Lotte1990 schreef:Ik rij wel met een bontonderlegger, maar mijn paardje heeft het ook nodig anders krijgt hij drukplekjes![]()
Dan past je zadel dus niet goed, anders zou je pony er geen drukplekjes mee krijgen. Toch?
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lotte1990 schreef:Ik rij wel met een bontonderlegger, maar mijn paardje heeft het ook nodig anders krijgt hij drukplekjes![]()

Het is niet om mijn zadel passend te maken want dat is hij al zonder bontonderlegger. Ik vind het zelf prettiger voor Omar's rug en vind het ook wel leuk staan.

patos schreef:Nee, vind ze best chique staan hoor, maar ik zie het nut er niet van in. Daarnaast ligt mijn zadel netjes pas, je kunt dat juist uit balans halen met zo'n bontje.
. Dingen als; mijn paard krijgt drukplekjes zonder bontje, of heeft zo'n gevoelige rug. Dat krijg je allemaal als je zadel niet goed past!
. Het staat wel chique, maar voor alledaags gebruik vind ik het veel te veel geklier.
.

verootjoo schreef:Als je een goed passend zadel hebt, heb je zulke dingen niet nodig. Dingen als; mijn paard krijgt drukplekjes zonder bontje, of heeft zo'n gevoelige rug. Dat krijg je allemaal als je zadel niet goed past!
Mijn paard is jaren met een slecht passend zadel gereden (zoals de meeste paarden) en heeft sinds die tijd dus een gevoelige rug, daarnaast heeft zij een zeer rechte rug en heeft snel de ruggengraad erop liggen.
verootjoo schreef:Als je een goed passend zadel hebt, heb je zulke dingen niet nodig. Dingen als; mijn paard krijgt drukplekjes zonder bontje, of heeft zo'n gevoelige rug. Dat krijg je allemaal als je zadel niet goed past!
Thirza schreef:verootjoo schreef:Als je een goed passend zadel hebt, heb je zulke dingen niet nodig. Dingen als; mijn paard krijgt drukplekjes zonder bontje, of heeft zo'n gevoelige rug. Dat krijg je allemaal als je zadel niet goed past!
ook niet mee eens, mijn zadel is door de fysio en DA goed bekeken en hij lag goed op mijn paard maar als nog had ze rug problemen dat kwam o.a. door de verzuring van haar spieren, dit lag dus niet aan mijn zadel. En met het bontje ging het een stuk beter!
sammetje schreef:Is het niet beter om een paard met rugproblemen helemaal niet te berijden??? Mijn paard heeft ook een tijdje last van haar rug gehad. Ik heb haar toen niet bereden maar eerst laten behandelen. Lijkt me niet prettig voor je paard om erop te gaan zitten als hij last van zijn rug heeft.

Betteke schreef:Inderdaad, en beter voor de rug is pure onzin.
Als je zadel goed ligt dan is het genoeg om er een sjabrakje onder te doen en klaar.
En een scheve rug wordt niet recht van een bontje onder je zadel dat moet je rijtechnisch gaan oplossen.
MISTRAL94 schreef:Betteke schreef:Inderdaad, en beter voor de rug is pure onzin.
Als je zadel goed ligt dan is het genoeg om er een sjabrakje onder te doen en klaar.
En een scheve rug wordt niet recht van een bontje onder je zadel dat moet je rijtechnisch gaan oplossen.
Wat jij nu zegt is en kort door de bocht en pure onzin

MISTRAL94 schreef:verootjoo schreef:Als je een goed passend zadel hebt, heb je zulke dingen niet nodig. Dingen als; mijn paard krijgt drukplekjes zonder bontje, of heeft zo'n gevoelige rug. Dat krijg je allemaal als je zadel niet goed past!
Ben ik het dus niet helemaal mee eens, mijn paard heeft dus een gevoelige rug en nee hier hoef je geen expert voor te wezen om dit te zien, bij die van mij. Ik heb een op maat gemaakt zadel maar ondanks dat, heeft de zadelmaker mij geadviseerd om wel met een bontje te rijden of met een pad. Ik heb dus geen slecht passend zadel maar rij nog wel met een bontjeMijn paard is jaren met een slecht passend zadel gereden (zoals de meeste paarden) en heeft sinds die tijd dus een gevoelige rug, daarnaast heeft zij een zeer rechte rug en heeft snel de ruggengraad erop liggen.
Voor mij dus alle reden, om wel een bontje onder het zadel te hebben

Ik heb het dus ook niet over die scheve rug. Ik heb het over dat alleen een dekje al voldoende zou zijn. Dat gaat dus niet in alle gevallen op.