Mijn lieve fries Jalle kan nooit meer rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Re: Mijn lieve fries Jalle kan nooit meer rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:38

op de fotos ziet hij er idd goed uit niet vermagerd van de pijn wat in de meeste gevallen wel zo is

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:48

Ik ga niet mee in de discussie wat voor hem de betere optie is.

het is wel een knappe vent , jammer dat het hem zo tegen zit.

Peetjuh_Amir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:49

wat erg voor je! inderdaad jamemr dat het zo tegen zit!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:50

ik ga met xxdorisxx mee, maar je zegt: Als hij in de wei moet gaat hij ook rennen, maar moet hij dan dus altijd op stal? Dan zou ik hem wel laten inslapen. En nog iets.. Als hij in de wei uit zichzelf gaat rennen dan zal hij toch wel niet zo veel pijn hebben? Anders gaat hij toch ook niet rennen??

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:52

Sfiejj schreef:
ik ga met xxdorisxx mee, maar je zegt: Als hij in de wei moet gaat hij ook rennen, maar moet hij dan dus altijd op stal? Dan zou ik hem wel laten inslapen. En nog iets.. Als hij in de wei uit zichzelf gaat rennen dan zal hij toch wel niet zo veel pijn hebben? Anders gaat hij toch ook niet rennen??

het is een jong paard daar zit volop energie in tuurlijk gaat ie rennen zijn een heleboel paarden die er gewoon door heen lopen en resultaat blesure verergerd

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:58

als ik de hele tijd ren.. dan krijg k ook last van mijn been.. maar het wordt niet erger.
je laat zo'n jonkie toch niet het leven ontnemen, omdat hij zo'n blessure heeft?
en op die fotows ziet hij er niet verkeerd uit, het been ontwijkt ie niet door er niet op te steunen(zoals k zie) en hij kijkt vrolijk.
dan lijkt hij bij mij niet egt erg.
en p.s mijn paard is ook 2,5 maar daar zit ook niet altijd volop energie in dat ze dat zelf gaat doen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:12

ik hoop iig voor hem dat hij met niet of weinig pijn nog wel een leuk leven kan leiden....

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:23

ik vind het heel rot voor je dat het zo moet gaan,
ik kan ook niet oordelen want ik ben geen vee arts en ben er ook niet bij geweest,
maar hoe jij het uitlegt klinkt het vervelend voor Jalle zelf omdat hij nog jong is en niet eens in een weiland kan staan,
Maar veel sterkte,
Jalle is een knappe vent!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:38

hallo, ik heb ook veel meegemaakt met mijn vriendin.. ook met mijn vriendin haar Fries. hij heeft al vanalles gehad en heeft een kunstpees...
op een gegevenmoment was het zover.. hij ging door zijn kunstpees heen hij had er heel veel pijn aan en de dierenarts had gezegt dat hij waarschijnlijk nooit bijna niks meer zou kunnen doen. mijn vriendin heeft hem ook verkocht en daar waar hij nu staat kreeg hij om de dag een spuit in dat been wat het been verdoofde..en je wil het geloven of niet maar ze waren pas naar de Duinen geweest met hem en toen hebben ze hem voor een karretje gespannen en wat denk je! peert ie um er vandoor.. hahahah dus die man belt mijn vriendin op en die zei dat en toen moesten mijn vriendin en ik allebei heel hardt lachen, maar vooral vindt ik het knap dat hij nu toch nog wat kan!!! WONDEREN BESTAAN DUS ECHT!

beterschap en sterkte XxxXxxX evelien en stravero

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:39

dus geef je hoop niet op! sorry voor dit lange verhaal XxxXxxX evelien en stravero

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:47

n0nniejj schreef:

Mijn vader liegt daar echt niet over hoe kan je dat nou zeggen En als je hem gewoon stil laat staan dan is er niks aan de hand alleen als je beweegd weet je wel..

een paard is geboren om te bewegen en als ie dat niet meer kan dan kan het geen paard meer zijn.

ik heb zelf ook de moeilijke beslissing genomen maar het was wel het beste voor mijn paard!
als een dier pijn heeft en het gaat nooit meer over dan vind ik het egoistisch als je hem laat leven, hoe moeilijk het ook is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:15

Thirza!

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:09

Idd, wat voor leven heeft dat paard nou als ie niet mag bewegen?

Dat is geen leven, en totaal niet eerlijk tegen over hem.

