Mooi WelshJe..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:19

Lieke schreef:
@ Flynnlover: Ik bedoelde idd dat eerste zadel, maar als je er een zadelmaker hebt bijgehaalt zal die tweede wel goed liggen.

Stierenstront. Ook het tweede zadel ligt te ver naar voren. En dat heeft niets te maken met of het wel/niet past. Een op maat gemaakt zadel past niet als je hem achterste voren legt. En ook niet als je 'm te ver naar voren legt. Zeker een dressuurzadel mag niet op de schouder liggen. Achter het schouderblad moet het zadel liggen.

En zadelmak maken op 2,5? Kan. Of het goed is... We kunnen ook de middelbare school skippen en kinderen na de basisschool al op 't beroepsonderwijs gooien. Maar of het goed is...

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 23:32

Citaat:
Lieke schreef:
@ Flynnlover: Ik bedoelde idd dat eerste zadel, maar als je er een zadelmaker hebt bijgehaalt zal die tweede wel goed liggen.

Stierenstront. Ook het tweede zadel ligt te ver naar voren. En dat heeft niets te maken met of het wel/niet past. Een op maat gemaakt zadel past niet als je hem achterste voren legt. En ook niet als je 'm te ver naar voren legt. Zeker een dressuurzadel mag niet op de schouder liggen. Achter het schouderblad moet het zadel liggen.

En zadelmak maken op 2,5? Kan. Of het goed is... We kunnen ook de middelbare school skippen en kinderen na de basisschool al op 't beroepsonderwijs gooien. Maar of het goed is...

Ik vind helemaal niet dat het 2e zadel te ver naar voren ligt..
Het licht goed, en ze heeft er geen last van.
En het is geen dressuurzadel, maar VZ richting Dressuur.
Maarja, als ze er geen last van heeft is het toch goed??
en er zijn nergens drukkingen enz.

En dat van kinderen na de bassischoen al op 't beroepsonderwijs gooien vind ik wel erg ver gezocht..
ik vind zadelmak maken, wel kunnen op 2,5 jaar.
Teminste bij mijn paardje wel, ze is er helemaal aan toe.
en ik vind dat je best na 3 jaar er op kunt gaan zitten en rustig opbouwen.
het licht er natuurlijk wel aan hoe zwaar je bent.
niet dat er iemand van 60 kilo op zit.
maar gewoon 40 kilo kan best even.
gewoon niet te lang, 10 minuutjes.
en dat dan 2 keer per week ofzo.

Nou dit is mijn mening.
nog meer meningen??

xx

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:35

Als je paard drukkingen krijgt omdat het zadel te ver naar voor ligt, moet je 'm zo ongeveer op z'n hals hebben liggen. En als je eenmaal drukkingen hebt, krijg je ze nooit meer weg. Dus is het niet een idee om NIET te wachten tot ze last krijgt? Of, beter gezegd, even wat beter te kijken?

Want het zadel ligt niet achter het schouderblad, wat wel degelijk belemmerend is in de bewegingen. Nu ze alleen nog maar rechtdoor hoeft, is het misschien niet zo opvallend. Maar ze kan zo niet buigen in haar lichaam. En alhoewel een paard best zonder buiging gereden kan worden, lijkt dat me niet het beste wat je een jong paard aan kan leren.

En zo vergezocht is mijn vergelijking met twaalfjarigen die naar 't beroepsonderwijs gaan niet. Want een 2,5 jarig paard is nog maar net een pubertje. In mensenleeftijd te vertalen naar "de eerste keer menstruatie". Mentaal nog lang niet toe aan "zwanger worden" of "naar de universiteit", te vertalen naar "zadelmak gemaakt worden".

En "ze is er helemaal aan toe"??? Hoe weet jij dat? Heeft ze het in strootjes uitgespeld? Of het je toegehinnikt? Er is een verschil tussen "braaf die rondjes met het zadel op lopen" en "snappen wat dat zadel nou allemaal inhoudt".

Kijk wat beter naar je pony. Kan nooit kwaad.

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:42

Leuke pony hoor.
Ik vind het zadel ook niet helemaal goed liggen.
Maargoed, jij weet het het beste !?

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:49

Citaat:
Als je paard drukkingen krijgt omdat het zadel te ver naar voor ligt, moet je 'm zo ongeveer op z'n hals hebben liggen. En als je eenmaal drukkingen hebt, krijg je ze nooit meer weg. Dus is het niet een idee om NIET te wachten tot ze last krijgt? Of, beter gezegd, even wat beter te kijken?

