bijrijderskosten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bijrijderskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:36

Zocht de eigenaar zelf iemand, of heb jij er naar gevraagd?
als hij of zij te weinig tijd heeft, dan vind ik het zijn/haar eigen probleem!
als jij er naar gevraagd heb, dan is iets betalen nog wel redelijk, maar vind dit toch wel errug veel hoor!
heb net zoals renee16 vanaf mijn 14e altijd particulier gereden, en nooit iets betaald, behalve ponyclub, wedstrijden etc.!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:57

Als ik een paard zou bijrijden zou ik het eigenlijk wel prettig vinden om er voor te betalen.
Zo maak je het wat zakelijker en ben je niet afhankelijk van goodwill.
Trouwens; rijden bij een manege kost geld, rijden op je eigen paard kost geld en bijrijden zit daar voor mijn gevoel tussenin.
Waarom zou dat gratis moeten zijn?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:51

Ik sluit me bij Kanzi aan. Ik wil geen gratis iemand als bijrijdster op mijn paard. Het paard krijgt beweging genoeg in de wei en van mij dus daarvoor hoef ik geen bijrijdster. Het is een financiële kwestie maar ik kan de stalling ook wel alleen betalen dus ben niet afhankelijk. Er hoeft niet uitgemest te worden, eigenlijk helemaal niets gedaan te worden. En als je een paard gaat leasen betaal je behoorlijk wat, ook bij een manege rijden is aardig aan de prijs. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Ik vind het héél logisch dat je in het westen meer vraagt want de pensionstalling is daar ook duurder dan bijvoorbeeld in een gehucht als Essen. Paardrijden is in het westen een luxe maar daar heb je ook vaak luxe voorzieningen.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:28

Ik ben het met Kenzi en Sox eens.
Op een manege kost het ook geld en rij je eigenlijk altijd op een ander paard.
Zo kan je nooit echt een band krijgen met een paard.

Ik vind ook dat als je iets betaald de eigenaar een beetje zekerheid geeft dat je serieus bent over het verzorgen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:53

Citaat:
Ik vind ook dat als je iets betaald de eigenaar een beetje zekerheid geeft dat je serieus bent over het verzorgen.

geweldig Afbeelding

Dat helpt echt

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:35

Ik vind 120 euro een belachelijk bedrag.
Ik woon dan zelf in de randstad (en wel in een gedeelte waar de prijzen echt de pan uit rijzen), maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen om een verzorgster te laten betalen. Dat er mensen zijn die een (kleine) bijdrage wel nodig vinden kan ik wel inkomen, maar 120 euro??

Toen ik nog geen paard had heb ik ook principieel nooit wat betaald. En vaak genoeg heb ik het meegemaakt dat zodra het paard was ingereden/doorgereden dat ik weer kon vertrekken. Dank dat mijn paard nu zo goed loopt, je kan weer gaan. Daar ga ik dus geen geld voor neerleggen.

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:48

Ik betaal helemaal niks.
Lies wil dit niet omdat zij zelf de verantwoordelijkheid wil over haar paard en zij wil zelf beslissen wat ze ermee doet.
Een betalende bijrijder kan toch al snel eisen stellen.
Niet dat ik het zal doen, het is immers haar paard, maar zo ziet ze het wel.
Voor mij wel fijn, want ik kán het niet eens betalen.

Mijn lessen betaal ik wel gewoon zelf en af en toe lever ik eens een bijdrage in de vorm van spullen.

Lies gaat zelf al 7 dagen in de week, maar vind het gewoon gezellig om mij er als bijrijder bij te hebben. En ook wel handig met vakanties e.d. omdat Partout nogal een gebruiksaanwijzing heeft waar niet iedereen mee om kan gaan

Ik vind 120 euro erg veel.
Daar zit ook een bijdrage voor lessen bij. Hoe vaak kan je dan lessen?
Als dat 1x in de maand is, vind ik het ronduit belachelijk.
Als je daar minimaal 1x in de week mee kan lessen is het alweer een ander verhaal.
Mits er dan geen extra kosten voor de lessen bijkomen.
Tegenwoordig betaal je toch alweer 15 euro per les. Is dus 60 in de maand.
En je kan 3x in de week rijden ipv 1x.

