het "wist je datjes" topic

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:37

Ik vind dit wel leuk topic Maar weet eigenlijk neit Wist je dat's misschien dat ik zo nog 1tje weet, dus ik zal eens ffuh denken, en dan zet ik er misschien nog wel ffuh een keer 1tje neer

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:45

Citaat:
volgens mij is dit niet allemaal waar, want de jongste moeder is 8 en er wel albino paarden bestaan

wist je dat de jongste moeder wel degelijk 5 was. ze kreeg haar maandstonden al toen ze 3 was (yek ik moet er neit aan denken)

ik meteen een isabelkleurig paard ga kopen

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:17

wist je dat het links opstijgen niet uit de riddertijd komt, maar uit de tijd dat het leger nog te paard was?? (na die tijd dus) ridders met harnassen werden nl. met een soort kraan op hun paard gehesen, omdat ze niet goed meer konden bewegen met het harnas.

wist je dat een maanoog net zoveel ziet als een 'gewoon' oog? en dat, als er geen oog zou zitten, het paard daar een wit vlekje zou hebben?

wist je dat luizen dodelijk kunnen zijn voor een paard?

wist je dat het fijner is voor een paard om met dit weer het bit even warm te maken voor je het indoet??

wist je dat er blindegeleidepony's zijn?

wist je dat lauwwarme melk erg goed is voor het schoonmaken van je zadel en andere lederen spullen?

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:21

Citaat:
volgens mij is dit niet allemaal waar, want de jongste moeder is 8 en er wel albino paarden bestaan

jongste moeder was wel 5 jaar. Ze was op dr 3de al ongesteld. *moet er niet aan denken.*

Dayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:24

andiamo97 schreef:
Wist je dat je voor je echt begint met rijden je eerst 10 min lekker moet stappen, omdat anders de gewrichten van je paard op ten duur sneller verslijten???

Pas na 10 min komt er gewrichtssmeer vrij waardoor de gewrichten soepel kunnen bewegen zonder dat er op de lange termijn gewrichtsslijtage optreed. Dit zeg ik omdat ik vaak van die blije troela's al na 3,5 min stappen met hun pony/paard door de bak zie galloperen.

Ohh dat wist ik niet, dacht dat het gewoon was om de spieren los te stappen. Maar doe ik zoiezo al, ja je ziet ze inderdaad wel die na een paar minuten al aan t crossen zijn onbegrijpelijk...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:25

wist je dat je de beugels van je westernzadel meestal een stuk kunt verschuiven (van voor naar achter, een de boom), zodat je het voor verschillende takken van de sport kunt gebruiken?

Dayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:28

rudi schreef:
wist je dat het goed is voor je paard om ook eens via de rechterkant op te stappen? Mensen stappen altijd links op, omdat vroeger aan de linkerkant de zwaarden zaten, bij het opstappen zouden ze in de buik van het paard steken wanneer je dat via de rechterkant van het paard deed. Maar die gewoonte heeft iedereen nu dus overgenomen. Maar als je altijd links opstapt, zet het paard zich altijd schrap naar de zelfde kant en het is dus beter af te wisselen!
Dat geld ook voor het lopen naast je pony. Je pony raakt zo gewend aan dat je altijd aan de zelfde kant loopt, dat hij altijd zijn half automatisch naar die kant beweegt wanneer er iemand naast hem loopt! Ook goed dus om af te wisselen!

Haha volgens mij kan ik dat niet eens, rechts opstappen.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:35

Farouche schreef:
ik stap ook minimaal 10 minuten in, heb ook een paard met hoefkatrol

Wist je dat: Iedere paard een hoefkatrol heeft. Dit is namelijk een onderdeel van het been.

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:37

merrieveulen schreef:

wist je dat luizen dodelijk kunnen zijn voor paarden?

Jaa?

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:37

merrieveulen schreef:

wist je dat luizen dodelijk kunnen zijn voor paarden?

Jaa?

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:38

Hoo dubbellen post

Francien_

Re: het "wist je datjes" topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:41

_Marleen_ schreef:
Wist je dat (de meeste) paarden banaan lekker vinden?

xxx

MIjn verzorgpony vind ze heerlijk!

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:42

wist je dat je bij de C1000 hele goedkope shampoo kan kopen ( ong 90 ct voor een hele fles) die fantastisch werkt, bij het isabelkleurige paard wat ik reed zelfs beter dan een shampoo van 14 euro van de ruitershopwinkel?

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:49

love_mickey schreef:
_Marleen_ schreef:
Wist je dat (de meeste) paarden banaan lekker vinden?

xxx

MIjn verzorgpony vind ze heerlijk!

Hahaha wist je dat mijn vroegere paard banaan(snoepjes) smerig vond

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:59

Wist je dat: veel paarden het heerlijk vinden om aan koolraap of knolselderij te knabbelen? Ze zijn er lang mee zoet en het is stukken goedkoper dan lik-its en dergelijken

Ik koop beiden regelmatig voor mijn paard en hij vindt het zo lekker dat hij er bijna de voerbak voor uit zijn stal beukt.