't Is misschien geen makkelijke beslissing, maar als ie echt zoveel pijn heeft was inslapen in dit geval toch beter geweest vind ik.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:26

Thirza schreef:
n0nniejj schreef:

een paard is geboren om te bewegen en als ie dat niet meer kan dan kan het geen paard meer zijn.

ik heb zelf ook de moeilijke beslissing genomen maar het was wel het beste voor mijn paard!
als een dier pijn heeft en het gaat nooit meer over dan vind ik het egoistisch als je hem laat leven, hoe moeilijk het ook is.

Ben ik het helemaal mee eens!
Ik vind het egoistisch dat men dit paard niet heeft laten inslapen, helemaal omdat het nog zo'n jong dier is en er nog behoorlijk mee gesleept kan worden...
Het was duidelijk dat dit paard blijvend pijn zou hebben. Het feit dat hij er gezond bijstaat zegt niets. Ik heb hier een aantal jaar geleden een hengst met een fikse peesblessure gehad (been dik) die met een glanzende vacht en rennend met een bal in zijn mond de bak doorging. Toch altijd het pootje op rust, ten teken dat er iets mis was.
Ik heb hem aan zijn vorige eigenaresse verkocht die mij beloofde hem lekker op rust te zetten als weidepaard en gezelschapsmaatje voor haar andere paarden.
Later bleek dat ze hem stevig reed (hij zou geen last meer hebben van zijn blessure) maar in werkelijkheid bleek hij nog regelmatig door zijn been te gaan. Nu staat hij te koop. Zelfs in de advertentie stond letterlijk: 'hij heeft een peesblessure en af en toe gaat hij door zijn been en dan is hij enkele dagen onregelmatig, maar dit geeft niet en gaat vanzelf weer over. Al rij je elke dag, kan geen kwaad'.
Je snapt dat ik de haren uit mijn hoofd heb getrokken dat ik hem niet een waardig afscheid heb gegund en hem toendertijd heb laten inslapen. Nu moet ik maar afwachten waar hij terecht gaat komen.
Een harde les voor mij, met het kopen en verkopen vertrouw ik nu dan ook niemand meer behalve mezelf en ik zal NOOIT meer een paard verkopen wat pijn lijdt. Mensen die dit wel doen zijn in mijn ogen geen paard waard!

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:38

ach wat rot voor je

maar wat Moonny ook zegt ben ik ook voor de helf mee eens
ik had hem waarschijnlijk ook niet verkocht
maar ik denk dat ik hem ook niet zou laten in slapen
ik denk dat ik hem zou houden en hem gewoon zijn luie gangentje laten gaan al is dat natuurlijk ook niet goed
maar dat hij in ieder geval een moeiteloos leven nog heeft

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:51

Hier is al een aardige discussie aan de gang
Het is gewoon egoïstisch dat je een paard dat pijn lijd verkocht.
Zolang dit paard nog plezier heeft is alles ok,maar zodra dat het tekens begint te vertonen van depressiviteit,onlust ligt zijn leven in jouw handen!
En dat moet je accepteren.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:52

ArabStables schreef:
T

Ik vind het egoistisch dat men dit paard niet heeft laten inslapen, helemaal omdat het nog zo'n jong dier is en er nog behoorlijk mee gesleept kan worden...
Het was duidelijk dat dit paard blijvend pijn zou hebben. Het feit dat hij er gezond bijstaat zegt niets.

Dat bedoel ik maar.

oOoKellyoOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:32

Je weet nooit wat er gaat gebeuren waren het paard terecht komt. Het is het zelfde als je een rat in een bak met slangen gooit, en een mneisje datr een paard wilt waar ze niet op hoef te rijden kan ik me haast niet voorstellen er komt een dag en dan stap ze er op

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:35

Maar ookal stapt ze er echt niet op. De DA heeft gezegd dat hij altijd pijn zal hebben (als ie loopt). Een paard hoort te bewegen. Anders krijgen ze nog hele andere problemen. Paarden zijn niet gebouwd om stil te staan. Hun hele maag/darmstelsel is gebouwd om lopend te eten. Zet zo'n beest stil, en je kan er de donder op zeggen dat ie ook nog andere kwalen gaat krijgen op den duur.
Soms moet men niet aan zichzelf denken....

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:54

so0oww heb 3 pagina's alle reacties gelezen.... en ik vind het ook behoorlijk egoistisch!

Ik heb zelf van de zomer voor de zeer moeilijk keus gestaan mijn Jaarling in te laten slapen.. er was Wobbler geconstateerd en hij mocht alleen maar in de box staan... Dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen.. Mijn kleintje voor de rest van zijn leven in een box omdat hij gewoon niet meer gek mocht doen buiten want als hij zou vallen zou het nog erger worden.... Ik kon het niet hoor!!
Gelukkig is het met die van mij goed gekomen toen we hebben besloten hem toch buiten te zetten...

