Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten gaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:40

vind het ook normaal dat ze dat aanbieden. Je moet later immers weten waar je over praat. En laten we eerlijk zijn, wat is er nou anders aan het slachten van een paard dan aan het slachten van kippen, koeien, varkens en noem maar op. Vaak hebben paarden een goed leven gehad, dus is het scharrelvlees. Ik vind er niets verkeerd aan.
Ik eet zelf helemaal geen vlees, omdat ik tegen de bio industrie ben.
Ga eens kijken, misschien valt het wel mee en krijg je een heel ander beeld dan je in je hoofd hebt.
Heb nl zelf vreselijke verhalen gehoord over het laten inslapen van paarden.
Ach...... zelf zien, levert je het beste beeld. En denk eraan een slecht voorbeeld is ook een voorbeeld, je kunt dan later mensen met goede argumenten inlichten.
Succes met je keuze

Anoniem

Re: Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:51

VMR --> PP.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:59

Hee Iris,

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar naar welke gaan/moeten jullie?

window

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:23

gaan naar Nijkerk

window

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:26

heey iris
ik ga ook niet dat hele gebeuren van levend paard tot stukje vlees bekijken, maar wat dat ventje vooraf allemaal gaat uitleggen enzo is mis wel interessant.

roosw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:51

jeetje !!!!!!!!! dat jullie zoiets met school doen is echt ongelooflijk vind ik! Hartstikke luguber

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:52

Ik zou niet willen kijken, nee.
Maar zou het wel willen horen hoe het gaat. Mss klinkt het dom ofzo, maar je ziet zovaak paarden naar de slacht gaan.. Ik wil dan wel weten wat ermee gebeurt.
Enne.. zonder film of plaatjes snap ik het ook wel

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:53

roosw schreef:
jeetje! Dat jullie zoiets met school doen is echt ongelooflijk vind ik!

Ja, dat dacht ik ook al.
En dan vooral een paardenslachthuis. Ik neem aan dat de meesten uit je klas een koe op hun bord hebben liggen?

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:53

roosw schreef:
jeetje !!!!!!!!! dat jullie zoiets met school doen is echt ongelooflijk vind ik! Hartstikke luguber

Vind ik ook

Alleen weet ik een vriendin die het wel heel interessant zal vinden

DANIenVLIEG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:56

Ja het lijkt me niet echt leuk om naar te kijken.
Maarja, paard gaat meestal niet voor niets naar de slager.
Als Vlieg iets heeft, en hij zou moeten worden afgemaakt, gaat ie ook naar de slager.
en dan wil ik er natuurlijk ook bij zijn.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:31

Ik zou gewoon gaan kijken. De dood hoort nu eenmaal bij het leven, en ik zou graag willen weten hoe het in zijn werk gaat.
Stel je voor dat jouw paard ziek is en afgemaakt moet worden, zou je hem/haar dan in laten slapen of naar de slacht brengen?
Ik zou eerlijk gezegd haar naar de slacht brengen, een spuitje is vele malen erger, alleen voor ons niet, omdat wij vanaf de buitenkant toekijken.
Als iemand mij zou doden, zou ik willen dat ie gewoon een kogel door mijn hersenstam (achter in je mond) zou schieten, dan een spuitje waaraan je langzaam dood gaat. En dat gebeurt bij het slachten in zo'n zelfde manier, een pin door het hoofd (op de plaats van de hersenstam). En waarom? Omdat als je je hersenstam beschadigt, je gewoon niet kán leven. Al je levensfuncties zitten in dat kleine stukje.
Ik heb ook gehoord dat er veel paarden zijn geweest die meerdere spuitjes moesten krijgen, omdat ze gewoonweg niet dood willen. Een paard die na twee spuiten ligt te vechten voor zijn...zou je dat niet erg vinden dan?

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:32

roosw schreef:

het is voor het vak handel
en de slager heeft met handel te maken

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:35

Woogy schreef:
bah ik vind het niet bepaald de gekozen plaats voor een excursie.

Zo idd zeg.. en dr zijn er die gewoon mee gaan? pfff

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:07

ik vind het niet raar hoor dat je daar niet tegen kan.
ik wil het zelf ook niet zien omdat ik dat beeld van een dood paard, en het snijden/ de verwerking, naja je weet de theorie wel, echt nooit meer van mn netvlies afkrijg dan, en het steeds weer voor me zie bij elk paard dat ik zie
en ook bij het poetsen enzo ik heb het nu al nu ik weet van bokt, andere topics hierover, waar ze precies snijden dat ik denk van ooit daar...

