Join up is gelukt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 11:26

Ik heb ook ooit met een haf gewerkt die geen mensen vertrouwde omdat ze wat mishandeld werd. De volgende dag liep ze achter me aan en kon ik erover gan hangen, borstelen, ... en dat was zonder join up. en join up is idd gebasseerd op het natuurlijke doen en laten van het paard.

Saskia_

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:58

En toch blijf ik erbij dat je het niet zomaar moet doen om een band te krijgen met je paard!
Als we dan toch als "paard" gaan denken he .. de leider van de kudde gooit een paard alleen maar uit de kudde als het paard iets verkeerd doet niet om een band te krijgen !! Dus dat argument slaat helemaal nergens op..

verder vind ik de methode wel oke als je een paard bijvoorbeeld zadelmak wil maken of een foute manier wil afleren, maar eigenlijk alleen met professionele hulp.

Liefs Saskia

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:19

amber2588 schreef:
Wat maakt het dan in godsnaam uit of hij een probleem met z'n vader had of niet...

Ik wil persoonlijk nog een beetje respect hebben voor iemand die me wat probeert bij te brengen. Iedere moordenaar kan je wat leren, Hitler had je wat kunnen leren, Volkert van der G. kan je wat leren, zelfs Saddam Hussein kan je wat bijbrengen. Dus wat maakt het dan in godsnaam uit wat voor character iemand heeft, wat hij in zijn verleden heeft gedaan en of hij problemen heeft of niet....

Idd methode MR is NIET de methode MR, maar iets wat hij heeft geleerd. In dit geval vermoed ik van zijn vader, en niet zelf verzonnen/uitgevonden. En geef toe dat het een goede marketingzet is geweest, want de kreet "ik heb het zelf verzonnen en ik heb de tegenstand van mijn vader, die een moordenaar was en zijn vrouw en kinderen mishandelde, getrotseerd" klinkt heel anders dan: " ik heb deze methode van mijn liefhebbende vader geleerd, die me alles heeft bijgebracht wat je op paardengebied moet weten". Want van dat soort zijn er zovelen....

Zonder de support van het Britse koninklijke huis had MR absoluut niet zo'n invloed in Europa gehad al hij nu heeft. De mensenmassa's houden (nog) van hem, de zalen zijn (nog) uitverkocht, maar voor hoelang?

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:22

Dat bedoel ik dus. Die discussie mag je van mij best aangaan, wat ik bedoelde was dat dat niet bij dit topic hoort. Dit gaat over de methode van de join-up, niet over het karakter/verleden van MR.
Als je het daar over wilt hebben (en dat kan best nog wel interessant worden) open er dan een topic over.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:37

Hoe denken jullie over de manier van loswerken van Emiel voest dan??

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:46

Cassidy ben jij diegene die de waarheid in pacht heeft ofzo???!!!!!

Ik heb behoorlijk wat berichten van je gelezen en bij de meeste berichten gaan mijn haren behoorlijk omhoog staan. En dan heb ik het over de paardenfluisteraar Monty Roberts (of zijn pa whatever), eerst was je helemaal voor Monty schreef je en nu ben je helemaal tegen (lijkt wel iemand die met roken is gestopt, die zijn ook altijd het ergst).

Wat weet jij er nu van wat een paard ervaart tijdens een bepaalde manier van trainen. Dat kan maar 1 iemand vertellen en dat is het paard zelf (en die kan helaas nog steeds niet praten). Alles wat tot nu toe is beschreven is gebaseert op wat wij als mens denken hoe een paard zich voelt. Ik zal niet zomaar iemand methode afwijzen, ik denk dat je gewoon moet doen waar je zelf het beste bij voelt en waar het paard niet slechter van lijkt te worden. Als ik zo al je berichten lees dan denk je dat jij precies weet hoe je een paard moet behandelen, dat vind ik behoorlijk arrogant als je zo denkt. Je kan wel een bepaald idee hebben hoe het werkt, maar zomaar iemands manier afkraken is volgens mij erg kortzichtig.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:21

@ Boris94, als het echt ging om mijn eigen ego omhoog te krikken, zou je misschien wel gelijk kunnen hebben, maar in dit geval heb ik alleen het paard voor ogen. En mijn ego opvijzelen kan ik ergens anders (en beter dan op bokt )

Je doet in je reactie bovendien de mensen tekort die Monty ook hoog hadden zitten totdat ze een beetje doorhadden wat hij deed.