Bij de Albert Heijn kost een knolselderij ongeveer 90 cent en vandaag heb ik bij de C1000 een koolraap van 1,5 kilo gekocht voor 1,50 euro.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:24

wist je dat het vermoeiender is voor een paard om te draven dan te galopperen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:32

Chrisje92 schreef:
x Een isabelhengst van Augustus de tweede, Koning van Polen (1697-1733), had een maantop van 2 meter, manen van 5 meter en staartharen van 6,8 meter. Deze uitzondering zou wel vaker voorkomen bij isabelkleurige dieren.
wowie:P

Ahum.. niet dat ik wil zeggen dat het niet waar kán zijn hoor, en dat je liegt enzo Maar, heb je wel 'ns nagedacht hoelang 6,8 meter is? Als dat paard bij ons op zolder zou staan en z'n staart uit het raam zou hangen, zou je zowat naar boven kunnen klimmen
En 5 meter lange manen, wat zal dat beestje ongelukkig gelopen moeten hebben, met zo'n lange sleep
Het zal best waar zijn hoor! Daar niet van, maar ik vind het nogal sterk klinken zegmaar..

Ohoh, ik heb d'r ook nog 3 gevonden:
[x]Het grootste paard was 2,19 m, en woog 1524 kilo!
[x]Het kleinste paardje was 35,5 cm en woog 9 kilo
[x]Het oudste paardje werd 62

Oke, dat wist waarschijnlijk iedereen al, maar toch

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:59

hasten schreef:
Handig topic dit!
wist je dat een paard ong. 40 tanden en kiezen heeft?

Jaa, dat wist ik!!
Er komen er strakls nog meer van mij, ben nu Ruiterbewijs aan het halen, dus mss staat er nog wat interresants tussen

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:06

Wist je dat Biotex geweldig is om geelgeworden paardenstaarten weer wit te krijgen? Idem dito met betadineshampoo!

Villa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:55

Memuska schreef:
Wist je dat Biotex geweldig is om geelgeworden paardenstaarten weer wit te krijgen? Idem dito met betadineshampoo!

Of met shampoo voor Grijze haren!, werkt ook erg goed

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:55

Joyceee schreef:
Chrisje92 schreef:
x Een isabelhengst van Augustus de tweede, Koning van Polen (1697-1733), had een maantop van 2 meter, manen van 5 meter en staartharen van 6,8 meter. Deze uitzondering zou wel vaker voorkomen bij isabelkleurige dieren.
wowie:P

Ahum.. niet dat ik wil zeggen dat het niet waar kán zijn hoor, en dat je liegt enzo Maar, heb je wel 'ns nagedacht hoelang 6,8 meter is? Als dat paard bij ons op zolder zou staan en z'n staart uit het raam zou hangen, zou je zowat naar boven kunnen klimmen
En 5 meter lange manen, wat zal dat beestje ongelukkig gelopen moeten hebben, met zo'n lange sleep
Het zal best waar zijn hoor! Daar niet van, maar ik vind het nogal sterk klinken zegmaar..

Ohoh, ik heb d'r ook nog 3 gevonden:
[x]
Het grootste paard was 2,19 m, en woog 1524 kilo!
[x]Het kleinste paardje was 35,5 cm en woog 9 kilo
[x]Het oudste paardje werd 62

Oke, dat wist waarschijnlijk iedereen al, maar toch

ik weet ook niet, ik heb het van internet geplukt..nou je het zegt..best onwaarschijnlijk
maarja...boeien:P

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:03

Xxits_miixX schreef:

jongste moeder was wel 5 jaar. Ze was op dr 3de al ongesteld. *moet er niet aan denken.*

Wist je dat, ik dit heel erg vreemd vind, want wie gaat nou een kind van 5 zwanger maken??

En wist je dat ik dit een heel leuk topic vind

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:07

sunrice schreef:
Xxits_miixX schreef:

Wist je dat, ik dit heel erg vreemd vind, want wie gaat nou een kind van 5 zwanger maken??

En wist je dat ik dit een heel leuk topic vind

Ik vond het ook vreemd, maar heeft nog op internet gestaan en al. Bij @home..

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:31

Xxits_miixX schreef:
Citaat:

De jongste moeder was idd 5.
En albino paarden bestaan niet. Een albino is namelijk compleet pigmentloos (roze huid, witte vacht, rode ogen). Dit komt bij paarden niet voor. Wel zijn er hele lichte paarden, deze hebben de kleur cremello, perlino, of smoky cream.
Deze paarden hebben een vacht met een hele lichte tint. Bij cremello's is deze heel licht beige met witte manen en staart. Bij perlino's is de vacht een hele licht abrikooskleur en de manen en staart zijn rossig. Smokey creams zijn ook bijna wit maar hebben oer hun hele vacht een rode of oranje gloed.
De ogen zijn echter altijd blauw bij al deze kleuren, dus gepigmenteerd. Ook heeft de vacht pigment, maar dan heel licht.
Deze paarden dragen 2 cremegenen. Als een paard 1 cremegen (verdunning) draagt, wordt het een palomino, valk of smoky black. Krijgt een paard 2 cremegenen dan wordt de kleur dubbel verdund, en die paarden kunnen bijna wit lijken.
Cremello:
Afbeelding
Perlino:
Afbeelding
Smoky cream:
Afbeelding
Nog een mogelijkheid bij een witgeboren paard is dat het een maximaal getekende sabino is. Sabino is een bontpatroon wat zo uitgebreid kan zijn dat het paard compleet wit is. Deze paarden zijn dus wel compleet wit, maar hebben áltijd gepigmenteerde ogen:
Afbeelding

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:40

Mijn paard is ook gek op knolselderij