Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:04

dat is ook zoveel met van die shetlanders..

ouders kopen die voor hun kindje, en denken van goh, leuk speeltje voor ze

maar ondertussen weten ze niks van paardenb af, of van de verzorging etc..

Kelloriejj

Re: Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:07

Lotti schreef:
Ik kan uit eigen ervaring melden dat ook ik vind dat de ponyruiters vaak veel harder zijn dan de paardenruiters.

In mijn ogen komt dit vooral voor op hoog niveau.Zo'n kinderen hebben een goede pony onder hun kont en krijgen de beste spullen en les.Dit komt doordat de ouders de middelen hebben en ze zelf fanatiek willen dat hun kind presteert.Op echt hoog niveau zie je alleen dit verschijnsel.Overtrainde ponies en ouders die hun kind een erg hoge prestatiedrang opleggen .De meeste van deze kinderen hebben in het achterhoofd : ik moet presteren ! en gaan veel harder om met hun ponies om toch maar te kunnen winnen.

Ik ken een meisje (vriendin van me) die met haar pony op internationaal niveau rijd.Zijzelf rijd wel graag maar vind het niet leuk zoveel wedstrijden te rijden .Echter van haar moeder die zelf ook altijd op hoog niveau heeft gereden moet ze zoveel mogelijk wedstrijden afdoen.Zij heeft ook de gedachte : ik heb een goede pony dus ik zal wel goed rijden..ze rijd erg hardhandig en niemand heeft haar hierin ooit tegengesproken..

Een ander geval is een meisje dat bij de ponies Z2 rijd, haar pony is juist 6 geworden.Haar moeder heeft nooit kunnen presteren in de paardensport omdat ze hiervoor de middelen niet had..nu forceert ze haar dochter wat ertoe lijd dat ook zij wil winnen (met de belofte dat ze nieuwe GSM,computer etc.krijgt als ze eerste is) vanaf dat haar pony minder loopt is ze direct met een tiedeman en zware zweep aan het werken..ze geeft de pony niet echt de tijd om te ontwikkelen en dit allemaal te verwerken.Want winnen is het belangerijkste.

Nu zeg ik niet dat alle ponyruiters dit doen maar op hoog niveau komt dit altijd terug.Simpelweg omdat de ouders ( of derden) veel geld in zo'n combinatie steken en die dus ook moet opbrengen.Een meisje met een doodgewone pony kom je daar zelden of nooit tegen.Het is en blijft een sport waarvoor je geld nodig hebt.

Ook is een kind over het algemeen minder ervaren dan de meeste volwassenen (simpelweg omdat ze bijvoorbeeld jonger zijn en dus minder jaren training hebben genoten) wel in rekening houden dat de volwassenen dan vanaf dezelfde leeftijd als het kind rijd.

Niet normaal. Die ouders die via hun kind, hun eigen droom willen waarmaken. bah

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:33

Ik kom dan wel niet heel vaak op een springwedstrijd (twee keer per jaar).

Maar wat je dan wel niet ziet.

Losrijden ho maar, gelijk galloperen en de hindernis over. En wilt ie dan niet, vooral gaan schoppen (met hele lange sporen) en slaan met de zweep.

Of van die kleine kotertjes op kleine ponietjes. Die tegen hun ouders lopen te schreeuwen en te schelden dat het niet goed is. Ja sorry hoor ben nu 25 woon thuis en als ik mijn moeder of vader zo uitscheld hoef ik nooit meer thuis te komen en kennen ze me niet meer. Respect voor je ouders.
Maar daarin tegen heb je ook zeer asociale ouders die tegen die koters lopen te schreeuwen. Schop hem slaat hem. Over de hindernis NU.