Maar die van Jou heeft al pijn als hij alleen maar loopt.. heb je er dan uberhaubt wel eens overna gedacht dat hij in zijn stal ook loopt!!1 of staat hij in een box waar hij zijn kont neit kan keren?
Het is toch gewoon sneu voor het beestje.. Hij is hartstikke jong vind het heerlijk om eens lekker gek te kunnen doen in een bak/weiland maar dat kan niet want dan heeft hij pijn.....

Vraag jezelf eens af hoe dat zou moeten zijn!!! als je niet meer kan bewegen van de pijn als je zo jong ben!!1 IK kan het niet hoor.......

belinda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:25

Needje schreef:
Maar ookal stapt ze er echt niet op. De DA heeft gezegd dat hij altijd pijn zal hebben (als ie loopt). Een paard hoort te bewegen. Anders krijgen ze nog hele andere problemen. Paarden zijn niet gebouwd om stil te staan. Hun hele maag/darmstelsel is gebouwd om lopend te eten. Zet zo'n beest stil, en je kan er de donder op zeggen dat ie ook nog andere kwalen gaat krijgen op den duur.
Soms moet men niet aan zichzelf denken....
MsMarit schreef:
so0oww heb 3 pagina's alle reacties gelezen.... en ik vind het ook behoorlijk egoistisch!

Ik heb zelf van de zomer voor de zeer moeilijk keus gestaan mijn Jaarling in te laten slapen.. er was Wobbler geconstateerd en hij mocht alleen maar in de box staan... Dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen.. Mijn kleintje voor de rest van zijn leven in een box omdat hij gewoon niet meer gek mocht doen buiten want als hij zou vallen zou het nog erger worden.... Ik kon het niet hoor!!
Gelukkig is het met die van mij goed gekomen toen we hebben besloten hem toch buiten te zetten...

Maar die van Jou heeft al pijn als hij alleen maar loopt.. heb je er dan uberhaubt wel eens overna gedacht dat hij in zijn stal ook loopt!!1 of staat hij in een box waar hij zijn kont neit kan keren?
Het is toch gewoon sneu voor het beestje.. Hij is hartstikke jong vind het heerlijk om eens lekker gek te kunnen doen in een bak/weiland maar dat kan niet want dan heeft hij pijn.....

Vraag jezelf eens af hoe dat zou moeten zijn!!! als je niet meer kan bewegen van de pijn als je zo jong ben!!1 IK kan het niet hoor.......
zo zie je maar denken aan hun zelf en niet aan het paard egoisties vind ik dit

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:42

Is het ook.. Ik had ook wel aan mezelf kunnen denken hoor.. Had hem zo heel oud kunne laten worden.. Maar ja wat voor leven heeft mijn paard dan vervolgens.. GEEN dus had ik besloten dat het beter was hem te laten gaan.. Gelukkig is het niet nodig geweest en is hij op Wonderbaarlijke wijze helemaal genezen maar goed...

Ik hoop voor Jalle dat het bij hem ook kan gebeuren want dan heeft hij teminste nog een lekker/leuk leven!!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:25

Dus dat paard staat nu voor de rest van zijn leven op stal? Dat vind ik echt schandalig. Het is moeilijk om een paard in te laten slapen maar als hij mijn paard was geweest had ik dat wel laten doen.

En dat verhaal van Stravero snap ik ook niet echt, ze verdoven dus dat been en gaan er dan mee rijden? Dan maak je toch alleen maar meer kapot, hij voelt het alleen niet. En als de verdoving dan weer uitgewerkt is, weer een nieuwe spuit? Dan ben je toch geen dierenvriend?

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:05

Nee geloof het ook niet...

Verplaats je eens in het dier.. Dat heb ik ook gedaan toen ik die beslissing moest nemen.. Als ik die kleine in zijn ogen keek dan zag ik het hij niet meer verder kon *gelukkig nu weer wel nu is het een kleine"groote" vrolijke vent*

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:16

Sfiejj schreef:

Niet helemaal waar hij zal best minder bewegen maar het blijft een kudde/vluchtdier. Gamble was letterlijk ziek van de pijn maar wanneer hij even in het land mocht ( in afwachting van de slacht) ging meneer toch even uit zijn dak om daarna in te krimpen en geen stap meer te verzetten.