Paardenvolk;zullen we afspreken wat vriendelijker te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:44

Och jongens, gewoon leven en laten leven! Zoals sommigen al doen: Zelf het goede voorbeeld geven en je er niets van aantrekken dat een ander dat niet terugdoet.
Door te klagen over mensen met ""dure paarden" druk je daar zelf ook een stempel op. Eigenlijk ben je dan net zo erg.
Kijk maar eens in het gewone verkeer: Hoe vaak steekt iemand daar de hand op als je hem/haar voorlaat? Of groet even vriendelijk bij een zebra omdat een automobilist netjes stopt? Heel weinig! En die mensen rijden heus niet allemaal paard!

xxappiexx

Re: Paardenvolk;zullen we afspreken wat vriendelijker te doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:45

De paardenmensen die ik ken en tegenkom in het bos enzo zijn meestal wel gewoon aardig. Natuurlijk lopen er ook bij die arrogant doen maar dat heb je altijd.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:49

Is de paardenwereld dan niet de ëchte "wereld in een notedop?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:15

Absoluut.
Ik herken hier bv allemaal niks van. (Hier is het rangen en standen, maar geen agressie en arrogantie). De dierenbeul is ook een dierenbeul op een paard, dat wel.
Maar ik zie in Nederland een heleboel agressie en arrogantie in het algemeen. Dus ja, zet ze op een paard en het blijft hetzelfde.
Waar het vroeger een elite sport was en dus ook met duidelijke etiquette, kan nu iedereen een rijdier aanschaffen en etiquette is vervaagd. De manèges kunnen dat ook helpen veranderen naar het goede, maar helaas zijn er veel mensen die paarden kopen die nog nooit op een manège zijn geweest....

Ik ben trouwens van de generatie die wist dat je met een paard tot langzaam verkeer behoort en je dus niet op voetpaden en in parken rijdt... Dat stoplichten ook vioor jou tellen. We gingen in stap over als je een ander paard tegemoed kwam, vroegen toestemming om te passeren, staken onze hand op naar verkeersdeelnemers die ruim passeerden of stopten voor je etc. Kleine dingetjes, maar het maakt het wel wat aangenamer en het zortgt er ook voor dat mensen geen hekel aan ruiters krijgen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:39

Ik woon midden in de stad, naast een manege (waar ik niet rijd) en die lui hebben de irritante gewoonte over de stoep (en het is een 30 km zone, dus je kunt rustig op de straat rijden) te rijden. Met als gevolg dat er wel stront op de stoep ligt, waar dan een bejaarde met z'n rollator door heen moet. En dan zijn die lui nog verbaasd dat er petities komen

*onbep lidwoord weggehaald *
Laatst bijgewerkt door A10 op 15-01-06 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:46

Ik vind het wel mooi geschreven van de TS!

Wel ben ik blij dat ik wel op een fijne stal staat waar zo goed als iedereen normaal doet tegen elkaar.
Meestal zeggen de ruiters/menners die ik tegenkom ook gedag terug. maar soms mag het idd wel eens wat vriendelijker!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:48

Albertine_N schreef:
Ik woon midden in de stad, naast een manege (waar ik niet rijd) en die lui hebben de irritante gewoonte over de stoep (en het is een 30 km zone, dus je kunt rustig op de straat rijden) te rijden. Met als gevolg dat er wel stront op de stoep ligt, waar dan een bejaarde met z'n rollator door heen moet. En dan zijn die lui nog verbaasd dat er petities komen

Juist en dat vind ik persoonlijk nog het ergste!!
Dat ze me geen gedag zeggen kan ik me niet druk om maken, maar wel dat ze over stoepen rijden, over bospaden waar je níet mag komen (met als gevolg dat het hele bos nu totaal is afgesloten) etc.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:46

Ja, en toen kwam het ruiterbewijs... maar nu heb je dus een groep die weet hoe het hort, maar nog steeds een hele groep "wildrijders". Hoe bereik je die? Hoe voed je die op? Als je wat zegt krijg je een grote bek terug!!!!!

