[Discussie] Waarom stap je links op je paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: [Discussie] Waarom stap je links op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:01

de reden dat ik links opstap is idd omdat ik het vroegah:P zo geleerd heb en het eigenlijk nooit anders gedaan heb( ook ben ik niet lenig genoeg om er aan de rechterkant op te stappen:P maar dat ter zijde)
ik ben met mijn paardje al begonnen met flink te oefenen om aan de rechterkant te lopen met wandelen, rechts op te zadelen etc...
ik vind het belangrijk dat ze weet dat wanneer er iets aan 'de andere kant' gebeurd het ook niet eng is...
opstijgen gaan we nog even flink aan werken

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:04

Ik stap af en toe links op, en af en toe rechts . Eigenlijk net aan welke kant ik toevallig sta . Vind het allebei de kanten ook net zo makkelijk, en volgens mij is het veel beter voor je paard.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:05

het is me altijd links aangeleerd en als ik nu aan de rechterkant opstap wordt ik duizelig
Ik weet het, ik ben een vreemd geval

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:07

Mij is het aangeleerd links op te stappen, maar ik kan aan beide kanten op stappen

Af en teo stap ik wel eens recht op, en dan vragen mensen heel vaak: Stap jij rechts op? / Kun jij rechts op stappen / Kun je aan twee kanten opstappen?

Zo gek is dat toch niet

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:10

Quarterh0rse schreef:
Soms wissel ik het wel eens af, niet alleen voor het paard maar ook voor het tuig. Na een hele tijd merk je dat je beugelriem wat uitrekt. Bij een vorig paard wat ik deed scheelde het met rechts 1 gaatje gewoon door het continu "belasten" van de riem

om de zoveel tijd de beugelriemen omwisselen

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:11

sandr0 schreef:
Quarterh0rse schreef:
Soms wissel ik het wel eens af, niet alleen voor het paard maar ook voor het tuig. Na een hele tijd merk je dat je beugelriem wat uitrekt. Bij een vorig paard wat ik deed scheelde het met rechts 1 gaatje gewoon door het continu "belasten" van de riem

indd, dat doe ik ook

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:13

ik kan niet eens rechts opstappen moet jij mij maar effe leren dan judith

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:14

gewoonte ontstaan vanuit de cavalerie, waar alles op een gelijke en uniforme manier moest en bepaald is dat alles vanuit links moest. Dat heeft met paarden an sich niets te maken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:20

belachelijk eigenlijk dat bijna iedereen links opstapt
alleen maar omdat iedereen het doet
maar ik doe het zelf ook
ik probeer het wel eens rechts maar dat vind ik wel verdraaid lastig als je het niet gewend bent
het beste is met een krukje opstappen
wij hebben hier gewoon een klein trapje (met 2 treden staan)
in de bak zet je het gewoon in de hoek
stilstaan met opstappen kun je elk paard leren
het is maar net wat ze gewend zijn

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:36

leandrotje schreef:
ik kan niet eens rechts opstappen moet jij mij maar effe leren dan judith

ja joh is goed

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:16

sandr0 schreef:
Quarterh0rse schreef:

haha ja oké, maar voor een westernzadel zijn die dingen behoorlijk duur
Maar met een dressuurzadel is het handig dat het makkelijker te vervangen is!

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:28

Vonnie84 schreef:
Een paard kan er van verschieten dat je er opeens vanaf rechts op klimt. Dus dat is het enigste gevaar wat er is aan rechts opstijgen.

Da's dus flauwekul, een paard kan net zo goed verschieten als je links lomp doet.
Het punt is dat de meeste paarden zo zijn opgevoed vanuit die goede oude cavelerie-geschiedenis. Als je als peleton tegelijk moet opstappen is het verrekte praktisch dat je allemaal aan dezelfde kant van het paard begint, anders schop je elkaar verrot. Dat de traditie nog steeds zo links is, heeft te maken met gewoontes van mensen.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:35

vlasta schreef:
Ik stap zowel links als rechtsom op.
reden: ik heb wel eens gehoord dat als je altijd aan dezelfde kant opstapt dat de rug van je paard scheef zou gaan groeien of zo.
Weet niet of dit waar is maar ik stap daarom aan beide kanten op.

