gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Re: gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:52

polly2 schreef:
.....Ikzelf kan paarden op 10 tot 20 kg nauwkeurig schatten, door mijn ervaringen tijdens deze lessen. En daar gaat het uiteindelijk om. .....

En hoe controleer je dan die schatting ? Door te meten met een lint ? Ik ben er zelfs van overtuigd dat een schatting door iemand met ervaring beter is dan meten met een lint. Slagers zijn er b.v. aardig bedreven in.

Ik heb echter het idee dat diverse "lintmeters" het eerste bericht niet goed gelezen hebben dan wel de redenering niet begrijpen. De formule kan volgens mij gewoon niet kloppen en een lint nog minder.
1 + 1 is nu eenmaal geen 3. HIER zou ik wel eens een reaktie op willen horen.

Verder is overdosering bij ontwormingen in de praktijk meer regelmaat dan uitzondering, steeds met de motivatie dat het geen kwaad kan. Inderdaad, het paard zal er niet meteen dood van neervallen. Maar dat doet een mens ook niet die dagelijks een pakje zware shag rookt.

Bij sedatie en met name bij volledige narcose, ligt het verhaal al weer wat anders. Overdosering is daarbij ronduit en direct levensgevaarlijk en een veearts is maar wat blij om een redelijk nauwkeurig gewicht te weten op enig moment, voor ook maar een beetje houvast.

Wegen op b.v. op een gemeentewerf is ook een prima idee. Noteer daarbij dan wel de datum en de conditie van het paard op dat moment zo nauwkeurig mogelijk. (en verstrek deze gegevens aan een veearts wanneer deze die onverhoopt ooit nodig heeft) Een weegschaal met b.v. een nauwkeurigheid van 10 kg. is voor ontworming in elk geval ruim voldoende.

polly2

Re: gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:32

lageveld schreef:
polly2 schreef:
.....Ikzelf kan paarden op 10 tot 20 kg nauwkeurig schatten, door mijn ervaringen tijdens deze lessen. En daar gaat het uiteindelijk om. .....

En hoe controleer je dan die schatting ? Door te meten met een lint ? Ik ben er zelfs van overtuigd dat een schatting door iemand met ervaring beter is dan meten met een lint. Slagers zijn er b.v. aardig bedreven in.

Ik heb echter het idee dat diverse "lintmeters" het eerste bericht niet goed gelezen hebben dan wel de redenering niet begrijpen. De formule
kan
volgens mij gewoon niet kloppen en een lint nog minder.
1 + 1 is nu eenmaal geen 3. HIER zou ik wel eens een reaktie op willen horen.

Ik heb zo vaak mijn schattingen kunnen controleren op de weegschalen bij ons op het werk (wij hebben ze voor geiten, honden, paarden en ja...zelfs voor kippen), dat je het op een gegeven moment gewoon kunt.

Datzelfde geldt voor de formule. Vraag me neit waarom deze klopt...ik heb totaal geen kaas gegeten van wiskunde etc., ...maar hij klopt gewoon....en dit durf ik te zeggen, omdat wij de paarden ter controle in onze lessen ook wegen...dus het wordt gecheckt!
Er is wel een gevaar bij de formule, waar ik de leerlingen ook altijd op wijs: als je niet correct meet, of je maakt een rekenfout...tja...dan kun je er giga naast zitten....gebruik daarom ook altijd je gezonde verstand er bij. Ik heb wel eens gehad dat een leerling er iets van 1500 kg uit kreeg....dan heb je dus iets fout gedaan lijkt me...hahaha...
Voor ons is het een leuke praktische les waarop de leerlingen op erschillende manieren zich bewust worden van het gewicht van paarden. We betrekken ook de conditiescore er in...want dat is natuurlijk belangrijk!

Even ter illustratie hoe ik aan de leerlingen uitleg hoe afwijkend het kan zijn als er een meetfout wordt gemaakt:

Stel je meet bij de borstomvang 10 cm te weinig. Dat is dan al 10 X 10= 100 te weinig en dan moet je dat getal keer de lichaamlengte doen.
Stel de lichaamslengte is 180 cm...dan doe je dus 100X180=18.000 te weinig in je berekening.

Maar nogmaals: als we de metingen nauwkeurig hebben gedaan klopt hij tot nu toe altijd tot ongeveer 10 kg nauwkeurig...van shetlander, tot Fries en van New Forest tot Haflinger en van IJslander tot KWPN-er....
Maar het wiskundig onderbouwen lukt mij niet...sorry...