Want het zadel ligt niet achter het schouderblad, wat wel degelijk belemmerend is in de bewegingen. Nu ze alleen nog maar rechtdoor hoeft, is het misschien niet zo opvallend. Maar ze kan zo niet buigen in haar lichaam. En alhoewel een paard best zonder buiging gereden kan worden, lijkt dat me niet het beste wat je een jong paard aan kan leren.

En zo vergezocht is mijn vergelijking met twaalfjarigen die naar 't beroepsonderwijs gaan niet. Want een 2,5 jarig paard is nog maar net een pubertje. In mensenleeftijd te vertalen naar "de eerste keer menstruatie". Mentaal nog lang niet toe aan "zwanger worden" of "naar de universiteit", te vertalen naar "zadelmak gemaakt worden".

En "ze is er helemaal aan toe"??? Hoe weet jij dat? Heeft ze het in strootjes uitgespeld? Of het je toegehinnikt? Er is een verschil tussen "braaf die rondjes met het zadel op lopen" en "snappen wat dat zadel nou allemaal inhoudt".

Oke ik snap je.
maar misschien licht het wel iets verder naar voren dan normaal; ze heeft er geen last van.
mijn pony is een hele snelle leerling.
als ze een fout maakt en je laat haar zien hoe het wel moet, snapt ze het meteen en doet ze het de eerst volgende keer goed.
ik ben ook heel rustig met het zadel begonnen.
ze is nu bijna 3 en aan het zadel gewend.
ik heb haar al vanaf 1 jaar, en ze is heel erg vooruit gegaan
een meisje van 19 helpt mij met zadelmak maken enz.
die heeft er heel veel verstand van en studeert voor paarden.
ik denk wel dat zei het beste weet wat wel en niet goed is voor mijn paard.
zei heeft zelf ook een eigen paard en al eerder paarden ingereden.
ik heb aan haar gevraagd of flynn er klaar voor is om zadelmak gemaakt te worden.
ze zei dat het wel kon maar wel heel rustig moesten op bouwen.
eerst zadel in de bak leggen, en gewoon eraan ruiken enz.
Maar ik denk dat het gewoon verschil van mening is wanneer een paard klaar is om zadelmak gemaakt te worden enz.
als ze 3 is (over 2 maanden) gaan we beginnen met inrijden.

groetjes

Kinee_

Re: Mooi WelshJe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:11

Hee en daar hebben we lieve Flynn
Ze ziet er goed uit Myrth!!!
En ik zie allemaal bekende op dit topic
Nadiaa en Rosanneeeeeee Mn GroenesteynGangMaatjes
Maar Myrth.. even offtopic he.. Gaa je dit jaar naar Italy?
Ik wel iniedergeval!
In de zomer, jij ook wel he? HEB DR ZININ!!!!!!!!!!!
Zie je dan denk ik!
Veel plezier met die lieve Flynn!

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:50

ThnQ

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:14

Clitia schreef:

Je moet een paard niet vergelijken met een mens....Het zijn 2 compleet verschillende dingen.
Verder vind ik jou erg aggressief reageren..kan je niet een beetje dimmen? je mag je best duidelijk maken maar je maakt nu bijna een dierenmishandelaar van de TS.

Verder vind ik het allemaal best meevallen...een bijna 3 jarige zadelmak maken en een beetje longeren kan geen kwaad...mits je weet wat je doet..
En zoals de TS ook al zegt is er begeleiding aanwezig.
(ik zou het "leeftijd van zadelmak maken-topic" op [WN] eens gaan lezen)

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:15

Citaat:
Je moet een paard niet vergelijken met een mens....Het zijn 2 compleet verschillende dingen.
Verder vind ik jou erg aggressief reageren..kan je niet een beetje dimmen? je mag je best duidelijk maken maar je maakt nu bijna een dierenmishandelaar van de TS.