Ik zou het zelf niet doen, omdat ik het niet kan betalen.
Maar aan de andere kant, op een manege lessen is duurder.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:48

Hallo,

zelf ben ik nog in overleg met de eigenaar of het wel of niet bijrijden wordt.
Het gaat om een dpony die M1 loopt, zelf ben ik een B-ruiter.

Wat ik er precies allemaal mee mag is nog niet afgesproken. Ze vraagt 50 euro per maand en dan mag ik 2x in de week rijden, exclusief lessen... dat kan ik als scholiere niet betalen (1 uur les: 35 euro) en ze wilt dat ik dan 1x in de week les....

Nu heeft ze voorgesteld, geen prijs, 2x in de week rijden en gratis les van 30 minuten per week. Dit vind ik al heel fijn en dat heb ik ook gezegt.
Nu doet ze alles zelf, mesten voeren e.d., ik wil voorstellen voor 40 euro en de dagen dat ik er ben mest ik mijn bijrijdpaard uit en haar andere paard, voer e.d.

Op stal moet je alles zelf doen, geen kantine alleen een buitenbak...

is het redelijk wat ik voorstel?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:21

Je kan er in iedergeval veel van leren Niet elk verzorgpaard kan op m niveau rijden - dus ik zou het zeker aanbevelen..

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:53

ik rij al vanaf m'n 8e particulier gratis en woon ook in de randstad. een kleine bijdrage zou ik ok vinden, maar ik vind niet dat je de halve stalkosten voor je rekening moet nemen (bij wijze van spreken). Ik denk dat de eigenaar er ook gedeeltelijk bijgebaad is, en zoniet, dan zouden ze geen bijrijder/verzorg(st)er nemen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven!

@chely: vind het wel heel aardig dat ze je zo tegemoet wil komen, dus je kunt het allicht proberen en misshien een x hoefsmid betalen ofzo. zo laat je je wel van je goeie kant zien en laat je haar ook merken dat je het waardeerd en echt het geld niet elke maand kan missen.

Nathalie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:56

Dat laatste wat je voorstelt vind ik niet eens zo gek!

Ik betaalde 70 euro in de maand voor mijn bijrijdpaard. Ik deed haar toen 2 dagen in de week en voerde die avond ook en de stallen deed ik (plus alle bijkomende klusjes). Nu doe ik haar 3 keer in de week en betaal ik 55 euro. Ik ga binnenkort beginnen met lessen, de lessen zijn 15 euro per uur voor een priveles. Ik ga 1 keer in de 2 weken lessen, 1 les betaal ik zelf 1 les wordt betaald.

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:27

Ik vind het wel erg veel, eerlijk gezegd.
Ik mest bij mijn verzorgpaardje zelf uit en de betaal de hoefsmid. Voor de rest mag ik haar zo vaak pakken als ik wil. Wil ik les nemen, dan mag ik dan doen. Natuurlijk zijn dan de kosten wel voor mij ....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:18

Libertylove schreef:
Ik vind het wel erg veel, eerlijk gezegd.
Ik mest bij mijn verzorgpaardje zelf uit en de betaal de hoefsmid. Voor de rest mag ik haar zo vaak pakken als ik wil. Wil ik les nemen, dan mag ik dan doen. Natuurlijk zijn dan de kosten wel voor mij ....

Waarom vind je het veel geld?
Omdat jij alleen de hoefsmid betaald, of omdat ..... ?

