen dat ik voorang heb.. altijd lastig!!!

Moniek_Jordy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:44

ik kom het bij mijn op stal ook wel tegen
en het is behoorlijk irritand als je dat tegenkom
ik neem altijd lekker de rijd om alles tedoen
tijd is belangerijk om terijden
en er voor zorgen dan ze niet de volgende dag met spierpijn lopen
vind ik ook weer niet zo leuk

mariz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:56

dank je MontyLove was even een op
frissertje

Moirae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:23

Waar ik op de manege rijd is er een iemand die denkt dat ze alles mag.Ze rijdt daar een prachtige fries voor iemand.Maar als je dan op een meter afstand rijd word ze al boos.En ze doet gewoonweg wat ze wil.Bij ons houden de anderen zich wel aan de regels.Ik rijd altijd 10 min. in.Wel wat voltes enzo natuurlijk.Maar nog niet aan de teugel .

Dreamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:34

Ik rij buiten, en dan stap ik automatisch heel veel.
Ik draaf af en toe een paar keer in de berm *stukjes van hooguit 5 minuten*..
Toen ik nog 'serieus' reed in de bak, stapte ik zeker 10 minuten in & stapte droog totdat ze droog en op adem was!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:59

Stalregels, daar kan je wel wat aan doen. Gesprek met eigenaar manege/stal?? Die is daar toch ook verantwoordelijk voor.

10 min los en 10 min uit stappen vind ik lang genoeg. Mijn paard staat in een open stal en heeft eigenlijk nooit een dek op, behalve als het echt koud is.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:01

Ik zie wel erg vaak mensen die de bak in komen 2 minuten stappen en meteen gaan draven en galoperen. Ik doe meestal iets van 10 minuten instappen en dan lekker loswerken. Als ie niet los is in zn lijf kan ik ook niet verder. Desnoods rij ik hem een uur los maakt me niet uit.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:06

Soms zou ik zoooooo graag lang uit willen stappen, maar ja als je paard constant blijft aandraven omdat er iemand anders langs komt of simpelweg er de rust niet voor heeft, houdt het gewoon op! Instappen moet ik wel wat langer ivm zijn rug en dat gaat ook meestal goed.

Naborstelen.....ik vind borstelen van te voren eigenlijk al teveel werk, heb een superschoon paard en ach die ene keer dat t nodig is (vandaag toevallig) rag ik er een borstel langs van te voren. Naderhand mogen ze bijna altijd rollen in het zand, ik heb het idee dat dat meer jeuk wegneemt dan die veeg met de borstel van mij

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:54

Dat probleem zie je bij ons niet zo vaak volgens mij. Paarden worden altijd goed in - uitgestapt.

Zelf doe ik het altijd, haal er na het rijden meestal ook nog wel een borstel overheen. Hoewel ik niet echt het idee heb dat ik haar daarmee een plezier doe.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:19

Miss_Lara schreef:
Waar ik op de manege rijd is er een iemand die denkt dat ze alles mag.Ze rijdt daar een prachtige fries voor iemand.Maar als je dan op een meter afstand rijd word ze al boos.En ze doet gewoonweg wat ze wil.Bij ons houden de anderen zich wel aan de regels.Ik rijd altijd 10 min. in.Wel wat voltes enzo natuurlijk.Maar nog niet aan de teugel .

wat een snob. kan je toch gewoon wat terugzeggen? vanne: hey, doe eens normaal.
beetje uit de hoogte doen zeg, kan ik echt boos om worden.

maar ik blijf het lastig vinden, als ik op de manege ga rijden kom ik altijd wel een keer in de knoop met iemand. van die mensen die dan heel arrogant gaan kijken, haha

nou, ik rij toevallig op een Z2 pony hoor! ( 29 jaar, 7 jaar geleden was hij Z, maar ik nog lang niet )

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:47

Ik rij op mijn paard altijd vrij lang in. Dat is simpelweg gewoon om lekker los te komen en over de rug te lopen met het neusje laag. Als ik meteen aan het werk met 'm ga, gaat het rijden gegarandeerd niet goed.
Ik werk ook altijd heel lang "na". (loswerken en nawerken )
daardoor is het echte uitstappen niet echt nodig. ( dan bedoel ik evengoed nog 3 rondjes aan beide kanten, maar door het nawerken is ie gewoon al uitgepuft en droog)

Dit is voor mij en mijn paard de beste manier van werken.

Ik kan me namelijk ook voorstellen dat je maar 7 minuten loswerktijd nodig hebt, als je paard erg gewillig is en een goede conditie heeft etc. Het is gewoon bij iedereen anders. En als jij je paard goed kent, zal je wel het beste trainingsschema voor 'm weten, toch?