Of iets oudere kinderen van een jaar of 13/14. Die weten soms ook niet waar ze mee bezig zijn. In de ring zelf en dan een weigering. En dan ook heel hard schoppen en slaan. En dan na het parcour nog eens flink rijden op het losrijterrein, waar ze van te voren ook al heel veel hebben gelopen (lees gegaloppeert). Net of een pony niet moe kan zijn.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:42

Niet te geloven zeg, ik kom nooit op ponywedstrijden, dus ik ken dit niet. Niet alle kinderen zijn zo, gelukkig, maar voor de exemplaren die wel zo zijn vind ik het vreselijk jammer dat ze blijkbaar allemaal van die vreselijk lieve pony's hebben die dit over zich heen laten gaan. Vreselijk sneu allemaal.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:45

ik ken een meisje bij mij op de pony club die komt ook niet echt aardig over maar als je haar kent is ze echt kei aardig maar die moeder die mag nooit iest leuks doen en de laatste training voor de vakantie MAG ze neit komen van haar moeder want we gingen iets leuks doen want ze moet oefenen die mag niets leuks ook niet even viertal oefenen voor de gein, en altijd pak hem nou eens aan
het licht echt ook veel aan de TE fanatieke ouders. toch wel zonde dat zo'n kind niet gewoon voor de LOL mag paardrijden

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:03

Nimmedor schreef:
te fanetieke ouders...

Vaak heb ik het idee dat het tohc door TE fanatieke ouders komt, die ouders willen dan hun kinderen 'de kans geven die ze zelf nooit gehad hebben', maar of dat op de juiste manier gebeurt .

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:30

misselijkmakend, ouders die aansporen tot het mishandelen van de pony. want dat is het wel. ik heb nog NOOIT mijn sporen hardhandig in rambo gezet. dat vind ik nergens voor nodig, om je paard te schoppen.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:36

Ik vind het erg veranderd. Ik was vroeger een fanatieke ponyruiter, maar wel eerlijk voor mijn pony en werd niet gepushed door mijn ouders. Ik was 12 jaar en Z2 en heb tot het M zonder sporen of wat gereden op een flegmatieke pony. Dat beestje was en is mijn alles en daar zal ik alles voor doen.

Nu gaat het voor heel veel kinderen en ouders niet meer om het dier. Het gaat om het winnen van de wedstrijden of misschien wel om de wedstrijden zelf en het dier is slechts het gebruiksvoorwerp dat de wedstrijden mogelijk moet maken.

Ik vind dat in de ponycatergorie de pony's door de KNHS meer beschermd moeten worden in de regelgeving. Dus strengere regels en controle op het losrijterrein etc.

Ik was 12 jaar en Z2 en heb tot het M zonder sporen of wat gereden op een flegmatieke pony. Dat beestje was en is mijn alles en daar zal ik alles voor doen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:28

Kelloriejj schreef:
Lotti schreef:
Ik kan uit eigen ervaring melden dat ook ik vind dat de ponyruiters vaak veel harder zijn dan de paardenruiters.

In mijn ogen komt dit vooral voor op hoog niveau.Zo'n kinderen hebben een goede pony onder hun kont en krijgen de beste spullen en les.Dit komt doordat de ouders de middelen hebben en ze zelf fanatiek willen dat hun kind presteert.Op echt hoog niveau zie je alleen dit verschijnsel.Overtrainde ponies en ouders die hun kind een erg hoge prestatiedrang opleggen .De meeste van deze kinderen hebben in het achterhoofd : ik moet presteren ! en gaan veel harder om met hun ponies om toch maar te kunnen winnen.

Ik ken een meisje (vriendin van me) die met haar pony op internationaal niveau rijd.Zijzelf rijd wel graag maar vind het niet leuk zoveel wedstrijden te rijden .Echter van haar moeder die zelf ook altijd op hoog niveau heeft gereden moet ze zoveel mogelijk wedstrijden afdoen.Zij heeft ook de gedachte : ik heb een goede pony dus ik zal wel goed rijden..ze rijd erg hardhandig en niemand heeft haar hierin ooit tegengesproken..

