Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:09

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=8643&Pca ... omStyle=11 Check deze link
even en maak mij echt niet wijs dat als je ouders niet in de paarden
zitten en niet mega-cash hebben je zo plaats kunt nemen in dit rijtje.
Vind het eigenlijk juist onterecht dat degene die zowieso al
makelijker in de paardensport komen dankzij ouders die er al in
zitten in dit team plaats nemen. Niks ten spijte van hun prestaties
begrijp me goed!!!!
Maak mij maar wijs dat een manege-ruiter/amazone hier tussen kan
komen. Oke eentje met een eigen pony dat is wel begrijpelijk.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:11

Dat er wellicht mee gelet wordt op kinderen van 'bekende' in de paardensport is idd waar. Maar er zit daar ook meer geld, dus betere paarden betere begeleiding.....

En ja helaas, het draait allemaal om geld !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:16

Ik vind het niet onterecht dat mensen met 'beter materiaal' ( ) beter scoren. Maar wat ik wel heel jammer vind is dat het bv steeds weer de ruitertjes zijn de alle mogelijkheden al krijgen van thuis uit, die bv uitgekozen worden voor het Rabobank Talentenplan.

Wat zou het toch gaaf zijn als zo'n initiatief nou eens een paar goede manegeruitertjes de kans zou geven om zich verder te ontwikkelen!!!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:22

Geef mij maar de springsport, vind ik veel leuker, weet je tenminsten waar je aan toe bent wanneer je hebt gereden.

Met een lelijk paard dat wil springe kun je heel ver komen, je hebt niet percee een mooi paard nodig, maar een paard dat wil springen.

Zlef rij ik met een springpaard dressuur, maar het gaat nog niet super, maar het is wel een mooi paard, maar in de stap laats ze het soms afweten, dus dan weet je het van te voren.
Maar dan reed ik ook met een volbloed in de wedstrijden, jah die heeft wat een korte stap en draf, maar een super galop, Maar doordat ze zo heet is, valt ze niet echt in de smaak bij de jury's. Maar bij het springen is ze wel heel erg leuk.

Als je ala ruiter/amezone goed kunt rijden dan kom je er vast wel, maar misschien niet even snel als iemand met een paard die super mooie gangen heeft.

Iemand met een naam word toch wel anders beoordeeld, maar niet altijd in voordeel hoor, ook vaak in nadeel, omdat ze dan strenger kijken.

Mijn zus heeft wel aardig een naam en super paarden onder haar kont. Maar ze haalt ook niet altijd een winstpunt, maar ik geef eerlijk toe wel vaak haalt ze 2 winstpunten.

edit: maar het is wel oneerlijk, maar daarvoor is het ook een jurysport Als je er niet over kunt, meot je er eigelijks ook maar niet aan beginnen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:40

PaysBas schreef:
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=8643&Pca ... omStyle=11 Check deze link
even en maak mij echt niet wijs dat als je ouders niet in de paarden
zitten en niet mega-cash hebben je zo plaats kunt nemen in dit rijtje.
Vind het eigenlijk juist onterecht dat degene die zowieso al
makelijker in de paardensport komen dankzij ouders die er al in
zitten in dit team plaats nemen.

Vergeet niet dat die als kind van jongs af aan op een pony zaten, heel veel les hebben gekregen, door hun ouders volop gesteund zijn om zich op de sport te kunnen richten....
Ik denk dat de gemiddelde Bokker tussen zijn 6 en 8 jaar op een manege is begonnen en op zijn best met 12 jaar een pony kregen om wat mee te stunten en met geluk een keer in de week te lessen bij het meisje op de hoek. Dan heb je gewoon een achterstand.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:48

Sonja schreef:
Ik vind het niet onterecht dat mensen met 'beter materiaal' ( ) beter scoren.

Ik snap dat je dat vindt, maar het is wel logisch toch. Een beter paard en betere begeleiding zorgt voor beter resultaat. Dus winst.

Het is alleen jammer voor de hobby ruiter, zoals de meeste van ons dat je daar op het lage niveau ook al tegenaan loopt !!

Alane

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:28

Sonja schreef:
Misschien ben ik dan wel weer een hele rare, maar ik rij wedstrijden slechts voor 1 ding: voor mezelf! Tuurlijk is het leuk als je vooraan eindigt, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar toch kan ik ook een geweldige dag hebben zonder lintjes te scoren.
Ik rij wedstrijden om mezelf en mijn paard scherp te houden, om m'n vooruitgang te toetsen, verbeterpunten te ontdekken EN eens van een ander te horen, en vooral voor de gezelligheid. Ik ben echt een dagje uit als ik op wedstrijd ben. Ik heb vooraf de lol van klaarmaken, wassen/knippen/tutten/tuigpoetsen etc, dan een leuk dagje weg, en vervolgens nog de napret van video kijken, analyseren en weer een actieplan voor de komende trainingen opstellen.