een koe- slachting heb ik daarintegen wel een paar keer gezien en daar kan ik wel tegen.
en ik kan er ook gewoon tegen om koeien te zien, ik weet hoe hun leven gaat van geboorte tot vlees.
en een paard dat gaat vast net zo, prima, maar ik wil het slachten niet zien.
ik heb ook ooit een koelkast vol hoefjes gezien, bah ik werd echt niet goed!!!
was om te leren bekappen maar echt een heel naar gezicht.
(helemaal als je zelf supergraag een pony wil en dan bedenkt dat andere pony's worden doodgemaakt)

ik vind dat je je gevoel moet volgen, en geen dingen moet doen/ naar dingen kijken, waar je spijt van krijgt!!

en voor de mensen die zeggen dat het beroepsmatig wel nodig is enzo om dat te kennen, missch dat de ts daar later in haar leven wel klaar voor is, als paarden meer iets profesioneels worden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:02

ik vind het wat bruut.... op wat voor school zit jij ? wij moesten vorig jaar naar een proefdieren centrum, dat was ook zielig

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:12

Gatver als ze dit bij mij zouden doen zou ik dus van me leven niet mee gaan. Ik WIL het gewoon niet weten en zien. Ik zou me gewoon ziek melden ofzo.
Maar wel vreemd is weer is wat anders dan de dierentuin

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:36

Ik moet morgen ook.... zit opdezelfde school. Weet nog niet of ik het wil zien. Wat nou als je daar binnenkomt en je oude verzorgpony er staat. Of het eerste paard waar je ooit heb op leren rijden.
Ik vind het heel normaal dat je het niet wilt weten door de gedachten die in je hoofd achterblijven. Sommige mensen kunnen dingen heel slecht verwerken, ik ben er een van. Ik denk dat je op het laatste moment moet kijken of je het gaat zien of niet. Dat ga ik ook doen, want ik kom er zo niet uit.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:38

pharagirlke schreef:
XchantjuhX schreef:
Wie zegt dat het voor de fun is?
Ik denk dat de school het eerder uit een leerzaam perspectief doet?

in hoeverre kan iemand een dier zien slachten leerrijk zijn?

en als ze er zo nuchter over praten lijkt het me voor hun wel 'voor de fun'

Dat kan heel leerzaam zijn. Ik neem aan dat je graag wilt weten dat als je een paard nog eens naar de slacht moet brengen, dat er dan op een goede manier met zo'n dier omgegaan wordt. Via zo'n excursie kan je dat laten zien. Dood hoort ook bij het leven!
Bij de opleiding paardhouderij lijkt me dit ook vooral leerzaam!

Ik snap best dat de eerste reactie van veel mensen is "daar ga ik niet heen, dat wil ik niet zien". Maar door zo'n reactie, steek je dan niet juist je kop in het zand?
Ik heb mijn paard ook dood zien gaan (in laten slapen), dat was ook geen leuke ervaring, maar moet ik daardoor mijn kop in het zand steken en nooit meer dode dieren (willen) zien?
Nee! Als ik ooit iets moet doen (stel: een paard naar de slacht brengen), dan wil ik daar graag alles over weten! Dat maakt het al een stuk makkelijker!
Dus misschien moeten de mensen die zoveel problemen met slachten van paarden hebben, die ideeën eens opzij zetten en JUIST naar een slachterij gaan om van die negatieve ideeën af te raken? Dat slachten helemaal niet zo'n ramp is, en dat het niet gruwelijk is om te zien, en dat de paarden niet stijf staan van de stress en de angst, en dat het vaak juist een opluchting voor een paard is om uit zijn/haar lijden verlost te worden.

Ik persoonlijk zou graag met zo'n excursie meegaan, ik wil weten hoe ze dat doen. En vooral, dat er op een respectvolle manier met een paard omgegaan wordt.

Trouwens, over dat op een nuchtere manier erover praten, hoe wil je er anders over praten? Er een verschrikkelijk drama van maken? Het erger maken dan het is? Nee, het lijkt me juist goed dat er juist op een nuchtere manier over gepraat wordt!

Marikootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:11

DANIenVLIEG schreef:
Ja het lijkt me niet echt leuk om naar te kijken.
Maarja, paard gaat meestal niet voor niets naar de slager.
Als Vlieg iets heeft, en hij zou moeten worden afgemaakt, gaat ie ook naar de slager.
en dan wil ik er natuurlijk ook bij zijn.