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 01:54

heej mensen ik ben het compleed met je eens en heb het ook gehad met die "ärrogantie" maar het paardenvolk is grotendeels geen vriendelijk volk en dat zal zo blijven als je het aan mij vraagt. tog jammer.....

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 01:57

als paardenvolk zo is als jij zegt loopt er bij mij op stal zeker geen paardenvolk rond

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:45

@ TS; het is jammer dat je in Groningen woont want anders had je gezellig bij ons op stal moeten komen staan; topsfeer!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:22

Silvia schreef:
Och jongens, gewoon leven en laten leven! Zoals sommigen al doen: Zelf het goede voorbeeld geven en je er niets van aantrekken dat een ander dat niet terugdoet.
Door te klagen over mensen met ""dure paarden" druk je daar zelf ook een stempel op. Eigenlijk ben je dan net zo erg.
Kijk maar eens in het gewone verkeer: Hoe vaak steekt iemand daar de hand op als je hem/haar voorlaat? Of groet even vriendelijk bij een zebra omdat een automobilist netjes stopt? Heel weinig! En die mensen rijden heus niet allemaal paard!

Het ligt ook niet aan de mensen met 'dure paarden & luxe spullen', die had ik zelf ook en toen werd ik jaloers en verwaand aangekeken door zowel mensen met dezelfde waarde paard/spullen als mensen zonder. (ik praat nu vooral over wedstrijden, maar ook bij mijn oude maneges was het geen pretje)
Ik denk dat de concurrentiestrijd gewoon erg groot is. Je bent allemaal individualistisch bezig. Niet in een team. (behalve dan in sommige takken) Maar nu ik niet meer echt vaak op een manege zit of in de wedstrijden zit dacht ik dat het beter zou worden. Ik rijd veel meer door het bos, maar het blijft naar mijn idee 'asociaal en verwaand volk'. Ben het dan ook volledig met Silvia eens dat we bij onszelf moeten beginnen. Maar ja....de wanhoop komt langzamerhand wel om de hoe kijken. Je gaat er toch niet dood aan om even leuk te groeten denk ik dan? Of even in stap te passeren? We delen toch dezelfde passie???
Misschien zijn inderdaad de mensen die al op het topic reageren sowieso al niet verwaand en gewoon aardig
Bereik ik er dus nog niets mee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:26

Silvia schreef:

Zoals ik al zei........... ik heb daar nooit last van :D

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:50

@t Kiwiko: Haha dan moeten we allemaal maar naar Schipluiden! (heb geen idee waar 't ligt trouwens )

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:53

denk dat het vooral ligt aan je eigen houding........... ik stoor me niet aan mensen, probeer altijd vriendelijk te zijn..... en als mensen niet vriendelijk naar mij zijn............ TOODLES onbelangrijk

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:04

Ja inderdaad, daar heb je ook wel gelijk in. Ik ga er automatisch ook op letten natuurlijk: 'wéér zo'n ruiters die z'n hoofd wegdraaid'.
Maar toch...ik heb het wel geprobeerd en er komt weinig verandering in...ik vind het gewoon jammer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:05

Irisamaire schreef:
@t Kiwiko: Haha dan moeten we allemaal maar naar Schipluiden! (heb geen idee waar 't ligt trouwens )

hihi is een klein, klein gehucht tussen Delft en Rotterdam in

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:27

Woow dit is allemaal zooo herkenbaar!!
Met name in de dressuursport zie je dit veel. Maarja, de dressuur is een sport waar een sjieke verschijning en opgetutte paarden gewoon horen, dus dat imago van 'dressuur is bekakt' is dus niet helemaal onlogisch. Ik heb wel eens gehad dat ik met mijn oude pony op concours was en iemand kwam wel heel erg rakelings langs me heen draven. DONDER OP!! zei ze toen. Najaaaaaaaaaaa.. mijn mond viel open. Ik heb er niets van durven zeggen maar als iemand dat nu ooit zou DURVEN zeggen tegen mij, dan had ik op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat er ook nog zoiets is als beleefdheid jegens elkaar. Jemig ik kan me dr nu nog kwaad over maken. Ik ben inderdaad ook van het soort dat ALTIJD voorbijgangers groet (wat het ook zijn), want je moet toch een soort visitekaartje afgeven als ruiter he. Als ik op een zondag in het bos rij en ik kom ruiters tegen, dan zijn ze soms verbaasd als ik hallo zeg. Tsss heeft je moeder je thuis niet opgevoed dat je mensen altijd gedag moet zeggen? Da's gewoon een kwestie van beleefdheid!!!