Soms sta ik vooraan geplaatst en ben ik helemaal niet tevreden met wat ik neergezet heb. En soms zie ik de lintjes aan mezelf voorbij gaan terwijl ik zit te glunderen omdat ik gewoon hartstikke tevreden ben over ons

Is dat zo raar?

nee raar niet, maar als je mijn hele reactie gelezen had had je gezien dat ik dat ook geschreven heb

Citaat:
ik beschouw mij en mijn dochter tot de derde groep.... geen statussymbool, geen competitie, geen wie heeft ze beter...
gewoon lol met je knol met een maatstaaf die je jurylid noemt en de menselijke eigenschap om af en toe je ongenoegen en frustratie te uiten en een zondebok/schuldige te zoeken om dan je "wonden" te likken en met een glimlach vol plezier verder te trainen om de volgende wedstrijd met een beter gevolg af te leggen

@Lowara: Als een iede die op concours komt in de B al winst moet kunnen rijden dan kunnen ze de B ook wel afschaffen en de L-M winstpunten minimum verhogen....
Een winstpunt is MI niets anders dan laten zien dat je klaar bent om een klasse hoger te kunnen starten en dat moet je een X-aantal keer laten zien.....

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:46

CCCCorine schreef:
topsylover schreef:
Als je niet bekend bent, win je ook minder snel.

En ergens is dat ook wel logisch. Draai het eens om. Degenen die bekend zijn/naam hebben zijn doorgaans de profs. En op zich is het niet zo gek om als 'amateur' te 'verliezen' van een prof die jele dagen in het zadel doorbrengt en doorgaans goede paarden meeneemt.

Hier zijn ze alleen bekend omdat ze dénken dat ze kunnen rijden, maar eigenlijk is de pony die het doet. En dan gaan ze ook nog met de bekers lopen stoer doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:48

Topsylover, al krijg je nog zo'n goed paard onder je reet, dan moet je NOG zelf op de juiste knopjes weten te drukken..... Slechte ruiters op goede paarden presteren nooit langer dan een half jaar met dat paard, let maar eens op. Een tijdje kun je nog nagenieten van het succes en meeliften op de goede rijkunst van een vorige ruiter. Maar dan gaat het snel bergafwaarts.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:56

Als je het hebt over met een slecht paard nergens komen, denk ik dat dat meer geld voor de springsport dat de dressuursport. Als een paard echt niet kan springen, hoever kan je dan komen?
Een paard met niet al te beste gangen kan je veel aan doen, al moet je er harder voor werken.

Ik heb ook paarden gereden die niet allemaal evenveel talent hadden, maar met goed trainen kom je een heel eind.

Bovendien ben ik van mening dat er meer slechte ruiters zijn dan slechte paarden

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:57

Sonja schreef:
Topsylover, al krijg je nog zo'n goed paard onder je reet, dan moet je NOG zelf op de juiste knopjes weten te drukken..... Slechte ruiters op goede paarden presteren nooit langer dan een half jaar met dat paard, let maar eens op. Een tijdje kun je nog nagenieten van het succes en meeliften op de goede rijkunst van een vorige ruiter. Maar dan gaat het snel bergafwaarts.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik denk dat het grootste deel van de ruiters op een paard zit wat onder zijn kunnen loopt. Er zullen weinig ruiters echt tegen de grenzen van hun paard aanzitten.
Als ik een Z of nog hoger paard rond zie gaan dan voel ik ook wat kriebelen en wil ik ook wel zo'n goede.
Maar als dan de instructrice van mijn moeder op mijn pony kruipt dan zie ik dat ik eigenlijk ook zo'n goede onder mijn kont heb.