Verder vind ik het allemaal best meevallen...een bijna 3 jarige zadelmak maken en een beetje longeren kan geen kwaad...mits je weet wat je doet..
En zoals de TS ook al zegt is er begeleiding aanwezig.
(ik zou het "leeftijd van zadelmak maken-topic" op [WN] eens gaan lezen)

Dankje

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:53

Ik heb gezien wat opmerkingen als "ik ken mijn paardje" en "ik weet wat het beste is voor mijn paardje" doen voor dat paardje. Ik heb gezien hoe dat soort opmerkingen komen van de mensen die hun paarden het hardst verkloten. Zo heb ik toegekeken hoe 't liefste paard onhandelbaar werd, en het sierlijkste paard gedegradeerd tot hersendode "manegeknol" (zonder ooit een manege gezien te hebben!).

Nou wil ik TS er absoluut niet van beschuldigen dat zij haar paard verkloot. En zolang ik niet op die foto's alle ribben kan tellen, en haar paard netjes op de hoeven staat, ben ik van mening dat mishandeling een "overstatement" is. Maar wat ik probeer, is haar te laten inzien dat juist de ik-weet-het-allemaal-types helemaal niet zoveel weten. En dat juist de ik-weet-het-allemaal-instelling paarden de vernieling in helpt.

Mocht je je geintimideerd voelen door mijn posts, dan stel ik voor dat je goed bij jezelf te rade gaat. Want aggressief bedoel ik ze niet.

En het "grootste probleem in de dierenwereld" is dat dieren gelijkgetrokken worden met mensen. Dieren hebben menselijke emoties, dieren krijgen voer dat de mens lekker lijkt, en dieren redeneren zoals mensen.
De meeste dieren hebben het emotie-deel van de hersenen niet zo goed ontwikkeld als wij mensen. Dieren willen alleen maar lekker voer, verder maakt het niet veel uit. En redenatie gaat niet verder dan wat nodig is om te overleven.
Dieren zijn geen mensen, maar wij mensen trekken ze gelijk. Dus hoeveel verschil er tussen mens en dier zit, is nogal filosofisch. Bovendien vergelijk ik een paard niet met de mens, maar ik vergelijk de relatieve leeftijd met de relatieve werklast.

Iloveruud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:21

Heel erg leuk paardje zeg!
Mooi...

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:35

Citaat:
Ik heb gezien wat opmerkingen als "ik ken mijn paardje" en "ik weet wat het beste is voor mijn paardje" doen voor dat paardje. Ik heb gezien hoe dat soort opmerkingen komen van de mensen die hun paarden het hardst verkloten. Zo heb ik toegekeken hoe 't liefste paard onhandelbaar werd, en het sierlijkste paard gedegradeerd tot hersendode "manegeknol" (zonder ooit een manege gezien te hebben!).

Nou wil ik TS er absoluut niet van beschuldigen dat zij haar paard verkloot. En zolang ik niet op die foto's alle ribben kan tellen, en haar paard netjes op de hoeven staat, ben ik van mening dat mishandeling een "overstatement" is. Maar wat ik probeer, is haar te laten inzien dat juist de ik-weet-het-allemaal-types helemaal niet zoveel weten. En dat juist de ik-weet-het-allemaal-instelling paarden de vernieling in helpt.

Mocht je je geintimideerd voelen door mijn posts, dan stel ik voor dat je goed bij jezelf te rade gaat. Want aggressief bedoel ik ze niet.

En het "grootste probleem in de dierenwereld" is dat dieren gelijkgetrokken worden met mensen. Dieren hebben menselijke emoties, dieren krijgen voer dat de mens lekker lijkt, en dieren redeneren zoals mensen.
De meeste dieren hebben het emotie-deel van de hersenen niet zo goed ontwikkeld als wij mensen. Dieren willen alleen maar lekker voer, verder maakt het niet veel uit. En redenatie gaat niet verder dan wat nodig is om te overleven.
Dieren zijn geen mensen, maar wij mensen trekken ze gelijk. Dus hoeveel verschil er tussen mens en dier zit, is nogal filosofisch. Bovendien vergelijk ik een paard niet met de mens, maar ik vergelijk de relatieve leeftijd met de relatieve werklast.