Wat is er mis met het volgen van een methode, en er later achter komen dat het toch niet dat is wat zo mooi wordt omscheven, en toch niet zo mooi is als het lijkt? En waarom zou iedereen dezelfde fouten moeten maken? Kun je niet leren van de fouten van een ander?

Nogmaals, zijn methode werkt. Is alleen niet geschikt voor kinderen/volwassenen die niet weten waar ze mee bezig zijn. En dat zijn er tegenwoordig teveel (en komen er helaas door de clinics die hij geeft steeds meer bij)

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:59

Natuurlijk is het belangrijk dat niet iedereen dezelfde fout maakt, maar de vraag blijft wel wat fout is. Volgens mij is het net als kinderen opvoeden, wat vandaag de juiste methode lijkt kan een aantal jaren wel juist helemaal afgeraden worden.
Ik denk dat iedereen op dit forum het beste mijn zijn of haar paard voor heeft en handelt naar wat op dit moment het beste lijkt (misschien is dat achteraf niet zo, maar diegene heeft dat met de beste bedoelingen gedaan).

Denk ik ook dat elk paard een bepaalde manier van behandelen vraagd (een angstig paard behandel je anders dan een brutaal paard).

En wat ik dus in dat andere bericht probeer duidelijk te maken is dat je wel kan laten blijken dat je iemands manier niet helemaal goedkeurd maar ook daarnaast ook in gedachte houden dat jouw manier ook niet de perfecte is (die bestaat namelijk niet, daarom verandert hij steeds). En het kwam op mij over of je vond dat iedereen het fout doet behalve jij. En jij en ik maak net zoals iedereen fouten met het omgaan van paarden, maar ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te doen en als mensen goede adviezen hebben, dan ben ik best bereid om daar naar te luisteren.
Mits het op een normale manier gezegd (in dit geval geschreven wordt). Ik ben het met je eens dat je join-up niet zomaar moet gaan gebruiken, zeker als je er geen verstand over hebt, wat je aan het doen bent, maar dit geldt voor alle technieken.

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:45

Ik denk niet dat er 1 perfecte manier is, in elke methode zitten goede en slechte dingen, je moet je eigen weg erin vinden.
Ikzelf gebruik de join up soms, ik heb een heel erg dominant paard, en soms moet hij gewoon even weten wie de baas ook weer was. Maar ik krijg hier dan wel begeleiding mee, ik doe niet zomaar even wat. de TS zegt dat het zo slecht gaat, zoek dan hulp? ik ken je probleem, heb hetzelf ook meegemaakt! En ik zou mss eerst je paard eens laten nakijken of er niets mis is met zen rug ofzo,
het kan ook gewoon miscommunicatie zijn.
Ik zou je gewoon aanraden dat je mss beter eens hulp zoekt

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:51

hoe kijken jullie tegen het loswerken van emiel voest aan dan... dat is toch bij al die mensen in principe het zelfde... ?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:58

Ik ken de methode van loswerken a la Emiel Voest niet, maar ik weet dat hij voor de rest van zijn programma heeft gekeken naar Parelli, en deze doet veel meer met lichaamstaal dan een paard wegjagen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:47

Cassidy, had jij niet laatst al die sites met pro's en cons over MR? Of was dat iemand anders? Misschien dat je die links hierin kan zetten en dat mensen daar kunnen kijken en zien waar jij je info vandaan haalt. In plaats van jou erop aanvallen. Ik was een paar jaar geleden ook nog helemaal into MR maar toen ik me in de denkwijze begon te verdiepen achter de methodes ben ik van het idee afgestapt. Tegen MR of mensen die het toepassen ben ik niet maar ik vind dat mensen eerst heleboel onderzoek moeten plegen voordat ze een join-up doen.