Voor echt de top halen moet je natuurlijk veel geld/steun/sponsors/geluk en goede paarden hebben, maar dat geld voor elke topsport.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:01

ik mis het woordje gedult en doorzettingsvemogen in je rijtje.....
veel denken dat wanneer ze vandaag een startkaart aanvragen morgen kampioen zijn.

christellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:02

Op mijn vorige manege reden er weleens mensen bij de manegepaarden wedstrijd mee die een eigen paard hadden en die lieten ze dan altijd winnen. En van de manege klanten wonnen ook de mensen die vaker dan 1x les hadden per week of elke dag kwamen uitmesten. ook niet leuk toch?
Maar ik vind wel dat je als jury mag kijken naar het uiterlijk van een paard, je moet toch onderscheid kunnen maken voor de beoordeling van het ene en het andere paard. De ene combinatie bij kunstschaatsen ziet er ook mooier uit dan bij de ander. Maar ik vind het raar als het echt om rassen discr. gaat, want elk ras is mooi toch?

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:03

Sonja schreef:

Maar als die die ruiters nu op een paard zet wat nog nouwelijks wat kan, kunnen zij er niks mee! Zij zijn allemaal gewend dat het paard alles doet wat ze vragen en als het fout gaat krijgen ze op hun donder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:03

Ik ben het er mee eens dat je als slechte ruiter maar ff leuk rijd op een goed paard.

Maar helaas zie je een goede ruiter ook niet opvallen op een slecht paard, terwijl die combi misschien wel super gaat, voor wat het paard lichamelijk kan.

En dan komt toch het geld de hoek om kijken.
Stel je hebt 2 ruiters van hetzelfde nivo.
Dan zal die met geld opvallen, die zonder geld, daar heb je nog nooit van gehoord.

In die zin is paardrijden wel een elite sport en dat staat imo los van de jury.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:09

is toch wel logisch dat je enigzins financieel armslag moet hebben om op enig nivo te kunnen rijden...
Als ik 1 x in de week les bij het meisje op de hoek en een ander 3 X in de week bij Anky dan is het verschil al heel snel duidelijk te zien.

En tuurlijk val je met een achternaam die bekend is binnen je tak van sport eerder op of je nu familie bent of niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:11

En vergeet het paard niet

Hoe goed je ook kunt rijden, heb je maar een simpel paardje, rij je braaf elke keer je wp, maar die ruiter die net zo goed rijd als jij, maar met een bewegingswonder onder de kont, rijd je er dan toch dik uit.

Zo simpel werkt het imo.

Maar iedereen kan op een gezond paard wp's rijden in de basis.
Zo niet moet je echt kijken naar je eigen rijden.
Daar heb je geen crack voor nodig imo.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:23

Dat klopt in de basis, maar het lijkt mij logisch dat je met een goed paard en goede beleiding (geld dus) verder komt als een hobbist.... En zo zou het richting de top ook moeten zijn. Daar moeten alleen de beste rijden. Anders klopt er van het systeem toch niets.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 16:36

Wat ik met dit topic ook wil zeggen is dat het eigenlijk een rare verhouding is. Jullie zeggen wel dat je als combinatie goed moet zijn, goed paard, goede ruiter. Maar als je op concours gaat om te kijken hoe goed je bent zou je ook echt alleen naar de kwaliteit van de ruiter moeten kijken. Je zou dan moeten kijken naar de kwaliteit van het paard of de pony en dan hoe de ruiter dit paard rijdt en problemen oplost.
De jury zou moeten kunnen zien hoe een paard of pony is gereden ( verwacht ook niet dat dit met de nieuwe proeven gaat veranderen, wat ze wél beloven).

Ruiter 1 is jong, rijdt matig, maar heeft een paard met super beweging en echt het wow-effect.
Het ziet er heel goed uit en iedereen kijkt hem/haar na.

Ruiter 2 is wat ouder en heeft veel ervaring op verschillende paarden en pony's, al veel ervaring in zijn of haar zak en weet hoe je het moet aanpakken in moeilijke situaties.
Het is een matig paard met weinig tot geen beweging, een korte stap en matige galop. Het paard is al veel vooruit gegaan in de tijd dat hij/zij hem rijdt en de gangen zijn veel verbeterd. Aan de stap kan hij/zij bijvoorbeeld al niet veel veranderen.

Toch toont het matige paard van ruiter 2 minder dan het kwaliteitvolle paard van ruiter 1. Terwijl het misschien beter gereden wordt.
Zo zie je dat als je ook maar alles uit je paard haalt dat je nog niet aan de kwaliteit komt wat het paard met de extra beweging heeft. Dit is dan frustrerend.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen!

Het staat natuurlijk weer los van geduld, doorzettingsvermogen, de wil om te leren etc etc.