Een ander geval is een meisje dat bij de ponies Z2 rijd, haar pony is juist 6 geworden.Haar moeder heeft nooit kunnen presteren in de paardensport omdat ze hiervoor de middelen niet had..nu forceert ze haar dochter wat ertoe lijd dat ook zij wil winnen (met de belofte dat ze nieuwe GSM,computer etc.krijgt als ze eerste is) vanaf dat haar pony minder loopt is ze direct met een tiedeman en zware zweep aan het werken..ze geeft de pony niet echt de tijd om te ontwikkelen en dit allemaal te verwerken.Want winnen is het belangerijkste.

Nu zeg ik niet dat alle ponyruiters dit doen maar op hoog niveau komt dit altijd terug.Simpelweg omdat de ouders ( of derden) veel geld in zo'n combinatie steken en die dus ook moet opbrengen.Een meisje met een doodgewone pony kom je daar zelden of nooit tegen.Het is en blijft een sport waarvoor je geld nodig hebt.

Ook is een kind over het algemeen minder ervaren dan de meeste volwassenen (simpelweg omdat ze bijvoorbeeld jonger zijn en dus minder jaren training hebben genoten) wel in rekening houden dat de volwassenen dan vanaf dezelfde leeftijd als het kind rijd.

Niet normaal. Die ouders die via hun kind, hun eigen droom willen waarmaken. bah

Gelukkig gaat het bij ons thuis niet zo. Of Z1 tot een hoog niveau gerekend wordt in dit voorbeeld weet ik niet.
Ik heb eerst bij de ponys gereden tot de Z1. Eén keer in de 2 weken een uur clubles en 1 keer in de 2 weken een half uur prive les, en die prive les die is maar een bepaalde periode geweest. Mijn pony is een hele leuke pony, maar niet spectaculair (Voor mij wel natuurlijk). Rij met een oud veelzijdigheidszadel, heb nu ongeveer een half jaar geen les gehad.
Ik ben gelukkig nooit gepushed, mijn moeder ziet me waarschijnlijk liever recreatief rijden, maar ze is natuurlijk wel trots als het goed gaat op wedstrijd!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:18

Ponyruiters kunnen héél hard zijn, ze denken vanuit een soort 'verwende kleine mensenlogica' (want dat zijn ze!) en worden daarbij ook nog eens aangemoedigd door hun ouders.

Van mijn 15e t/m mijn 17e heb ik een klein jongetje met z'n pony's geholpen. Zeer ondankbaar allemaal, maar hierdoor kreeg ik wel de kans om te kunnen paardrijden, ik kon zelf geen paard kopen. Ik heb er veel van geleerd, en werd er af en toe erg verdrietig van als een van de pony's weer eens 15 keer over dezelfde hindernis werd geslagen... Uiteindelijk heb ik gelukkig ook andere verzorgpaarden gevonden, kon er echt NIET meer tegen!

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:35

het zijn niet alleen de ouders hoor! ik rij zelf geen wedstrijden omdat ik helemaal niet van dan concurerende houd.... en maar tegen elkaar op.... van die kindjes die denken dat ze de beste zijn, en als ze niet eerste worden zijn ze toch nog beter omdat ze het mooiste bontje onder hun zadel hebben....

maar aan de andere kant zie je ook wel eens kinderen rijden dat je denkt: kom op zeg, geef die pony een mep, wordt eens boos en pak hem aan.... die rijden niet, die laten zich vervoeren...

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:27

Ik heb ook nog een voorbeeldtje, ik was bij een ponywedstrijd aan het kijken. En er was een meisje schat haar 13 met een super super super pony. Hij liep de proef echt super. Ze was klaar komt ze daar helemaal sjagie eruit stapt van dat paard af en zegt tegen haar vader: Wat is dit is k*tpony zeg ik ga hier niet meer op. Dus die vader zegt dat het harstikke goed ging. En toen zei ze ach man hou toch je kop jij weet niks van die paarden!
Die pony was helemaal bezweet en moe. Maar mevrouw liep gewoon weg, dus haar lieve vader heeft nog een kwartiertje met die pony gestapt...en verder ben ik er niet bijgeweest.
groetjes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:36

Ik merk trouwens ook erg dat meiden erg grof hebben leren rijden. Ieder meisje dat bij mij voor het eerst komt schop met haar benen (sorry heb nog geen jongens gehad). Maar helaas werkt dat averechts op mijn pony's dan doen ze het juist niet meer.