Het is Toch zoo; Jullie hoeven Toch niet te Beslissen wat ik met mijn Paard doe.. dat is toch iets voor mij..
En ik ben echt geen Dierenbeul ofzo hoor!!
ik heb zelf nog 3 poezen en 1 hondje.. ik hou heel veel van ze!
en ik heb ook dus een paardje.
en ik wil echt het beste voor ze.
misschien is niet alles wat ik doe het beste, maar ik probeer het in ieder geval wel.
en ik snap ook wel dat die opmerking miscchien zo overkomt, maar zo bedoelde ik het echt niet.
en ik ben helemaal niet de ik-weet-alles-typje.
ik wil echt het beste voor mijn paard!
en ik vraag nu jullie hulp wat ik moet doen,
met Zadelmak maken enz.
En... dat van '' ik ken mijn paardje '' is toch zoo??
ik ken mijn paardje Toch?
en ik zie haar opgroeien vanaf ze 1 jaar was, en ze is misschien sneller dan de andere die ontwikkelen. ze leert het heel snel.

Wat ik hiermee wil zeggen dat ik echt niet zo'n Typje ben als hierboven is beschreven..

xx FlynnlOver

Hester

Re: Mooi WelshJe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:34

1. Als je om advies vraagt, waarom roep je dan dat 't onzin is dat het zadel te ver naar voor ligt? Het advies dat gegeven wordt, wordt in de wind geslagen.
2. Als je je post eens objectief zou bekijken, zou je misschien begrijpen dat 't vol "contradictio interminis" (interne tegenstellingen) staat. Je zegt het typje niet te zijn, en ik wil je best geloven, prima. Maar iedereen kan zeggen dat ie 't niet is. Helaas is 't probleem nou juist dat "die types" het niet inzien. En je zegt nu weer "haar wel te kennen". Ik vraag je weer, hoe wist je dat ze er klaar voor was?

Misschien kun je er een boek over schrijven: "hoe te zien of je paard klaar is om zadelmak gemaakt te worden" Ik zou best willen weten wat er dan instaat...

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:31

Citaat:

1. Als je om advies vraagt, waarom roep je dan dat 't onzin is dat het zadel te ver naar voor ligt? Het advies dat gegeven wordt, wordt in de wind geslagen.
2. Als je je post eens objectief zou bekijken, zou je misschien begrijpen dat 't vol "contradictio interminis" (interne tegenstellingen) staat. Je zegt het typje niet te zijn, en ik wil je best geloven, prima. Maar iedereen kan zeggen dat ie 't niet is. Helaas is 't probleem nou juist dat "die types" het niet inzien. En je zegt nu weer "haar wel te kennen". Ik vraag je weer, hoe wist je dat ze er klaar voor was?

Misschien kun je er een boek over schrijven: "hoe te zien of je paard klaar is om zadelmak gemaakt te worden" Ik zou best willen weten wat er dan instaat...

1. ik heb nooit gezecht dat het onzin is over dat zadel!
ik heb alleen gezecht dat er een speciaal iemand voor is geweest en die heeft gezecht dat het goed lag. en dat ik het helemaal niet zo ver naar voren vond zitten.
2.Je zegt zelf dat je me wil geloven dat ik ''het Typje'' niet ben, maar iedereen kan het wel zeggen..
Dus je geloofd me niet. ook goed..
3. Ik ken mijn paard toch ook.. ik denk dat jij jou paard ook wel kent neem ik aan.. ik heb er verder toch niks over gezegt. Waar denk jij dan aan als ik dat zeg?
4. ik weet dat ze er klaar voor was omdat ik alles op een speelse manier aanleer (niet eigendunkerig bedoeld ) !
toen ik haar kocht kende ze nog niks.
ze kon niet eens voer uit je hand eten.
ze kende helemaal niks, was bang voor elk mens wat ze zag.
ik heb alles heel rustig opgebouwd. de 1e toen ik haar borstelde vond ze alles eng.
ik heb in de wei geleerd normaal aan het touw mee te lopen.
ik heb haar leren kennen, het klikte gewoon meteen
En als ik nu terug kijk , 2 jaar geleden... ben heel Trots op haar.
Als het allemaal te snel was gegaan had ik dat wel gemerkt.
Het voelt gewoon allemaal heel goed
En ze vind het ook leuk.
Ik zie er geen probleem in jij schijnbaar wel
5. En over dat boek ... Vind ik ECHT nergens op slaan

Flynnlover

*En dit is niet Agressief bedoeld.