( daarbij komen bij dressuur helaas ook weer connecties, vriendjespolitiek, blessures van het paard e.d. Je bent gewoon veel afhankelijker als bij veel andere sporten)

Heel verhaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:44

Maar ik denk dat het ook te moeilijk is om te jureren naar wat je denkt dat de ruiter/paard kan.

je jureert lijkt me toch naar wat je op dat moment ziet.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:45

Van mij verdient de ruiter met meer kwaliteit om oplossend en technischer te rijden ook eerder een pluim als de andere...

De jury ziet alleen niet dat ruiter 2 met dit paard veel verbeterd is, de jury ziet slechts 6 minuten. Wat de jury wel zal moeten zien is dat ruiter 2 technisch beter kan sturen. Alleen als ruiter 1 een foutloos proefje neer zet, wat moet je dan. Als het niet fout gaan kan je ook moeilijk de ruiterkunsten van een combinatie in 6 minuten beoordelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:46

christellie schreef:
Op mijn vorige manege reden er weleens mensen bij de manegepaarden wedstrijd mee die een eigen paard hadden en die lieten ze dan altijd winnen. En van de manege klanten wonnen ook de mensen die vaker dan 1x les hadden per week of elke dag kwamen uitmesten. ook niet leuk toch?

Ik maak er een meerkeuzevraag van om het makkelijker te maken.

Als 2 ruiters tegen elkaar rijden, en ruiter A rijdt 1 keer per week een manegeles en ruiter B rijdt 3x per week een priveles, wie zou er dan de grootste kans hebben om te winnen?

1. Ruiter A want die kan de mooiste vlechtjes maken
2. Ruiter B want die heeft meer oefening
3. Ruiter B want de jury is partijdig

Overigens vind ik het flauw hoor, om eigenaren tegen manegeruiters te laten rijden, maar dat regelt de manege en niet de jury.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:55

@Lowara: Ik ben nu 2x op concours geweest met mijn jonge pony tussen de paarden. Zelf heb ik ook geen wedstrijd ervaring (behalve onderling op de manege) en heb nog geen winst gereden.

Ik ga op concours zodat ik ervaring krijg (en mijn pony ook!) Dat ik dan nu nog geen winst rijd boeit mij echt niet, maar volgens jouw zou ik dan niet mogen starten omdat ik geen winst kan rijden in de B?!

De B staat voor beginnend dus mag je vele fouten maken die in de L en het M absoluut heel erg afgestraft worden. In de B word je ook afgestraft, maar wat minder 'hard' het is immers niet voor niks B....
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 28-02-06 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:56

CocoChanel schreef:
Toch toont het matige paard van ruiter 2 minder dan het kwaliteitvolle paard van ruiter 1. Terwijl het misschien beter gereden wordt.
Zo zie je dat als je ook maar alles uit je paard haalt dat je nog niet aan de kwaliteit komt wat het paard met de extra beweging heeft. Dit is dan frustrerend.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen!

Het staat natuurlijk weer los van geduld, doorzettingsvermogen, de wil om te leren etc etc.

( daarbij komen bij dressuur helaas ook weer connecties, vriendjespolitiek, blessures van het paard e.d. Je bent gewoon veel afhankelijker als bij veel andere sporten)

Heel verhaal

En toch, al zal dat waarschijnlijk niet het door jou gewenste antwoord zijn, zou ik het pas corrupt vinden als RUITER 2 zou winnen.
Een jury hoort gewoon sec te beoordelen wat hij in de ring ziet. Niet meer, niet minder.
Als een ruiter bij wijze van spreken voordat hij de ring in gaat nog achtersevoren op z'n paard zit en links en rechts aangeeft door aan de oren te trekken, maar hij zet een mooie proef neer, dan hoort hij gewoon te winnen van degene die 100% van de tijd z'n stinkende best doet en z'n matige paard al naar acceptabel niveau heeft gereden. Daar gaat het niet om in een wedstrijd.

Maar let op: Rijdt ruiter 2 die wedstrijd wel voor dat l*llige lintje? OF is DAT de ruiter die gewoon plezier heeft in het trainen, die graag eens van een ander wil horen wat nu het volgende trajectje wordt om z'n tanden in te zetten?
.......

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:58

Sonja schreef:
Overigens vind ik het flauw hoor, om eigenaren tegen manegeruiters te laten rijden, maar dat regelt de manege en niet de jury.

Ik ook... onze manege laat pensionruiters tegen elkaar rijden en de manegeruiters een andere dag ook tegen elkaar. Anders zou ik het ook erg oneerlijk vinden...
Pensionruiters rijden bijna iedere dag, daarbij ook nog op het zelfde paard, kennen hun paard heel goed en er rijden niet steeds andere ruiters op.