Allemaal geven ze een ruk aan hun rechtse teugel om naar rechts te gaan en aan hun linker teugel om naar links te gaan. Achterwaarts doe je gewoon door je paard naar achteren te trekken. Maar waarom wordt het niet vanaf het begin goed geleerd. Zo heb ik het namelijk ook geleerd en het werkte tot ik mijn 1e verzorgpony kreeg. Als je haar gaat schoppen maak je dr vreselijk kwaad en staakt ze nog meer ga je dan je zweep gebruiken heb je het helemaal gedaan. Ik ben vaak met haar gevallen, achteruit de sloot in gegaan en van de brug aan de zijkant naar beneden. Ze is vaak in volle galop naar huis gerent en ga zo maar door. Tot ik door kreeg dat paardrijden zo niet werkte. Diegene die mij les heeft gegeven en zelf op m-niveau rijdt geeft nog altijd mensen zo les. Ik heb de pony waar ik daar op heb leren rijden nu gekocht en ze gaat met sprongen vooruit. Ze krijgt gerust nog wel klappen, maar als ze ze verdient en niet omdat iemand eraf gevallen is door zijn eigen stomme schuld. Of als ze zich uit angst niet liet vangen en uiteindelijk een box ingejaagd werd en er daar flink van langs kreeg. Of als ze perongelijk iets molde en ga zo maar door.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:54

Toen ik laatst gevraagd werd als parcoursbouwer bij een concours. Dacht ik eerst leuk!
Maar daar kwam ik snel op terug omdat ik helaas de hele dag tussen de schreeuwende ouders heb moeten zitten. Gelukkig was er 1 meisje en haar moeder zat ook te schreeuwen en dat meisje zei, hou je bek. En toen was die moeder stil. Vond ik wel een goede.

Maar ik vind het allemaal maar zeer triest.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:17

ponyruiters zijn niet alleen op wedstrijden hardhandig..
hier bij mij op stal staat een tutje van 10 jaar dat 'heel' goed kan rijden en de pony overal heen ropt en schopt en slaat en ja..

Citrusss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:37

ik kom niet veel op wedstrijden, en als ik ga, dan is het bij
de paarden, en daar zijn meestal volwassenen, en gaat het anders
dan de pony's en kinderen

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:26

Sansje schreef:
Ik vind het erg veranderd. Ik was vroeger een fanatieke ponyruiter, maar wel eerlijk voor mijn pony en werd niet gepushed door mijn ouders. Ik was 12 jaar en Z2 en heb tot het M zonder sporen of wat gereden op een flegmatieke pony. Dat beestje was en is mijn alles en daar zal ik alles voor doen.

Ik weet niet of het echt zo veranderd is. Ik was tien jaar geleden een fanatieke ponyruiter, maar ik heb zulke voorbeelden maar al te vaak gezien in die tijd. Veel te dure pony's met veel te kleine ruitertjes, hele jonge pony's met veel te jonge ruitertjes en fanatieke ouders langs de kant. Als zo'n jong ponietje helemaal overdonderd was door alle ervaringen van zo'n groot concours en uitgebeld werd kreeg ie buiten het zicht van de jury nog een paar flinke klappen en schoppen. Ik bracht toen voornamelijk manegepony's en jonge handelspony's van de manege op die grote wedstrijden, en ik moest meestal alleen maar lachen als het allemaal niet ging zoals ik wilde. En ja, ik ben ook wel eens niet verder gekomen dan de startlijn omdat daar een enge vlag hing en het toppunt was dat ik over de sloot de ring uitsprong omdat mijn pony (voor wie dat de eerste wedstrijd op zo'n groot terrein was) zich helemaal te pletter schrok van de omroeper. Ik denk dat mijn ouders mij persoonlijk een paar meppen hadden verkocht als ik dit op mijn pony af had gereageerd.

