Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

serenta

Re: Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:03

Ik vind dat draven op de weg gewoon moet kunnen zou het persoonlijk wel even iets opbouwen. Maar weet wel dat de pezen er sterk en hard van worden. Heb het met mijn oude pony ook altijd bewust gedaan en doe het straks met die ik nu heb ook.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:47

Wij rijden aangespannen en rijden dus hele stukken over de weg. Zonder hoefijzers. Geen enkel probleem hoor. De ene pony is nog nooit kreupel geweest, de andere wel maar dat heeft een heel andere oorzaak

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:30

Wij draven ook op weg
Als ik kan ga ik wel in de berm ofzo, maar lijkt me niet echt slecht om ook een stukje te draven op harde ondergrond...
In de koets wordt er ook gedraafd op de weg

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:57

Draven op de harde weg wel, zeker als het moet (geen berm ofzo.) Doe ik best vaak opzich.
Maar galopperen niet.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:15

ik ga ook even meedoen;)
ik denk dat als een paard hele sterke hoeven heeft dat je dan wel kan draven op de weg maar als je pony niet hele sterke hoeven heeft dan zou ik alleen draven op de weg met hoefijzers!
ik weet wel dat lopen op de weg goed is voor de gewrichten tenminste heb ik gehoord dan maat draven op de weg dat weet ik niet!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:08

galop nee, stappen en draven wel. Alleen als ze geen ijzers onder hebben rijd ik wat minder over de weg ivm het slijten van de hoeven

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:16

tuurlijk rijden we over de weg, hoe komen we anders verder dan de stal deur. (geen gemauw over trailer, zandpaadje bla bla bla)
Bij het ene paard zullende hoeven sneller slijten dan bij de andere. Slecht nee geheel niet. DA,s doen regelmatig testen op het "harde"
In de berm rijden is gevaarlijker dan op het asvalt. Waarom ik de berm slecht vind. Zie jij door het hoge gras, het "zwerfvuil" liggen die ene kuil of dat ene stuk ............
Nee hoor laat mij maar gewoon over de weg rijden.

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:19

Ik ken mensen die endurande rijden, die zegge dat het goed is voor de doorbloeding. maar zelf heb ik er neit veel verstand van. maar ik denk dus eigenlijk dat het wel goed is voor het paard

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:27

Ik zelf ben er geen voorstander van draven op het de weg.
Ik doe het wel eens maar dan een heel klein stukje omdat er bijvoorbeeld een vrachtwagen of zo aan komt....

Maar aan de andere kant is het juist heel goed voor de pezen want een meisje bij ons op stal is al een maand of 7 aan het revalideren met haar paard en moest van 5 min nu inmiddels naar een uur per dag op het harde lopen en ook nog 10 min draven op het harde en het gaat steeds beter met haar pezen.

Dus ik heb het van dicht bij gezien dat haar paard d´r pezen juist opknapte door op het harde te lopen

Talishe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:35

Ikzelf heb tog geen eigen paard en dus heb ik geen keuze waar ik rij en hoe ik train, maar waarom kan je dus blijkbaar makkelijk over de weg draven zonder ijzers, als ik altijd hoor van mensen dat je eigenlijk alleen de weg op mag met ijzers. of bedoelen jullie elke keer dat het betreffende paard waarmee je op de weg draaft zulke sterke hoeven heeft dat het niet uitmaakt. sommige paarden die ik ken hebben zulke zwakke hoeven dat ze al afbrokkelen als ze een ijzer kwijt zijn, hoe kan je daarmee dan ooit op de weg draven?

heidiLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:09

Ik draaf meestal in de berm dat vind mijn pony toch lekkerder lopen
Maar ik draaf ook vaak genoeg op de weg hoor!
Er is niks aan de hand en haar hoeven zijn ontzettend sterk.
Maar als het glad is dan draaf ik niet zo snel op de weg eigenlijk.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:14

Waarom wel niet
Het is goed voor de hoeven . Ze slijten wel , maar dat lijkt me niet slecht . En ja als ze te kort worden moet je het een tijdje laten !!
Met hoefijzers heb je niks te vrezen ..
Ik zou niet weten waarom niet

aragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:10

Bij de paarden die ik tot nu toe heb gereden, stappen en draven ze liever op de weg dan in de berm, ik denk dat dit lekkerder voor ze loopt, omdat de berm meestal niet vlak is en de weg vaak wel. Volgens mij is het ook goed voor de pezen. Als je het maar niet te lang doet...

Suzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:06

zo te horen is het toch wel gewoon goed om op harde grond te rijden ik ga denk ik ook het maar af en toe doen

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:17

Ik ga wel voor rijden op de weg, stap en draf dan.
Galop niet dat lijkt me teveel belastend voor de pezen & gewrichten.
Maar denk dat stap en draf geen kwaad kan. Als het wel kwaad kan, waarom zijn er dan nog steeds zoveel mensen die op het harde mennen, ja toch? En paarden met een peesblessure moeten juist opbouwen op het harde.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:51

Ik draaf veel op de weg en mijn paard heeft hele droge benen en harde pezen. Het is goed voor de doorbloeding. Ik rijd wel met ijzers.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:53

ik maak heel veel buitenritten en rijd voornamelijk over de verharde weg, en dan draaf ik ook altijd gewoon, galoperen niet.. draven wel hoor

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:05

Draven kan best, je moet nattuurlijk wel rekening houden met het paard. De een is gevoeliger als de ander...Mijn pony draaft er zo over heen, de pezen worden hier super hard van! Als je dit nooit doet natuurlijk niet meteen een complete marathon gaan draven over het fietspad, maar afwisselen met de berm!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:09

Harm vindt het fantastisch om heel hard te draven op een asfaltweg! Die kickt daarop en vooral om hem een plezier te doen ga ik echt hele einden de weg op en ben rustig anderhalf uur weg! Dat wissel ik wel af met stukken stap, maar zodra ik een recht pad heb bijvoorbeeld langs de provinciale weg, voluit!!!

Overigens heeft Harm een langdurige rugblessure en verbaast de DA zich er toch altijd over hoe goed hij het doet op het harde, vanaf dag één loopt hij zo ontzettend makkelijk op de weg, maar geef hem een zware bodem en het wordt echt moeilijk! Wil ik hem werken, ga ik in de bak aan het werk en is het een dagje relaxen, heerlijk de weg op!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:07

de laatste 2 maanden rij ik toch zon 3 keer per week op het asfalt.
ik stap veel, draaf ook veel, en als ik een langere toer doe neem ik galop mee ook (dat is dan wel op een weg, waar de aarde gewoon hard aangestampt is, niet op asfalt) maar daar zitten er ook stukjes sten bij (ingangen van weides) daar galopeer ik ook gewoon over hoor.
het paard is een belgisch trekpaard, zonder hoefijzers.
ik laat ze meestal kiezen waar we op lopen, vandaag had ze een duidelijke voorkeur voor de berm, dan mag ze daarop lopen, heft ze haar benen maar wat meer op, maar meestal rijden we gewoon op de weg.
het is nu 2 maand geleden dat we op een zandbodem gereden hebben (bak ligt of te nat, of bevroren of besneeuwd, en men paard is nu 8 maand drachtig, en is niet meer zo te porren voor ene uurtje dressuur in een slechte bak)

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:19

ik vraag me nu dus af waar de mensen gebleven zijn die in het HAW topic zeiden dat het slecht was en daar de boel liepen te verzieken

ik ben ook voor, draven op het harde kan geen kwaad , mits opbouwend zoals al gezecht werd

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:00

Ik reed met mijn verzorgpaard altijd naar de rijvereneging, dat was 3 km. Ik stapte het eerste stuk, en na 10 min draafde ik naar de manege. Ik kon niet altijd in de berm dus moest ik vaak over de weg. Zij had geen ijzers maar ze had nooit last. Door die ene keer in de week hoefde de hoefsmid juist niet zo vaak te komen. '
Ik denk dat het wel kan, alleen niet dagelijks uren natuurlijk, en als je regelmatig over de weg gaat, dan ijzers als ze te veel slijten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:41

Waarom niet draven op de weg vraag ik me dan af... Onze zwartes doen het regelmatig - als ze voor de wagen lopen.
Dikke ijzers eronder (de dikste die erzijn, anders zijn ze er zo snel door heen), en gaat prima zo hoor

Galoperen is een ander verhaal, daar ben ik dus echt wel tegen.

Draven op het harde zonder ijzers zie ik ook geen punt in, als de hoeven maar niet te kort worden, en het dus niet te vaak gebeurd (maar ligt ook aan het paard, en aan de hoeven van het dier).

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:48

Maar als je het dagelijks gaat doen is het wel ongezond
Als je elke dag stapt op harde grond is het slecht voor de pezen en de gewrichten !

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:30

sorry dat ik je toppic gebruik maar Longeren op het harde kan dat ook?

dan bedoel ik

- Lekker ruim laten stappen
- en lekker draven
- absoluut geen galop natuurlijk

maar kan dat ?