En owja, over 't idee dat je er niet bij hoort als je geen ANKY-pad onder je KIEFFER Wien dressuurzadel hebt liggen, dat is toch wel zooooo belachelijk. Denk je dat een jury onder de indruk zal zijn van je dure spullen? Nou echt niet hoor! Ik rij bijna Z en heb niet eens een dressuurzadel, maar een gewoon zadel met een goedkoop dekje eronder. Mijn hoofdstel is tiendehands en ik rij met een bitje van 10 euro. De peesbeschermers komen ook uit het jaar nul. Ik heb totaal de behoefte niet aan interessant doen en pronken met mijn spullen (mijn paard is al mooi genoeg dus daar ben ik enorm trots op). Mensen die daarmee bezig zijn en zo jaloers doen verspillen een hoop energie (en een hoop geld). Ga toch rijden!! Kijk niet zo jaloers naar anderen, want zo zul je nooit kunnen genieten van je sport. Helaas schijnen sommige mensen dat niet te begrijpen en dat is jammer. Maar als we nu allemaal eens wat vriendelijker gaan doen dan komt het vast goed.

Ik kan nog wel veel meer schrijven, maar dan blijf ik aan de gang. Het is inderdaad wel typisch dat veel mensen vinden dat paardenvolk irritant is haha. Nou, ik rij al een heel tijdje wedstrijden en ik voel me dus absoluut geen paardenvolk, en daar ben ik blij om

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:35

Maar aan de andere kant moeten mensen ook met dure zadels en dekjes kunnen rijden als zij daar de behoefte aan hebben.
Ik heb eigenlijk altijd wel graag dat het er net uit ziet (bij mezelf), dus een mooi dekje heb ik er wel vaak onder liggen.

Maar er zijn idd stallen bij mij in de burt waar je er niet invalt zonder Pikeur (niks ten nadele van Pikeur hoor )

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:36

Heb nog nooit gelast van het 'dure spullen syndroom'.
Maar dat komt denk ik ook meer om als je zelf op hoger niveau rijdt of hebt gereden is er niet iemand van een lager niveau die over mijn spullen gaat zeuren, want dan zou ik er keihard overheen blaffen: jah, presteer jij eerst maar eens wat ik heb gepresteerd en kom dan nog es weer.
Ik was ook altijd heel trots op mijn paard, die maakte ook al zoveel indruk door zijn bouw, grootte en uitstraling dat als je er een waardeloos zadel oplegt iedereen daar nog overheen keek.
Ik kan best begrijpen dat je graag wilt dat je paard er mooi bij loopt.
Ik vind persoonlijk een kieffer wien ook mooier dan een pagony, maar ja als je het niet kunt betalen dan rijd het toch ook prima op pagony?
Er komt vanzelf een dag dat je werkt of genoeg gespaard hebt en ook een mooi zadel kunt aanschaffen toch? En als er mensen zijn die daarover zeuren dan ligt dat aan die mensen en niet diegene die met pagony rijdt. Gelukkig was dat dure spullen syndroom bij ons op stal nooit zo erg Daar werd meer gekeken naar rijstijl, etc En aan de kant van de bak gefluisterd wat jij allemaal wel niet fout deed....pfff dan heb ik nog liever dat ze zeuren over m'n spullen hahaha!
Maar goed, ben zelf ook wel van de leuke spulletjes.
Gewoon even 2 avondjes niet op stap en je hebt er alweer een leuk dekje of dingetje uit. het is maar waar je je prioriteiten legt toch?
De 1 wil liever een leuk hoofdstel, de andere liever voor zichzelf een replay broek (net zo duur ) Als je elkaar maar in waarde laat.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:39

Irisamaire schreef:
.
Gewoon even 2 avondjes niet op stap en je hebt er alweer een leuk dekje of dingetje uit. het is maar waar je je prioriteiten legt toch?