Ik zou dan gewoon vante voren afscheid nemen en niet meegaan hoor!

window

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:30

Barvrouwke schreef:
Ik moet morgen ook.... zit opdezelfde school. Weet nog niet of ik het wil zien. Wat nou als je daar binnenkomt en je oude verzorgpony er staat. Of het eerste paard waar je ooit heb op leren rijden.
Ik vind het heel normaal dat je het niet wilt weten door de gedachten die in je hoofd achterblijven. Sommige mensen kunnen dingen heel slecht verwerken, ik ben er een van. Ik denk dat je op het laatste moment moet kijken of je het gaat zien of niet. Dat ga ik ook doen, want ik kom er zo niet uit.

eey wie ben jij dan???

window

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:34

Nerwen schreef:
Als ik ooit iets moet doen (stel: een paard naar de slacht brengen), dan wil ik daar graag alles over weten! Dat maakt het al een stuk makkelijker!
Dus misschien moeten de mensen die zoveel problemen met slachten van paarden hebben, die ideeën eens opzij zetten en JUIST naar een slachterij gaan om van die negatieve ideeën af te raken? Dat slachten helemaal niet zo'n ramp is, en dat het niet gruwelijk is om te zien, en dat de paarden niet stijf staan van de stress en de angst, en dat het vaak juist een opluchting voor een paard is om uit zijn/haar lijden verlost te worden.

Ik persoonlijk zou graag met zo'n excursie meegaan, ik wil weten hoe ze dat doen. En vooral, dat er op een respectvolle manier met een paard omgegaan wordt.

Trouwens, over dat op een nuchtere manier erover praten, hoe wil je er anders over praten? Er een verschrikkelijk drama van maken? Het erger maken dan het is? Nee, het lijkt me juist goed dat er juist op een nuchtere manier over gepraat wordt!

helemaal mee eens
zijn dus vandaag geweest en het valt allemaal heel erg mee
de paarden staan buiten heel rustig te wachten en lopen rustig naar binnen helemaal geen paniek of wat dan ook. en het is heel snel gebeurd ze merken der niks van ze zijn in 1 klap weg

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:53

window schreef:
helemaal mee eens
zijn dus vandaag geweest en het valt allemaal heel erg mee
de paarden staan buiten heel rustig te wachten en lopen rustig naar binnen helemaal geen paniek of wat dan ook. en het is heel snel gebeurd ze merken der niks van ze zijn in 1 klap weg

Staan de paarden daar in paddocks ofzo? Happie hooi erbij? Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn paard daar 'rustig' buiten zie staan mocht de tijd rijp zijn, . Ik heb in de paspoorten van mijn paarden een stempel laten zetten waardoor ze niet voor 'human consumption' zijn en daardoor niet geslacht mogen worden. Voordeel hiervan is dat ze met veel meer medicijnen behandeld mogen worden tijdens ziekte.

bowena_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:10

Hm.... meningen zijn verdeeld zie ik. Het is ook dubbel. Ik heb ook een excursie ine en slachthuis gehad, die man legde uit hoe het gaat, klonk eigenlijk neit echt gruwelijk, en hebben toene en rondleiding gehad door eht slachthuis. heb neit gezien hoez e slachten, wel een keer op tv, en heb gewoon gekeken. Wel gehuild, omdat k t zielig vond voor de iegenaar, maar de paardne die daar kwamen waren ook echt ziek. Ik eet al mijn hele leven vlees, en ik vind het erg lekker, dus k stope r ook niet mee. Ik heb op een gegeven moment mijn verstand op nul gezet. En ja ike et ook paardenvlees, want ik eet ook koeienvlees en ik he ook om 2 koeien heel veel gegeven en die zijn ook geslacht. En als mijn pony geen natuurlijke dood gestorven was, was ze ook naar de slacht gegaan... gewoon omdat ik nare ervaringenmet inslapen had. Ik vind dat iedereen eht recht heeft om te weigeren om een slachthuis in te gaan, maar als iemand erover verteld, vind ik eht overdreven om zo te reageren. Het hoort erbij, en je wilt neit wetetn wat met sommige dierne gebeurt als ze ingeslapen zijn geloof me, de verhalen die k heb gehoord. En als ike erlijk mag zijn vond k de paardenmakrt waar k ben geweest 10x erger als het slachthuis, das pas echt zielig.

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:53

nou ik zit op het wellant (dierenschool) en vorig school jaar moest je een kip slachten of toekijken en anders werd je geschorst. dit jaar gaan we ook naar een slachterij wat we gaan doen precies weet ik niet. maar ik ben ook met een dierenarts een keer naar een slachthuis geweest vanwege een of andere ziekte bij een koe. verder heb ook heel vaak een dier ingeslapen zien gaan (of hoe je dat ook zegt) omdat ik bij de dierenarts werk. als je paardenfan bent lijkt het mij ook inderdaad gruwelijk ik denk dat ik dan ook niet naar school zou gaan voor andere dieren maakt het me niet zo heel veel uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:37

Huh window is dat met paardenhouderij?? dan ga ik dat dus ook krijgen? maar in welk jaar is dat........?