Neem eens een stevig stuk electriciteitsdraad (niet dat hele dunne spul) en vorm dat over de schoft en schouders van je paard. Leg die vorm op een stuk papier en kijk dan hoe symetrisch je paard is. Als je al jaren aan één kant opstapt (zonder krukje ) zie je waarom het beter is om een krukje te gebruiken of eventueel wisselend links en rechts op te stappen. Krukje heeft veruit de voorkeur, je hangt toch even heel zwaar aan één kant van je paard, terwijl de spieren meestal nog koud zijn.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:40

en hoelang duurt opstappen? bij mij exact vijf seconden (als het al zoveel is), en heb zo het idee dat een paard daar best wel tegenkan en niet scheef wordt.

hooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:07

Tien schreef:
Ik stap links op (ben ik gewend), zadel rechts op (anders moet ik onder haar door lopen) en singel links en rechts aan (singel eerst heel losjes aan en singel dan aan beide kanten wat strakker aan)

Hoezo moet je rechts opzadelen omdat je anders onder haar door moet lopen? je kan haar toch gewoon de andere kan opzetten of zie ik dat verkeerd?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:18

Waarom stap je links op je paard? Omdat je zwaard links zit, zoals op pagina 1 al wordt gezegd.

Anyway, ik stap links op omdat ik dat zo gewend ben. Maar ik ben al tijden van plan mezelf ook aan te wennen rechts op te stappen. Handig voor 'noodgevallen' en ik trek paard & zadel dan niet elke keer naar links 'uit het lood' (hoewel opstappen met een krukje nog beter is). Ook al ben je daar maar een paar seconden mee bezig het heeft wél effect. Moet je bijvoorbeeld na een jaar het verschil in lengte tussen je linker en je rechter stijgbeugelriem maar eens bekijken als je ze nooit hebt omgewisseld.

Overigens loop ik zowel links als rechts naast mijn paard als ik hem aan een touw mee heb. Dat is maar net hoe het uitkomt. Net als aansingelen, dat doe ik ook willekeurig links en rechts.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:28

Ik stijg altijd aan de linkerkant op, gewoon een gewenning, achteraf wel jammer, want ik denk dat aan beide kanten (afgewisseld) opstappen beter is voor je paard. Ik heb wel eens geprobeert om rechts op te stappen, maar dat lukt nog niet zo erg Ik stap zowiezo altijd met een krukje op

Phaedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:40

Dat van het zwaard heb ik ook weleens gehoord Ik stap in ieder geval ook altijd links op, kwestie van gewoonte. Denk dat ik er niet eens op kom als ik het rechts probeer

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:49

Ik stap altijd op via het opstapblok, maar inderdaad wel vanaf links.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:52

ik stap ook "gewoon" rechts op maar ik slinger er links af als het kan

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:56

Ik heb toch al een paard met rugproblemen dus ik stap zowel links als rechts op (afgewisseld dus) en met een opstapje.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:06

Ik heb geen gevoel voor links en rechts. Dus de ene keer stap ik links op, en dan weer rechts. Ook doe ikdat met aansingelen enzo . Maar op de manege was het wel zo van heel goed opletten anders is het zo ohoh je moet altijd links opstappen. Maar nu ik mijn eigen paard heb maakt het niks uit, want wat blijkt het is juist goed voor je paard en je spullen als je is wat afwisselt. Altijd maar druk aan een kant is helemaal niet goed! Het schijnt dat het veulentjes wordt aangeleerd, alles links. Dus als je een heel schrikkerig paard hebt kan het schrikken als je van de andere kant komt.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:51

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet eens rechts op kan stappen Ik vind het zo'n raar gevoel haha. Wel wissel ik vaak m'n beugels om, gewoon omdat de linker anders veel langen wordt. ik loop niet altijd aan de linkerkant van m'n paard en ik zadel ook niet altijd links op. Maar opstappen, dat lukt me niet

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:01

judith_slu schreef:
Af en teo stap ik wel eens recht op, en dan vragen mensen heel vaak: Stap jij rechts op? / Kun jij rechts op stappen / Kun je aan twee kanten opstappen?

Zo gek is dat toch niet

Ik vind het ook niet zo gek hoor

Ik stap meestal links met een krukje op. Veel beter voor de rug!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:49

Stap ook alleen maar links op gewoonte geworden en omdat het me zo is aangeleerd. rechts opstappen lukt me echt niet. (al hoewel oefening baart kunst) Ga het maar weer eens proberen.