Volgens mij hangt het er ook vanaf hoeveel de eigenaar er nog voor betaald - anders is de vergelijking niet juist of wel?
Dan kun je pas zeggen of het veel is.
Voor een goede ruiter moet je betalen - een minder goeie ruiter moet ervoor betalen - dat is mijn idee.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:22

@ superwoman, waar leg jij de grens tussen wel goed kunnen rijden en niet goed kunnen rijden?

natuurlijk snap ik dat als iemand je paard zijn niveau naar beneden haalt door slecht rijden kan ik me voorstellen dat je er graag wat financieels voor terugkrijgt..maar het is niet zo dat ik de eerste de beste ruiter ben die net weet hoe die kan lichtrijden . Ik heb echt wel een goede dressuurbasis, dat de hogere oefeningen er niet in zitten, betekend niet dat ik een minder goede ruiter ben. Maar waar zou jij dan de grens trekken? o, die heeft nog nooit een officieele wedstrijd gereden...die moet betalen! terwijl iemand anders misschien wel wedstrijd heeft gereden maar 10x slechter rijd....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:22

Chely schreef:
@ superwoman, waar leg jij de grens tussen wel goed kunnen rijden en niet goed kunnen rijden?

natuurlijk snap ik dat als iemand je paard zijn niveau naar beneden haalt door slecht rijden kan ik me voorstellen dat je er graag wat financieels voor terugkrijgt..maar het is niet zo dat ik de eerste de beste ruiter ben die net weet hoe die kan lichtrijden . Ik heb echt wel een goede dressuurbasis, dat de hogere oefeningen er niet in zitten, betekend niet dat ik een minder goede ruiter ben. Maar waar zou jij dan de grens trekken?
o, die heeft nog nooit een officieele wedstrijd gereden...die moet betalen! terwijl iemand anders misschien wel wedstrijd heeft gereden maar 10x slechter rijd....

Een instructeur kun je betalen om te rijden - om je paard te corigeren, zodat je zelf makkelijker kunt rijden.
Dat geeft toegevoegde waarde.
Die vraag je persoonlijk om te rijden.

De laaste zin is een beetje raar - want van wedstrijd rijden leer je ontzettend veel.
Als je met meerdere paarden op hoog niveau wedstrijd heb gereden - kun je echt wel aardig rijden.

Voordat ik wedstrijden ging rijden, kon ik ook wel travers enzo, maar de oefeningen snel achterelkaar met wat meer stress is toch heel wat anders dan thuis.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:49

Hier is het absoluut niet normaal om te betalen voor een verzorg- of bijrijdpaard. Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld: de eigenaar zit met een probleem (hij of zij heeft niet voldoende tijd om zijn of haar paard voldoende aandacht te geven), en daar moet dan een bijrijder voor opdraaien? En dan nog eens betalen ook? Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt! Voor Memuska heb ik nooit een cent neergeteld voor ze van mij was, en voor mijn bijrijds die ik nu heb WORD ik betaald. Tenslotte los ik hun tijdsprobleem op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:18

Memuska schreef:
Hier is het absoluut niet normaal om te betalen voor een verzorg- of bijrijdpaard. Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld: de eigenaar zit met een probleem (hij of zij heeft niet voldoende tijd om zijn of haar paard voldoende aandacht te geven), en daar moet dan een bijrijder voor opdraaien? En dan nog eens betalen ook? Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt! Voor Memuska heb ik nooit een cent neergeteld voor ze van mij was, en voor mijn bijrijds die ik nu heb WORD ik betaald. Tenslotte los ik hun tijdsprobleem op.

Bij soms kun je het anders zien - De eigenaar wil niet elke dag rijden en kan het paard ook gewoon los zetten of los laten zetten in de paddock- of het land etc.
Maar ze kan dan ook een verzorgster een plezier doen, deze kan een paard niet betalen ,maar wel een deel ervan.
Dus zijn ze samen tevre....