FF_4_Ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:40

Hallo,

ik vind dat Clitia wel een beetje aanvallend Reageert.
Het zadel ligt misschien wel ietsjes verder naar voren, maar het valt wel mee en als het paard er geen last van heeft is het niet erg.
Mijn mening: Zadelmak maken tussen 2,5 en 3 mee beginnen en dan heel rustig opbouwen.
inrijden tussen 3 liefst 3,5 jaar.
Hoe oud ben jij eigelijk Clitia ??
Volgesmij denk je zelf een beetje dat je het allemaal wel beter weet
Dat soort Types zijn juist niet goed!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:44

Oh joh..dat soort 'types' heb je altijd.
Als je al dat soort 'types' serieus moet nemen kom je nog met tig verschillende methodes bij je paardje aan...daar schiet je wat mee op...
Ik zou luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben en je er ook in reallife mee kunnen helpen en niet via een computerscherm.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:59

Je hebt gelijk BlazingBoots.
Maar je kan natuurlijk wel Tips via Computer vragen.

Maar dan hoef je nog niet zo Agressief te Reageren..

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:07

Afbeelding

Hier kun je zien waarom het longeren op vroege leeftijd dus deze leeftijd zo slecht is, omdat de benen nog volledig aan het ontwikkelen zijn tussen 2,5 en 3 jaar.
En geen enkel paardje is van binnen qua ontwikkeling verder

Dat was het enige wat ik even wou zeggen, maar je moet zelf weten hoe je, je paard behandelt. Mijn twenter die veruit groter is als haar moeder staat tot haar 3,5 nog lekker op de wei.

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:41

Achja nog paar uurtjes en dan zijn ze allemaal 3 jaar

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:49

Ja, die site heb ik ook al gezien
Maar dan in het nederlands
ik heb er ook goed overna gedacht.
Ik ga tot haar derde gewoon heel weinig longeren en veel langs de weg lopen enz. zodat ze went aan verkeer.
ik ga gewoon andere dingen met haar doen.
Ook leuk , eens iets anders
Ik ben nu ook bezig met Vrijheidsdressuur.
Ze kent het Ja knikken op commando al en ze vind het heel leuk

xx FlynnlOver

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:57

Boks boem trap kick baf pok boing

Sorry voor de blauwe plekken mensen

Ik blijf me gewoon afvragen hoe jij weet dat jouw paard er klaar voor is. En ik vind het wel tekenend dat daar nog geen antwoord op is gekomen.

Verder ben ik inderdaad een betweter, maar gelukkig weet ik dat van mezelf (beter ). En ik ben nou eenmaal het wereld-verbeterende alle-paarden-zouden-het-beter-kunnen-hebben type. Dus probeer ik mensen in de realiteit en op bokt te helpen. En ik kan er dan heel slecht tegen als hulp wordt afgekaatst.

Dus ik ga nu even wachten op het antwoord op mijn vraag... En als die komt, ga ik kijken of ik het "ik ken mijn paard" deel serieus ga nemen, of dat ik toch niet de grootste penny in dit topic ben.

*En wat jullie onder aggressief verstaan, versta ik onder direct en kritisch. Dus ga er nou maar gewoon vanuit dat ik jullie niet bang / gewond / geintimideerd wil hebben. Of elk ander effect dat een eventuele aggressieve aanpak zou kunnen hebben.

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:40

hahahahha dit is echt bokt weer 1 over 2,5 jaar oud.
nou ja ik zelf vind het ook een beetje vroeg maar ja geod het is jou pony ik kan zelf de fotos niet zien. wil je ze er mssn anders opzetten??? ik wil ze ook heel graag zien. nou ik hoor het wel nog veel plezier met je paardje

LovePonys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:37

Haay mooi paardje hoor

xx Lynn

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:15

Ja, dat zadel zou ik toch echt iets verder naar achteren leggen. Het lijkt misschien of ze er geen last van heeft, maar dat weet je pas of je het verschil ziet wanneer het WEL goed ligt!
Verder vind ik het vervelend voor je dat iedereen zo vervelend reageert (ooh, ik ben zo goed in zinnen maken).
Wij kunnen vanaf een foto niet zien of jou paard er aan toe is om te wennen aan een zadel. En ik ga DAAROVER mijn mening dan nu ook niet geven, want dat vraag je niet!
Mijn tip is wel: Veel korter longeren en zadel naar achteren leggen!
En aan de rest van bokt: Dat paard is nu toch al gewend aan het zadel!

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:28

Citaat:
Stierenstront.

wat heeft je pony een leuk koppie zeg!
ik bemoei me niet met je zadel, alles is er al over gezegt!