Klopt!

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:07

Gelukkig staat mijn stal in een dorpje waar iedereen wel normaal tegen elkaar doet!
Ook op de manege is het gewoon gezellig.
Jammer dat het op veel plekken toch anders is..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:14

Ja, ik ben het wel met je eens. Op mijn manege kunnen wel het gelukkig allemaal met elkaar vinden. Ook op wedstrijden hebben we het heel gezellig. Op de westernstal waar ik help is de sfeer ook goed en gezellig. En natuurlijk is er daar ook wel verschil in het soort paarden wat er staat maar we kunnen het allemaal met elkaar vinden en helpen elkaar in tijden van nood.

Maar ik ben toch echt wel op plaatsen geweest waar er allemaal concurrentie is en men gewaardeerd wordt naar de klasse van het paard. Als je een Haflinger hebt bijvoorbeeld ben je niet goed genoeg voor mensen die een topspringpaard hebben. Het is ook nooit goed lijkt wel. Roddelen heb je altijd maar sommige dingen die ik hoor worden gewoon gezegd om de ander de grond in te boren en helemaal af te maken op paarden gebied...gewoon omdat hun de beste willen zijn...daar kan ik zo van walgen...

Nee, ik ben blij dat alles gezellig is op de manege en op stal, ik heb het zo heel erg naar mijn zin en ik laat me niet meezuigen in de wereld van arrogantie en verwaandheid. Daar ben ik te gek voor...

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:15

nou opzich kan ikzelf beter met de paarden overweg dan met de mensen die paarden hebben (en dan bedoel ik niet iedereen!!! maar dr zijn dr vele die zo zijn) uiteraard over de hele wereld en zeer zeker ook Nederland ziet men zoon mensen zoals hier door iemand werd gezegt en er zijn ook echt gezellig stallen maar de paardenwereld kom je het ook wel vaak tegen hoor!! net omdat het zoon dure sport is (rijden in groepslessen, prive lessen, da, voer, paard zelf enc...) en niet iedereen die een paard heeft heeft veel geld hoor!! maar de mensen die verwent zijn laten dit vaak *niet allen* heel goed merken!!! en duwen de rest helemaal naar onder..terwijl ik vind dat ook een lelijk misvormt paard een super paard kan zijn (natuurlijk heb ik ook als ik mooie paarden zie van wauw wat een schoonheid.) en natuurlijk wil ik eigenlijk ook wel een mooi paardje maar aangezien ik een veulen zal kopen als het ooit zover is heb ik nooit echt garantie. hoeveel geld ik ook zou neertellen voor het paard...het gaat er maar om dat een paard van 10.000 en 500 niet beter of slechter hoeft te zijn zelfs niet met een top voorouders enzo...waar het MIJ gewoon omgaat is=
respect voor elkaar en iedereen accepteren hoe hij,zij is en dat iedereen gelijk is en het toch echt meer om innerlijk dan uiterlijk gaat...
ik houd gewoon niet van dat ik ben beter dan jou jij bent niks enc... iedere ruiter moet het leren en afhankelijk van je financiele situatie EN je talent licht het eraan hoever je bent en vooruit komt ik zal eerlijk zeggen...mij is vertelt toen ik nog op de manege reed dat ik zeer zeker veel talent had kwa rijden maar ook met de hele omgang met paarden en dat ik hier wat mee moest doen...mijn moeder vond dat ik echt een eigen paard moest hebben maar helaas hebben wij er gewoon geen geld voor en had heb ik nog niet geen geld voor dure privelessen al hoop ik zelf dit in de toekomst wel te kunnen doen.. de manege heeft al vanalles gedaan om mij verder te laten komen voor hetzelfde geld als ik altijd betaalde (door mij op eigenaarspaarden te zetten, probleem paarden en jonge paarden enc..) maargoed neemt niet weg dat ik ook graag zz dressuur en springen wil kunnen en wil leren mennen en western enzo vind ik ook wel leuk...maargoed ik neem wat ik pakke kan en zal eerlijk zeggen dat ik goed opweg ben