Gelukkig heb ik nog nooit een Join-up gedaan maar heb laatst wel gezien hoe je een paard kan verpesten ermee. Toevallig van het weekend ging de eigenaar van de manege waar mijn vz-pony staat wel even een 3-jarige mak maken. Dmv een Join-up aangezien hij vind dat hij de 2e MR is, ik heb nog nooit zo'n belabberde actie gezien. Hij ging met een longeerzweep het arme beest kris kras door de bak jagen en als het paard contact met hem zocht joeg hij hem weer weg, hij keek niet eens naar de lichaamstaal van het paard, hij luisterde alleen naar zichzelf. Ben blij dat ik het even kwijt kan hier op bokt want ik zit er behoorlijk mee en aangezien hij toch 'o zo goed' met paarden is mag ik m'n bek niet opentrekken. Maar dit soort mensen vind ik echt te erg, die maar wat aanmodderen en vervolgens hun paard naar de kl*te helpen.

Als je een join-up wilt doen, doe het dan met een gegronde reden en met heel veel kennis of iemand die er echt verstand van heeft.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:53

Ik rijd ook op een vrij dominant paard en soms moet ik die ook even weer aan het verstand brengen dat niet hij maar ik de baas ben. En soms gebruik ik daar join-up, maar dat is maar eens in de zoveel tijd en dan vooral met veel meer lichaamstaal dan het paard alleen wegjagen. Ik ken ook niet de Emiel Voest manier (heb heel even op zijn website gekeken), zal het binnenkort een goed gaan lezen, misschien kan ik er iets van leren.

Is er ook een manier om juist het paard weer bij de les te krijgen als je hem aan het longeren bent en er komen steeds paarden langs de longeerbak. Hij gaat namelijk dan heel hard scheuren aan de longeerlijn (gebeurt ook wel met rijden, maar kan hem vaak dan wat makkelijker afleiden) en is pas weer rustig als het paard weer weg is. Ik weet niet of ik hem nu juist meer vrijheid moet geven aan de longeerlijn als hij gaat scheuren of juist korter (beide heb ik geprobeert, maar beide helpt niet echt.)

Splash_

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:57

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zag dat Cassidy al aardig actief was.

Ik ben er zowiezo tegen, Join up is de grootste straf die je je paard kunt geven.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:58

Ik viel Cassidy ook niet zomaar aan hoor en ik geloof zelf ook dat je join-up niet zomaar mag toepassen. Maar als je doet of jij de alwetende bent, dan strijk je mensen tegen de haren in. Met opmerken als "paard vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen" ja dan vraag je om een reaktie.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:59

Vraagje longeer je je paard dan nooit splash???

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:59

Boris94 schreef:
Vraagje longeer je je paard dan nooit splash???

Wie? Ik ? Hoezo dat?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:22

Wat betreft het wegrennen als er paarden langslopen: geen aandacht aan schenken, zakt snel genoeg weg. En anders moet je vragen of er vaker paarden langs kunnen komen?

Mag ik vragen hoe oud je paard is? Moeite met concentratie komt vaker voor bij jongere paarden...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:24

Boris94 schreef:
Ik viel Cassidy ook niet zomaar aan hoor en ik geloof zelf ook dat je join-up niet zomaar mag toepassen. Maar als je doet of jij de alwetende bent, dan strijk je mensen tegen de haren in. Met opmerken als "paard vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen" ja dan vraag je om een reaktie.