Maar of het nu zo veranderd is? Ik geloof er weinig van..... Tien jaar geleden was het ook al erg.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:56

Het ligt niet altijd aan de ouders hoor! Mijn ouders en met name mijn moeder is ook nogal fanatiek. Heb welleens half jankend een pacours gesprongen. Maar mijn moeder zou zelf/en mij nooit een pony oneerlijk laten behandelen. Ze heeft regelmatig mensen aangesproken omdat ze niet netjes met hun pony omgingen!

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:56

goed zo mama van ushi

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:57

Geloof me.. het komt NIET alleen bij ponyruitertjes voor. Bij de "paardenmensen" net zo goed!!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:31

Misschien komt het ook doordat paarden groter en sterker zijn en je het bij een paard dus meestal niet alleen op kracht kunt winnen en bij een pony soms nog wel...Ik kwam vroeger ook wel op concoursen (nu niet meer eigenlijk), maar daar zag je ook al dit soort dingen... Eigenlijk zou er in het geniep eens iemand van de Dierenbescherming moeten gaan kijken daar en wat kentekens opschrijven, want wat ik hier boven allemaal lees, komt voor mij gewoon neer op pure dierenmishandeling! Die pony's zijn dus eigenlijk vogelvrij, want alles wat gebeurt gaat buiten het oog van de jury om en het publiek durft meestal niets te zeggen, of wordt afgebekt, of erger nog: denkt dat het normaal is... Dit lijkt me toch superslechte reclame voor de paardensport en het geeft ook aan hoeveel onkunde er is, ongelofelijk. Je moet er ook niet aan denken dat zo'n pony door al dat geweld ooit een keer door het lint gaat met kind en al, met misschien wel een dodelijke afloop... En je moet er al helemaal niet aan denken dat zo'n kind later instructrice wordt of een handelsstal gaat opzetten...

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:40

ik ben ook van mening dat ponyruiters harder zijn.soms komt dat inderdaad ook door hele fanatieke ouders,die willen soms grager dat hun kind aan de paardensport doen als de kinderenzelf.
een meisje bij ons op de manege heeft een pony,die rijd soms wel 5 uur achterelkaar(je echt waar hoor 5 uur achterelkaar)eind van de middag stond de pony op stal met een gigantische bloedneus.
ook een keer op een middag zat ze er al 4 uur op te rijden toen is er iemand uit de kantine gestapt om er wat van te zeggen.doet ze vervolgens net alsof ze de pony op stal zet en gaat er gewoon aan de zijkant van de manege weer uit om de pony verder buiten af te beulen.dit vind ik echt niet kunnen en dat poedersuiker kind wil gewoon niet luisteren naar niemand niet.zelfs al loopt de pony kreupel gaat ze gewoon verder racen.
en weer een ander meisje tikt de pony net zolang aan met de zweep tot de pony gaat steigeren,want dat vind ze mooi om te zien.

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:52

echt waar lorelei dat vind ik niet normaal bij osn word er al gezegd dat je moet stoppen als de bijna een beetje onregelmatig loopt en als je op je pony blijft slaan wete ik zeker dat er bij osn iemand
grijpt

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:05

ik vind dit ook echt niet normaal,ok stop ook als mijn paard bijvoorbeeld een keer onregelmatig is.de manege eigenaar heeft het al vaak tegen haar gezegd dat ze hier niet mee door moet gaan maar ze luisterd gewoon niet ze luisterd echt naar niemand.en als we bijvoorbeeeld de ouders opbellen(want die zien we ook nooit)krijgen we de mededeling dat het ,meisje niet 100% is en dat we daar rekening meemoeten houden.of de ouders worden boos en zeggen dat wij ons er niet mee moeten bemoeien want dat kind krijgt overal de schult van.nou ze doet het ook!laatst zat ze te roken op een baal hooi naast de stallen nou dan spoor je echt niet hoor.ze heeft nu weer een waarschuwing gekregen en bij een volgende waarschuwing vliegt ze er met pony en al uit

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:07

ik werd zelfs al gewaarschuwdd toen ik met mijn paard op het plein liep en toen ze zagen dat die onregelmatig was