wat ik ook nog ff wil zeggen is= als iemand graag dure spullen wilt kopen mag dat!!! koop je goedkope dingen is dit even goed.. spullen hoeven niet minder goed te zijn het is maar net wat men doet als men dure spullen koopt doe je normaal of ga je opscheppen ermee...doe je normaal of maak je de andere met minder mooie of minder dure spullen gelijk minderwaardig.
als jij een sterre paardje hebt van een paar duizent euro of een paard dat top dressuur ofzo rijd wat doe je dan ga je de mensen die minder sportieve paarden hebben zoals de haflinger ofzo of shetlanders minderwaardig laten zijn en je ook dus zo gedragen of ga je gewoon normaal met ze om en zijn ze gelijk aan jou..natuurlijk mag je trot zijn op een paard dat iets kan en het is logisch dat iedereen weer trots is op zijn paard of verzorgpaard of wat dan ook.maar er zijn genoeg redenen het kan zelfs zijn dat het niks kan kwa sport maar wel kunstjes kan of onwijs luisters op lichaamstaal of wat dan ook die mensen zijn daar weer trots op.

het gaat dus niet echt om de waarde van het paard en de spullen maar meer om WAT DOE JE GEDRAAG JE JE NORMAAL EN IS IEDEREEN GELIJK EN RESPECTEER JE DE ANDER EN ACCEPTEER JE DE ANDER!

OF

GA JE VRWAANT DOEN, OPSCHEPPEN , ANDERE MENSEN NAAR BENEDEN HALEN ENC... die hele kleine dingen zijn werkelijk een wereld van verschil!!!

netzoals mensen die dure merkkleding kopen en die ze op de makt of wibra ofzo kopen hoe je je . mij boeit het niet merk of geen merk als die ander iets leuk vind koopt hij het toch lekker...mischien heeft hij/zij zelfs geen beurs voor dure merkkleding maar daarom is een ander niet minder waardevol enc... en is de een lelijker dan de ander of dikker of dunner boeit niet ze zijn gelijk aan mij en innerlijk zegt mij veel meer dan uiterlijk (al zeg ik nu niet dat je geen voorkeur hebt voor iemand waar men een relatie mee krijgt) bedoel kwa vriendschap boeit het me echt niet hoe rijk of arm die persoon is hoe lelijk of hoe mooi enc... mits zijn innerlijk oke is!!!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:45

Nou ik herken het wel hoor, ik heb jaren op handelstal gewerkt, dure paarden getraind en veel geleerd. Nu heb ik mijn eigen paard gekocht , ik ben student (dus niet veel geld), heb een flink stuk land en wil eigenlijk toch geen wedstrijden meer rijden dus het is na een weloverwogen keuze een haflinger geworden.

Als ik af en toe oude bekenden uit de dressuurwereld tegenkom en ik zeg dat ik een haf heb gekocht zie je ze echt bijna over hun nek gaan! Een oud werkgever van mij waarmee ik nog jaren emailcontact had laat sindsdien niets meer van zich horen!

Ik behoor tegenwoordig dus tot de recreatieruiters, maar ik moet zeggen dat de sfeer me wel bevalt. Ik maak een stukje verderop gebruik van de bak van een kleine stal, en die meiden zijn geweldig, altijd aardig en ze willen altijd wel met iets helpen.

Ik denk dat je best zelf kan kiezen voor een leukere sfeer om je heen. Begin zelf eens met heel vrolijk gedag te roepen naar een voorbijkomende ruiter, vaak reageren ze wel hoor! Soms zijn ze gewoon heel ingespannen met hun paard bezig.