tips voor trektochten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:01

ik had trouwens katy geluk geprobeert te bellen op het nummer hierboven, maar dat werkte niet, en heb gemaild, maar nog geen antwoord gehad,

kan iemand mij het goede nummer misschien pben? want wil wel graag naar die hinnikmiddag.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:21

gentille schreef:
ik had trouwens katy geluk geprobeert te bellen op het nummer hierboven, maar dat werkte niet, en heb gemaild, maar nog geen antwoord gehad,

kan iemand mij het goede nummer misschien pben? want wil wel graag naar die hinnikmiddag.

Kijk gewoon op hun site http://www.ruitertochten.nl daar staat het juiste nummer. Zeg er even bij dat je voor de NVVR-middag belt.
We hadden haar net voor nieuwjaar aan de lijn en toen had ze nog geen aanmeldingen. Ondertussen zijn er al redelijk wat liefhebbers, dus dat gaat een gezellige middag worden.

Antheman

Re: tips voor trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:36

Gentille, als je haar website aanklikt, dan zie je ook dat ze op 5 februari een grotere bijeenkomst organiseert, ook met standjes met spullen die je evt nodig kunt hebben.

De hinnikmiddag van de NVVR op 15 jan. is meer een onderonsje. Wat niet weg neemt dat je van harte welkom bent

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:43

Maya schreef:

Kleine zwarte van de Hypo geloof ik, redelijk spul.

Klik voor foto

Klik voor foto

De sluiting van deze tassen vond ik niet zo handig; vooral als je op het paard zit en wat wilt pakken, zoals een kaart. Ik had er later een met ook een tas bovenop de rug waar ik de kaart (geplastificeerd; paste niet in mijn binnenzak) gemakkelijk in en uit kon halen. Een soepele rits of kliksluiting voldoet beter, hoewel die klicks weer sneller stuk gaan.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:49

we hebben toch besloten dat we vanaf 1 punt de dagtochten maken

dus minder gezeul met spullen. vind dat wel een stuk fijner, vooral omdat het de eerste keer is dat ik zoiets doe

is die grotere bijeenkomst niet alleen voor leden?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:50

Nee, 5 febr is een losstaande bijeenkomst, Die organiseert Katy helemaal zelf.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:40

gentille schreef:
we hebben toch besloten dat we vanaf 1 punt de dagtochten maken

dus minder gezeul met spullen. vind dat wel een stuk fijner, vooral omdat het de eerste keer is dat ik zoiets doe

is die grotere bijeenkomst niet alleen voor leden?

inderdaad.
15 jan. is vanuit de NVVR, maar voor iedereen toegankelijk, ook niet-leden. Wel graag tevoren aanmelden.
5 feb. is vanuit Katy en voor iedereen.

Je mag toch wel komen, ook al besluit je nu geen trektocht te maken, de kennis kan je later ook nog van pas komen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:14

gentille schreef:
wat ik me wel afvroeg, om de hoeveel kilometer/uur moet een paard drinken? aangezien ik niet zou weten waar je midden in het bos water vandaan moet halen?

Hoeveel en hoevaak een paard wil drinken hangt af van de arbeid en de temperatuur. In de pauzes kun je kijken of hij wil drinken. Als hij nu niet uit plassen drnkt, gaat hij dat misschien wel doen als andere paarden dat ook doen.

Een (opvouwbare*) emmer en een halstertouw zorgen dat je ook water uit een sloot kan scheppen, zelfs als die erg steile oevers heeft zodat het paard er niet zelf uit kan drinken. Als het geregent heeft zijn er genoeg plassen, zoals al gezegd is.

* opvouwbare emmers kun je bij een buitensportwinkel kopen. Ze zijn lichtgewicht en erg stevig.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:37

stel dat je paard wel een kleine drukking van het zadel krijgt (want het zadel, een boomloze, ligt erg goed, maar kan altijd gebeuren) wat kan je er dan het beste opsmeren/tegen doen?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:01

gentille schreef:
stel dat je paard wel een kleine drukking van het zadel krijgt (want het zadel, een boomloze, ligt erg goed, maar kan altijd gebeuren) wat kan je er dan het beste opsmeren/tegen doen?