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:20

ik betaal ook niks, eigenaren vinden dat onzin, zij vroegen om mij hulp dus zij vonden het daarom ook niet nodig dat ik een bedrag per maand betaalde, dus heb wel erg veel geluk gehad

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:22

Een hondenoppas betaalt toch ook niet om op te honden te passen?
Daar wordt voor betaalt, hoe leuk de hondenoppas het ook vind. De hondenoppas kan zelf geen hond onderhouden...

Ik vind dit prima te vergelijken met het bijrijden van een paard. Ik zou niet weten waar je voor betaalt, dat je mag rijden. Maar dat mag je toch? Daarvoor wordt je gevraagd, dus je doet die ander een plezier. Ik zie niet meer dat een fifty-fifty voordeel.

Een kleine bijdrage in de hoefsmidkosten, als jij degene bent die buitenrijd bijv.
Voor de rest vind ik alle verantwoordlijkheid bij de eigenaar liggen.

Gr.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:29

ik vind voor 3 dagen iets van 75 euro redelijk. maar aangezien het heel lux is bij jou is de 120 euro waarschijnlijk wel het bedrag wat de eigenaar kwijt is. maar ik vind het een heel bedrag voor een paard wat niet van jou is.

mijn verzorgster komt 1 a 2 keer in de week en betaalt niks. ik had wel iemand kunnen vinden die wilde betalen (wil zij misschien ook wel) maar ik zocht toch zelf een verzorgster. dus vind het wel een beetje krom. vroeger wilde ik nooit betalen voor een paard maar als ik mijn pony niet meer zou hebben zou ik wel een bedrag betalen ondat ik sowieso veel goedkoper uit ben dan als ik zelf een paard heb en omdat gratis ook moeilijk te vinden is.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:56

NovaLee schreef:
Daar wordt voor betaalt, hoe leuk de hondenoppas het ook vind. De hondenoppas kan zelf geen hond onderhouden...

Ik vind dit prima te vergelijken met het bijrijden van een paard. Ik zou niet weten waar je voor betaalt, dat je mag rijden. Maar dat mag je toch? Daarvoor wordt je gevraagd, dus je doet die ander een plezier. Ik zie niet meer dat een fifty-fifty voordeel.

Een kleine bijdrage in de hoefsmidkosten, als jij degene bent die buitenrijd bijv.

Gr.

hahaha ik vind een hondenoppas nou echt geen vergelijking hoor

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:12

Vindt dat het wel verstandig is om een bijdrage te vragen maar niet
de helft van de stallingskosten. Lijkt mij dat je als verzorger dan
een beetje gebruikt zou kunnen voelen.

Een bijdrage die ik zou vragen is zoiets van 50 euro in de week.
Van die 50 euro zou ik niet afhankelijk zijn. Zou dat eerder zien als
een klein spaarpotje voor incidentele uitgaven mbt mn paard.

Als kantlijn; zou wel de verzorgster verplichten les te nemen van mn eigen instructrice.
Thja ook op haar eigen kosten.

Hiermee schift je wel het kaf van het koren.
Degene die er voor wil gaan zal blijven.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:23

PayBas:
50 euro in de week?? of is dat een foutje en bedoel 50 euro in de maand.

Ik vraag zelf aan mijn bijrijder 50 euro in de maand, maar dit is vooral voor wat zekerheid. En ik laat haar ook in belangrijke zaken mee beslissen. Hiervoor heeft zij 3vaste dagen en als ze wil kan ze ook op andere dagen extra rijden.

120 euro is in verhouding tot het kostenplaatje wel redelijk in mijn ogen.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:20

superwoman schreef:
NovaLee schreef:

Gr.

hahaha ik vind een hondenoppas nou echt geen vergelijking hoor

Waarom niet?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:38

Omdat er maneges zijn waar je betaald om paard te rijden -

Bij het uitlaten van een hond kan er weinig fout gaan - terwijl als je je paard uitleent je dat wel degelijk goed merkt, de volgende keer als je erop stapt. (in bijde partijen dus wel een persoon die je wel kunt vertrouwen)

Ook zijn de kosten nogal verschillend