Nooit gemerkt dat paarden erg vergevingsgezind zijn?
Overigens maakte je in een eerder reactie ook de opmerking dat het paard als enige weet hoe hij zich voelt en dit gevoel ook als enige uit kan dragen. Helemaal mee eens. Maar aan de mens om het gevoel te interpreteren, en goed te interpreteren. En daar gaat het veel te vaak fout.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:58

Dat verkeerd interpreteren van het gevoel van het dier (het paard in dit geval) is inderdaad waar. Wij dragen een bepaalt gevoel heel anders uit dan dieren dat doen. Maar ik geloof niet echt dat paarden vergevingsgezind zijn, volgens mij leeft een paard van moment tot moment. En zal hij alles in het werkstellen om een zo goede mogelijke omstandigheden voor zichzelf te creeeren. Als hij merkt dat hij een meer positieve reactie krijgt op stijgeren met rijden (berijder valt eraf, en zet paard daarna op stal), dan zal hij dat zeker de volgende keer weer doen. Om het weer goed te krijgen zal je er voor moeten zorgen dat je zorgt dat met het stijgeren hij er een negatieve associatie bij krijgt.
En volgens mij geldt dit ook voor wat wij als vergevingsgezind zien, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.

Om op je vraag terug te komen, ja het is een paard van 5 jaar, dus nog heel jong. Ik probeer er inderdaad geen aandacht aan te besteden, maar hij doet het telkens weer (al blijven er paarden langs lopen). Opzich vind ik het niet zo heel erg, behalve als ik misschien ooit met hem een buitenrit ga maken en dan stel ik me zo voor dat het zou kunnen gebeuren dat ik een ander paard tegen kom en hij dus er als een gek naar toe gaat (met misschien een weg er tussen). Maar misschien moet ik gewoon wachten tot hij wat ouder en wijzer is, hihi

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:59

En nu snap ik nog steeds niet waarom er aan mij wordt gevraagd of ik mijn paard nooit longeer ?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:03

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:32

waar gaat het nou om mensen??alleen maar om gelijk te krijgen, een slechte eigenschap van de mens. ik zeg dit niet om gelijk te krijgen maar kijk nou eens naar jezelf en naar deze topic. het gaat alleen maar om gelijk te krijgen over hoe jij over iets denkt. je kan ook gewoon denken, iedereen heeft een andere mening en dat acsepteer ik! dan zou de weredld een stuk beter worden, dan worden we niet altijd emt elkaar geconfronteerd en kan iedereen gewoon zijn eigen mening hebben. dat is toch mooi? het begon hier met een verhaaltje en draaide uit als een heuse discussie op bkt.nl..... alleen maar voor je gelijk, wat berijk je er mee........????

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:38

@ Geluksvogel: Ik stel voor dat je het topic eens grondig doorleest, de links volgt naar de andere topics, en je dan nog eens afvraagt of het hier echt alleen maar gaat om gelijk krijgen, of dat er misschien toch een andere reden is waarom er zo word gereageerd als er word gereageerd.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:41

o,ja helemaal vergeten. Ik vroeg dat namelijk omdat ik bij het longeren ook al merk dat het paard met zijn neus naar beneden gaat en gaat smekken enz. En als ik weleens een join-up doe dan is eigenlijk het enige verschil dat ik geen longeerlijn gebruik en geen zadel en hoofdstel (dus hij kan zich vrij bewegen). En omdat in mijn ogen er niet veel verschil zit tussen longeren en join-up vroeg ik me af of jij dan nooit longeert als je er zo tegen bent?? Volgens mij kan het paard gewoon met zadel enz op moeilijker hetzelfde gedrag vertonen, dus je laat hem gewoon doorlopen of hij nu wel of aangeeft dat hij zich overgeeft.

Ik zal die link van Cassidy eens gaan bekijken.

Trouwens helemaal mee eens geluksvogel, ik accepteer ook iemands mening hoor. Daarom reageerde ik ook, omdat ik vond dat het onderwerp met de grond gelijk werd gemaakt.