Wij slepen Traumeel gel mee! Werkt erg goed!
En neem ook Teatree mee, dat ontsmet alle wondjes en kun je ook goed voor jezelf gebruiken. Weert de insecten ook nog eens.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:11

ik heb het boekje de veluwetrail, met van elke dagtocht kleine kaartjes. die zijn alleen niet zo gedetaileerd. zijn er mensen die ervaring hebben met de veluwetrail? is het nog nodig om grote detailkaarten te bestellen? of is de route duidelijk genoeg aangegeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:17

gentille schreef:
ik heb het boekje de veluwetrail, met van elke dagtocht kleine kaartjes. die zijn alleen niet zo gedetaileerd. zijn er mensen die ervaring hebben met de veluwetrail? is het nog nodig om grote detailkaarten te bestellen? of is de route duidelijk genoeg aangegeven.

Die routes zijn wel duidelijk aangegeven, maar gaan zeker niet over de mooiste stukken. Het is dus zeker aan te raden om goede kaarten met ALLE ruiterpaden te kopen. Als je hier dan kopietjes van maakt voor op paard, dan blijft je origineel in goede staat en kun je die gebruiken voor de planning.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:18

gentille schreef:

Neem vooral een grotere kaart mee! Er valt nauwelijks op die kleine kaartjes te rijden-

Staatsbosbeheer, natuurmonumenten en de fietskaarten van de ANWB zijn er goed.

Allemaal bij de ANWB winkel te krijgen.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:21

oke! dat dacht ik al wel, maar staat er op die grote kaarten de ruiterroute aangegeven? of moet je die zelf uittekenen?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:26

gentille schreef:
oke! dat dacht ik al wel, maar staat er op die grote kaarten de ruiterroute aangegeven? of moet je die zelf uittekenen?

Staatbos geeft ruiteruites aan.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:28

gentille schreef:

tja, die moet je er dan weer zelf intekenen
Maarre, kun jij eigenlijk wel kaartlezen?????
Nou niet meteen boos worden, maar als je geen kaart kunt lezen, oefen dat dan eens erg goed. Ook op de Veluwe verdwaal je makkelijk, omdat de paden niet altijd die kant opgaan die je verwacht!
Als je geoefend bent in kaartlezen, is het niet nodig om de route in te tekenen, je maakt je eigen routes en hebt dus die Veluwetrail helemaal niet nodig........

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:30

ik word niet boos hoor! maar geen ervaring mee nee, daarom waren we ook van plan braaf die routes te volgen hihi, maar heb nog een half jaar om t te leren

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:48

gentille schreef:
ik word niet boos hoor! maar geen ervaring mee nee, daarom waren we ook van plan braaf die routes te volgen hihi, maar heb nog een half jaar om t te leren

Ha, je woont om de hoek. Ik wil je best een keer hier in het bos droppen met een kaart en zoek maar uit waar je bent. Kaartlezen is simpel, als je de trucs beheerst.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:15

ikke schreef:
gentille schreef:

Ha, je woont om de hoek. Ik wil je best een keer hier in het bos droppen met een kaart en zoek maar uit waar je bent. Kaartlezen is simpel, als je de trucs beheerst.

Oeps, niet dus verkeerd gelezen, sorry. Ik had Veenendaal gelezen, stom stom stom.............

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:06

gentille schreef:

Als je paard een drukking krijgt onder een boomloos zadel dat past dan krijgt hij dat niet van het zadel maar van het gewicht en de beweging van de ruiter die er bovenop zit. Volgens mij moet je dan overwegen om ofwel niet zo lang in het zadel te zitten, ofwel of je niet beter bent met een trekking-zadel met boom wat het gewicht en de beweging van de ruiter opvangt (en dat uiteraard ook moet passen).

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:04

Bandida: ongeluk zit in een klein hoekje.

Als het onwijs warm weer is ,dan loop je meer kans op een drukking. Met welk zadel dan ook, of dat een goed boomzadel is of een goed boomloos.

Uiteraard ben je er niet op uit om een drukking te krijgen. Maar ik vind het verstandig om traumeel mee te nemen!

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:09

Antheman schreef:
Als het onwijs warm weer is ,dan loop je meer kans op een drukking. Met welk zadel dan ook, of dat een goed boomzadel is of een goed boomloos.

En waarom is dat dan?

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:10

als het echt warm is kan het toch zijn dat het een beetje gaat broeien onder het zadel?

of zeg ik nou weer iets heel doms

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:15

Dat kan ik me inbeelden, maar daar is vanalles aan te doen. Als je op hete dagen bijvoorbeeld om het uur je woilach omplooit en hem 's middags een uurtje opengevouwen in de zon legt heb je ieder uur een droog dekje.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:17

woilach?